Gå til innhold

Råd til hunderase


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal etterhvert gå til anskaffelse av hund igjen, er blitt for mange år uten.
Leter etter en mindre rase som kan passe bra i leilighet som ikke har for sterkt jaktinstinkt med bjeffing etc.
Noen som har raser å anbefale?

Anonymkode: 082ca...8a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hørt at whippet (mynde) ikke er særlig bjeffete av seg. Stille hunder når det kommer til lyd. Ikke lukter de "hund" heller, som mange hunder gjør når det går en stund uten et bad og en sjampoonering. De er fine hunder, men de styres litt av synet når det kommer til jaktlyst. Kan jage etter katter og fugler og bli helt døve for innkalling når de ser noe de vil jakte og løpe etter. Jaktinstinktet er varierende fra individ til individ. Det er jo ikke noe man har aktivt arbeidet med å forsterke i avlen, så det er ikke så fremtredende og sterkt som det var for noen tiår siden i denne rasen.

De finnes i mange farger. De elsker å kose seg i varmen under et teppe på sofaen.Og om de får lov; i senga under dyna.

Anonymkode: da2d5...ca4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye tid kan du bruke på hunden hver dag? Hvor lange turer vil du gå på en regnværsdag? Ser du for deg å bruke tid på noen form for hundetrening? Hva tenker du rundt pelsstell? 

Alle disse tingene er viktigere enn at du bor i leilighet, der kan både store og små hunder trives 😊

Anonymkode: d5641...9c4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor mye tid kan du bruke på hunden hver dag? Hvor lange turer vil du gå på en regnværsdag? Ser du for deg å bruke tid på noen form for hundetrening? Hva tenker du rundt pelsstell? 

Alle disse tingene er viktigere enn at du bor i leilighet, der kan både store og små hunder trives 😊

Anonymkode: d5641...9c4

Kan bruke mye tid på hunden, har hatt Border Collie i byen før som var stabil og rolig. Så vil si jeg var flink til å stimulere han, ellers ville det ikke gått. To forskjeller fra forrige leilighet er at det ikke er heis eller stort bad med badekar, så f.eks drømmehunden som er Golden Retriever som må bades etter hver tur er det ikke plass til.

Anonymkode: 082ca...8a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Kan bruke mye tid på hunden, har hatt Border Collie i byen før som var stabil og rolig. Så vil si jeg var flink til å stimulere han, ellers ville det ikke gått. To forskjeller fra forrige leilighet er at det ikke er heis eller stort bad med badekar, så f.eks drømmehunden som er Golden Retriever som må bades etter hver tur er det ikke plass til.

Anonymkode: 082ca...8a8

Sjekk ut lancshire heeler,  de er små og friske hunder som er ganske så lettstelte og de er kvikke og arbeidslystne. Litt BC light på en måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan bruke mye tid på hunden, har hatt Border Collie i byen før som var stabil og rolig. Så vil si jeg var flink til å stimulere han, ellers ville det ikke gått. To forskjeller fra forrige leilighet er at det ikke er heis eller stort bad med badekar, så f.eks drømmehunden som er Golden Retriever som må bades etter hver tur er det ikke plass til.

Anonymkode: 082ca...8a8

Men du svarer ikke på spørsmålene. Hvor mye tur og stimuli i hverdagen? Noen form for trening?

Det er tull at golden ikke går i leilighet, det har jeg hatt. En golden må IKKE bades etter hver tur! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, Arx said:

Men du svarer ikke på spørsmålene. Hvor mye tur og stimuli i hverdagen? Noen form for trening?

Det er tull at golden ikke går i leilighet, det har jeg hatt. En golden må IKKE bades etter hver tur! 

3-4 turer om dagen. Skal ikke brukes til jakt etc. Har heller ikke tenkt agility. 
Har alltid hørt det om Golden, snakket med en del eieren som sier det var ekstremt mye bading. Jeg vil kun ha ett dusjkabinett og det gjør vel ting vanskelig med stor hund. 

Anonymkode: 082ca...8a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toy- eller dvergpuddel. Veldig lettlærte og røytefri. Krever litt pelsstell som børsting og klipp, men det er en vanesak. De er supersøte. Har ikke selv, men en i familien har som jeg ofte passer.

Anonymkode: 32bac...f9b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arx skrev (51 minutter siden):

Men du svarer ikke på spørsmålene. Hvor mye tur og stimuli i hverdagen? Noen form for trening?

Det er tull at golden ikke går i leilighet, det har jeg hatt. En golden må IKKE bades etter hver tur! 

Helt uenig, jeg har golden og må dusje han HVER ENESTE DAG om våren og høsten (og deler av vinteren, og ikke minst om sommeren etter sjøbading). Vi har to golden og kjøpte de da vi flyttet til hus hvor vi bygde hundedusj på vaskerommet med egen inngang. Kunne aldri hatt golden i leilighet med dusjkabinett. 

Anonymkode: 58973...215

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var i omtrent samme situasjon. Endte opp med chihuahua, og veldig fornøyd med det.

Chihuahua har rykte på seg å være gneldrete. Vår bjeffer ikke når det ringer på døra en gang. En harmonisk og ernergisk hund. Perfekt størrelse i en leilighet, men har ikke problem med å gå ei mil på tur.

Anonymkode: 65e24...364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en bichon frise, børster gjennon pelsen hver dag. Stort sett en stille og ukomplisert hund, kan si i fra om noen ringer på, men roer seg etter et par bjeff. Elsker mennesker, kan fint ha en rolig dag hjemme, men liker å gå på tur og være med flokken sin. Det jeg setter aller mest pris på er at den virkelig er leken og glad i barn, elsker kos og lek uten å bli for voldsom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker said:

Toy- eller dvergpuddel. Veldig lettlærte og røytefri. Krever litt pelsstell som børsting og klipp, men det er en vanesak. De er supersøte. Har ikke selv, men en i familien har som jeg ofte passer.

Anonymkode: 32bac...f9b

Vurderer dvergpuddel sterkt.

Anonymkode: 082ca...8a8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.4.2024 den 19.48):

Har hørt at whippet (mynde) ikke er særlig bjeffete av seg. Stille hunder når det kommer til lyd. Ikke lukter de "hund" heller, som mange hunder gjør når det går en stund uten et bad og en sjampoonering. De er fine hunder, men de styres litt av synet når det kommer til jaktlyst. Kan jage etter katter og fugler og bli helt døve for innkalling når de ser noe de vil jakte og løpe etter. Jaktinstinktet er varierende fra individ til individ. Det er jo ikke noe man har aktivt arbeidet med å forsterke i avlen, så det er ikke så fremtredende og sterkt som det var for noen tiår siden i denne rasen.

De finnes i mange farger. De elsker å kose seg i varmen under et teppe på sofaen.Og om de får lov; i senga under dyna.

Anonymkode: da2d5...ca4

Singnerer denne. Whippet er verdens enkleste raske og den mest kosete bestevennen du kan finne. Elsker sofakos og bare små tissetur når været er dårlig og lange turer på solskinnsdager. Den blir med deg hvir du enn vil tilpasser seg deg og ditt liv.

Anonymkode: 89469...b2c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Singnerer denne. Whippet er verdens enkleste raske og den mest kosete bestevennen du kan finne. Elsker sofakos og bare små tissetur når været er dårlig og lange turer på solskinnsdager. Den blir med deg hvir du enn vil tilpasser seg deg og ditt liv.

Anonymkode: 89469...b2c

Wippet er også blant de dummeste hundene. Den er vel kanskje ikke så lett å trene som en puddel?

Anonymkode: 32bac...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Wippet er også blant de dummeste hundene. Den er vel kanskje ikke så lett å trene som en puddel?

Anonymkode: 32bac...f9b

De er langt ifra så dumme som mange tror, men de er langt unna Border Collie og Malle. De er smarte på akkurat de tingene de trenger.

 

Anonymkode: 89469...b2c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vurderer dvergpuddel sterkt.

Anonymkode: 082ca...8a8

Pudler er fantastiske hunder!

Lettlærte, smarte, tilpasningsdyktige og sosiale.

Så lenge du har tid å bruke på mental stimulering, så er dette fantastiske hunder.

Ett stort pluss at de ikke røyter også.

Anonymkode: 04e5e...67f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Wippet er også blant de dummeste hundene. Den er vel kanskje ikke så lett å trene som en puddel?

Anonymkode: 32bac...f9b

Jeg har hatt whippet som tok sølvmerket på strak arm og uten enormt med insats så det er individuelle forskjeller. Noen er mer arbeidsinteresserte enn andre. Min nåværende whippet er ekstremt smart men finnes ikke arbeidsinteressert så han har hverdagslydigheten spikra men ingenting ut over det.

Han sladrer, inkallinga sitter så langt 100% og han vet nøyaktig hva han skal og ikke skal i de ulike situasjonene vi utsetter han for, men sitt og ligg gidder han ikke for å si det slik.

Anonymkode: 3c52e...87f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Helt uenig, jeg har golden og må dusje han HVER ENESTE DAG om våren og høsten (og deler av vinteren, og ikke minst om sommeren etter sjøbading). Vi har to golden og kjøpte de da vi flyttet til hus hvor vi bygde hundedusj på vaskerommet med egen inngang. Kunne aldri hatt golden i leilighet med dusjkabinett. 

Anonymkode: 58973...215

Jeg har også golden og den dusjes langt fra hver dag

Anonymkode: a304a...1d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har også golden og den dusjes langt fra hver dag

Anonymkode: a304a...1d1

Men de røyter noe så inni hampen. Men det er supersøte hunder om man ikke bryr seg om litt pels her og der.

Anonymkode: 32bac...f9b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har også golden og den dusjes langt fra hver dag

Anonymkode: a304a...1d1

Men, tror ikke en Golden vil få plass i ett dusjkabinett overhodet. 

Anonymkode: 082ca...8a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...