Gå til innhold

Hvordan holde vekta ETTER bruk av slankelegemiddel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått beskjed om at jeg må ned i vekt- minst 20 kilo- av helsemessige årsaker.  Hvordan er det å holde seg slank etter bruk av sprøyte/musimba? Er det umulig? Må jeg innstille meg på at jeg må bruke sprøyte/mysimba resten av livet?

Anonymkode: deaab...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du funnet ut av årsaken til at du er overvektig?

 

Anonymkode: 7fcc7...750

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke umulig, men det forutsetter jo at du gjør de nødvendige livsstilsendringene.

Hvis du går ned med sprøyter/mysimba, så vet du jo hvor lite du spiser da. Så etter at du slutter, så må du bare fortsette å spise like lite som du gjorde da du gikk på dem.

Anonymkode: 52004...ad8

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du funnet ut av årsaken til at du er overvektig?

 

Anonymkode: 7fcc7...750

Jeg er overvektig fordi jeg er glad i mat og fordi jeg i i mange år har brukt mat som kos, trøst, døyve kjedsomhet, døyve vonde følelelser. Jeg har slitt med at jeg legger på meg lett hele mitt voksne liv. Jeg er glad i sunn mat, men også veldig crawete på søtsaker og fet mat (som i ost, sauser, gryter med fløte/creme fraîche ett). Jeg fråtser ikke, men bruker lang tid på å bli mett, og spiser derfor ganske mye hvis det først er noe jeg liker.  Sliter med at jeg takler stress dårlig (sliter med angst) og i perioder med mye stress, så blir det mye mat som ikke er så mager....

Anonymkode: deaab...f71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er ikke umulig, men det forutsetter jo at du gjør de nødvendige livsstilsendringene.

Hvis du går ned med sprøyter/mysimba, så vet du jo hvor lite du spiser da. Så etter at du slutter, så må du bare fortsette å spise like lite som du gjorde da du gikk på dem.

Anonymkode: 52004...ad8

Ja, det er det jeg er redd for: å få et liv hvor jeg må konstant passe på som en hauk for ikke å legge på meg. 

Anonymkode: deaab...f71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ja, det er det jeg er redd for: å få et liv hvor jeg må konstant passe på som en hauk for ikke å legge på meg. 

Anonymkode: deaab...f71

De fleste av oss som er slanke, passer på hva vi spiser hele tiden. Selv om vi også synes wienerbrød er bedre enn knekkebrød med tomat. 

Anonymkode: 35fe4...e87

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg er overvektig fordi jeg er glad i mat og fordi jeg i i mange år har brukt mat som kos, trøst, døyve kjedsomhet, døyve vonde følelelser. Jeg har slitt med at jeg legger på meg lett hele mitt voksne liv. Jeg er glad i sunn mat, men også veldig crawete på søtsaker og fet mat (som i ost, sauser, gryter med fløte/creme fraîche ett). Jeg fråtser ikke, men bruker lang tid på å bli mett, og spiser derfor ganske mye hvis det først er noe jeg liker.  Sliter med at jeg takler stress dårlig (sliter med angst) og i perioder med mye stress, så blir det mye mat som ikke er så mager....

Anonymkode: deaab...f71

Da må du nok jobbe med det, for medisinene tar bare bort symptomene, ikke årsaken.

Så hvis du skal klare å holde vekten etter at du slutter på medisinene bør du samarbeide med en psykolog eller noe.

Anonymkode: 7fcc7...750

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ja, det er det jeg er redd for: å få et liv hvor jeg må konstant passe på som en hauk for ikke å legge på meg. 

Anonymkode: deaab...f71

Det må du nok bare bli vant til. That's life. Det går på automatikk etter hvert.

Anonymkode: 52004...ad8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Ja, det er det jeg er redd for: å få et liv hvor jeg må konstant passe på som en hauk for ikke å legge på meg. 

Anonymkode: deaab...f71

Jeg har ikke tatt medisiner for å gå ned, men har gått ned 45 kilo på egenhånd. Jeg må hele tiden passe på hva og hvor mye jeg spiser, og veier meg hver dag, for å ikke gå opp igjen. Det er ganske vanlig å være nødt til å passe på etter vektnedgang. Det er slitsomt, men man blir vant 😊

Anonymkode: 60176...315

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har fått beskjed om at jeg må ned i vekt- minst 20 kilo- av helsemessige årsaker.  Hvordan er det å holde seg slank etter bruk av sprøyte/musimba? Er det umulig? Må jeg innstille meg på at jeg må bruke sprøyte/mysimba resten av livet?

Anonymkode: deaab...f71

Det går jo ikke. Det er jo som å skru på igjen sultknappen. 

Anonymkode: 2e65c...bc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.4.2024 den 13.10):

Jeg har fått beskjed om at jeg må ned i vekt- minst 20 kilo- av helsemessige årsaker.  Hvordan er det å holde seg slank etter bruk av sprøyte/musimba? Er det umulig? Må jeg innstille meg på at jeg må bruke sprøyte/mysimba resten av livet?

Anonymkode: deaab...f71

Om du har økonomi til det kan du gå på vedlikeholdsdose eller full dose forsvidt i noen år - så kroppen blir vant med den nye vekta og vanene blir innarbeidet over lang, lang tid.

Anonymkode: 9eef4...793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjekk ned 50kg på Saxenda og slutta heilt uten problem, men er vant til å veie meg og halde på vaner som gjorde at eg gjekk ned i utgangspunktet. Ser stadig at folk nyttar denne typen medisin til å gå på kræsjdiett, som seff vil gjere at dei ikkje kan slutte utan å gå opp masse. Om du klarer å gå ned i vekt utan medisin er du nok ikkje i målgruppa - og ikkje minst er du veldig heldig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.4.2024 den 14.09):

De fleste av oss som er slanke, passer på hva vi spiser hele tiden. Selv om vi også synes wienerbrød er bedre enn knekkebrød med tomat. 

Anonymkode: 35fe4...e87

Nettopp! Ingen kan forvente at de slipper unna dette. En slankemedisin kommer ikke til å endre menneskets biologi varig. Som slank som daglig passer på hva jeg spiser, faster store deler av dagen og presser meg på trening synes jeg det er problematisk at enkelte forventer at de skal kunne opprettholde en slank kropp «gratis». 

Anonymkode: c15ef...a95

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.4.2024 den 13.10):

Jeg har fått beskjed om at jeg må ned i vekt- minst 20 kilo- av helsemessige årsaker.  Hvordan er det å holde seg slank etter bruk av sprøyte/musimba? Er det umulig? Må jeg innstille meg på at jeg må bruke sprøyte/mysimba resten av livet?

Anonymkode: deaab...f71

Du må endre livsstil fullstendig. Kroppen din har en «trivselsvekt». Når den har mistet 20 kg vil den gjøre alt den kan for å komme tilbake til normalen. Skal du stå i mot det må du endre livet ditt fullstendig. Du må spise max x antall kalorier og sørge for å brenne mer enn du tar inn. Hver dag, hvert år, resten av livet. Det finnes ingen quick-fix for å holde seg slank, det er hardt arbeid. Å ta av seg kiloene er dog rimelig lett, men den virkelige jobben starter når vektskåla viser ønsket vekt, og den jobben er livsvarig. Det er grunnen til at mange går rett tilbake til overvekt etter slanking. Kun de som har nok viljestyrke, forblir slanke. 

Anonymkode: 420f7...6ba

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du må endre livsstil fullstendig. Kroppen din har en «trivselsvekt». Når den har mistet 20 kg vil den gjøre alt den kan for å komme tilbake til normalen. Skal du stå i mot det må du endre livet ditt fullstendig. Du må spise max x antall kalorier og sørge for å brenne mer enn du tar inn. Hver dag, hvert år, resten av livet. Det finnes ingen quick-fix for å holde seg slank, det er hardt arbeid. Å ta av seg kiloene er dog rimelig lett, men den virkelige jobben starter når vektskåla viser ønsket vekt, og den jobben er livsvarig. Det er grunnen til at mange går rett tilbake til overvekt etter slanking. Kun de som har nok viljestyrke, forblir slanke. 

Anonymkode: 420f7...6ba

Skriver under på denne. Gikk ned 25 kg for 5 år siden, fra bmi 30 til 19, og lever nå strukturert for å holde meg der. Er blitt glad i å trene og vant til å ha en lettere kropp, men legger på meg hvis det sklir ut noen dager. Da tar jeg grep med en gang og går ned de ca. 2 kiloene det dreier seg om. Etterhvert blir heldigvis rutiner og disiplin en måte å leve på som i hvert fall jeg setter pris på. 

Anonymkode: 35fe4...e87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.4.2024 den 13.25):

Ja, det er det jeg er redd for: å få et liv hvor jeg må konstant passe på som en hauk for ikke å legge på meg. 

Anonymkode: deaab...f71

Det er slik for de fleste av oss som er normalvektige eller slanke. Jeg spiser meg nesten aldri skikkelig mett, rører nesten aldri godteri eller søtsaker med mindre det er snakk om spesielle anledninger, tar sunne og ganske kjipe valg hver eneste dag, faster store deler av døgnet, beveger meg mye og er veldig måteholden med alkohol. Skulle gjerne spist kaker til frokost, Mc Donalds til lunsj og masse pasta til middag med is og godteri til dessert og vin på toppen, men for meg er det ikke verdt å bytte en sunn og sterk kropp med den midlertidige gleden/kosen/rusen slik mat ville gitt meg.

Du trenger å legge om livsstilen din, bestemme deg for hva som skal være det nye deg og leve det hver dag resten av livet. Slankemedisin vil hjelpe på symptomene på livsstilen du har hatt, men den virkelige jobben ligger i en realitetsorientering hva gjelder hva som faktisk er en sunn livsstil, deretter omstilling av holdninger og omlegging av livsstil. Det er tøft, like greit å forberede seg på det. Det krever innsats og viljestyrke hver eneste dag.

Anonymkode: cb9f2...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Altfor mange har overspisingslidelse å trenger terapi... 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.4.2024 den 13.22):

Jeg er overvektig fordi jeg er glad i mat og fordi jeg i i mange år har brukt mat som kos, trøst, døyve kjedsomhet, døyve vonde følelelser. Jeg har slitt med at jeg legger på meg lett hele mitt voksne liv. Jeg er glad i sunn mat, men også veldig crawete på søtsaker og fet mat (som i ost, sauser, gryter med fløte/creme fraîche ett). Jeg fråtser ikke, men bruker lang tid på å bli mett, og spiser derfor ganske mye hvis det først er noe jeg liker.  Sliter med at jeg takler stress dårlig (sliter med angst) og i perioder med mye stress, så blir det mye mat som ikke er så mager....

Anonymkode: deaab...f71

Jeg har slitt med overspisingslidelse. Har blitt bedre nå og fått lov til å starte på wegovy. 

Sprøyta vil ikke hjelpe deg med grunnene du forklarer. 

Hvis du får begynne på sprøyta, så jobb med hode samtidig, så du ikke faller tilbake i gamle spor når du eventuelt slutter. 

Du må igjennom en livstilsendring og og sprøyta er kun et hjelpemiddel 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...