Gå til innhold

Sone i 6 mnd, alvorlige lovbrudd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sone med fotlenke, i 6 mnd. Får man lov til dette når man ikke har jobb, utdanning og bare går hjemme? 

pleier det å være alvorlige lovbrudd? 
Usikker om jeg skal sende barn på samvær da de ikke kan være inne en hel dag, og man får vel ikke gå ut hvor man vil? 

har man rett til å vite grunnen når det er snakk om små barn som skal på samvær med tanke på sikkerhet? 

Anonymkode: 41f8b...f77

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet en I klassen til sønnen fikk 6mnd og det var at han hadde kjørt for fort . Så behøver ikke være kjempe alvorlig. Dette blir mer og mer brukt for å avlette fengsler ved å bruke slik soning.

Han i klassen til sønn min fikk dra på skole, jobb. Og hadde klokkeslett når i helg han evnt kunne dra på butikken, da var det nærmeste butikk der han bodde og var lagt inn slik at han hadde ikke så han kunne dra ut tiden, før alarmen gikk.

Anonymkode: b8bee...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til en som sonet med fotlenke etter promillekjøring, men man må være i jobb eller studere for å få lov til å sone på den måten.

Anonymkode: 3c30e...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg kjenner til en som sonet med fotlenke etter promillekjøring, men man må være i jobb eller studere for å få lov til å sone på den måten.

Anonymkode: 3c30e...2ad

Personen som skal sone er ikke i jobb, og studerer heller ikke så syntes det var rart

Anonymkode: 41f8b...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vet en I klassen til sønnen fikk 6mnd og det var at han hadde kjørt for fort . Så behøver ikke være kjempe alvorlig. Dette blir mer og mer brukt for å avlette fengsler ved å bruke slik soning.

Han i klassen til sønn min fikk dra på skole, jobb. Og hadde klokkeslett når i helg han evnt kunne dra på butikken, da var det nærmeste butikk der han bodde og var lagt inn slik at han hadde ikke så han kunne dra ut tiden, før alarmen gikk.

Anonymkode: b8bee...861

Vel, får man seks mnd i fengsel for å kjøre for fort, har man nok kjørt ekstremt fort og ekstremt farlig for andre.

Tror ikke dette er hele sannheten, er nok mer som ligger bak.

Anonymkode: 836ac...f8a

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En tidligere arbeidskollega sonet med fotlenke for moms/avgiftssvindel. Var lagt inn tid til transport til/fra jobb, selve arbeidstida+ noen få timer ila uka for mathandling. Han kunne også ringe for å si fra om han ble sittende fast i trafikken eller få arbeidsgiver til å bekrefte behov for overtidsjobbing. Det kunne være sporadisk kontroll også for å sjekke at han virkelig var på jobb (anleggsbransjen, så ikke samme fysiske jobb adresse hver dag). 

Men han må jo kunne fortelle deg hvilken ordning han har? Altså timer "fri" for å handle/andre ting? Hva sier han hvis du spør om det er voldsdom eller noe annet?

Anonymkode: bf9d5...ff3

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er fotlenke er det ikke sexualforbrytelser, grov eller gjentakende vold, eller vold mot barn.

Det er typisk fart, promille, økonomisk kriminaliet osv.. 

Anonymkode: 5a99d...919

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Hvis det er fotlenke er det ikke sexualforbrytelser, grov eller gjentakende vold, eller vold mot barn.

Det er typisk fart, promille, økonomisk kriminaliet osv.. 

Anonymkode: 5a99d...919

Med andre ord liten grunn til å bekymret for sikkerhet ved samvær. Da hadde nok ikke fotlenke vært aktuelt

Anonymkode: 5a99d...919

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger absolutt ikke være alvorlige lovbrudd - som oftes får ikke alvorlige lovbrudd innvilget bruk av fotlenke. Og fotlenke brukes da oftest ved mildere lovbrudd fordi det er mangel på kapasitet i fengsel.

Du kan nok ikke nekte samvær pga bruk av fotlenke. Men du har nok noen rettigheter til å vite hvilke begrensninger vedkommende har med tanke på omsorg for barn. 

 

Anonymkode: 06aec...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Personen som skal sone er ikke i jobb, og studerer heller ikke så syntes det var rart

Anonymkode: 41f8b...f77

De må ut i arbeidspraksis isåfall. Hadde ei venninne som er ufør, og hun måtte ut i praksis da hun sonet (hadde fotlenke i 30 dager pga fyllekjøring), uansett om hun var ufør.

Anonymkode: 7ac3d...d33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg kjenner til en som sonet med fotlenke etter promillekjøring, men man må være i jobb eller studere for å få lov til å sone på den måten.

Anonymkode: 3c30e...2ad

Tull...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De må ut i arbeidspraksis isåfall. Hadde ei venninne som er ufør, og hun måtte ut i praksis da hun sonet (hadde fotlenke i 30 dager pga fyllekjøring), uansett om hun var ufør.

Anonymkode: 7ac3d...d33

En jeg kjenner som var ufør måtte bare være hjemme. Han kunne gå i butikken, men kunne ikke innta alkohol. 

Anonymkode: 40b05...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være alvorlig og så har han fått innvilget fotlenke nettopp fordi han har barn. Jeg vet om flere som har begått alvorlig kriminalitet og som får hjemmesoning med fotlenke fordi de har barn. Kriminalomsorgen kan innvilge det. 
Her bør du vite hva han soner for, før du tar stilling til samvær. 

Anonymkode: a77e9...35e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, AnonymBruker said:

Det kan være alvorlig og så har han fått innvilget fotlenke nettopp fordi han har barn. Jeg vet om flere som har begått alvorlig kriminalitet og som får hjemmesoning med fotlenke fordi de har barn. Kriminalomsorgen kan innvilge det. 
Her bør du vite hva han soner for, før du tar stilling til samvær. 

Anonymkode: a77e9...35e

Alvorlig kan det nok være. Det kommer an på hva man legger i det. Men det er ikke sexulet, eller grov vold. Da får man ikke fotlenke. Det står om dette på kriminalomsorgens nettsider. 

Anonymkode: 5a99d...919

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det kan være alvorlig og så har han fått innvilget fotlenke nettopp fordi han har barn. Jeg vet om flere som har begått alvorlig kriminalitet og som får hjemmesoning med fotlenke fordi de har barn. Kriminalomsorgen kan innvilge det. 
Her bør du vite hva han soner for, før du tar stilling til samvær. 

Anonymkode: a77e9...35e

Jeg får ikke vite grunnen. 
kan man få straff vist man har gjeld man ikke betaler? 

Anonymkode: 41f8b...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vel, får man seks mnd i fengsel for å kjøre for fort, har man nok kjørt ekstremt fort og ekstremt farlig for andre.

Tror ikke dette er hele sannheten, er nok mer som ligger bak.

Anonymkode: 836ac...f8a

Var nok muligens alkohol inne i bildet og. Mor hans var ikke blid. Stod uten lappen i 6mnd, mistet lærlingplass pga han ikke hadde billappen . Så om han gikk med fotlenke i 6mnd er jeg ikke helt sikker. Fikk bare beskjed av mor at det ble 6 mnd, ny oppkjøring og teori, og fotlenke

Anonymkode: b8bee...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kan faktisk være en "oppsamlingsdom" som besittelse av hasj kombinert med en senere fyllekjøring, vold (fylleslagsmål)f eks. Og man kan sone med fotlenke uten at man er i jobb/skole. Men da er man som oftest med i en form for rehabilitering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tull...

En jeg kjenner som var ufør måtte bare være hjemme. Han kunne gå i butikken, men kunne ikke innta alkohol. 

Anonymkode: 40b05...848

Det er absolutt ikke tull. Kriminalomsorgen skriver at man må være i jobb eller i et opplæringsløp for å sone med fotlenke.

Anonymkode: 3c30e...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil tråd

Endret av KatteLatte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kollega slo ned en fyr i fylla på byen og fikk fotlenke. 

Anonymkode: 2ce39...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...