AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #1 Skrevet 19. april 2024 Sønnen min på 11 år vil så gjerne ha vipps og bankkort som sine kompiser. Pr. Nå har han verken gyldig pass eller eget bankkort,da faren ikke samarbeider med meg overhodet. Kan dette løses uten fars samtykke? Anonymkode: 27751...962 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #2 Skrevet 19. april 2024 Ja, men tungvindt. Ta kontakt med familievern kontoret så kan dere få et skriv fra dem. Der gjorde i hvertfall en venn av meg. Vipps husker jeg ikke helt hvordan de løste. Anonymkode: ab1f0...06a 2 1
petterm Skrevet 19. april 2024 #3 Skrevet 19. april 2024 I forhold til bankkort. Kan et Visa verdikort være en løsning? Du fyller på kortet som en digital lommebok. Krever at brukerstedet har kontakt med banken. Ser ut som om det finnes flere varianter. Sjekk med din bank hvis det er aktuelt. https://nestebank.no/betale/verdikort/ 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #4 Skrevet 20. april 2024 Vipps kan bli vrient, men han kan kanskje få et debetkort på en av dine kontoer som du setter inn litt penger på? Vi har gjort det på vår mens hun ventet på eget kort. Så lenge det ikke står mer enn de får bruke der så får det bra. Vi fikk Vipps til slutt, men det er fordi jeg står oppført alene med foreldreansvar. Vipps var satt opp slik at begge foreldre måtte ha Vipps og godkjenne der (her bor far i utlandet og har derfor ikke Vipps), tok lang tid før det løste seg. Tror de nå har en manuell løsning, er jo mange som av ulike grunner kun har én forelder (inkludert at den andre er død). Anonymkode: 3a46c...cec 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #5 Skrevet 20. april 2024 Man kan også få pass (nødpass?) hvis den andre foreldre nekter å samarbeide. Anonymkode: 755a2...cd1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #6 Skrevet 20. april 2024 Pass får man, far vil få et par uker på seg til å bevise at du ikke tenker å returnere med barnet ved en utenlandsreise, hvis ikke han kan det får barnt pass. Kontakt familievernkontoret og banken og snakk med dem ang vipps og bankkort. Anonymkode: da2be...700 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #7 Skrevet 20. april 2024 Kontakt politi for hjelp til pass. Bankkort vet jeg ikke. Kanskje du kan spørre dem når du likevel ber om hjelp til å få ordnet pass? Anonymkode: 0f712...087
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #8 Skrevet 20. april 2024 Begge foreldrene må bli med på passkontoret. Eller fullmakt. Anonymkode: 90642...7b7
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #9 Skrevet 20. april 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Begge foreldrene må bli med på passkontoret. Eller fullmakt. Anonymkode: 90642...7b7 Det fungerer ikke sånn lenger. Far må til et passkontor og gi samtykke der direkte. En skriftlig fullmakt har de gått bort fra. Til ts om pass: Om far nekter, sørg for å ha det skriftlig at du har bedd om det gjentatte ganger. Søk så til statsforvalteren om å få pass uten hans samtykke jmr §18, tredje leddi vergemålsloven: Sitat § 18.Forholdet mellom vergene Når ikke annet er særskilt bestemt, skal den mindreåriges verger handle i fellesskap. Blir vergene ikke enige i et spørsmål av betydning for den mindreårige, treffer statsforvalteren avgjørelsen. En verge kan gi den andre vergen fullmakt til å opptre alene som verge. Fullmakten kan være generell eller gjelde bestemte spørsmål. Hvis en av vergene ikke kan ivareta den mindreåriges interesser for en viss tid eller i visse saker, kan statsforvalteren bestemme at den andre vergen skal ha oppgaven som verge alene. Hvis den mindreårige ikke bor sammen med begge vergene, kan statsforvalteren bestemme at den ene av vergene alene skal disponere over bankkonto som tilhører den mindreårige. Statsforvalteren skal gi finansinstitusjonen melding om vedtaket. Hvis bare den ene vergen møter når begge vergene er forsvarlig varslet om rettergangsskritt, anses den møtende vergen for å ha fullmakt fra den andre vergen til å opptre som verge alene, med mindre noe annet blir opplyst. Det samme gjelder hvis vergen på vegne av den mindreårige undertegner et dokument til vedkommende myndighet. TS: her løser vi bankkort/vipps med at ungen har et bankkort og konto i mitt navn. Andre kan vippse henne via meg. Anonymkode: a9316...8fa 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #10 Skrevet 20. april 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Kontakt politi for hjelp til pass. Bankkort vet jeg ikke. Kanskje du kan spørre dem når du likevel ber om hjelp til å få ordnet pass? Anonymkode: 0f712...087 Politet var de som tipset meg om å gå via statsforvalteren og henvise til vergemålsloven. Det er kommet flere vedtak på at man da går utenom den som nekter samtykke. Anonymkode: a9316...8fa 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #11 Skrevet 20. april 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Sønnen min på 11 år vil så gjerne ha vipps og bankkort som sine kompiser. Pr. Nå har han verken gyldig pass eller eget bankkort,da faren ikke samarbeider med meg overhodet. Kan dette løses uten fars samtykke? Anonymkode: 27751...962 Hva slags "grunnlag" har egentlig faren for å nekte noe sånn? Er det bare "dette gidder jeg ikke å hjelpe til med!" liksom, fra den kanten? Anonymkode: bb8cf...c26
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #12 Skrevet 20. april 2024 Ja. For å fikse pass kan du dra på politistasjon også tar de bilde og fikser, du må skrive under. Far får brev/melding om å skrive under, han kommer selvfølgelig ikke å gjør det. Far får da en henvendelse der han må gi en god grunn for å nekte dere pass (f.eks av typen det er sannsynlig at du vil ta med barnet til ett annet land å forbli der), han klarer ikke det og du får pass. Tar lengre tid og knotete men det går. Om du mot formodning kan få far til å samtykke så prøv å få han til å gi ett varig samtykke så du slipper flere runder. Angående bankkort tror jeg det skal gå fint uten at han samtykker, ta kontakt med banken og forklar situasjonen. Vipps er vanskeligere men jeg tror det å kan fikses om du kontakter vipps. Vet mine tidligere «stebarn» har dette problemet da faren deres er kjempevanskelig og har lyst å straffe oss mødre, men de det egentlig går utover er jo barna Anonymkode: 65643...adb
Me0987 Skrevet 20. april 2024 #13 Skrevet 20. april 2024 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Det fungerer ikke sånn lenger. Far må til et passkontor og gi samtykke der direkte. En skriftlig fullmakt har de gått bort fra. Til ts om pass: Om far nekter, sørg for å ha det skriftlig at du har bedd om det gjentatte ganger. Søk så til statsforvalteren om å få pass uten hans samtykke jmr §18, tredje leddi vergemålsloven: TS: her løser vi bankkort/vipps med at ungen har et bankkort og konto i mitt navn. Andre kan vippse henne via meg. Anonymkode: a9316...8fa Det å bruke andres kort betyr uansett at du både utgir deg for å være en annen, og at du stjeler penger fra eieren av kortet. Ifølge straffeloven § 371 er dette er bedrageri
petterm Skrevet 20. april 2024 #14 Skrevet 20. april 2024 Me0987 skrev (1 time siden): Det å bruke andres kort betyr uansett at du både utgir deg for å være en annen, og at du stjeler penger fra eieren av kortet. Ifølge straffeloven § 371 er dette er bedrageri Sikker på at det er bedrageri når eier av kortet samtykker. Bruk med samtykke kan neppe kalles uberettiget.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #15 Skrevet 20. april 2024 Me0987 skrev (1 time siden): Det å bruke andres kort betyr uansett at du både utgir deg for å være en annen, og at du stjeler penger fra eieren av kortet. Ifølge straffeloven § 371 er dette er bedrageri Neida, det gjør det ikke så lenge eier samtykker og man ikke bruker bankkortet som id-kort for å urettmessig erverve seg andre goder. I jobb handler jeg ofte med kommunen sitt bankkort. Jeg har handlet for pappa med hans kort og ungene mine handler på mitt kort. Det er selvsagt helt lovlig😊 Anonymkode: 57704...df4
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #16 Skrevet 20. april 2024 2 hours ago, Me0987 said: Det å bruke andres kort betyr uansett at du både utgir deg for å være en annen, og at du stjeler penger fra eieren av kortet. Ifølge straffeloven § 371 er dette er bedrageri Flere personer kan få bankkort (i eget navn) til én og samme konto. Det er ikke bedrageri. Anonymkode: 755a2...cd1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #17 Skrevet 20. april 2024 Jeg skrev ut papirene til hvem som har foreldreansvar og ba han om å signere dem. Han var glad til for at han ikke skulle ha noen ansvar så han signerte med en gang. Han var ikke klar over at dette gjorde ting mye lettere for meg for da ville han aldri signert 😏 Anonymkode: f511f...139
Eva-Lena Skrevet 20. april 2024 #18 Skrevet 20. april 2024 Min eks nektet pass til våre barn. Jeg kontaktet politiet og de hjalp meg med pass. Bf nektet plent og hadde ingen annen grunn enn at han ikke syntes de trengte det. Politiet dreit i hva han sa og pass ble utstedet raskt. 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #19 Skrevet 20. april 2024 Pass får du, her og nektet far barna pass, han skrev til politiet at jeg skulle kidnappe de. Vi skulle på ferie til Spania, for å besøke hans familie. Så jeg fikk pass, det tok ca en måned. For far har 3 uker på seg, men da må han ta deg til retten, eller ha bevis på at du faktisk skal kidnappe barnet. Anonymkode: 7be41...97d
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #20 Skrevet 20. april 2024 Me0987 skrev (4 timer siden): Det å bruke andres kort betyr uansett at du både utgir deg for å være en annen, og at du stjeler penger fra eieren av kortet. Ifølge straffeloven § 371 er dette er bedrageri yeah yeah, buhu. Saksøk meg. Anonymkode: a9316...8fa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå