Gå til innhold

Hva gjør egentlig barnevernet??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber med barn og har gjort det i over 10 år. I løpet av de årene har jeg dessverre vært borti flere barnevernssaker. Jeg har aldri meldt noen til barnevernet selv, men skrevet flere uttalelser til barnevernet om hvordan barnet fungerer og følges opp av sine foreldre. 
 

I alle sakene jeg har vært borti har hjelpen barnevernet antageligvis gir, aldri nådd frem til barnet. Jeg har vært borti ett tilfelle der barnet aldri gjorde lekser, var overvektig, gikk ikke riktig kledd (kunne møte opp i shorts og t-skjorte i -2 grader) , luktet vondt (dårlig hygiene), manglet mye essensielle klær (vinterjakke, tursko) og og fungerte dårlig sosialt. Verdens fineste gutt, men alt sviktet rundt han. Foresatte ble meldt til BV, av naboer og andre i foreldregruppa. Foreldrene til barnet var alkoholikere. Jeg fulgte barnet i 4 år og absolutt ingen bedring. Både overvekt og null oppfølgning fra foresatte vedvarte. I mellomtiden sendte vi flere meldinger Barnevernet hadde flere samtaler med barnet på skolen, men utover det vet jeg ingenting om hva som skjedde.
 

Han er ett av de barna som hadde hatt veldig godt av stabile rammer, omsorg og oppfølging i ett trivelig hjem. 
 

Hva gjør egentlig barnevernet? Gir de litt veiledning til foresatte og så regner de med at ting ordner seg selv? Er det ingen som gjør undersøkelser i etterkant for å se om foresatte faktisk følger opp? 

Anonymkode: 4baa2...d9f

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er selv blitt meldt inn til barnevernet, pga forholde til min mann som jeg nevnte for legen. Han er voldelig slem og sliter meg psykisk ut. Barnet vårt er 1 år nå. Jeg har hatt samtale far har hatt samtale. De har vært på hjemmebesøk. Alle er egentlig koblet inn. Jeg driver å ser etter en ny leilighet. Ting er rolig hjemme nå, men jeg og han kan ikke være sammen. Er så redd for barnevernet nå for dem graver virkelig inn:/ hatt en dårlig oppvekst med familien der jeg prøvde å ta selvmord for 15 år siden. Men nå har jeg en fantastisk gutt som jeg tar godt vare ❤️ men bare er så bekymret for hva barnevernet vil si. Dem sier jo at de vil bare hjelpe meg og barnet. 

Anonymkode: 8f71c...0db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg jobber med barn og har gjort det i over 10 år. I løpet av de årene har jeg dessverre vært borti flere barnevernssaker. Jeg har aldri meldt noen til barnevernet selv, men skrevet flere uttalelser til barnevernet om hvordan barnet fungerer og følges opp av sine foreldre. 
 

I alle sakene jeg har vært borti har hjelpen barnevernet antageligvis gir, aldri nådd frem til barnet. Jeg har vært borti ett tilfelle der barnet aldri gjorde lekser, var overvektig, gikk ikke riktig kledd (kunne møte opp i shorts og t-skjorte i -2 grader) , luktet vondt (dårlig hygiene), manglet mye essensielle klær (vinterjakke, tursko) og og fungerte dårlig sosialt. Verdens fineste gutt, men alt sviktet rundt han. Foresatte ble meldt til BV, av naboer og andre i foreldregruppa. Foreldrene til barnet var alkoholikere. Jeg fulgte barnet i 4 år og absolutt ingen bedring. Både overvekt og null oppfølgning fra foresatte vedvarte. I mellomtiden sendte vi flere meldinger Barnevernet hadde flere samtaler med barnet på skolen, men utover det vet jeg ingenting om hva som skjedde.
 

Han er ett av de barna som hadde hatt veldig godt av stabile rammer, omsorg og oppfølging i ett trivelig hjem. 
 

Hva gjør egentlig barnevernet? Gir de litt veiledning til foresatte og så regner de med at ting ordner seg selv? Er det ingen som gjør undersøkelser i etterkant for å se om foresatte faktisk følger opp? 

Anonymkode: 4baa2...d9f

Hvis du har jobbet 10 år med barn og vært mye borti BV undrer det meg stort at du ikke vært hva BV gjør?

De gjør egentlig bare 3 ting.

1. Undersøkelser

2. Tiltak frivillig veiledning/avlasningshjem/rådgivning/frivillige plassering bered og fosterhjem

3. Akutt vedtak beredskapshjem, institusjoner,fosterhjem,omsorgsovertakelse altså BV overta omsorg.

 

3. 

Anonymkode: 29f75...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller meste av tiltak er frivillig. Med mindre det er veldig alvorlig så pålegger de ikke foreldre å ta imot hjelp. Så det sier seg selv at det meste av arbeidet de gjør er bortkastet. Masse penger sløst bort på ingenting. Men er jo ikke så enkelt å få gjort noe med.

Anonymkode: 7affc...cb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bv gjør ingenting. De tilbyr «kurs» til foreldre. Det er frivillig. Noen takker ja. Fullfører kurset, men lærer ingenting. 

Anonymkode: e6ae1...046

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bv gjør ingenting. De tilbyr «kurs» til foreldre. Det er frivillig. Noen takker ja. Fullfører kurset, men lærer ingenting. 

Anonymkode: e6ae1...046

Ja. Jeg tenker at ikke alle er motivert for endring men vet de må takke ja til kursing og veiledning, ellers kan de ta saken videre. Da tar de bare og gjennomfører tiltaket for å holde bv fornøyd og så fortsetter de i samme spor.

Anonymkode: 7affc...cb7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...