AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #1 Skrevet 19. april 2024 Jeg blir utsatt for verbal vold hver eneste dag. Stygge ting som går på person, utseende. Eleven har sterkt fokus på seksualisert språk og bruker stygge ord mot meg. "Jeg skal fucke deg i pussyen din" blant annet. "Skal jeg cumme på deg". Merker at jeg har utviklet et nesten hatsk forhold til denne eleven. Når jeg er for meg selv tenker jeg "jævla drittunge" og drømmer om å kaldkvele denne ungen omtrent. Det er umulig å diskutere med eleven for han vet alltid best. Og fortsetter med argumenter helt til han føler han har vunnet. Og så ler han på en ekkel, nedlatende måte. Han elsker å provosere og irritere og noen ganger lar jeg meg synke ned til at jeg kjefter på han. Ikke søren at han skal vinne. Det er snakk om en elev som virkelig ikke hører hjemme i skolen. Det er et sykt, sykt tilfelle hvor denne eleven kan bli farlig i fremtiden. Merker at jeg ikke har hjerte for denne eleven lenger. Jeg har gitt opp. Er så lei av jobben min. Men det er ikke lurt å slutte når jeg ikke har annet å falle tilbake på? Råd? Anonymkode: d5c47...349 6 36 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #2 Skrevet 20. april 2024 Hvilken kompetanse har du, som er satt til denne jobben? Hvilken oppfølging får du av ledelse, ppt, bup, andre instanser? Hvis svaret på ett eller begge spørsmålene er «ingen» ville jeg sluttet. Anonymkode: a6faa...49f 22 6
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #3 Skrevet 20. april 2024 Men hvor er kollegaer? Ledelse? Dette er jo ikke holdbart, og det vet de garantert!!! Her er et klassisk eksempel på en elev som burde vært på spesial skole, men blir satt i en vanlig klasse der han driver rovdrift på personalet og gir andre elever skolevegring og traumer. norsk skole i et nøtteskall!!! Du må kreve at du får andre oppgaver eller sykemeld deg!! Her må ledelsen og bup på banen! Anonymkode: 64b66...c96 14 11
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #4 Skrevet 20. april 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Men det er ikke lurt å slutte når jeg ikke har annet å falle tilbake på? Råd? Jeg håper du leverer avviksmelding HVER gang du opplever trakassering. Hvis ikke, start med det umiddelbart! Når det blir uholdbart kan du sykemeldes om det går utover helsa di, da kan fastlegen skrive at det er arbeidsrelatert. Det er selvsagt ikke holdbart at en ansatt skal følge opp en elev hele tiden, i et slikt arbeidsmiljø. Anonymkode: 41210...a0f 20 2 17
Mt3 Skrevet 20. april 2024 #5 Skrevet 20. april 2024 Det beste for deg og for eleven er at du byttes ut med en voksen som fortsatt kan klare å se håp om forbedring i elevens oppførsel. Du må ikke si opp men kreve å bli flyttet til en annen oppgave, om de ikke hører på deg så får du høre med legen om du kan få sykemelding. Har du egentlig noe utdannelse til å jobbe med vanskelige elever? Får du støtte og råd fra skolen og andre instanser rundt eleven? 7 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #6 Skrevet 20. april 2024 Denne eleven trenger sannsynligvis å passes på av en mannlig lærer/person med stor autoritet. Ville tatt en prat med rektor sammen med PPT/BUP, regner med han følges opp av begge instanser. Anonymkode: e9eb9...d26 19 1 4
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #7 Skrevet 20. april 2024 Snakk med lederen din. De kan sikkert tilrettelegge ved å veksle deler av arbeidsoppgavene dine med en kollega, slik at byrden blir fordelt. Da får du færre timer med denne eleven, og et avbrekk når du har andre oppgaver. Dere kan også be om veiledning fra BUP, PPT, eller andre samarbeidspartnere som sikkert er inne i saken. Anonymkode: c7535...649 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #8 Skrevet 20. april 2024 Han har tydeligvis en sykdom/tilstand. Hvorfor diskuterer du med han og lar deg provosere? Har du kompetanse og opplæring i å håndtere slike som han? Slike uttalelser bør bare prelle rett av når man vet at det ikke er han, men sykdommen som snakker. Anonymkode: 6e4c9...d27
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #9 Skrevet 20. april 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Snakk med lederen din. De kan sikkert tilrettelegge ved å veksle deler av arbeidsoppgavene dine med en kollega, slik at byrden blir fordelt. Da får du færre timer med denne eleven, og et avbrekk når du har andre oppgaver. Dere kan også be om veiledning fra BUP, PPT, eller andre samarbeidspartnere som sikkert er inne i saken. Anonymkode: c7535...649 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Hvilken kompetanse har du, som er satt til denne jobben? Hvilken oppfølging får du av ledelse, ppt, bup, andre instanser? Hvis svaret på ett eller begge spørsmålene er «ingen» ville jeg sluttet. Anonymkode: a6faa...49f Det er som oftest ufaglærte assistenter som blir satt til disse jobbene. Er man veldig heldig får man kanskje en vernepleier eller fagarbeider til å ta jobben. Jeg jobber som lærer, og de stakkars assistentene får ikke akkurat mye oppfølging, hos oss er det snakk om samarbeidstid i 30 min per uke med kontaktlæreren, noe som ofte utgår da det er krise på sfo. Det er også helt vanlig at når du har blitt satt på en slik elev, så står du i den jobben hele skoleåret, og kanskje flere, hvis du ikke klarer å krangle deg til et bytte av elev. Ts, har eleven tourettes? Det kan hjelpe å fokusere på diagnosen og at eleven -egentlig- ikke kan noe for det. Anonymkode: a2f6f...f80 12 4
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #10 Skrevet 20. april 2024 Har du spesialpedagogisk kompetanse? Jeg tror rett og slett at du ikke er egnet til en slik jobb. Du står ikke og kjefter på en elev med utagerende atferd, uansett hva han sier. Det gjør vondt verre, da du trigger hans oppførsel. Du er nødt til å få hans respekt. En elev som har respekt for og tillit til den voksne, holder ikke på slik. Synes det er skummelt at assistenter uten spesialpedagogisk kompetanse, eller de som ikke har tidligere erfaring med elever med utagerende atferd - blir satt på slike elever. Anonymkode: b2f4e...dd7 4 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #11 Skrevet 20. april 2024 Lurer også på hva slags kompetanse du har. Er du lærer, så kan du be om å få undervise i klasser. Er du barne og u-arbeider eller vernepleier kanskje? Er du med eleven hver dag? Kan du be om å få andre oppgaver i tillegg? Kanskje be om å få andre elever neste år. Anonymkode: f72ff...ed6
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #12 Skrevet 20. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er som oftest ufaglærte assistenter som blir satt til disse jobbene. Er man veldig heldig får man kanskje en vernepleier eller fagarbeider til å ta jobben. Jeg jobber som lærer, og de stakkars assistentene får ikke akkurat mye oppfølging, hos oss er det snakk om samarbeidstid i 30 min per uke med kontaktlæreren, noe som ofte utgår da det er krise på sfo. Det er også helt vanlig at når du har blitt satt på en slik elev, så står du i den jobben hele skoleåret, og kanskje flere, hvis du ikke klarer å krangle deg til et bytte av elev. Ts, har eleven tourettes? Det kan hjelpe å fokusere på diagnosen og at eleven -egentlig- ikke kan noe for det. Anonymkode: a2f6f...f80 Det er jeg klar over, og det er ikke holdbart, verken for den ansatte eller eleven, om ts er ufaglært. Anonymkode: a6faa...49f
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #13 Skrevet 20. april 2024 Forstår deg TS. Jeg jobber med 5 åringer som oppfører seg på samme måte, bare at de også er fysiske. De skal begynne på skolen til høsten. Tenker ofte på de klassene som får disse barna. De er utredet, og følges opp. Men de går rundt å slår både barn og voksne. Selv fagfolk inkludert meg selv syns det er vanskelig. Desverre får vi ikke lov til å beskytte de andre barna siden de skal inkluderes med de andre. Må ha øyne i naken for hver dag er det voldelige episoder. Foreldre på begge sider. Jeg skulle gjerne forsvart de uskyldige barna. Men som fagfolk må jeg bare godta at alle skal inkluderes prinsippet ødelegger mange barn. All forståelse TS. Anonymkode: d073b...75f 1 5 9
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #14 Skrevet 20. april 2024 Har eleven tourette lurer jeg på, er ikke viljestyrt da overhode. Få har det så ille med den diagnosen, men du beskriver eleven som en som er vanskeligst. Om du irettesetter da istedenfor og overse og bare behandle eleven som han ikke sa disse tingene er det bedre, fordi fokus trigger til mere. Du bør uansett ikke jobbe med denne eleven, ofte setter man uerfarne som absoluttt ikke burde jobbet med barn som han. Burde være en som ser bort fra ting som blir sagt og har hjerte og engasjement til og hjelpe, ikke en som ikke forstår eller begynner og mislike sterkt fordi man ikke skjønner at han er som alle andre. Dem kan ikke sparke deg men du blir nok omplasert. Men du bør gjøre det fordi du burde ikke jobbet med sånn elev, sett nok av skrekkeksempel på nett der assistenter behandler elever med spesielle behov. Anonymkode: a6260...150 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #15 Skrevet 20. april 2024 Hvor gammel er han? Min erfaring, og ja jeg har en del erfaring i dette, tilsier at enten er det diagnoser, svært dårlig oppdragelse eller omsorgssvikt i hjemmet. En i klassen min var slik. Hun var svært aggressiv. Hun var stor for alderen og farlig. Hun skadet flere elever slik at de havnet på legevakta. Hun levde i et helvete hjemme. Det er faktisk mye i sitatet: «Det fins ikke vanskelige barn, men barn som har det vanskelig.» Det har i alle fall vært erfaringen her. Av flere titalls ‘vanskelige’ barn har en STOR majoritet levd under kritikkverdige forhold hjemme, et fåtall har diagnoser å skylde på. Anonymkode: ccdfc...48d 2 2 4
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #16 Skrevet 20. april 2024 Barne- og ungdomsarbeider her. Jeg jobbet som assistent 1:1 uten annen assistanse/oppfølging enn at lærer gav meg oppgaver vi skulle arbeide med. Opplevde biting, klyping, rømming, utstyrskasting og ødeleggelse, +++ det var virkelig ikke bra, jeg forstår godt at du vil slutte ts. Vi assistenter får mer og mer pålagt oss men vi har ikke den kompetansen som trengs for å få det til på en god måte. Hver dag er brannslukking. Vi har ikke støtte på samme måte som lærere har, vi har ikke arbeidstid som lærerne har: her kan vi måtte gå fra 07-16.30 (morgen sfo, skoledagen, ettermiddags sfo) så det er i tillegg lange dager. Vi har ikke planleggingstid heller. Noen ganger når vi i tillegg har vakt i friminutter får vi heller ikke pause i løpet av dagen!! Gjett om vi blir utnyttet! Anonymkode: e0723...ceb 2 6 4
AllahBallah Skrevet 20. april 2024 #17 Skrevet 20. april 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Har du spesialpedagogisk kompetanse? Jeg tror rett og slett at du ikke er egnet til en slik jobb. Du står ikke og kjefter på en elev med utagerende atferd, uansett hva han sier. Det gjør vondt verre, da du trigger hans oppførsel. Du er nødt til å få hans respekt. En elev som har respekt for og tillit til den voksne, holder ikke på slik. Synes det er skummelt at assistenter uten spesialpedagogisk kompetanse, eller de som ikke har tidligere erfaring med elever med utagerende atferd - blir satt på slike elever. Anonymkode: b2f4e...dd7 «Gleder» meg virkelig til denne drittungen skal ut i samfunnet, er vel slike som deg som mener at stakkars han som ikke ble forstått eller respektert når han voldtar og dreper ei uskyldig jente/dame. 7 5 4
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #18 Skrevet 20. april 2024 Hvilken kompetanse TS har er egentlig ikke relevant, hun har nå denne jobben og har blitt ansatt i den. Det er ikke hennes feil at skolen har valgt å ansette en evt ufaglært (hvis det er tilfelle her). Faktisk skjer det hele tiden. Er det noen som tror at skolen kommer til å ansette en faglært, kompetent person i denne stillingen dersom TS slutter? Ikke det nei. TS, du burde ta det opp med legen din at belastningen i jobben er for stor, og høre om det kan være aktuelt med gradert sykemelding en periode. Ikke si opp! Ansvaret for denne eleven burde vært delt mellom flere. Du må først og fremst ta vare på din egen helse. Anonymkode: a4502...b3e 12 2 4
Sunshineyellow Skrevet 20. april 2024 #19 Skrevet 20. april 2024 Hvilket trinn går eleven i? Du er sliten! Det forstår jeg godt. Er krevende å jobbe med slike elever. Er det mulighet for at dere er flere som bytter på å være på den eleven? Virker som om du ikke har klagd, så da er du på den eleven hele tiden.. Håper det er en fin ledelse som kan være til hjelp. Hvis ikke har du en god grunn til å sykemelde deg for å takle hverdagen etter en liten pause. Ville evt sett etter en ny jobb dersom ledelsen ikke vil høre på deg. 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #20 Skrevet 20. april 2024 Herregud,dere kan da ikke sette diagnose på denne gutten,ei heller kan dere vite hva slags utdannelse ts har.... Anonymkode: 037a5...e42 2 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå