Gå til innhold

Brokk, refluks og sent måltid


Elissa1

Anbefalte innlegg

Hei. Må bare forhøre meg her. Har reflux og spiserørsbrokk. Har spist meget lite siste døgn pga en mulig makekatarr så lite matlyst og kvalme. 
Så jeg trykte ned to skiver i natt mens jeg satt på sengekanten og la meg rett ned for å sove. Føltes seriøst ut som døden skulle ta meg. Lå i et par timer med så sterkt ubehag som ikke kan beskrives både fra mage, hjerte og ut i armene. Ironien i dette er at jeg er hjerteutredet med ekg og ultralyd i går, så det er trolig ikke noe hjerterelatert. Har kommet frem til at det muligens var de to skivene og det at jeg la meg ned for å sove i samme sekund som de var svelgt ned.? Ble lite søvn første timen/to timene men er det mulig å bli så uvell av dette? Noen som har opplevd lignende? Følte hele blodsirkulasjonen stoppet opp i både mage, bryst og armer. Og en vemmelig ekkel følelse i kroppen. Sterkt ubehag!!!
Håper noen kan dele noen erfaringer eller tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det du beskriver er et kjent fenomen. Så kjent at mennesker med reflux og magekatarr blir rådet til at å å forsøke sove med hodet høyt - enten ved å heve hodeenden av sengen, ligge på en høy pute eller rett og slett sove sittende vil funke bedre. Det hjelper uansett å sove på venstre side - da er magesekken nederst.

Det du nok bør gjøre er å sette opp en matdagbok. Noter hva du spiser, når du spiser det go hvor mye du spiser. Og så noterer du symptomer. Unngå det som gir verst symptomer. De fleste vil si at fastfood og for mye helkorn er no-go, det samme er melk, krydder, koffein, alkohol, stekt mat, sterk mat, sur mat, salt mat og tungfordøyelig mat (her under kjøtt). Det er, kort sagt, en grunn til at folk med magesykdom spiser velling og suppe, gjerne med fisk eller bare kraft. Dampet mat funker også fint, men legg bort stekepanna.

Oppsummert: det su opplevde var akkurat det du burde forventet av å spise mye rett før du la deg ned. Ikke gjør det igjen. Du blr også forsøke spise lite og ofte. Så heller 1 liten bolle velling hver 2. time enn to brødskiver på rappen. 

Anonymkode: be535...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det du beskriver er et kjent fenomen. Så kjent at mennesker med reflux og magekatarr blir rådet til at å å forsøke sove med hodet høyt - enten ved å heve hodeenden av sengen, ligge på en høy pute eller rett og slett sove sittende vil funke bedre. Det hjelper uansett å sove på venstre side - da er magesekken nederst.

Det du nok bør gjøre er å sette opp en matdagbok. Noter hva du spiser, når du spiser det go hvor mye du spiser. Og så noterer du symptomer. Unngå det som gir verst symptomer. De fleste vil si at fastfood og for mye helkorn er no-go, det samme er melk, krydder, koffein, alkohol, stekt mat, sterk mat, sur mat, salt mat og tungfordøyelig mat (her under kjøtt). Det er, kort sagt, en grunn til at folk med magesykdom spiser velling og suppe, gjerne med fisk eller bare kraft. Dampet mat funker også fint, men legg bort stekepanna.

Oppsummert: det su opplevde var akkurat det du burde forventet av å spise mye rett før du la deg ned. Ikke gjør det igjen. Du blr også forsøke spise lite og ofte. Så heller 1 liten bolle velling hver 2. time enn to brødskiver på rappen. 

Anonymkode: be535...043

Takk for svar. Da skal jeg definitivt ikke gjøre dette igjen. Takk for utfyllende og informativt svar . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...