Gå til innhold

presskannebrukere - en marginalisert gruppe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gikk på dagligvarebutikken i dag og kikket på all den spennende kaffeen, kaffe noir, dark roast, arabica, osv... en hel verden av forskjellige smaker og sorter av kaffe, men ingen av den er tilgjengelig for meg. Hvorfor? jeg er en av de som valgte å kjøpe en presskanne, fremfor en 2000krs filtermaskin. Dermed må jeg leve et liv fremmedgjort fra kaffeverdenens mangfold. For meg, er kun frieles presskannekaffe et alternativ, dette er det eneste som er tilgjengelig for sånne som meg. alt annet er forbeholdt de med egen kaffetrakter. Eliten.

Når det kommer til kaffe, står vi franskpressefolk på utsiden og kikker inn...

Anonymkode: 2c89b...b05

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan bruke filtermalt i presskanna.

Anonymkode: 4aaf2...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan bruke filtermalt i presskanna.

Anonymkode: 4aaf2...3c9

Jeg vet ikke hvor du kommer fra men jeg bor i norge, et land med lover og regler. 

Anonymkode: 2c89b...b05

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trakter kaffe, men maler bønnene selv. Anbefaler deg å gjøre det. Da får du perfekte til presskanne samt ferske på smak. 

Anonymkode: e45f8...01c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg vet ikke hvor du kommer fra men jeg bor i norge, et land med lover og regler. 

Anonymkode: 2c89b...b05

Jeg bor og kommer fra Norge og bruker filterkaffe i presskanne. Det gjorde også han fra Friele som holdt kaffekurs for oss på jobb 

Anonymkode: 6ae2d...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp hele bønner og mal selv. 

Anonymkode: 918cc...9f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du er connoisseur, så er sjelden dagligvarebutikken det beste stedet å kjøpe kaffe uansett. Kjøp deg en kvern så kan du kverne slik du ønsker og alltid ha nykvernede bønner. Alternativt ta turen til en ok kafé/kaffebar eller noen andre som selger og evt brenner kaffe og få dem til å kverne bønner slik du vil ha dem.

 

Jeg bruker presskanne innimellom, men oftere pour over (V60) eller Aeropress, og det å kunne ha nykvernede bønner hever smaken vesentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker kun presskanne selv. Til daglig går det i Evergood sin dark roasted. Ved utskeielser så kjøper jeg hos kaffebutikk og får det rett malt. Egentlig burde jeg hatt egen kaffekvern. Synd at en god en er så dyr. 

Anonymkode: 077ff...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo kjøpe "filtermaskin" til 500,-? Det er nok lettere enn å be dagligvaren øke utvalget av varer de fleste ikke kjøper...

Jeg har begge deler, og utvalget av presskannekaffe blir stadig mindre, fordi det ikke selger... Tilbud og etterspørsel...

Anonymkode: 33b8b...41d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte presskanne i mange år selv. Til jeg en dag fikk det i vrangstrupen og syntes det smakte hoggorm. 🐍

Anonymkode: e45f8...01c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk siden til Stockfleths, de har mye god kaffe, jeg bruker en kaffebrygger derfra som heter Aeropress, bor du i Oslo-bygda så har de butikk i gamle vestbane-hallen.

Endret av bvp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Hva med å kjøpe en kaffekvern, slik andre kaffeglade mennesker bruker?

Anonymkode: f8351...aa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kaffe fra presskanne er ikke spesielt sunt. Kjøp heller en filterholder og hell for hånd, så du får kaffen filtrert gjennom papir.  Bonus er at du kan bruke vanlig filtermalt kaffe. Maskin eller kaffetrakter er helt unødvendig.

Anonymkode: 39c98...ca5

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bvp skrev (3 timer siden):

Sjekk siden til Stockfleths, de har mye god kaffe, jeg bruker en kaffebrygger derfra som heter Aeropress, bor du i Oslo-bygda så har de butikk i gamle vestbane-hallen.

det avhjelper overhodet ikke TS sitt problem. Synes uansett aeropress er dillete, og det er tungvint å kjøpe nye filter. Skummelt med vakumet, har opplevd at hele driten eksploderte i fjeset på meg. 

Anonymkode: 39c98...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

det avhjelper overhodet ikke TS sitt problem. Synes uansett aeropress er dillete, og det er tungvint å kjøpe nye filter. Skummelt med vakumet, har opplevd at hele driten eksploderte i fjeset på meg. 

Anonymkode: 39c98...ca5

Enig i at Aeropress ikke er enkleste løsning men uansett har Stockfleths mye god kaffe, litt knotete at man må bestille om man ikke har en butikk i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På steder hvor de selger spesialkaffe så kan du få kaffen kvernet akkurat slik du vil ha det. 

Romerike Kaffebrenneri vant NM i kaffebrenning i høst, og han har rimelige priser til å selge kaffe av så høy kvalitet som han gjør. Akkurat nå har jeg Bombe og El Moral fra han her hjemme, og begge er sååå gode. 

Hvis du ikke liker det du finner hos han, så finnes det mange andre gode kaffebrennerier i vårt kaffeelskende land, her er en liste: https://kaffe.no/kaffebrennerier-i-norge/ 

Blant mine favoritter er Tim Wendelboe, Ild og Bønner, Langøra, Kaffi, Supreme Roastworks, Solberg og Hansen, Kaffa, Fuglen+++ 

God kaffejakt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også bare presskanne.

Jeg maler selv, det er også mye bedre med nykvernet hver dag enn de posene med ferdig kverna som mister litt piffen jo lengre de er åpne.

Evergood har vel forøvrig også presskannemalt. Og det funker jo også bare med filtermalt. 

Men du - eliten med kaffetrakter? Kaffetrakter er jo lavstatus, nederst på rangstigen i kaffehierarkiet, muligens bare slått av frysetørret kaffe. Det er det de har i Mot i brøstet og på bilverkstedet. Presskanne er mye mer snobbete.

Grunnen til at det er mest filtermalt kaffe i butikken er den samme som at det er mest Grandiosa i fryseren, at noe er en bestselger trenger ikke bety det er det beste man kan få for penger.

Anonymkode: 49604...c7a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...