AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #1 Skrevet 20. april 2024 Har de siste årene sovet veldig lite. I det siste har det blitt verre. Har nok med at jeg har et sykt barn, og våkner ofte og blir liggende å gruble. Står opp mellom 04 og 06 hver dag. Sover i tillegg veldig urolig, med mye oppvåkninger. Vurderer å gå til legen å få noe å sove på. Men er det dumt? Vil man bli avhengig, og på sikt gjøre vondt verre? Er mye ute hver dag og trener i tillegg. Hjelper ikke på søvnen. Anonymkode: ac510...ce0
exictence Skrevet 20. april 2024 #2 Skrevet 20. april 2024 Har de samme tankene og spørsmålene som deg. Tenker at det å få sove godt veier opp med det som er negativt med sovepiller. Bare det ikke blir for ofte og for mye. Men det er nok en del risiko i det at man kan bli avhengig. Men trolig er det verdt det i denne perioden med sykt lite barn. Så slutter du etter på. 2
LeneXCII Skrevet 20. april 2024 #3 Skrevet 20. april 2024 Vel, en ting er i hvert fall sikkert, å sove dårlig er ikke sunt i lengden..
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #4 Skrevet 20. april 2024 Hvis du går til legen, skrives det Seroquel/kvetiapin før du rekker å fullføre å forklare at du sover dårlig og hvorfor. Det er en antipsykotisk medisin som brukes mot rått og røte. Anonymkode: b62d4...cff
Tradegy Skrevet 20. april 2024 #5 Skrevet 20. april 2024 (endret) Spør inne på denne siden. På underkategori psykiatri kan det være du får noen tips. (Ikke at man må være i psykiatrien for kortvarig hjelp med søvn). Spør legen din som kjenner deg og din situasjon. ❤️ Endret 20. april 2024 av Tradegy
JaVel Skrevet 20. april 2024 #6 Skrevet 20. april 2024 Jeg tenker at sovemedisin nå, kan få deg over "dumpen", at du får tatt deg inn i igjen. Å sove veldig dårlig over tid, kan ikke være sunt, bedre med 1 tablett før man legger seg, bare for å få hodet over vannet en stund. 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #7 Skrevet 20. april 2024 Har du prøvd melatonin depo. Må ha resept. Ble redningen min Anonymkode: 13ad6...6a9
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #8 Skrevet 20. april 2024 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Har du prøvd melatonin depo. Må ha resept. Ble redningen min Anonymkode: 13ad6...6a9 Barnet mitt har fått melatonin på resept. Føler det hjelper, så kanskje jeg burde prøve det også. Det blir man vel ikke avhengig av heller? Anonymkode: ac510...ce0
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #10 Skrevet 20. april 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvis du går til legen, skrives det Seroquel/kvetiapin før du rekker å fullføre å forklare at du sover dårlig og hvorfor. Det er en antipsykotisk medisin som brukes mot rått og røte. Anonymkode: b62d4...cff Jeg går på Quetiapin. Slet med angst/uro/tankekjør en lang periode, og disse tablettene hjelper meg finne roen. Tar kun 1 på kvelden. Eneste bivirkningen jeg har merket er tendens til rastløse ben. Anonymkode: 78e97...31a
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #11 Skrevet 20. april 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg går på Quetiapin. Slet med angst/uro/tankekjør en lang periode, og disse tablettene hjelper meg finne roen. Tar kun 1 på kvelden. Eneste bivirkningen jeg har merket er tendens til rastløse ben. Anonymkode: 78e97...31a Fint det. Jeg ble skvett hakke gæærn av de tablettene. Anonymkode: b62d4...cff 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #12 Skrevet 21. april 2024 Ikke gjør det. Det er helt forjævelig å slutte med igjen. Jeg fikk noe Imovane etter en ulykke for å få sove (siden jeg reagerte kraftig på smertemedisinene jeg fikk, og ikke fikk sove i det hele tatt uten pga. smerter). Og de fungerte de i ca 5 timer etter jeg hadde tatt de på kvelden også fikk jeg ikke sove mer (men 5 timer er jo fremdeles bedre enn ingen ting). Imovane hadde heller ingen som helst bivirkninger på meg (annet enn at søvnen bare varte 5 timer da). Og etter et par uker på de så skulle jeg prøve å trappe ned, men det var totalt umulig. Uten fikk jeg ikke sove i det hele tatt, og kunne være oppe som en zombie i flere døgn. Googlet meg deretter fram til at Vallergan er et antihistamin som fungerer som sovemedisin og ikke skal være vanedannende/avhengighetsskapende. Og fikk en resept på det fra legen for å bruke til å komme vekk fra Imovane, også trappe ned Vallergan. Vallergan fungerte veldig bra, og man fikk sove LENGE på dem, men det var også noen ganske ille bivirkninger. Hele dagen etter at man hadde tatt Vallergan så var jeg sløv og søvnig, og jeg var veldig tørr i munnen når jeg våknet etter en natt på Vallergan (noe som føltes ut som at det ville gå utover tennene mine i lengden). Men i motsetning til Imovane så gikk det ganske greit å trappe ned Vallergan over et par uker til å kunne slutte helt med det da smertene for en god stund siden hadde blitt håndterbare nokk til å kunne sove naturlig uten noe medisin. Jeg har ikke noen egen erfaring med Benzodiazepiner, men når jeg drev å googlet etter alternativer til Imovane fant jeg ut at Benzodiazepiner er noe av det verste man kan rote seg borti. Og tror det er en del brukt (i hvert fall tidligere) i psykiatrien. Har lest fra tunge sprøytenarkomane heroin misbrukere som sier at Benzodiazepiner er det verste stoffet de noen gang har vært borti. Så hold deg langt unna dette selv om en lege eller psykiater skulle skrive det ut til deg. Uansett om en fagperson skriver ut en resept til deg så MÅ du ta en egen vurdering og finne fram til informasjon om medisinen på egen hånd før du tar det. Jeg fikk f.eks skrevet ut noe opiater som smertemedisin etter ulykken med en resept som sa en pille 5 ganger om dagen, men siden jeg hadde lest at dette var opiater og ikke ville bli avhengig så tok jeg bare en pille om kvelden for å få sove (helt til jeg fikk noen kraftige reaksjoner på det og ba om sovemedisin istedenfor). Anonymkode: 22379...82d
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #13 Skrevet 21. april 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Ikke gjør det. Det er helt forjævelig å slutte med igjen. Jeg fikk noe Imovane etter en ulykke for å få sove (siden jeg reagerte kraftig på smertemedisinene jeg fikk, og ikke fikk sove i det hele tatt uten pga. smerter). Og de fungerte de i ca 5 timer etter jeg hadde tatt de på kvelden også fikk jeg ikke sove mer (men 5 timer er jo fremdeles bedre enn ingen ting). Imovane hadde heller ingen som helst bivirkninger på meg (annet enn at søvnen bare varte 5 timer da). Og etter et par uker på de så skulle jeg prøve å trappe ned, men det var totalt umulig. Uten fikk jeg ikke sove i det hele tatt, og kunne være oppe som en zombie i flere døgn. Googlet meg deretter fram til at Vallergan er et antihistamin som fungerer som sovemedisin og ikke skal være vanedannende/avhengighetsskapende. Og fikk en resept på det fra legen for å bruke til å komme vekk fra Imovane, også trappe ned Vallergan. Vallergan fungerte veldig bra, og man fikk sove LENGE på dem, men det var også noen ganske ille bivirkninger. Hele dagen etter at man hadde tatt Vallergan så var jeg sløv og søvnig, og jeg var veldig tørr i munnen når jeg våknet etter en natt på Vallergan (noe som føltes ut som at det ville gå utover tennene mine i lengden). Men i motsetning til Imovane så gikk det ganske greit å trappe ned Vallergan over et par uker til å kunne slutte helt med det da smertene for en god stund siden hadde blitt håndterbare nokk til å kunne sove naturlig uten noe medisin. Jeg har ikke noen egen erfaring med Benzodiazepiner, men når jeg drev å googlet etter alternativer til Imovane fant jeg ut at Benzodiazepiner er noe av det verste man kan rote seg borti. Og tror det er en del brukt (i hvert fall tidligere) i psykiatrien. Har lest fra tunge sprøytenarkomane heroin misbrukere som sier at Benzodiazepiner er det verste stoffet de noen gang har vært borti. Så hold deg langt unna dette selv om en lege eller psykiater skulle skrive det ut til deg. Uansett om en fagperson skriver ut en resept til deg så MÅ du ta en egen vurdering og finne fram til informasjon om medisinen på egen hånd før du tar det. Jeg fikk f.eks skrevet ut noe opiater som smertemedisin etter ulykken med en resept som sa en pille 5 ganger om dagen, men siden jeg hadde lest at dette var opiater og ikke ville bli avhengig så tok jeg bare en pille om kvelden for å få sove (helt til jeg fikk noen kraftige reaksjoner på det og ba om sovemedisin istedenfor). Anonymkode: 22379...82d Bare fordi du reagerte som du reagerte så betyr ikke det at alle andre skal holde seg unna. Anonymkode: 7d9df...999 4 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #14 Skrevet 21. april 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Bare fordi du reagerte som du reagerte så betyr ikke det at alle andre skal holde seg unna. Anonymkode: 7d9df...999 Det aller meste av sovemedisiner er avhengighets skapende og vanedannende, og er vanskelig å slutte med igjen etter at man har tatt det en periode. Som sagt så hadde jeg ingen bivirkninger av Imovane, men jeg ville jo heller ikke fortsette å ta det i evig tid. Og da blir det vanedannende aspektet et stort problem. Anonymkode: 22379...82d
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #15 Skrevet 21. april 2024 Jeg bruker seuquel og er fornøyd med det ☺️ ingen bivirkninger Anonymkode: ad8ce...399
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #16 Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (På 21.4.2024 den 22.48): Det aller meste av sovemedisiner er avhengighets skapende og vanedannende, og er vanskelig å slutte med igjen etter at man har tatt det en periode. Som sagt så hadde jeg ingen bivirkninger av Imovane, men jeg ville jo heller ikke fortsette å ta det i evig tid. Og da blir det vanedannende aspektet et stort problem. Anonymkode: 22379...82d AnonymBruker skrev (På 21.4.2024 den 22.51): Jeg bruker seuquel og er fornøyd med det ☺️ ingen bivirkninger Anonymkode: ad8ce...399 Seroquel er også vanskelig å slutte med. Fikk utrolig mange bivirkninger av den da jeg skulle slutte med den. Det var både psykiske og fysiske bivirkninger. Anonymkode: dbd0e...dbd
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå