Gå til innhold

Dere som leier ut, blir dere automatisk mer skeptisk til personer med navn som ikke ser norsk ut?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det lettere å si ja til leietaker ned norsk navn? 

Anonymkode: d2846...05d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg driter i hva vedkommende heter, men nav garanti, «kan jeg betale depositum i 3 avdrag», sosialkontoret betaler, vi har 4 barn (leier ut en 2 roms) og referanser med samme etternavn eller samme arbeidsgiver, er klare «no go» for meg. Utover det bryr jeg meg fint lite om navn, etnisitet, religion eller annet…. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Ja særlig hvis det er navn fra Asia, Afrika og Midtøsten, men det er kun på grunn av stanken som blir når de lager mat og som setter seg i viften/ veggene.

Taksten på leiligheten blir forringet og man får problemer å leie ut til andre folk som ikke liker denne lukten.

Anonymkode: 53235...ca1

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker ikke å innrømme det, men ja. Er så redd for å få problemer på grunn av at det er vanskelig å kommunisere. 

Anonymkode: 828ee...b0f

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min far leide ut til noen utlendinger som ikke forstod norsk klima. De lukket igjen alle ventiler som medførte fukt og sopp skade i alle rom. 

Noen har dårlige erfaringer med utbetalinger fra Nav som aldri kommer i tide og aldri er det de skulle være. 

En sunn skepsis trenger ikke være relatert til hudfarge bare for å si det sånn. 

Anonymkode: 9f5a8...56c

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, Trygdefrue said:

Jeg driter i hva vedkommende heter, men nav garanti, «kan jeg betale depositum i 3 avdrag», sosialkontoret betaler, vi har 4 barn (leier ut en 2 roms) og referanser med samme etternavn eller samme arbeidsgiver, er klare «no go» for meg. Utover det bryr jeg meg fint lite om navn, etnisitet, religion eller annet…. 

Skal jeg være ærlig, så er det for meg som voksen person med god jobb og stilling faktisk pinlig at det spørres etter slike referanser. Har ikke leid på over 15 år, men eid hus. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, desverre. Man hører skrekkhistorier og prøver å safe der man kan. 
Vil også kunne kommunisere på norsk slik at ikke må oversette alt av kontrakter/innbolister osv. 

Vil heller ikke bli tatt for diskriminering så lettest og bare hoppe over, det er jo ikke vanskelig å få leid ut i dagens marked. 

Anonymkode: 34571...10a

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja særlig hvis det er navn fra Asia, Afrika og Midtøsten, men det er kun på grunn av stanken som blir når de lager mat og som setter seg i viften/ veggene.

Taksten på leiligheten blir forringet og man får problemer å leie ut til andre folk som ikke liker denne lukten.

Anonymkode: 53235...ca1

Var en gang jeg bodde ved noen indere og måtte flytte ut pga maten deres stinket kyllingmøkk gjennom veggen... så den skjønner jeg. Altså: det stinket, og nesten konstant, og mine ting begynte også å stinke.

Endret av katties
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skal jeg være ærlig, så er det for meg som voksen person med god jobb og stilling faktisk pinlig at det spørres etter slike referanser. Har ikke leid på over 15 år, men eid hus. 

Vi gjorde ikke det i starten, men folk lyver jo om alt mulig. 
Leter alltid etter pendlere, folk som eier eget tar generelt bedre vare på leiligheten. 

AnonymBruker
Skrevet
katties skrev (Akkurat nå):

Var en gang jeg bodde ved noen indere og måtte flytte ut pga maten deres stinket kyllingmøkk gjennom veggen... så den skjønner jeg. 

Men alle indere er vel ikke like? Jeg bodde ved siden av en som dro huset fullt av rusmisbrukere. Han var norsk, men jeg er likevel nabo med nordmenn i dag. 

Anonymkode: b8bb1...69f

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg liker ikke å innrømme det, men ja. Er så redd for å få problemer på grunn av at det er vanskelig å kommunisere. 

Anonymkode: 828ee...b0f

Det er jo ikke noe å være flau over, har selv levd i andre deler av verden og vet hvordan enkelte kulturer kan være. Kommunikasjon er en ting, hvordan man lever og bor i Norge er helt fundamentalt forskjellig til hvordan man gjør akkurat det i andre deler av verden. Ta vare på boligen man leier og ha boevne er ikke akkurat fokus i mange kulturer. Bruker man ikke boligen riktig så ender det med forringing av boligen. Matlaging er en annen ting, uten bruk av vifte og selv med dette ? Du lager kruttsterk mat og stekeosen sprer seg til hele boligen. Lufting i Norge med den fuktigheten som er store deler av året er viktig, når man driter i dette ? Soppangrep blir resultatet.  Det er ofte en enorm kulturforskjell bare fra Norge ned til Middelhavet !  Inn i Midtøsten, Asia og ikke minst Afrika ? Det er så vidt forskjellig til hva vi har i Norge angående renhold, rydding, behandling av søppel ja hele livet.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men alle indere er vel ikke like? Jeg bodde ved siden av en som dro huset fullt av rusmisbrukere. Han var norsk, men jeg er likevel nabo med nordmenn i dag. 

Nei, men basert på egne og andres erfaringer tar man en risikovurdering. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leier ikke ut men har hatt leietakere i naboleiligheten. Det er kommunikasjonsproblemer, matlukt i veggene, høyrøstede mm. Jeg ser også for meg at utleier kan få problemer med å si opp kontrakten ved problemer. Mange av dem vil ikke forstå hvordan man tar vare på en bolig, at man må ta hensyn til naboer og ikke oppføre seg som man bor der alene. Det nytter ikke be dem dempe lydnivået. Det blir for store kulturforskjeller og man blir kalt rasist om man sier noe eller de later som de ikke forstår. 

Anonymkode: 955a9...5e0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, er jo masse god indisk mat! Jeg aner ikke hva de lagde, men ille var det i alle fall. Ei venninne av moren min måtte (kommunen tvang det gjennom...) leie ut til noen narkomane. De ødela leiligheten fullstendig, og hverken de eller kommunen ville betale for skadene... de var norske.

AnonymBruker
Skrevet

En ting er matlaging og utlufting men jeg vil si det er mye verre hvis utleieboligen blir overbefolket, garantier fra NAV og kommune er uansett uaktuelt.

Anonymkode: 5b9dc...a99

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, leier helst ut til nord-europeere. Har hatt dårlig opplevelse med en fra Øst-Europa, og «hai, jeg intrisert» funker ikke som søknad. Dette med å be om søknad på slutten i finnannonsen er en god måte å luke bort folk faktisk, den brukervilkår hver gang. Det er bra første test på om de greier å forstå leiekontrakten - leser de ikke hele annonsen engang eller klarer å formulere en setning, da tror jeg sannsynligheten for at leieforholdet blir forferdelig øker drastisk.

Vi bor i samme hus som leietaker og ønsker oss derfor folk som er litt som oss, dvs har en vanlig døgnrytme, lager mat som ikke lukter gatekjøkken hele døgnet, som ikke fester intensivt og som ikke driter i alle regler om røyk/rus. De må også være sikre betalere (dvs ha en jobb) og rolige mennesker. Vi kan heller ikke ha alt for lydsensitive folk siden de må dele hus med en barnefamilie (er godt lydisolert, men tramping og løping hører man), og da utgår de som er hjemme hele tiden.

Aller viktigst er det dog at de forstår leiekontrakten og vet å behandle leiligheten ordentlig. Dvs ikke har 40 grader inne, bruke vifte når man lager mat, luft ut når man tørker klær om man ikke bruker trommelen, ikke helle masse vann på gulvet osv. Der ryker dessverre Afrika, Asia, mellomøsten og flere andre steder - tør ikke ta risikoen rett og slett. Vet at alle ikke er ille, men det større sannsynlighet for å få folk som ikke kan noe som helst om norske hus derfra enn om du velger en fra Norge, Skandinavia eller resten av Nord-Europa. 

Utleie handler om to ting: inntekt og minst mulig styr (dvs alle må trives).

Anonymkode: 31481...346

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bare hatt dårlig erfaringer med nordmenn som leietakere så de holder jeg meg langt unna. 

Det er et land i Asia som er min favoritt. Det har aldri vært noe styr med de og betaler i tide. Jeg har blitt god venn med mange av de mange år etter at de flyttet ut. 

Anonymkode: 4df59...a9e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leier ut gjennom Airbnb, og erfaring har vist at jeg aldri igjen leier ut til indere, tamiler og afrikanere. Selv ikke om de bor i europeiske land. Jeg har gjort denne feilen mange ganger, og dessverre har det uten unntak ført til skader og helt ubeskrivelige scenarioer. 

aldri i livet om jeg hadde skrevet leiekontrakt med noen fra disse landene. 

det er merkelig egentlig, for en av mine beste venner er tamil, og jeg har ellers et stort nettverk med mennesker/venner med alle slags etnisiteter. Jeg vil på ingen måte kalle meg rasist, tvert om, men erfaring gjennom Airbnb har gjort at jeg aldri igjen leier ut til visse folkeslag, 

og ja, jeg skammer meg.

Anonymkode: 152a4...18d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

De fleste nordmenn bruker ikke narko, men de fleste indere lager supersterk kyllingmat?

Anonymkode: f3696...76e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...