Gå til innhold

Planeten går ad undas og folk flest bryr seg ikke lenger

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Klimakrisen er mer og mer åpenbar. Alle data peker i én retning. Slik som denne:

365meanglobaltemp.thumb.png.cc7a2234de33046ba71f0921136261ca.png

...eller denne:

co2_800k.png.a131298a05e98a79609ebe455bad7aa6.png

Men når jeg prater med slektninger: "Kjøtt er for dyrt". Ser på Bil og trafikk forumet på KG: "Muh diesel ❤️". NRK rapporterer at post-Thunberg ungdommen bryr seg ikke om klima lenger, de vil ha diger russebuss, masse penger, og bruke nok sminke tilsvarende ti mennesker på ett ansikt.

Alt går egentlig som før. "Don't look up!" er denne sivilisasjonens store mantra.

Hva faen er det vi holder på med? Kan vi si oss fornøyd med hva vi etterlater barna våre? Det er helt krise, men politikken og "mannen på gata" synes ikke vi skal ta et tak...det koster jo penger. Bunnløst frustrerende. 

Anonymkode: 78c9b...969

• Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi har innsett at det går til helvete, og lar det skje.

Like greit.

Anonymkode: ac4d9...316

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen gjør noe uten å tjene på det. 

Framtidens batterifabrikk Freyr stakk til utlandet da de ikke fikk mer støtte her i landet. Millioner utbetalt til styreleder og andre før et eneste batteri er produsert.

Rasere norsk natur pga grønt skifte. Vindmøller popper opp over hele landet for å produsere strøm for utlandet. 

Krav om bedre isolering i boliger. Pga strømkrise? Bullshit. Noen tjener på det, bare ikke boligeiere..

Politikken er pill råtten. Skjønner godt folk ikke bryr seg lenger.

Anonymkode: 31eb5...663

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har jo vært mange år med fullstendig hysteri og over-hyping av dette. Når klima-aktivistene har vært alt for hysteriske temmelig lenge, så blir folk flest temmelig lei av hele greia. 

Dersom hele situasjonen hadde vært langt mer rasjonell fra første stund, så ville det kanskje gått hakket bedre.  

Anonymkode: 26d4f...fcf

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vanvittig skremmende at Ola Dunk og co ikke skjønner alvorligheten. Heldigvis tar politikere og verdensledere en del positive grep oppi alt det mørke.

Folk kan mene at kjøtt er for dyrt og at det er dårlig gjort å gjøre bilbruk vanskelig, men heldigvis blir kjøttprisen bare høyere og bruken av bil vanskelige. Synes også det er fler som (hvertfall tilsynelatende) er opptatt av gjenbruk av interiør, klær etc.

Hvertfall når det gjelder min generasjon, 30+, men vi er vel sånn omtrent Thunberg generasjonen og har tillegg egne barn og deres fremtid å tenke på.

Hvis det du sier at ungdommer driter i klimakrisen stemmer er det ganske skremmende, deres foreldregenerasjonen er vel heller ikke de mest bevisste.

Jeg håper politikerne fortsetter å gjøre grønne grep til idiotenes store frustrasjon.

Det første vi bør gjøre er å avskaffe Temu i sin helhet.

Anonymkode: 043a3...c6e

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen gjør noe hvis de ikke tjener eller sparer på det. Det er derfor opp til myndighetene (lokalt, nasjonalt og globalt) å lage tiltak/systemer som pusher folk og bedrifter til å endre sine vaner.

F.eks. at det er gratis å levere sortert avfall (plast, papir, metall osv), mens det koster penger å levere blandet avfall (restavfall).

Piggdekkavgift er et annet eksempel, samt fritak for bompenger for el-biler. 

Den store innsatsen må for øvrig gjøres andre steder enn i lille Norge, hvor det monner mer. Kina og andre land i Asia må pushes eller lokkes til å gjøre endringer i politikken sin. 

Alle former for kraftproduksjon har jo negative konsekvenser. Noen raserer eller forsøpler flora og fauna, andre slipper ut skadelige klimagasser. For klimaendringene er det bedre med vindkraftverk enn med kullkraftverk. I et globalt perspektiv er det derfor bedre for klimaet at det bygges vindkrafverk i Norge enn at det bygges kullkraftverk i Tyskland. Skal man berge klimaet må man tenke globalt, ikke bare nasjonalt.

Det beste ville jo vært om man reduserte det totale kraftforbruket, for da trenger man ikke å bygge mer kraftproduksjon. Hvis alle hus i verden var riktig isolert, ville behovet for ny kraftutbygging reduseres.

Det verste man kan gjøre mot klimaet, er jo å få barn. Alle mennesker bidrar til å ødelegge kloden. Derfor må folketallet ned. Når Erna tryglet folk om å føde flere barn, var det kontraproduktivt i et klimaperspektiv. Jo flere vi blir, jo mer ødelagt blir kloden. Det beste for kloden ville nok vært at menneskeheten ble utryddet.

Anonymkode: fc80c...337

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

tja.. hva skal man gjøre da? Jeg spør ikke for å være vrang, men rett og slett helt oppriktig: 

Hva skal du og jeg - som ikke har noen mulighet til å sjefe over alle andre i verden - hva konkret skal vi gjøre? 

Anonymkode: c9bd3...cb2

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningene på klimakrisen er jo minst like naturødeleggende, og drives kun av økonomiske krefter. F.eks. havvindparker fører til kjemisk forurensning med ekstremt kreftfremkallende stoffer, samt andre negative konsekvenser. Slike ting får meg til å mentalt gi opp. Dessuten er vi nå i en ny kald krig, og jeg blir egentlig fornøyd om den opphører, fordi det vil virkelig bli en "naturkatastrofe". Å bli over 30 år betyr å se hvor kynisk politikken er, og den kynismen har smittet over på meg.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man skal være rimelig enkel for å tro at et knøttlite land som Norge, som påvirker under 1% av verdens klimautslipp, skal redde jorden på noen som helst måte.

Her i landet foregår en enorm kampanje for å gjøre middelklassen fattigere med symbolske klimatiltak. Folk har rett og slett gjennomskuet det. 

Anonymkode: 1025e...e2b

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her har vi jo en fin samling av folk, der noen mener at de som varsler om en døende planet er "hysteriske" og andre mener at vi ikke skal endre oss, det er andre som må endre seg.

Dette stanger diskusjonene alltid oppi. Det er hårreisende. Hvordan går det an å varsle om at planeten sannsynligvis blir ubeboelig om noen menneskegenerasjoner hvis vi ikke tar oss sammen akkurat nå?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Man skal være rimelig enkel for å tro at et knøttlite land som Norge, som påvirker under 1% av verdens klimautslipp, skal redde jorden på noen som helst måte.

Her i landet foregår en enorm kampanje for å gjøre middelklassen fattigere med symbolske klimatiltak. Folk har rett og slett gjennomskuet det. 

Anonymkode: 1025e...e2b

Nei, våre tiltak hjelper. Men må også ses i sammenheng med at alle andre land i verden gjør det samme som oss. Det pågår en global dugnad for å få ned klimautslippene og redde planeten vår.

Anonymkode: 1c79a...9dc

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For min del handler det litt om at det er så mange rike i verden som gjør akkurat det de vil. Se på Gunnhild Stordalen f.eks hun flyr privatfly til Paris for å holde foredrag om klimakrisen. Alle politikere i alle verdens land gjør det samme, flyr hvert sitt privatfly for delta på møter om klimaet. Alle idrettsfolk også, de flyr og reiser verden rundt hele tiden for å delte på stevner. For ikke å snakke om hvordan kjendiser og andre med masse penger shopper, sløser og holder på. Jeg som en helt vanlig kvinne i gata liker også og reise av og til når økonomien tillater det. Jeg liker også og shoppe fine ting en gang i blandt og jeg koser meg med biff på lørdagen. Hvorfor skal JEG og andre som meg ofre vår livskvalitet når folk med penger bare gjør akkurat som de vil?? Verden er en eneste stor lekeplass for de rike og det er vi vanlige som må betale prisen. Vi må leve på en kjipere måte slik at noen få i en elite skal få forbruke 10 ganger det en vanlig person gjør. Jeg kommer til å fortsette å leve akkurat slik som jeg lever frem til jordkloden brenner og jeg går ned med den. Skal jeg ha det kjipere, så er det alt i orden det også, men da skal først politikerne i alle verdens land sette inn tiltak som gjør at det gjelder absolutt alle.

Anonymkode: a50cc...3a0

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, våre tiltak hjelper. Men må også ses i sammenheng med at alle andre land i verden gjør det samme som oss. Det pågår en global dugnad for å få ned klimautslippene og redde planeten vår.

Anonymkode: 1c79a...9dc

Planeten vil overleve oss uansett hvor mye f*enskap vi finner på. Vi trenger å redde OSS SELV, ikke planeten.

Anonymkode: 61a47...74a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.4.2024 den 9.26):

Klimakrisen er mer og mer åpenbar. Alle data peker i én retning. Slik som denne:

365meanglobaltemp.thumb.png.cc7a2234de33046ba71f0921136261ca.png

...eller denne:

co2_800k.png.a131298a05e98a79609ebe455bad7aa6.png

Men når jeg prater med slektninger: "Kjøtt er for dyrt". Ser på Bil og trafikk forumet på KG: "Muh diesel ❤️". NRK rapporterer at post-Thunberg ungdommen bryr seg ikke om klima lenger, de vil ha diger russebuss, masse penger, og bruke nok sminke tilsvarende ti mennesker på ett ansikt.

Alt går egentlig som før. "Don't look up!" er denne sivilisasjonens store mantra.

Hva faen er det vi holder på med? Kan vi si oss fornøyd med hva vi etterlater barna våre? Det er helt krise, men politikken og "mannen på gata" synes ikke vi skal ta et tak...det koster jo penger. Bunnløst frustrerende. 

Hvor henter du info?Jeg sitter på andre data.

Anonymkode: b3694...eaf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal starte å virkelig bry meg, den dagen disse politikerne som sjaser over hvor kritisk det er at vi stopper å gjøre ditten og datter, slutter å slå privatflyene sine til toppmøtene samt slutter å seile rundt på havene i de overstore yatchene. 

Hjelper ikke at jeg slår av krans mens jeg shampooerer håret når de farter rundt på de syv hav med dieselmonsterene sine. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor skal JEG og andre som meg ofre vår livskvalitet når folk med penger bare gjør akkurat som de vil??

Det er skikkelig barnehagementalitet. "Jammen Gunhild trykker trynet opp i bæsjen, da skal jeg også gjøre det!"

Gjør det du kan, og samtidig oppretthold et press mot dem som ikke tar krisen alvorlig. Hele poenget er jo at hvert bidrag hjelper.

Det er den typen whataboutism som gjør at vi straks gjør slutt på menneskerasen. Jippi, hils velkommen et rettferdig selvmord. Herregud.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Fin oppsummering av problemstillingen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.4.2024 den 13.42):

Her har vi jo en fin samling av folk, der noen mener at de som varsler om en døende planet er "hysteriske" og andre mener at vi ikke skal endre oss, det er andre som må endre seg.

Dette stanger diskusjonene alltid oppi. Det er hårreisende. Hvordan går det an å varsle om at planeten sannsynligvis blir ubeboelig om noen menneskegenerasjoner hvis vi ikke tar oss sammen akkurat nå?

Men hvilke tiltak tenker du på? Hvilke tiltak tenker du gjør en forandring for klimaet og planeten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.4.2024 den 16.18):

Planeten vil overleve oss uansett hvor mye f*enskap vi finner på. Vi trenger å redde OSS SELV, ikke planeten.

Anonymkode: 61a47...74a

Hvorfor skal vi på død og liv redde oss selv? Det har ingenting å bety for noen om menneskeheten dør ut.

Anonymkode: ac4d9...316

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Blåpille skrev (20 minutter siden):

Men hvilke tiltak tenker du på? Hvilke tiltak tenker du gjør en forandring for klimaet og planeten? 

Det enkleste er jo soleklart mindre forbruk. Bo slik at man kan gå/sykle. Spise mer grønt og bortimot ingen kjøtt. Reise lokalt. Gjenbruk. Alle disse løsningene er jo godt kjent. Regjering og industri må følge opp med god regulering, gode krav, god politikk. Vi kan ikke dumpe fjell i fjorden lenger. Konkurranseutsette NSB til ingen tog går og staten betaler kompensasjon til 15 forskjellige driftsselskap når været er dårlig eller pandemier kommer. Mer kontroll på kollektivtransport betyr flere tilbud til en lavere pris. Den halen der er lang.

Hva tenker du skal gjøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...