Gå til innhold

Nye sommerdekk - råd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Må ha nye sommerdekk til bmin bmw 1 serie fra 2006, de jeg har var ulovlig i fjor😅 Kan nada om ulike dekkmeeker, er det noen jeg bør holde meg unna? Er jo voldsomme prisforskjeller fra 700 til et par tusen per stk. Tror vinterdekka er continental.

Jeg har ikke lyst til å spandere så mye på den bilen da jeg neppe har den til sommer neste år, blir å selge og kjøpe ny. I det daglige må jeg busse til jobb, så det er kun ettermiddag/helg den blir brukt til og fra venner/butikk/sentrum, og det er kun bykjøring. Den er for gammel til langturer, skal på "langtur" som er 6t hver vei i sommer, det er det eneste.

Anonymkode: f089c...d1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør se litt på denne testen hos NAF: https://www.motor.no/tester/den-store-sommerdekktesten-2024-her-er-de-10-beste-dekkene/266854

Det finnes mange gode dekk, men de 3-4 nederst på NAF-lista ville jeg styrt unna. Dekk handler mye om sikkerhet. Et godt og et dårlig dekk kan utgjøre forskjellen på liv og død om du kommer ut for en farlig situasjon.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Bra dekk er sikkerhet for deg selv og andre mennesker i trafikken, styr langt unna kinadekk og de billigste dekkene.

https://www.naf.no/bilhold/dekk/sommerdekktest-2024

Anonymkode: ee928...9f0

 

aksase skrev (58 minutter siden):

Du bør se litt på denne testen hos NAF: https://www.motor.no/tester/den-store-sommerdekktesten-2024-her-er-de-10-beste-dekkene/266854

Det finnes mange gode dekk, men de 3-4 nederst på NAF-lista ville jeg styrt unna. Dekk handler mye om sikkerhet. Et godt og et dårlig dekk kan utgjøre forskjellen på liv og død om du kommer ut for en farlig situasjon.

To nolduser som ikke har peiling. Har selv kjørt med kinadekk nå, på både sommer og vinter(piggfritt), og det er faktisk null problem å kjøre på. 
 

Til TS: Du tjener ikke noe på å sette på dyre dekk, om du snart likevel skal kvitte deg med bilen.

Anonymkode: 74a9a...793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme toppvinner i begge de testene og finner det til litt over 1000kr, det er innafor:) Var redd jeg måtte ut med nye mer! 

Et spørsmål om dimensjoner, jeg finner dette dekket med samme dimensjoner som mine nåværende sommerdekk, 205/55 R16, men på nettbutikken står det også 91V til slutt, det gjør det ikke på mitt? Vil ikke bestille feil 😂

Anonymkode: f089c...d1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Samme toppvinner i begge de testene og finner det til litt over 1000kr, det er innafor:) Var redd jeg måtte ut med nye mer! 

Et spørsmål om dimensjoner, jeg finner dette dekket med samme dimensjoner som mine nåværende sommerdekk, 205/55 R16, men på nettbutikken står det også 91V til slutt, det gjør det ikke på mitt? Vil ikke bestille feil 😂

Anonymkode: f089c...d1e

"91V" er en kode hvor tallet er en kode for hvilken vektbelastning dekket er beregnet for(lastindeks) og bokstaven er en kode for hvilken maks kjørehastighet(hastighetsindeks) dekket er beregnet for.

Det skal være angitt i bilens vognkort hvilken lastindeks og hastighetsindeks som er minimum for denne bilen. Velger du for lave indekser i forhold til vognkortet kan det være at bilen ikke blir EU-godkjent. Det er også unødvendig å velge høyere indekser enn det som står i vognkortet, da det kan gjøre dekkene unødvendig kostbare.

Her er et eksempel på hvordan dekk er omtalt i vognkortet. Sjekk hva som står i vognkortet til din bil.

image.png.6b6e868f19cb1cab9915e65ed4d1b2c6.png

Endret av aksase
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Samme toppvinner i begge de testene og finner det til litt over 1000kr, det er innafor:) Var redd jeg måtte ut med nye mer! 

Et spørsmål om dimensjoner, jeg finner dette dekket med samme dimensjoner som mine nåværende sommerdekk, 205/55 R16, men på nettbutikken står det også 91V til slutt, det gjør det ikke på mitt? Vil ikke bestille feil 😂

Anonymkode: f089c...d1e

Det er samme testen 😅

Anonymkode: 306f5...4df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 til NAF testen. Det er fagfolk som vet hva de snakker om. Ignorér anonyme brukere her som prøver å kalle andre for "noldus", svært dårlige informasjonskilder til bilens aller viktigste del. Dekk er ikke noe man sparer på.

Anonymkode: 36f16...055

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så veldig inne i dette, det som pleier være avgjørende for meg er hva de har inne i dekk butikken når jeg kjører forbi, og sier jeg skulle hatt nye dekk på bilen. 

Anonymkode: 0c9b5...088

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.4.2024 den 10.48):

Bra dekk er sikkerhet for deg selv og andre mennesker i trafikken, styr langt unna kinadekk og de billigste dekkene.

https://www.naf.no/bilhold/dekk/sommerdekktest-2024

Anonymkode: ee928...9f0

Ja, men selv de billigste nye dekkene (Kina-dekk) er bedre enn utslitte premium dekk! 

Anonymkode: 8514f...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, men selv de billigste nye dekkene (Kina-dekk) er bedre enn utslitte premium dekk! 

Anonymkode: 8514f...91f

Merkelig, uverifiserbar påstand. I motsetning til det du siterer.

Anonymkode: 36f16...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kinadekk er helt og for normal kjøring. På bane er de sikkert "dålige", men kjører du der? Har Både Continental og Triangle og merker ikke forskjell.

Anonymkode: 6bc06...017

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Rolf Å. Nissemann "ikke merker forskjell" er da ikke så relevant, er det det? Dekk skal klare ganske mange funksjoner i ett; de skal være langlevde og økonomiske, fungere godt på glatt og våt veibane, og, viktigst av alt, de få gangene du virkelig trenger å stole på de, da skal du jammen stole på de. Når kinadekk blir målt til nødbremselengde 50m, og kvalitetsdekk 30m, da er det forskjellen mellom liv og død i mange tilfeller. Det er snakk om 1000-2000 kroner ekstra. Definitivt verdt det.

Anonymkode: 36f16...055

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...