Gå til innhold

Bytte barnets navn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var dum og barnet (under 6måneder) fikk kun fars etternavn. Nå er det slutt og jeg angrer at barnet og jeg har to forskjellige etternavn. Far er vanskelig, samtykker ikke til endring. Leste et sted at jeg kan legge til mellomnavn uten hans samtykke. Er det sant? Eller finnes det en slags angrerett på navnevalg som jeg kunne benytte hos folkeregister? 

Anonymkode: f8536...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den eller de som har foreldreansvar for barnet skal sende melding til skatteetaten om hvilket navn barnet skal ha. Dersom mor har foreldreansvaret alene vil hun kunne gi/endre navn på barnet uten at far medvirker. Men hvis foreldre har felles foreldreansvar, så må hun ha fars samtykke ved navneendring på barnet.

Anonymkode: f1c56...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo bare etternavn, spiller det virkelig så stor rolle? 

Anonymkode: 6754f...84b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er jo bare etternavn, spiller det virkelig så stor rolle? 

Anonymkode: 6754f...84b

For mange gjør det det, og det må vel være greit?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er jo bare etternavn, spiller det virkelig så stor rolle? 

Anonymkode: 6754f...84b

Som mor synes jeg det. Forstår godt TS her, og jeg synes det viser så godt hvorfor vi kvinner bør være mer på og gi barnet mors etternavn. På reise vil det f.eks. kunne ha betydning da de har ulike navn, og hun i så måte må ha med dokumentasjon på at far samtykker til reisen.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår godt at det føles viktig! Dessverre får du ikke endret det uten hans samtykke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg var dum og barnet (under 6måneder) fikk kun fars etternavn. Nå er det slutt og jeg angrer at barnet og jeg har to forskjellige etternavn. Far er vanskelig, samtykker ikke til endring. Leste et sted at jeg kan legge til mellomnavn uten hans samtykke. Er det sant? Eller finnes det en slags angrerett på navnevalg som jeg kunne benytte hos folkeregister? 

Anonymkode: f8536...963

Navneloven

Skatteetaten - navneendring

Endret av Nimona
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er jo bare etternavn, spiller det virkelig så stor rolle? 

Anonymkode: 6754f...84b

Ja! Barnet bor hos meg 100%, far har ikke noe interesse i det hele tatt, men vil gjøre alt for å gjøre ting vanskelig for meg. Barnet tilhører min familie og skal derfor har mitt etternavn og ikke navnet til en «fremmed» person som ikke finnes noe relasjoner bortsett fra den biologiske biten…

 

Anonymkode: f8536...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja! Barnet bor hos meg 100%, far har ikke noe interesse i det hele tatt, men vil gjøre alt for å gjøre ting vanskelig for meg. Barnet tilhører min familie og skal derfor har mitt etternavn og ikke navnet til en «fremmed» person som ikke finnes noe relasjoner bortsett fra den biologiske biten…

 

Anonymkode: f8536...963

Så lenge bf har foreldreansvar, må også han samtykke til endring av navn. Når barnet er 16 år, kan barnet selv endre navnet uten godkjennelse fra noen av foreldrene. 

Anonymkode: 01406...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (3 timer siden):

For mange gjør det det, og det må vel være greit?

Ja, men jeg stilte spørsmål om hvorfor. Må vel være lov det? 

Rosa Dartle skrev (3 timer siden):

Som mor synes jeg det. Forstår godt TS her, og jeg synes det viser så godt hvorfor vi kvinner bør være mer på og gi barnet mors etternavn. På reise vil det f.eks. kunne ha betydning da de har ulike navn, og hun i så måte må ha med dokumentasjon på at far samtykker til reisen.

Er selv kvinne med ett barn som kun har fars etternavn. Etternavnet mitt definerer ikke relasjonen vår så for meg har det null å si. Ungen blir omtalt med fornavn og det har jeg og bf valgt sammen.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja! Barnet bor hos meg 100%, far har ikke noe interesse i det hele tatt, men vil gjøre alt for å gjøre ting vanskelig for meg. Barnet tilhører min familie og skal derfor har mitt etternavn og ikke navnet til en «fremmed» person som ikke finnes noe relasjoner bortsett fra den biologiske biten…

 

Anonymkode: f8536...963

Jeg kan forstå det i denne situasjonen. Håper du finner ut av det/han går på glid. Evnt så om han ikke ønsker kontakt så ta vare på avsolutt alt av beviser så du kan søke om 100% ansvar og dermed står du fritt til å endre etternavn. Lykke til. 

Anonymkode: 6754f...84b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

 

Er selv kvinne med ett barn som kun har fars etternavn. Etternavnet mitt definerer ikke relasjonen vår så for meg har det null å si. Ungen blir omtalt med fornavn og det har jeg og bf valgt sammen.

 

Anonymkode: 6754f...84b

Selvfølgelig definerer det aldri en relasjon. Jeg tror de aller fleste som velger å få barn sammen har det fint også, og det er sjeldent i deres tanker der og da at det noen gang kan bli slutt.

Men da er det innmari kjipt hvis man havner i nettopp denne situasjonen som TS beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...