Gå til innhold

Raserianfall av aktivitetsbøker. Normalt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6-åringen har nettop hatt et voldsomt raserianfall da noen figurer i en aktivitetsbok ikke ble som forventet. Jeg prøver så godt jeg kan å støtte og hjelpe til med de oppgavene hun synes er litt vanskelige, og oppmuntre. Sier også at det helt ok å synes noe er vanskelig å bare la det ligge. Men til slutt ville hun at jeg skulle brette figurene for henne og da noen av de ikke ble helt 100 % ble hun så sint. 

Prøvde å forklare at heller ikke voksne får til alt alltid. Og at vi kan prøve på nytt sammen senere. Men hun er helt utrøstelig, og det er desverre ikke første gang dette skjer når hun får altivitetsbøker… Kan legge til at det er bøker beregnet på hennes alder og yngre. 

Noen andre som opplever dette? Er det en vanlig reaksjon i den alderen? Har alltid trodd at slike bøker er koselig å pusle med for barn 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 41ca3...0fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Utfordringer med følelsesregulering" heter det på fint.

Anonymkode: c9204...c93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

"Utfordringer med følelsesregulering" heter det på fint.

Anonymkode: c9204...c93

Er det normalt? 😅

Anonymkode: 41ca3...0fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er det normalt? 😅

Anonymkode: 41ca3...0fc

Ja, og nei. Det er normalt, men ikke BRA. Dere får øve mer på å regulere følelsene. 

Anonymkode: f4224...05c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er godt voksen og eier ikke tålmodighet med små pille greier. Sy, strikke, tegne og sånne type ting. Jeg kan gå aldeles opp i liminga om jeg må holde på med slike ting. Om jeg har sett for meg hvordan noe skal bli blir jeg altså så sur om det ikke blir som jeg har tenkt! Jeg er voksen så det er ikke sånn at jeg får raserianfall, men jeg kan kaste fra meg arbeidet, rive i stykker arket, dra så hardt at jeg ødelegger i stedet for å lage. Kan det være at det rett og slett ikke ligger for henne å holde på med? Helt siden jeg var liten har jeg avskydd sånne ting. Jeg er en utømmelig brønn med tålmodighet når det kommer til andre ting, for eksempel ting som å lage mat eller hogge ved. Ikke alle er laget for å gjøre alt 🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ene av mine barn kan reagere på den måten når det er noe hun ikke får til slik hun vil. Hun er 6 år nå, men det er ikke noe nytt. For henne kommer disse sammenbruddene først og fremst i forbindelse med fysiske aktiviteter, typisk da hun skulle lære å sykle, og strevde med det, om hun ikke får til en del av en hinderløype eller skal ta på et klesplagg som ikke helt samarbeider. Aktivitetsbøker kan hun gjerne legge bort eller gjøre på sin måte om det er for vanskelig. Men ellers høres typen reaksjon på å ikke helt mestre veldig kjent ut. Her har det alltid kommet i forbindelse med aktiviteter hun egentlig liker, og selv ønsker å mestre. 

Det andre barnet mitt har ikke reagert slik så vidt jeg kan huske. Med henne har det heller typisk vært at hun ber faren eller meg gjøre det hun ikke klarer for henne og at hun ikke vil prøve og øve selv på en del ting. Hun kan unngå en del ting som hun syns er vanskelig. Mens førstnevnte barn prøver igjen og igjen, og hyler like høyt hver gang det ikke går. 

Jeg tenker det er normalt for noen barn. Og at som en annen bruker sier, de trenger hjelp med å sette ord på og regulere de sterke følelsene de får av å ikke mestre. Jeg syns også det hjelper å rose for innsatsen og pågangsmotet og fokusere mindre på resultatet. 

Anonymkode: 11e1d...5c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...