AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #81 Del Skrevet 24. april 2024 AnonymBruker skrev (På 22.4.2024 den 18.45): Ja til spesialskoler igjen sier jeg! Word! Anonymkode: d702c...9e5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #82 Del Skrevet 24. april 2024 Det er brudd på arbeidsmiljøloven. Arbeidsmiljøloven skal sikre et godt og trygt arbeidsmiljø. Den skal også "gir grunnlag for en helsefremmende og meningsfylt arbeidssituasjon". Det er åpenbart at den brytes. Du bør skrive avvik hver gang, og snakke med lederen din. Anonymkode: d9bd1...74c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #83 Del Skrevet 24. april 2024 Sofie Maria skrev (1 time siden): Muligens hjernedødt spørsmål, men hva lærer dere egentlig på lærerskolen hvis dere ikke lærer spesped og håndtering av vanskelige elever? Er det ikke 3 eller 4 år på høyskole for å bli lærer? Forstår ikke helt greia, hvis dere ikke lærer spesped så betyr jo det at « samfunnet» /staten forventer at alle barn som kommer inn døra på skolen første skoledag kommer fra trygge og stabile hjem, oppfører seg pent og er diagnosefri?? ikke rart skolen blir mareritt for små og store hvis det er forutsetningen.. 🤷♀️ Spesialpedagogikk er et eget fagfelt. Lærere utdannes til læreroppgaver, utdanning innen fag (man vil jo gjerne at læreren skal kunne mer enn da de gikk ut fra vgs.) pedagogikk, didaktikk i flere fag, litt om lovverk m.m. Og ja, så skal bruke to år på forskerutdanning (altså masteroppgaven), med metodikk, forskningsetikk og forske/fordype seg i et smalt fagområde. Anonymkode: d9bd1...74c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
våren14 Skrevet 24. april 2024 #84 Del Skrevet 24. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg syntes det er litt rart at. År man egentlig vet så mye om feks adhd, autisme og dårlig hjemme miljø. At man ikke har kommet lengre iht å håndtere det. Anonymkode: f5f06...b61 Dette er jeg så enig i. Så mange som kan så mye om dette - og ingen gjør noe. Det er som om konsekvensene ikke har gått opp for politikerne våre. I praksis er det som skjer i dag at noen få får lov til ødelegge hele skolegangen og dermed i stor grad fremtiden, til kanskje 17-18 andre barn i en klasse. Og dette skjer i mange (De fleste?) klasser, og på alle skoler. Tenk hvilket kompetansetap Norge påføres som følge av denne planen om å "redde" de få. Og hadde de enda blitt reddet. De blir jo ikke det. De går jo gjennom hele skolegangen med like store psykiske problemer som de kom inn med og ender garantert opp med et elendig liv, samtidig som de har ødelagt livene til å så mange andre på veien. Dette prosjektet er SÅ feilslått som det kan bli. Lurer på når noen på rett nivå evner å se det. Nå har vi vært gjennom en skolestart, og den enste er til høsten. Jeg gruet meg første gang, jeg gruer meg like mye denne gang. Hvorfor? Fordi jeg har to flotte fine barn, veldig smarte, oppegående, nysgjerrig, godt fungerende, friske barn. Det setter jeg stor pris på. De har alle muligheter i livet egentlig. Men fra året de fyller 6 er det opp til flaks eller uflaks av klassesammensetning og tildelt lærer som skal påvirke resten av livene deres. Det er en meget ubehagelig følelse. Det gikk bra første gangen. Klassen til eldste er over snittet godt fungerende. Langt fra perfekt, men kun ett barn har diagnose og skaper problemer (hittil.) Det virker håndterbart. I tillegg GULLFLAKS med læreren som var helt fersk på vår skole, men ei dame i 50-årene med mange mange år i skoleverket bak seg, med masse ryggrad og autoritet. Det gir barna trygghet! Hun har kontroll. Det forsterker suksessen. Så, jeg puster ok lettet ut og HÅPER bare ikke det flyttes vanskelige barn til denne klassen nettopp fordi den faktisk fungerer. Men ingen garantier der, plutselig smeller det... Men bedre med en god start da iaf. Så er det på'n igjen da. Hva venter minstemor til høsten? Hun gleder seg jo bare sykt masse. Jeg gruer meg og skulle ønske jeg var lykkelig uvitende om hvor ille dette kan gå, slik hun er. Føles som 50/50 sjanse. Enten blir det bra, ellers blir det et helvete og mulig en helt tapt skolegang på jenta vår, men mindre vi bryter opp alt av nettverk og flytter for skolebytte. Men der er det jo igjen like stor sjans for at det går til h*****. Det er meget ubehagelig å være forelder og ha barn i skolen i dag. Min eneste trøst er at vi er oppegående foreldre som faktisk selv kan overta undervisningen og bistå til at barna våre lærer det de skal. Vi kan jo lese de pedagogiske planene og jobbe hjemme for at barna lærer det de skal, hvis det ikke skjer på skolen. Men lagt fra de fleste skjønner at det er noe de kan påvirke. Og det skulle jo være unødvendig. Og nå snakker jeg jo som om jeg er meget nedlatende mot barn som har det fryktelig vanskelig. Litt for å sette ting på spissen, og litt for å poengtere hvor mange helt friske, normale barn med stort potensiale dette konseptet det er lagt opp til går ut over. Samtidig synes jeg det er så utrolig trist, på vegne av de barna som da virkelig er dømt til en dyster fremtid, at det er så lite hjelp å få. At så mange voksne bare må stå å se på barn som åpenlyst hadde trengt massivt med hjelp og behandling, bare få utagere og holde på. Helt uten ressurser til å gi de nok hjelp. Det er helt skandaløst. ALLE ser det, ALLE vet det, ingen gjør nesten noe i det hele tatt. Og angående spesialskoler...nei, det er jo ikke den rette hjelpen! Ingen skal trenge å stemples som en idiot, bråkmaker og for evig psykisk syk fra man er 6 år gammel. For alle kan jo hjelpes! Hvis det hadde vært lagt opp til det og satt av ressurser til det. Samtidig mtp det være HELT FORFERDELIG å være 6-7 år gammel og se hvor totalt ulik du er alle andre. De må føle seg ekstremt alene. Og det hjelper definitivt ikke på situasjonen. Samtidig er det viktig at de også ser hva normalen er, hva som forventes. Men så sykt grusomt når dette handler om små barn helt uten evne til å prestere det som forventes, av mange ulike grunner. Det må suge all selvtillit ut fra dem fra første stund. Så jeg forstår også at det antagelig er veldig vanskelig å finne den rette løsningen her også. Som ivaretar ALLE barna. Men om man skal velge da, er det best at en 4-5 elever sliter på et klassetrinn og eventuelt må fortsette å slite fordi det faktisk anerkjennes at de trenger hjelp for å klare å fungere, eller det det best at kanskje 100 elever på klassetrinnet sliter fordi alt bare er kaos, slossing, munnbruk, utrygghet, tisthet og at man blir liggende etter akademisk også... om vi må velge? Burde vi faktisk redusere skaden inntil noen finner en løsning som fungerer. Kanskje burde barna tas tidlig ut fra de normale klassene, gå inn i behandlingsordning med psykologer, hjemmeoppfølging osv osv, for så å komme tilbake til normale klasser når man har funne ut av diganosene, evt ordnet medisinering, fått behandlet litt traumer, fått barnevernet inn i hjemmene og tatt de aller verst utsatte faktisk ut av sine voldelige og mishandlende hjem...for ingen barn oppfører seg som dritt uten grunn. Problemet er jo at disse barna heller ikke får nok hjelp slik ting er i dag! Å stue dem vekk på spesialskole er heller ikke løsningen. Men noe MÅ gjøres snart. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #85 Del Skrevet 24. april 2024 Høres ut som både du og eleven kunne ha nytte av endring ❤️ Anonymkode: 3875f...37e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #86 Del Skrevet 24. april 2024 Støtter alle som vil ut av skolen fult ut! Jobbet selv som lærer i 1 år før jeg ga opp. Livet er ikke verdt og kaste bort på jobb man må grue seg til. Angrer ikke en dag på at jeg omskolerte meg til sykepleier. Hadde bare skolen vært slik den var for 15 år siden hadde det vært drømmejobben det er jeg overbevist om. Men slik den er i dag hvor man skal fungere som støttekontakt, psykolog, spesialpedagog, vaskehjelp, sykepleier (Mtp alt ansvaret man får for bla medisinering av visse elever) osv osv... Er helt ekstremt hvor krevende det er blitt og arbeide på skole. 15 ioper i 1 klasse på 28.... + 44 timers uker + 2-3 timer i uka hvor foreldre krever samtaler utenfor skoletid osv osv.... Selv kommer jeg til å ha barna på hjemmeskole for dagens skolesystem er falt falitt. Anonymkode: d571c...c03 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofie Maria Skrevet 24. april 2024 #87 Del Skrevet 24. april 2024 (endret) takinova skrev (3 timer siden): Spes.ped er et eget fag. Lærerstudentene i dag lærer en del om adferd, men som alle vet - å lære om ting, og oppleve ting er to helt forskjellige ting. Voksne i dag er dessverre maktesløse mot adferden til elevene. Deres rettigheter i opplæringsloven slår i hjel ansattes rettigheter i arbeidsmiljøloven. De voksne kan dog slutte(og gjør det i hopetall), men medelevene til adferdsbarna, diagnosebiterne og følelsesslåerne kan dessverre ikke det. De blir sittende i et miljø som er veldig usunt for dem. Har tatt barne og ungdomsfaget samme som trådstarter så vet at sped ped er et eget fag/utdannelse, men trodde de lærte det mest fundamentale likevel på lærerskolen.. Alt annet virker helt rart? Vi vet at mange barn sliter hjemme. vi vet også at diagnoser som adhd/autisme er på oppsving (kanskje vaksinerelatert eller kostholdsrelatert, men det blir en annen debatt igjen 😉) lærerne må jo enten få eller ibesitte kunnskapen og verktøyene til å håndtere dette og selvsagt må spes ped, assistent og lærer jobbe sammen som et team mot barnet sitt beste ❤️ Om du så er verdens beste i norsk og har lest alt av Ibsen og Camilla colett eller what not de driver med på lærerskolen så vil det ha NULL effekt på et barn som ikke evner å ta inn noe pga en adhd diagnose eller whatever barnet har så den floken må løses først før læringen kan begynne ❤️. Endret 24. april 2024 av Sofie Maria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #88 Del Skrevet 24. april 2024 AnonymBruker skrev (På 20.4.2024 den 8.02): Han har tydeligvis en sykdom/tilstand. Hvorfor diskuterer du med han og lar deg provosere? Har du kompetanse og opplæring i å håndtere slike som han? Slike uttalelser bør bare prelle rett av når man vet at det ikke er han, men sykdommen som snakker. Anonymkode: 6e4c9...d27 Hvilken sykdom fører til negativ atferd i denne gaten? Det er nok han som snakker, tipper jeg. Anonymkode: bc1bf...bef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #89 Del Skrevet 24. april 2024 Sofie Maria skrev (6 minutter siden): Har tatt barne og ungdomsfaget samme som trådstarter så vet at sped ped er et eget fag/utdannelse, men trodde de lærte det mest fundamentale likevel på lærerskolen.. Alt annet virker helt rart? Vi vet at mange barn sliter hjemme. vi vet også at diagnoser som adhd/autisme er på oppsving (kanskje vaksinerelatert eller kostholdsrelatert, men det blir en annen debatt igjen 😉) lærerne må jo enten få eller ibesitte kunnskapen og verktøyene til å håndtere dette og selvsagt må spes ped, assistent og lærer jobbe sammen som et team mot barnet sitt beste ❤️ Har jobbet innen psykriatien i 20 år. Har sluttet nå. Adhd diagnosen gies for enkelt. Mange med dårlig oppvekstvilkår, liten bearbeiding og traumer får denne diagnosen. Anonymkode: bc1bf...bef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #90 Del Skrevet 24. april 2024 vinterskog skrev (På 20.4.2024 den 8.56): Jag forstår deg. Jobber selv i førsteklasse, vi har 5 barn bare i min klasse med utagerende adferd. Nå har vi satt de 4 tyngste i eget klasserom, det er slåssing, banning, trusler, slag og spark HVER ENESTE DAG. Vi er der 2,1 person, dvs fra neste uke kommer et annet barn til oss med grov autisme, så da forsvinner den ene til dette barnet. Jeg blir alene med disse 4 største delen av tiden. GRUER MEG! 3 av 5 har diagnoser (adhd, autisme), 2 har vanskelige hjemmemiljø. Rektor er så forståelsefull som hun kan. Men er som det er liksom, resursene er som de er - det vil si "ingenting".... de er 6 år, blir 7 i år. Helt horribelt. Disse barna, og alle som er som dem, de som har diagnoser og vanskelige hjemmemiljø. Alle disse skal ut i samfunnet som voksne om bare kort tid. Jeg gruer meg!!! De er voldelige, og det er ingenting som kan bremse eller stoppe dem. Anonymkode: 6b31c...e89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest takinova Skrevet 24. april 2024 #91 Del Skrevet 24. april 2024 Sofie Maria skrev (40 minutter siden): Har tatt barne og ungdomsfaget samme som trådstarter så vet at sped ped er et eget fag/utdannelse, men trodde de lærte det mest fundamentale likevel på lærerskolen.. Alt annet virker helt rart? Vi vet at mange barn sliter hjemme. vi vet også at diagnoser som adhd/autisme er på oppsving (kanskje vaksinerelatert eller kostholdsrelatert, men det blir en annen debatt igjen 😉) lærerne må jo enten få eller ibesitte kunnskapen og verktøyene til å håndtere dette og selvsagt må spes ped, assistent og lærer jobbe sammen som et team mot barnet sitt beste ❤️ Om du så er verdens beste i norsk og har lest alt av Ibsen og Camilla colett eller what not de driver med på lærerskolen så vil det ha NULL effekt på et barn som ikke evner å ta inn noe pga en adhd diagnose eller whatever barnet har så den floken må løses først før læringen kan begynne ❤️. Det er sant. Men om hovedvekten skal ligge på kunnskap om dette, fremfor kunnskap om undervisning - så har man på en måte resignert og gått bort fra tanken om at skole først og fremst skal dreie seg om læring og kunnskap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest takinova Skrevet 24. april 2024 #92 Del Skrevet 24. april 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Disse barna, og alle som er som dem, de som har diagnoser og vanskelige hjemmemiljø. Alle disse skal ut i samfunnet som voksne om bare kort tid. Jeg gruer meg!!! De er voldelige, og det er ingenting som kan bremse eller stoppe dem. Anonymkode: 6b31c...e89 Når de er ferdige på skolen er det andre lover enn opplæringsloven som gjelder. Da får de en del realiteter i ansiktet. Bare synd vi som samfunn ikke tør være voksne nok og la dem kjenne på konsekvenser før den tid. Det er ofte for sent da. De som kjemper så inderlig for "barns rettigheter", mener det nok godt, men gjør ofte dessverre en bjørnetjeneste for disse barna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #93 Del Skrevet 24. april 2024 Man skal ikke finne seg i alt. Selv med laaaaang relevant utdanning ig erfaring, så finnes der elever som rett og slett ikke burde gått på skolen. Andre tilbud burde erstatte. Heller behandle og beskytte andre. Det er ikke slik at alle absolutt bør gå gjennom skoleløpet. Noen trenger kun sosial kompetanse. Mer enn det er rett og slett ikke vits. Tenker på bofellesskap, bosenter innenfor psykiatri osv. Denne personen virker som en som kanskje i fremtiden kan voldta, trakassere osv. Alke ordene og setningene han kan tyder nok på at han allerede søker mye på nett. Hvem vet, kanskje han allerede begår overgrep på nett. Mulig dette kan tipses til politiet om du mistenker det. Og ja, menn fungerer kanskje bedre. Om han aldri respekterer kvinner, så bør han ikke få lov å treffe kvinner han kan trakassere. Han her må skjermes for muligheten til å trakassere andre. Og selvsagt bør han få ordentlig oppfølging. Men da mtp utredning av diagnoser, psykiater, finne ut om han er utsatt for noe seksuelt selv som barn osv. Men skole....nei. Anonymkode: 9198a...c9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #94 Del Skrevet 24. april 2024 Sånne burde blitt satt ut i skogen.. Anonymkode: 701d2...cc5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #95 Del Skrevet 24. april 2024 5 hours ago, AnonymBruker said: Dette er jo brudd på lovverket🙈 Anonymkode: 88f97...cbe Det er vel et langt alvorlige lovbrudd å la de 4 som sparker og slår hver eneste dag sitte sammen med uskyldige medelever som da blir angrepet? Anonymkode: ea065...474 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #96 Del Skrevet 24. april 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Sånne burde blitt satt ut i skogen.. Anonymkode: 701d2...cc5 Klokt sagt? Nop! 🙄 Anonymkode: f831a...c30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #97 Del Skrevet 24. april 2024 1 hour ago, Sofie Maria said: Har tatt barne og ungdomsfaget samme som trådstarter så vet at sped ped er et eget fag/utdannelse, men trodde de lærte det mest fundamentale likevel på lærerskolen.. Alt annet virker helt rart? Vi vet at mange barn sliter hjemme. vi vet også at diagnoser som adhd/autisme er på oppsving (kanskje vaksinerelatert eller kostholdsrelatert, men det blir en annen debatt igjen 😉) lærerne må jo enten få eller ibesitte kunnskapen og verktøyene til å håndtere dette og selvsagt må spes ped, assistent og lærer jobbe sammen som et team mot barnet sitt beste ❤️ Om du så er verdens beste i norsk og har lest alt av Ibsen og Camilla colett eller what not de driver med på lærerskolen så vil det ha NULL effekt på et barn som ikke evner å ta inn noe pga en adhd diagnose eller whatever barnet har så den floken må løses først før læringen kan begynne ❤️. Og du kan ta så mye spes ped du vil, uten faglig tyngde i norsk etc har du ingen ting å tilby alle de andre elevene som faktisk er der for å lære norsk og andre fag. Oppdragelse bør gjøres utenfor klasserommet og lærerne bør få mulighet til å undervise i FAG. Anonymkode: ea065...474 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paneera Skrevet 24. april 2024 #98 Del Skrevet 24. april 2024 AnonymBruker skrev (På 19.4.2024 den 23.34): Jeg blir utsatt for verbal vold hver eneste dag. Stygge ting som går på person, utseende. Eleven har sterkt fokus på seksualisert språk og bruker stygge ord mot meg. "Jeg skal fucke deg i pussyen din" blant annet. "Skal jeg cumme på deg". Merker at jeg har utviklet et nesten hatsk forhold til denne eleven. Når jeg er for meg selv tenker jeg "jævla drittunge" og drømmer om å kaldkvele denne ungen omtrent. Det er umulig å diskutere med eleven for han vet alltid best. Og fortsetter med argumenter helt til han føler han har vunnet. Og så ler han på en ekkel, nedlatende måte. Han elsker å provosere og irritere og noen ganger lar jeg meg synke ned til at jeg kjefter på han. Ikke søren at han skal vinne. Det er snakk om en elev som virkelig ikke hører hjemme i skolen. Det er et sykt, sykt tilfelle hvor denne eleven kan bli farlig i fremtiden. Merker at jeg ikke har hjerte for denne eleven lenger. Jeg har gitt opp. Er så lei av jobben min. Men det er ikke lurt å slutte når jeg ikke har annet å falle tilbake på? Råd? Anonymkode: d5c47...349 Her ville jeg tenkt at barnet var utsatt for vold eller seksuelle overgrep. Er barnevernet inni bildet? Han her har store atferdsvansker og trenger profesjonell hjelp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #99 Del Skrevet 24. april 2024 AnonymBruker skrev (På 21.4.2024 den 13.06): Dessverre handler det bare om å få eleven ut av skoleløpet og så blir det noen andres problem. Kan legge til at dette er en elev som tuller med skoleskytinger, har mye hat og viser få tegn til empati og medfølelse. Ler når andre skader seg etc. Anonymkode: d5c47...349 Er det en norsk gutt? ligger det noe ptsd her Anonymkode: 91b98...903 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #100 Del Skrevet 24. april 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Word! Anonymkode: d702c...9e5 Spesialskolene finnes, men etterspørselen er større enn antall plasser. Anonymkode: a6faa...49f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå