Gå til innhold

Får alle barn med adhd ritalin?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Selvfølgelig ikke. Har du rolig adhd så er ikke Ritalin løsningen. 

Nymotens "kvinne adhd" påvist i godt voksen alder skal ei heller ha Ritalin. 

Måte på hvor sløve folk skal være. 

Men gi Ritalin til en som er hyperaktiv, så ja.

Ellers er kosthold viktig, proteiner ikke karbo.

 

Anonymkode: 0dd5f...9df

Du er helt på jordet.

Jeg har «nymotens kvinne adhd» som du kaller det og jo, ritalin er førstevalget i utprøving av medisiner fra min behandler. 
Kostholdet endrer heller ikke symptomtrykket mitt.

Jeg velger å gå umedisinert siden jeg har greid med ganske greit uten medisiner hittil men er på ingen måte motstander av evt medisiner senere.

For mange med «nymotens kvinne adhd» endres det veldig i perimenopause og overgangsalderen så justeringer er noe alle med ADHD kan dra nytte av gjennom livet. Barn inkludert.

Anonymkode: aa5fb...163

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Min bror ønsker å gi sønnen sin ritalin på 11 år, han mener alle barn med adhd bør ta ritalin... Stemmer virkelig dette? 

Anonymkode: 2e03b...c52

Nei.

Jeg fikk utskrevet ritalin fra jeg var 14, brukt det noen få ganger. 

Personlig føler jeg meg tom og blir mer eller mindre en zombie versjon av meg selv om jeg tar det.

Anonymkode: 121ed...08d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er det faktisk det de anbefaler mest? I behandling?

Anonymkode: 2e03b...c52

Nei, forskningen viser at kognitiv terapi i kombinasjon med medisiner gir beste resultat. Deretter anbefales det å slutte med medisin en gang i året for å se om man har vokst av seg behovet for medisin. Men dette gjøres sjeldent, fordi legemiddelselskapene tjener grovt på at man er stuck for life.

Anonymkode: 70538...1b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Du er helt på jordet.

Jeg har «nymotens kvinne adhd» som du kaller det og jo, ritalin er førstevalget i utprøving av medisiner fra min behandler. 
Kostholdet endrer heller ikke symptomtrykket mitt.

Jeg velger å gå umedisinert siden jeg har greid med ganske greit uten medisiner hittil men er på ingen måte motstander av evt medisiner senere.

For mange med «nymotens kvinne adhd» endres det veldig i perimenopause og overgangsalderen så justeringer er noe alle med ADHD kan dra nytte av gjennom livet. Barn inkludert.

Anonymkode: aa5fb...163

"Nymotens kvinne adhd" handler om dysregulert nervesystem i stor grad for mange. Og legemiddelselskapene har sett at kvinner og jenter er en brukergruppe som de nå kan satse fullskala på.

Anonymkode: 70538...1b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, forskningen viser at kognitiv terapi i kombinasjon med medisiner gir beste resultat. Deretter anbefales det å slutte med medisin en gang i året for å se om man har vokst av seg behovet for medisin. Men dette gjøres sjeldent, fordi legemiddelselskapene tjener grovt på at man er stuck for life.

Anonymkode: 70538...1b7

Feil. Bup anbefaler n pause i halvåret MINST og gjerne medisinfri i helger om det passer barnet best. Dette avtales individuelt med pasienten/foreldrene.

Anonymkode: aa01c...9a7

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

"Nymotens kvinne adhd" handler om dysregulert nervesystem i stor grad for mange. Og legemiddelselskapene har sett at kvinner og jenter er en brukergruppe som de nå kan satse fullskala på.

Anonymkode: 70538...1b7

Feil. ADHD uoppmerksom type er underdiagnostisert. Derfor er det mange som først som voksne finner ut at de har det. Gjerne i forbindelse som barna deres får diagnosen faller mange brikker på plass.

Anonymkode: aa01c...9a7

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Du er helt på jordet.

Jeg har «nymotens kvinne adhd» som du kaller det og jo, ritalin er førstevalget i utprøving av medisiner fra min behandler. 
Kostholdet endrer heller ikke symptomtrykket mitt.

Jeg velger å gå umedisinert siden jeg har greid med ganske greit uten medisiner hittil men er på ingen måte motstander av evt medisiner senere.

For mange med «nymotens kvinne adhd» endres det veldig i perimenopause og overgangsalderen så justeringer er noe alle med ADHD kan dra nytte av gjennom livet. Barn inkludert.

Anonymkode: aa5fb...163

Forskjell på voksne og barn. Hos barn er ikke Ritalin førstevalg for behandling. 

Anonymkode: acc96...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Forskjell på voksne og barn. Hos barn er ikke Ritalin førstevalg for behandling. 

Anonymkode: acc96...6aa

Feil. Metylfenidat som virkemiddel ER førstevalget. Det går under flere navn, deriblant Ritalin. 
 

https://www.helsebiblioteket.no/innhold/artikler/pasientinformasjon/adhd-hvilken-behandling-virker

https://www.adhdnorge.no/artikkel/medikamentelle-behandlingsalternativer-ved-adhd

Anonymkode: aa01c...9a7

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må også understreke det:

Metylfenidat er førstevalget!!

Det finnes bl.a. i Ritalin, Equasym og Medikinet.

Til de her som tydeligvis ikke har greie på ADHD: 

- De som har det produserer for lite av bl.a. dopamin, og må få tilført det via medisinene.

- For lite dopamin gjør at forbindelsen mellom nervecellene i hjernen ikke fungerer godt nok. Det gjør seg da utslag i bl.a. konsentrasjonsvansker, impulsivitet, glemsomhet osv.

Sønnen min hadde ikke fungert på skolen uten medisiner, så vil absolutt anbefale det.

Diagnosen blir satt på BUP og foreldrene får tilbud om å delta på kurs for å lære om slikt. 

Anonymkode: a5521...d5a

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Feil. Metylfenidat som virkemiddel ER førstevalget. Det går under flere navn, deriblant Ritalin. 
 

https://www.helsebiblioteket.no/innhold/artikler/pasientinformasjon/adhd-hvilken-behandling-virker

https://www.adhdnorge.no/artikkel/medikamentelle-behandlingsalternativer-ved-adhd

Anonymkode: aa01c...9a7

Flott! 👍

Anbefaler alle å lese linkene som er lagt ved her!

Anonymkode: a5521...d5a

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Feil. Bup anbefaler n pause i halvåret MINST og gjerne medisinfri i helger om det passer barnet best. Dette avtales individuelt med pasienten/foreldrene.

Anonymkode: aa01c...9a7

Takk for at du sier dette, i Sverige er anbefalingen en gang i året, men dette følges ikke opp. 

Anonymkode: 70538...1b7

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er autist og har ADHD. Er ikke medisinert. Vi har fått tilbud om å prøve men min klarer ikke ta medisiner av noen slag , verken i pilleform eller flytende.  Har god oppfølging på skolen og er ikke noe problem så ikke nødvendig med medisiner så langt heldigvis. 

Anonymkode: 8346c...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Min bror ønsker å gi sønnen sin ritalin på 11 år, han mener alle barn med adhd bør ta ritalin... Stemmer virkelig dette? 

Anonymkode: 2e03b...c52

Nei. 

Har 2 barn emd adhd en uten og en med. Det er forskjell på hvorfor de trenger det og om det er nødvendig. 

Noen klarer seg uten med tilrettelegging osv. Andre slitee enormt med konsentrasjon osv og trenger det mer. Om det gjør livet lettere for , å slippe å slite seg ut og bli helt ødelagte så ja om ikke noe annet fungerer!

Anonymkode: cfd1d...b06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

 

Ellers er kosthold viktig, proteiner ikke karbo.

 

Anonymkode: 0dd5f...9df

og FYSISK AKTIVITET!

Leste nettopp en bok som viser til at forskningen er ganske tydelig på at fysisk aktivitet er alfa og omega for å holde ADHD-symptomer i sjakk. Evt sammen med medisiner i de mest krevende tilfellene. Andre kan klare seg lenge med å være fysisk aktive. Kosthold påvirker garantert også ja. 

Greit å finne ut hvor mye økt aktivitet og bedre kosthold kan hjelpe før det medisineres tenker nå jeg. Har ikke adhd-barn, men hadde tatt livsstilsgrep før jeg hadde satt de på ritalin. For da kan egen også vurdere doseringen. Bivirkningene av ritalin er visstnok mange og vanlige, men dosering kan gjøres etter behov. Jo lavere dose nødvendig, jo færre bivirkninger. Godt kosthold og fysisk aktivitet er uten negative bivirkninger. Mange barn er i dag alt for stillesittende helt generelt. Og de fleste voksne også forsåvidt.

Anonymkode: 1efaa...856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos de jeg har snakket med som har nylig diagnostiserte barn har Medikinet vært førstevalget. Da min fikk diagnosen for drøyt sju år siden, var Concerta førstevalget. Til tross for at disse samt Ritalin har samme virkestoff, kan de gi litt ulik virkning hos individet, samt ulikt trykk av bivirkninger. 

Dersom førstevalget ikke fungerer optimalt, forsøker man neste medisin og så videre, til man finner en medisin med best mulig virkning og færrest mulig bivirkninger i en godt fungerende dose. 

Ikke alle med ADHD har bruk for medisiner, mens for andre er det en nødvendighet for å fungere i hverdagen. 

Det er forøvrig tilbakevist at kosthold alene kan regulere ADHD, men det kan tenkes at en overfølsomhet for f.eks melk kan medføre et vagt ubehag som påvirker fungeringsevnen og man vil dermed oppleve bedring av å kutte melk. Barn med ADHD er ofte overfølsomme for ubehag, og vil kunne påvirkes av intoleranser/overfølsomhet som ikke vil gi synlige symptomer eller kunne påvises gjennom prøver. Dermed har myten om at kosthold kan 'kurere' ADHD oppstått. 

Anonymkode: dff2b...07e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.4.2024 den 14.30):

Selvfølgelig ikke. Har du rolig adhd så er ikke Ritalin løsningen. 

Nymotens "kvinne adhd" påvist i godt voksen alder skal ei heller ha Ritalin. 

Måte på hvor sløve folk skal være. 

Men gi Ritalin til en som er hyperaktiv, så ja.

Ellers er kosthold viktig, proteiner ikke karbo.

 

Anonymkode: 0dd5f...9df

Dette er skrevet av en som ikke har peiling tydeligvis, hjelpes. Sjekk ut adhdnorge/ fhi..for å lære mer om hva adhd egentlig er. 

 

ritalin er den medisinen som oftest blir testet ut først (av mange grunner) fordi barn&voksne har brukt denne i flere ti-år og den er vel dokumentert for. 

Anonymkode: 55258...9e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 21.4.2024 den 22.06):

Nei, forskningen viser at kognitiv terapi i kombinasjon med medisiner gir beste resultat. Deretter anbefales det å slutte med medisin en gang i året for å se om man har vokst av seg behovet for medisin. Men dette gjøres sjeldent, fordi legemiddelselskapene tjener grovt på at man er stuck for life.

Anonymkode: 70538...1b7

Feil

Vi fikk beskjed hvis det fungerte ikke gi i helger og ikke i sommerferien osv.

Anonymkode: afa98...84a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.4.2024 den 14.09):

og FYSISK AKTIVITET!

Leste nettopp en bok som viser til at forskningen er ganske tydelig på at fysisk aktivitet er alfa og omega for å holde ADHD-symptomer i sjakk. Evt sammen med medisiner i de mest krevende tilfellene. Andre kan klare seg lenge med å være fysisk aktive. Kosthold påvirker garantert også ja. 

Greit å finne ut hvor mye økt aktivitet og bedre kosthold kan hjelpe før det medisineres tenker nå jeg. Har ikke adhd-barn, men hadde tatt livsstilsgrep før jeg hadde satt de på ritalin. For da kan egen også vurdere doseringen. Bivirkningene av ritalin er visstnok mange og vanlige, men dosering kan gjøres etter behov. Jo lavere dose nødvendig, jo færre bivirkninger. Godt kosthold og fysisk aktivitet er uten negative bivirkninger. Mange barn er i dag alt for stillesittende helt generelt. Og de fleste voksne også forsåvidt.

Anonymkode: 1efaa...856

🙃 om du trener 2 timer hver dag og spiser dine 8 porsjoner med grønnsaker& frukt så kurer ikke det adhd. Men helsa di generelt blir knallgod. 

Anonymkode: 55258...9e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.4.2024 den 14.09):

og FYSISK AKTIVITET!

Leste nettopp en bok som viser til at forskningen er ganske tydelig på at fysisk aktivitet er alfa og omega for å holde ADHD-symptomer i sjakk. Evt sammen med medisiner i de mest krevende tilfellene. Andre kan klare seg lenge med å være fysisk aktive. Kosthold påvirker garantert også ja. 

Greit å finne ut hvor mye økt aktivitet og bedre kosthold kan hjelpe før det medisineres tenker nå jeg. Har ikke adhd-barn, men hadde tatt livsstilsgrep før jeg hadde satt de på ritalin. For da kan egen også vurdere doseringen. Bivirkningene av ritalin er visstnok mange og vanlige, men dosering kan gjøres etter behov. Jo lavere dose nødvendig, jo færre bivirkninger. Godt kosthold og fysisk aktivitet er uten negative bivirkninger. Mange barn er i dag alt for stillesittende helt generelt. Og de fleste voksne også forsåvidt.

Anonymkode: 1efaa...856

Det er jo fordi nervesystemet trenger regulering og det gir fysisk aktivitet. 

Det var også veiledningskurs av FORELDRE, der 75 % av barna ikke lenger hadde ADHD-diagnose etter at foreldrene fikk veiledning.

Anonymkode: 70538...1b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

🙃 om du trener 2 timer hver dag og spiser dine 8 porsjoner med grønnsaker& frukt så kurer ikke det adhd. Men helsa di generelt blir knallgod. 

Anonymkode: 55258...9e8

ADHD er ingen sykdom!

Anonymkode: 70538...1b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...