Gå til innhold

Resept på Sobril

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal snart holde tale i et bryllup og gruer meg veldig. Så mye at jeg sliter med søvn og får angst bare med tanken på det. Av erfaring så vet jeg at jeg kommer til å slite skikkelig med å gjennomføre den talen uten litt hjelp. For flere år siden fikk jeg et brett med sobril til denne type ting. Brukte det kun en sjelden gang når jeg skulle snakke i forsamlinger og det fungerte kjempefint. I mange sammenhenger med litt mindre folk så har jeg ikke behov for det lenger så tror det fungerte litt som eksponeringsterapi også. Bra å få positive erfaringer med det å stå foran folk. Tror jeg hadde det brettet i tre fire år. Men nå er det tomt. 
har fått ny fastlege og ønsker ikke å ta det opp med ham så tidlig. Har noen erfaring med private leger. Eventuelt e-konsultasjon for å få resept på sobril. 

Anonymkode: 489f6...c44

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er normalt å grue seg til slik. Ikke nødvendig å gå på vanedannende medisiner for noe som er helt menneskelig og normalt. 

Anonymkode: 88351...a75

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du skal ta det med din nye lege. Vedkommende vil jo se at dette ikke er noe du bruker mye av så det burde ikke være noe problem å få en ny resept.

Har selv resept på Sobril. Jeg har nesten mer utbytte av å vite at jeg har det tilgjengelig enn å faktisk ta det. Har vel brukt totalt et brett på ti år.

Anonymkode: a40ff...9ec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er normalt å grue seg til slik. Ikke nødvendig å gå på vanedannende medisiner for noe som er helt menneskelig og normalt. 

Anonymkode: 88351...a75

Hadde jeg vært bekymret for misbrukt så ville jeg aldri ha bedt om resept på dette. Har aldri brukt det som et rusmiddel for rusens skyld. Kun ved svært få anledninger. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg synes du skal ta det med din nye lege. Vedkommende vil jo se at dette ikke er noe du bruker mye av så det burde ikke være noe problem å få en ny resept.

Har selv resept på Sobril. Jeg har nesten mer utbytte av å vite at jeg har det tilgjengelig enn å faktisk ta det. Har vel brukt totalt et brett på ti år.

Anonymkode: a40ff...9ec

Ja, enig. Det gir en trygghet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke privatleger skriver ut sånne type medisiner, ta det med fastlegen din.

Anonymkode: ba8a2...f1e

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes dette virker helt fornuftig - det er nettopp til slik bruk medisinen er tiltenkt. Altså engangshendelser man gruer seg til som det er vanskelig å eksponere seg for. Som å fly, med mindre du jobber som pilot eller kabinpersonale.

Noe annet er hvis du har en kronisk angstlidelse med daglige utfordringer. Da er det lett å bli avhengig.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er mer mistenksomt å gå til private leger for sånne ting. Gå til legen din, forklar situasjonen og hvor mange år du hadde brettet og at du i det daglige ikke har psykiske helse/angstplager. Han kan vel også sjekke når du fikk resept sist? 

Anonymkode: 27829...bc4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er mer mistenksomt å gå til private leger for sånne ting. Gå til legen din, forklar situasjonen og hvor mange år du hadde brettet og at du i det daglige ikke har psykiske helse/angstplager. Han kan vel også sjekke når du fikk resept sist? 

Forresten så fikk jeg sobril første gang jeg møtte ny lege, og han hadde ikke motsatt journalen min enda engang.

AnonymBruker
Skrevet

Vil anbefale 2 glass vin i stedet. Da har man også muligheten til å drikke mer senere, noe Sobril utelukker.

Anonymkode: 40043...011

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg ville heller tatt et glass vin enn Sobril. Funker omtrent likt og passer mye bedre i et bryllup.

Anonymkode: 72719...515

Skrevet

Det er ikke helt utenkelig å få resept på et brett hvis du forklarer situasjonen. Men da drikker du ikke etterpå! 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta det opp med legen. Vil tro med historikken din med ett brett over mange år vil det gå greit. Jeg tar og sobril i sånne situasjoner, og når jeg fikk ny fastlege så han på historikk. Ingen tegn til misbruk. Ja, et glass vin kan være en nødløsning, men det er det er bedre og være rolig enn beruset når en holder tale. Jeg brukte også sobril på muntlig eksamen , lurer på om kg hadde anbefalt alkohol der og..

Anonymkode: 9f912...313

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ikke den nye fastlegen min så godt, men tror ikke han er typen til å forstå behovet. Mulig jeg tar feil. Men det finnes vel noen private som kan gi en resept på dette. Så på nett at Aleris eller volvat har privat psykiater. Er det noen som har erfaring med disse. Trodde forresten at alle leger hadde tilgang til historikken, men sånn er det vel kanskje ikke. 
TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kjenner ikke den nye fastlegen min så godt, men tror ikke han er typen til å forstå behovet. Mulig jeg tar feil. Men det finnes vel noen private som kan gi en resept på dette. Så på nett at Aleris eller volvat har privat psykiater. Er det noen som har erfaring med disse. Trodde forresten at alle leger hadde tilgang til historikken, men sånn er det vel kanskje ikke. 
TS

Volvat skriver på nettsidene sine at de ikke skriver ut b-preparater. Vet ikke om Aleris. 

Anonymkode: 05790...af6

• Liker 2
Gjest Luksusbia
Skrevet

Spør legen. Av alle benzodiazepiner er sobril det mildeste. På gata selger de bare xanor og rivotril. Hvis du ikke bruker benzo til vanlig vil du sovne da det er 20-30 ganger sterkere enn sobril og vival/ valium/ diazepam 

AnonymBruker
Skrevet
Luksusbia skrev (15 timer siden):

Spør legen. Av alle benzodiazepiner er sobril det mildeste. På gata selger de bare xanor og rivotril. Hvis du ikke bruker benzo til vanlig vil du sovne da det er 20-30 ganger sterkere enn sobril og vival/ valium/ diazepam 

Det er jo tull, her jeg bor er sobril rene valutaen.

Ts, du kan alltids spørre legen din, umulig å si om han vil skrive ut eller ikke til en slik anledning. Min hadde ikke gjort det, spesielt om det er noe du klarer deg uten til vanlig.

Private eller online leger skriver vanligvis ikke ut verken a eller b preparater, bortsett fra kanskje en krisesituasjon, som det ikke er snakk om her.

Når det er snakk om prestasjonsangst slik du beskriver hadde jeg satset på enkle pusteteknikker. De virker, prøv Huberman på youtube

Anonymkode: 33ff1...e2c

Skrevet

Hvis du skal være edru hele den dagen, så kan det være en løsning. Men det beste er rett og slett eksponering. Ja, du vil skjelve og få tung pust, men det går seg til. Benzo er en dårlig løsning. 

Gjest Luksusbia
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det er jo tull, her jeg bor er sobril rene valutaen.

Ts, du kan alltids spørre legen din, umulig å si om han vil skrive ut eller ikke til en slik anledning. Min hadde ikke gjort det, spesielt om det er noe du klarer deg uten til vanlig.

Private eller online leger skriver vanligvis ikke ut verken a eller b preparater, bortsett fra kanskje en krisesituasjon, som det ikke er snakk om her.

Når det er snakk om prestasjonsangst slik du beskriver hadde jeg satset på enkle pusteteknikker. De virker, prøv Huberman på youtube

Anonymkode: 33ff1...e2c

Hva er tull? Er du lege?

AnonymBruker
Skrevet
isw skrev (21 timer siden):

Jeg synes dette virker helt fornuftig - det er nettopp til slik bruk medisinen er tiltenkt. Altså engangshendelser man gruer seg til som det er vanskelig å eksponere seg for. Som å fly, med mindre du jobber som pilot eller kabinpersonale.

Noe annet er hvis du har en kronisk angstlidelse med daglige utfordringer. Da er det lett å bli avhengig.

Dette stemmer. Til situasjonsbestemt angst er Valium eller Sobril svært effektfullt. Jeg har jobbet på apotek og vet at de skrives ut til dette formålet. Jeg har sett resepter på Sobril til personer med tannlegeskrekk, flyskrekk eller de som skal holde presentasjoner. I noen tilfeller også personer som skal i krevende rettssaker.

TS: Til legen ville jeg lagt vekt på at du har brukt Sobril til dette formålet tidligere, og med god effekt, og fått med at du hadde esken i 4 år. 

Anonymkode: 210be...ee0

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...