Gå til innhold

Fremtidsfullmakt, arv og barns rettigheter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min mor har de siste årene hatt en samboer som ikke er min far. De skrev en fremtidsfullmakt som vi barna ikke har fått innsyn i for noen år tilbake. Jeg reagerer på at den ble signert etter at min mor var begynt å bli nokså dement (var fratatt førerkort 2 år tidligere blant annet)... Nå skal mor på sykehjem og fullmakten trer vel i kraft (om den ikke allerede har gjort det i lengre tid). Mor eier og har større del av huslånet enn sambo. 

Vi lurer på hva som skjer nå og hvilke rettigheter vi har. Skal mor betale på huslånet OG betale for sykehjemsplassen? Det vi egentlig lurer på er jo om hele arven nå forsvinner til mors sambo...

Anonymkode: 4054f...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere kunne skiftet 2 år etter moren ble samboer, men spist er spist. Inntekten går 85% til sykehjem og det tas ikke hensyn til andre økonomiske forpliktelser. Dere må nok ta en prat med samboeren hennes, og slike ting er gjerne også verdt rådgiving hos en advokat.

Anonymkode: 41743...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykehjemmet tar 85% av hennes inntekt. Formue blir ikke rørt. Men dersom det er lån på huset så blir det jo ingenting igjen av inntekten hennes til å betale lånet for. Skal samboer dekke boligutgiftene? Skal han selge huset? Hvordan tenker han å finansiere de høyere bokostnadene han nå får? En fremtidsfullmakt slutter å gjelde i øyeblikket personen dør, og det vet nok samboeren også. Så han ser kanskje sitt snitt til å selge unna å beholde mye selv nå…. 

Anonymkode: 33e43...3a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.4.2024 den 18.55):

Dere kunne skiftet 2 år etter moren ble samboer, men spist er spist. Inntekten går 85% til sykehjem og det tas ikke hensyn til andre økonomiske forpliktelser. Dere må nok ta en prat med samboeren hennes, og slike ting er gjerne også verdt rådgiving hos en advokat.

Anonymkode: 41743...c72

Skiftet hva? Det står ingen ting om at mor sitter i uskifte eller at ts’ far er gått bort?

Anonymkode: 3c68f...3c6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Skiftet hva? Det står ingen ting om at mor sitter i uskifte eller at ts’ far er gått bort?

Anonymkode: 3c68f...3c6

Det har du helt rett i. Anonymkode: 3c68f...3c6 spekulerer i fakta og tar dessuten feil om jussen når hun påstår at "spist er spist", for det er ingen foreldelsesfrist for arvinger til å kreve skifte av uskifteboet. Lov om arv og dødsboskifte § 38 sier at "En arving kan kreve skifte av uskifteformuen hvis den lengstlevende har hatt samboer i minst to år eller har, har hatt eller venter barn med den nye samboeren."  Det står ingenting om at dette må gjøres innen en bestemt frist. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke sikkert at fullmakten er gyldig, man må ha legeerklæring når denne skal skrives. I så fall hvis hun var dement på dette tidspunkt så burde legen vite om det, da kan man ikke skrive fullmakt. 

Anonymkode: 823ee...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det er ikke sikkert at fullmakten er gyldig, man må ha legeerklæring når denne skal skrives. I så fall hvis hun var dement på dette tidspunkt så burde legen vite om det, da kan man ikke skrive fullmakt. 

Anonymkode: 823ee...253

Man må ikke ha legeerklæring. 

Anonymkode: e707f...9fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan alltids bestride fremtidsfullmakten. 

Anonymkode: 9cb0d...96d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man må ikke ha legeerklæring. 

Anonymkode: e707f...9fb

Jeg har dette på min mor og vi måtte ha legeerklæring men ser jo at det står at det ikke er nødvendig. Vi skrev denne for 2-3 år siden. Ikke alltid vitner får med seg at vedkommende er svekket av demens. Hos oss var det naboer av min mor som signerte. Vi har tatt vare på legeerklæring i tilfelle. Vi ser at hun nå har begynt og bli litt vel glemsom. 

Har TS sin mor og sambo noen kontrakt? Hvis ikke så har han vel ikke så mye rettigheter verken angående hus eller arv. Regelverket er komplisert. 

Anonymkode: 823ee...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har dette på min mor og vi måtte ha legeerklæring men ser jo at det står at det ikke er nødvendig. Vi skrev denne for 2-3 år siden. Ikke alltid vitner får med seg at vedkommende er svekket av demens. Hos oss var det naboer av min mor som signerte. Vi har tatt vare på legeerklæring i tilfelle. Vi ser at hun nå har begynt og bli litt vel glemsom. 

Har TS sin mor og sambo noen kontrakt? Hvis ikke så har han vel ikke så mye rettigheter verken angående hus eller arv. Regelverket er komplisert. 

Anonymkode: 823ee...253

Samme her. Vi måtte ha legeerklæring, og det var ganske strengt at man må være ved sine fulle fem den dagen fullmakten undertegnes. Dette bør sjekkes med legen. Vår mor fikk gjort det akkurat i grevens tid, men nå var vi tre barn uten noe som helst konflikter da boet skulle deles tre år senere etter død. Ikke en vond kommentar, alt deltes under full enighet. Derimot var det nyttig å være fullmektig da leilighet skulle selges, disponent på konti, overfor stat og kommune osv. Alt går veldig greit når alt er ordnet formelt på forhånd.

Anonymkode: d9073...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...