Gå til innhold

Resept på Sobril


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kullsyrevann skrev (19 timer siden):

Det er ikke helt utenkelig å få resept på et brett hvis du forklarer situasjonen. Men da drikker du ikke etterpå! 

Enig, de må ikke kombineres med alkohol! Da kan du bli helt sveiseblind. 
Benzodiazepiner har en halveringstid opp mot 100 timer. Dvs at det kan ta 100 timer før halve dosen er ute av kroppen.

Anonymkode: 210be...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Enig, de må ikke kombineres med alkohol! Da kan du bli helt sveiseblind. 
Benzodiazepiner har en halveringstid opp mot 100 timer. Dvs at det kan ta 100 timer før halve dosen er ute av kroppen.

Anonymkode: 210be...ee0

Nå har sobril en halveringstid på 10-15 timer, så du kan roe litt ned.

Anonymkode: 39951...dfa

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.4.2024 den 13.29):

Skal snart holde tale i et bryllup og gruer meg veldig. Så mye at jeg sliter med søvn og får angst bare med tanken på det. Av erfaring så vet jeg at jeg kommer til å slite skikkelig med å gjennomføre den talen uten litt hjelp. For flere år siden fikk jeg et brett med sobril til denne type ting. Brukte det kun en sjelden gang når jeg skulle snakke i forsamlinger og det fungerte kjempefint. I mange sammenhenger med litt mindre folk så har jeg ikke behov for det lenger så tror det fungerte litt som eksponeringsterapi også. Bra å få positive erfaringer med det å stå foran folk. Tror jeg hadde det brettet i tre fire år. Men nå er det tomt. 
har fått ny fastlege og ønsker ikke å ta det opp med ham så tidlig. Har noen erfaring med private leger. Eventuelt e-konsultasjon for å få resept på sobril. 

Anonymkode: 489f6...c44

- Ingen private leger vil skrive ut Sobril, etter å ha truffet deg en gang.

- Man ber ikke om Sobril eller andre vanedannende medisiner man ikke har brukt på åresvis via e-konsultasjon.

Du snakker med fastlegen selv om det er ubehagelig. 

Anonymkode: 3c8d9...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo like så gjerne snakke med fastlegen din om dette, resepten vil uansett være synlig for h*n i reseptformidleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sans. Slike medisiner skal ikke brukes lenge enn 4-6 uker, da de er lette å bli avhengig av. Likevel bryr ikke alle leger seg. Da jeg jobbet på sykehjem var det ei dame på 99 år som hadde brukt vi vival( diazepam) siden 1974! Hvorfor lager legene rusavhengie eldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luksusbia skrev (10 timer siden):

Sans. Slike medisiner skal ikke brukes lenge enn 4-6 uker, da de er lette å bli avhengig av. Likevel bryr ikke alle leger seg. Da jeg jobbet på sykehjem var det ei dame på 99 år som hadde brukt vi vival( diazepam) siden 1974! Hvorfor lager legene rusavhengie eldre?

Var det dette TS spurte om? 

Anonymkode: 09cce...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Luksusbia skrev (10 timer siden):

Sans. Slike medisiner skal ikke brukes lenge enn 4-6 uker, da de er lette å bli avhengig av. Likevel bryr ikke alle leger seg. Da jeg jobbet på sykehjem var det ei dame på 99 år som hadde brukt vi vival( diazepam) siden 1974! Hvorfor lager legene rusavhengie eldre?

Veldig på siden, men min bestemor var avhengig av sterke smertestillende fra etter en ulykke på 60-tallet og frem til hun døde på 90-tallet. Legen skapte ikke noe som helst. Alternativet hennes var å leve med uutholdelige smerter. Legen(e) forsøkte å få henne til å trappe ned, men det gikk altså ikke. Jeg pålegger ikke en eneste lege noe som helst skyld i denne sammenheng, dama hadde ikke noe liv uten, og det er hun sikkert ikke alene om.

Ts: Sånt er jo ubehagelig å spørre om, men sannsynligheten er nok størst for at du får det av fastlegen fremfor noen andre. Ingen private leger har lov til å skrive ut b-preparater i e-konsultasjon, og de fleste gjør det ikke i det hele tatt fordi de ikke kjenner pasienten. Et lite tips til slutt: Jeg pleier å lese slikt høyt for meg selv mange ganger i forkant. Det hjelper masse, faktisk. :)

Lykke til med talen! 

Anonymkode: eb06a...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for diskusjon rundt dosering av medisiner. 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...