Gå til innhold

Hjelp til livsstilseendring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vekt: 83 kg og høyde 168 cm.

Jeg har 6 kg før startvekt etter svangerskap som jeg i første omgang ønsker å bli kvitt. Målet etterpå er å gå ned 7-8 kg til for å komme tilbake til en vekt jeg tidligere trivdes med. Har ikke dårlig tid, men hadde jo vært gøy å nå målet i løpet av året iallefall!

Jeg har de siste ukene ligget på mellom 17-1800 kcal og har gått ned i overkant av 1 kg i uka, men regner med noe av dette er vann. Prøver å spise mest mulig proteiner og frukt/grønt, men har også spist usunne ting innimellom  holdt det innafor kaloribudsjettet. Jeg velger å gjøre det på denne måten, fordi jeg vil ha et kosthold jeg kan leve videre med også og ikke være på "diett".

Har to små barn, hund som jeg går daglige turer og nylig startet i jobb igjen, jobber i bolig så vil si det er en middels aktiv jobb. Hvilket aktivitetsnivå vil dere si jeg har? Mtp slike kalkulatore som er på nett for å regne behov.

Høres dette ut som en grei måte? Er det for mye kalorier? Bør jeg evt kutte ned på kaloriene etterhvert som jeg går ned? Er det greit å feks spise mye en dag og mindre en annen dag så lenge man ligger i kaloriunderskudd totalt i løpet av en uke, eller er det best å ligge mer jevnt? Enkelte dager er jeg fornøyd på feks 1200 kcal, men har spist mer på kvelden likevel for å ikke ha for lavt underskudd, mens andre dager hadde det fristet med et ekstra måltid🙈

Har også planer om å begynne å trene styrke, men skjønner ikke helt dette med kalorier og styrketrening. Har forstått man må ligge i overskudd for å få resultater? Er det derfor best å gå ned i vekt før man begynner med styrke? Egentlig så har jeg det veldig travelt nå, og har nok med å få hverdagen til å gå rundt. Hadde passet bedre å starte med trening til høsten da minste skal begynne i barnehage og jeg kan få trent på formiddagen. Er det dumt å vente så lenge om jeg går ned i vekt? Mister jeg veldig mye muskler da?

Beklager mange spørsmål, men hadde satt pris på om noen iallefall kunne svart meg på noen av de😊

 

 

 

 

 

Anonymkode: 6a29b...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må ha overskudd for å bygge store muskler ja, men styrketrening er sunt og bra for kroppen uansett. Jeg trener styrke for at kroppen skal henge med, ikke for å oppnå synlige resultater.

Om du spiser jevnt eller om du har noen dager med kalorioverskudd og kaloriunderskudd har lite å si, så lenge du ligger der du skal i snitt over tid.

Jeg ligger vanligvis i underskudd på hviledager, og overskudd på treningsdager, fordi jeg blir sulten etter trening og lett får cravings da.

Ett forslag vil være å begynne jogge 2-3 turer med hunden pr uke. I starten trenger det ikke være lange turen, ta 15 minutter hvor du jogger og går om hverandre. Legg inn 5 knebøy flere ganger om dagen når du går hjemme for å styrke beina. Feks 5 knebøy når du fyller på kaffekoppen og når du setter på vaskemaskinen. Skaff deg balansepute å stå på mens du pusser tenner eller når du står med komfyr. Legg inn noen ekstra løft på ungen, istedetfor å løfte ungen ut av stolen og ned på gulvet, løft til ansiktshøyde eller over hodet fem ganger. Rett å slett snik inn styrkeøvelser i hverdagen, på samme måte som man velger trapp fremfor heis. Alle småting hjelper. Og med å gjøre masse små øvelser i hverdagen er du også bedre rustet for hardere økter til høsten.

Anonymkode: 752e4...68d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du går ned er styrketrening viktig for å vedlikeholde musklene du har. Ellers vil du raskt merke at forbrenningen synker, og kaloriunderskuddet ditt ikke er nok. 

Når det gjelder kalorier og kosthold; er du for opphengt i dette? Om det faktisk skal bli en livsstilsendring så er det jo noe som må gå av seg selv etterhvert, og som passer med din hverdag. Jeg telte en periode for å lære, og fikk noen aha opplevelser, som har bidratt til at jeg nå i mange år nærmest ubevisst tar riktigere valg i når jeg tar noe i kjøleskapet, forsyner meg i salatbaren på jobb, eller ikke lesser på den siste tacolefsa fredag. 

Anonymkode: d20e7...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...