Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2006 #1 Skrevet 8. februar 2006 Jeg har nå innsett at jeg trenger å gå til psykolog. Er student (ikke på universitet eller høgskole, jeg tar fag på egenhånd), så jeg har dessverre dårlig råd. Hvordan går jeg frem? Er det noen plasser man kan få gratis psykolog? Vil helst ikke ta kontakt med fastlegen, for jeg er flau av å alltid ha "problemer". Vet at det er flere som har det sånn, men kvier meg skikkelig...
Gjest gjest1 Skrevet 8. februar 2006 #2 Skrevet 8. februar 2006 Det er gratis om du er under 18 år. Når du er over 18 år må du betale egenandel opp til 1600 kroner, og deretter er det gratis. For å få offentlig psykolog må du nok gå igjennom fastlegen. Det er mulig å finne private, og de kan du kontakte selv - men da har de enten avtale hvor du må opp til 1600kroner, eller du må betale hele summen. (Som oftest 400-700 kroner per time.) Hadde du vært student gjennom universitet og høgskole, så tror jeg det finnes gratis veiledning og slikt for studenter, men det gjelder da ikke for deg...
Night Owl Skrevet 8. februar 2006 #3 Skrevet 8. februar 2006 Når jeg hadde behov for noen å snakke med, tok jeg kontakt med sosialkontoret. De ordnet med avtaler for meg OG betalte for samtalene mine for meg. Det skader ikke å prøve i alle fall.
Gjest Gjesta Skrevet 8. februar 2006 #4 Skrevet 8. februar 2006 Jeg er litt usikker på om det gjelder over alt men om du må inn til hastetime så er de 3 første timene gratis. Men som sagt, jeg aner ikke om dette er vanlig praksis hos alle psykologer.
Gjest gjest1 Skrevet 8. februar 2006 #5 Skrevet 8. februar 2006 Jeg er litt usikker på om det gjelder over alt men om du må inn til hastetime så er de 3 første timene gratis. Men som sagt, jeg aner ikke om dette er vanlig praksis hos alle psykologer. ← Det der har jeg aldri hørt om... Tror ikke det er prosedyre her i distriktet i hvert fall. Her får jeg regning i luka med et "vær så god", hvorpå jeg smiler uten å si noe. Takker ikke for en regning, as. (Om det er akutt eller ikke)
Gjest Gjesta Skrevet 8. februar 2006 #6 Skrevet 8. februar 2006 Da bor jeg tydeligvis bare på "riktig sted"
Gjest vimse Skrevet 8. februar 2006 #7 Skrevet 8. februar 2006 Psykiatrisk helsearbeider er gratis, likeledes finnes det høyskoler som har videreutdanning i psykisk helsearbeid, der studentene har samtaletimer som et ledd i praksisen.
-Fisken- Skrevet 8. februar 2006 #8 Skrevet 8. februar 2006 Så vidt jeg vet er BUP (barne- og ungdomspsykiatri) gratis lenger enn til fylte 18 år.
Ephemera Skrevet 9. februar 2006 #9 Skrevet 9. februar 2006 Du bør snakket med legen din om det. Han kan søke om behandling ved kommunal prykiatrisk klinikk for deg. Det får du gratis dersom du er kvalifisert for det. Det er kan være lang ventetid, men...
Gjest psykolog student Skrevet 10. mars 2010 #10 Skrevet 10. mars 2010 Du kan jo ta en titt på GratisPsykolog.com
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå