Gå til innhold

Jobber med den vanskeligste eleven i skolen. Ønsker å slutte.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er forferdelig tøft det du står i ts. Jeg er barnehagelærer og har hatt barn i barnehage som utagerer både verbalt og fysisk, og det er tøft nok selv om barnet er 5 år. Det krever utrolig mye av en, og tapper en for krefter mentalt. 

Jeg er enig i at du skal skrive avviksmeldinger. Hver eneste gang eleven utagerer verbalt eller fysisk. Hver eneste gang. Da syneligggjør du behovet for ytterligere tiltak. Du skal ikke stå i dette alene. 

Anonymkode: 461d8...d5a

• Liker 4
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jag forstår deg.

Jobber selv i førsteklasse, vi har 5 barn bare i min klasse med utagerende adferd. Nå har vi satt de 4 tyngste i eget klasserom, det er slåssing, banning, trusler, slag og spark HVER ENESTE DAG. Vi er der 2,1 person, dvs fra neste uke kommer et annet barn til oss med grov autisme, så da forsvinner den ene til dette barnet. Jeg blir alene med disse 4 største delen av tiden. GRUER MEG!

3 av 5 har diagnoser (adhd, autisme), 2 har vanskelige hjemmemiljø. 

Rektor er så forståelsefull som hun kan. Men er som det er liksom, resursene er som de er - det vil si "ingenting".... de er 6 år, blir 7 i år. Helt horribelt. 

• Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må nok ta deg en prat med nærmeste leder,og forklare situasjonen. Du må be om å dele oppgaven med flere,og evt få mer veiledning fra feks ppt. Eller du må prøve å få helt andre arbeidsoppgaver. Hvis det ikke fører frem,er evt sykemelding neste steg. 

Har jobbet slik selv,og det er forferdelig slitsomt. 

Anonymkode: 037a5...e42

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han har tydeligvis en sykdom/tilstand. Hvorfor diskuterer du med han og lar deg provosere? Har du kompetanse og opplæring i å håndtere slike som han?

Slike uttalelser bør bare prelle rett av når man vet at det ikke er han, men sykdommen som snakker.

Anonymkode: 6e4c9...d27

....eller at han bare er en drittsekk.

Anonymkode: ef5e6...d70

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Forstår deg TS. Jeg jobber med 5 åringer som oppfører seg på samme måte, bare at de også er fysiske. De skal begynne på skolen til høsten. Tenker ofte på de klassene som får disse barna. 

De er utredet, og følges opp. Men de går rundt å slår både barn og voksne. Selv fagfolk inkludert meg selv syns det er vanskelig. 

Desverre får vi ikke lov til å beskytte de andre barna siden de skal inkluderes med de andre. Må ha øyne i naken for hver dag er det voldelige episoder. Foreldre på begge sider. Jeg skulle gjerne forsvart de uskyldige barna. Men som fagfolk må jeg bare godta at alle skal inkluderes prinsippet ødelegger mange barn. 

All forståelse TS. 

Anonymkode: d073b...75f

Hårreisende lesning! På tide noe blir gjort både i bhg og på skole nå.

Anonymkode: 998ba...1b1

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du har tatt dette opp med din leder, allerede. 

Jeg tror du må begynne med å være tydelig, og mer krevende mot leder. Be om å få opplæring i å skrive avviksmelding hvis du ikke har fått det. Gjenta nøyaktig ordene som kommer fra eleven i avviksmeldingene. Ikke kall det ukvemsord eller annen tildekking. Be om opplæring i selvforsvar hvis du mener det trengs. Be om råd/veiledning i hva du skal si/gjøre i de ulike situasjonene. Da kan det hende du blir tryggere, og det ikke er så uutholdelig. 

Har ikke ledelsen visst hvor krevende denne eleven er? Hvis ikke bør de få vite det nå. Hører ledelsen ikke noe tror de at alt er ok. 

Flere her etterspør trådstarters kompetanse. Jeg lurer på leders/arbeidsgivers kompetanse. Det er inkompetent ledelse å overlate en person med en så krevende elev. En slik elev vil kreve at de som er rundt ham/henne samarbeider og har fortløpende kontakt. Her kan det virke som at trådstarter nærmest har blitt overlatt til seg selv. Jeg ville prøvd meg med å snakke med nærmeste leder først. Føler du at det ikke er forståelse der- gå til leder over ham/henne. For å framstå ryddig (mest med tanke på neste jobb) tror jeg det er lurt å gjøre et forsøk mot ledelse  før du går til lege for sykemelding. Leder/ledelse skal også ha en sjanse til å rette opp. Bare ikke gi dem for mye tid. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg fjernet fysisk bort et barn, dvs jeg løftet barnet vekk fra en situasjon og satt det rolig ned, sa med bestemt rolig stemme, "det må du aldri gjøre" ( fortsatte samtalen ) så så jeg vaskepersonal på sfo så surt på meg, tydelig sjokkert over meg eller noe.

Barnet tok kvelertak på et annet barn.

Av og til ser ikke andre folk hele situasjoner og trekker egne slutninger, du kan nesten ikke jobbe med barn og grensesetting lenger, alt er observert, snakket om og du føler du nesten blir overvåket, slik er det blitt. Så får de grenseløse barn og ungdom i skoler senere.

Anonymkode: b17fc...291

• Liker 11
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en venninne som jobbet med "vanskelige" barn på skolen. Endte med at hun ble utbrent , langtidssykemeldt, fant seg ny jobb som noe helt annet, og så seg aldri tilbake. 

Tenker at dere som arbeider med slike barn bør ha kollegaer å dele ansvaret med, diskutere hva dere opplever, etc.. 

Anonymkode: 998ba...1b1

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eleven er på mellomtrinnet. Jeg har allerede delt ansvar med en annen kollega. Men jeg har flest timer. Jeg er barne og ungdomsarbeider.

Anonymkode: d5c47...349

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Eleven er på mellomtrinnet. Jeg har allerede delt ansvar med en annen kollega. Men jeg har flest timer. Jeg er barne og ungdomsarbeider.

Altså, du har utdanning, men mestrer barnet så dårlig? Helt greit at du bytter jobb, både for din og barnets del. 

Anonymkode: ccb01...a26

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg blir utsatt for verbal vold hver eneste dag. Stygge ting som går på person, utseende. Eleven har sterkt fokus på seksualisert språk og bruker stygge ord mot meg. "Jeg skal fucke deg i pussyen din" blant annet. "Skal jeg cumme på deg". 

Merker at jeg har utviklet et nesten hatsk forhold til denne eleven. Når jeg er for meg selv tenker jeg "jævla drittunge" og drømmer om å kaldkvele denne ungen omtrent.

Det er umulig å diskutere med eleven for han vet alltid best. Og fortsetter med argumenter helt til han føler han har vunnet. Og så ler han på en ekkel, nedlatende måte.

Han elsker å provosere og irritere og noen ganger lar jeg meg synke ned til at jeg kjefter på han. Ikke søren at han skal vinne. Det er snakk om en elev som virkelig ikke hører hjemme i skolen. Det er et sykt, sykt tilfelle hvor denne eleven kan bli farlig i fremtiden.

Merker at jeg ikke har hjerte for denne eleven lenger. Jeg har gitt opp.

Er så lei av jobben min. Men det er ikke lurt å slutte når jeg ikke har annet å falle tilbake på? Råd?

Selv psykopater er en gang barn, selvsagt har man ingen sympati igjen for en man vet er klikk gal og forbi håp, det er normalt og sunt å inse dette

Anonymkode: 25ad2...eab

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Altså, du har utdanning, men mestrer barnet så dårlig? Helt greit at du bytter jobb, både for din og barnets del. 

Herregud…

Anonymkode: 6b647...541

• Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Er du helt fjern? Hvorfor prøver du å legge dette på ts? Følger du ikke med i nyhetene om dagen? Det er hundrevis av lærere (de har også utdanning, ja) som er ute i mediene og sier at de ikke orker mer, de forteller om nøyaktig det samme som ts:

De står alene og blir trakassert, slått, truet. Skal alle sammen slutte, da? Eller skal vi prøve å løse problemet på en annen måte? 

Anonymkode: 41210...a0f

• Liker 29
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har tydeligvis ingen erfaring med utagerende elever av det slaget ts beskriver. Teori og praksis går ikke alltid hånd i hånd. 

Av og til er det heller ikke kjemi, uten at det er ts sin feil, sånn er det bare av og til. 

Noen elever bør innunder psykiatri, men vi har jo enhetsskolen og der skal alle gå, uansett.

Anonymkode: 1bd64...04a

• Liker 18
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Barne- og ungdomsarbeider her.

Jeg jobbet som assistent 1:1 uten annen assistanse/oppfølging enn at lærer gav meg oppgaver vi skulle arbeide med. Opplevde biting, klyping, rømming, utstyrskasting og ødeleggelse, +++ det var virkelig ikke bra, jeg forstår godt at du vil slutte ts. Vi assistenter får mer og mer pålagt oss men vi har ikke den kompetansen som trengs for å få det til på en god måte. Hver dag er brannslukking. Vi har ikke støtte på samme måte som lærere har, vi har ikke arbeidstid som lærerne har: her kan vi måtte gå fra 07-16.30 (morgen sfo, skoledagen, ettermiddags sfo) så det er i tillegg lange dager. Vi har ikke planleggingstid heller. Noen ganger når vi i tillegg har vakt i friminutter får vi heller ikke pause i løpet av dagen!! Gjett om vi blir utnyttet! 

Anonymkode: e0723...ceb

Klart du som assistent har arbeidstid. Da har du blitt lurt. Det er faktisk 7,5 timer som gjelder pr dag. Jobber du utover det så skal du avspasere. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du har tydeligvis ingen erfaring med utagerende elever av det slaget ts beskriver. Teori og praksis går ikke alltid hånd i hånd. 

Av og til er det heller ikke kjemi, uten at det er ts sin feil, sånn er det bare av og til. 

Noen elever bør innunder psykiatri, men vi har jo enhetsskolen og der skal alle gå, uansett.

Anonymkode: 1bd64...04a

Det er jo fakta at det beste for ts og for eleven er at ts får en annen oppgave. Det er jo helt klart utifra ts sitt hi at hun ikke klarer å la være å bli provosert av elevens utagerende språk, da er det faktisk bedre at ts bruker sin kunnskap og tid på noen andre og lar andre som ikke har denne eleven langt oppi halsen få ta over.

At enkelte elever skulle vært et helt annet sted enn på skolen får en neppe fikset på under denne elevens skolealder uansett, dessverre for alle andre elever som kan fungere normalt under normale forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg blir utsatt for verbal vold hver eneste dag. Stygge ting som går på person, utseende. Eleven har sterkt fokus på seksualisert språk og bruker stygge ord mot meg. "Jeg skal fucke deg i pussyen din" blant annet. "Skal jeg cumme på deg". 

Merker at jeg har utviklet et nesten hatsk forhold til denne eleven. Når jeg er for meg selv tenker jeg "jævla drittunge" og drømmer om å kaldkvele denne ungen omtrent.

Det er umulig å diskutere med eleven for han vet alltid best. Og fortsetter med argumenter helt til han føler han har vunnet. Og så ler han på en ekkel, nedlatende måte.

Han elsker å provosere og irritere og noen ganger lar jeg meg synke ned til at jeg kjefter på han. Ikke søren at han skal vinne. Det er snakk om en elev som virkelig ikke hører hjemme i skolen. Det er et sykt, sykt tilfelle hvor denne eleven kan bli farlig i fremtiden.

Merker at jeg ikke har hjerte for denne eleven lenger. Jeg har gitt opp.

Er så lei av jobben min. Men det er ikke lurt å slutte når jeg ikke har annet å falle tilbake på? Råd?

Derfor er det litt feil når de ikke bruker personer med korrekt kompetanse til 1:1 vedtak. Så spørs det jo ikke om han her kanskje burde hatt en mannlig person.

Anonymkode: 1ef76...94d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei TS. Jeg er vernepleier som jobber på en spesialskole med elever som trolig ligner litt på din elev. Det høres ut som du står ganske alene om dette. Det høres krevende ut. Det høres også ut som at du trenger en pause fra denne eleven. 

- Du bør kreve å få et vergekurs. De er helt gull. Jeg har hatt flere slike kurs, og de tilpasses etter hvilke utfordringer du møter på arbeidsplassen. Kort fortalt: det er fokus på kontlikthåndtering, plasseringer i rommet, selvforsvar, hvordan du fysisk kan håndtere et annet menneske når det er nødvendig osv. 

- Du bør ha tett samarbeid med habu, bup, mulig barnevern (slike instanser). En av de tøffeste elevene jeg har jobbet med hadde vi observasjon og veiledning med habu annen hver uke i over to år. 

- Debrifing etter krevende dager med annet personal og rektor/ avdelingsleder. Det er også mulig å få oppfølging av de som har ansvar for arbeidsmiljø i kommunen. I min kommune har vi hatt samtaler i gruppe og det er tilbud om enesamtaler. 

- Send avvik! Hver gang. 

Ønsker deg lykke til :) Vil også nevne at på min arbeidsplass er det ofte effektivt med personalbytter. Jeg kan oppleve at en situasjon er helt låst med en elev den dagen, og da bytter jeg med kollega. Som regel går alt bedre da. Neste dag er det kanskje kollega som trenger å bytte med meg for å få løst det. Anbefaler deg å prøve dette, og lenge før du «klikker». Da er det for sent! 

Anonymkode: e89ac...62f

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt avhengig av diagnose så er det noen unger som bare ikke takler hardt mot hardt linja. Jeg har et slikt barn selv. Det du skriver om å argumentere mot, og å vinne kamper, det ødelegger slike barn. 

Et slikt tilfelle er godt beskrevet i denne artikkelen (som kunne vært en artikkel om min sønn) https://www.nrk.no/ostfold/xl/han-er-en-av-guttene-i-skolevoldsstatistikken-1.16798952

Det er mange drittunger som har en diagnose som gjør dem slik, og å møte dem med hardt mot hardt er like dårlig pedagogikk som å kreve av et barn i rullestol at det må klare seg uten. 

Selvfølgelig skal barnet leve i den samme verden som resten av oss. Men da kan vi ikke bruke barndommen på å bryte dem ned, man må bygge dem opp - og finne metoder som funker. 

Anonymkode: f4ccf...105

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.4.2024 den 8.02):

Han har tydeligvis en sykdom/tilstand. Hvorfor diskuterer du med han og lar deg provosere? Har du kompetanse og opplæring i å håndtere slike som han?

Slike uttalelser bør bare prelle rett av når man vet at det ikke er han, men sykdommen som snakker.

Anonymkode: 6e4c9...d27

Har ingen kompetanse utover barne og ungdomsarbeider. Skolen er elendige til å gi meg informasjon, kursing. Man skal liksom bare lære mens man går.

Han klarer å komme under huden på meg, samtidig som jeg er lett irritabel. Jeg syns ikke han kan si og gjøre hva han vil uten at voksne korrigerer han. Da lærer han jo at tingene han sier og gjør er ok.. For meg er det viktig å vise hvem som bestemmer. Alt for mange i skolen er "pedagogisk korrekte" og tror at det fungerer på alle typer elever.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...