Gå til innhold

Venninnetid = barnevakt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har ei venninne som jeg har vært veldig nærme i veldig mange år. For 4 år siden ble hun gravid med tvillinger, og jeg var selvfølgelig veldig glad på hennes vegne og er stolt fadder. Problemet er at om vi skal finne på noe så MÅ det alltid vær med ungene. Og jeg elsker ungene av hele mitt hjerte, men savner veldig og bare ha venninnetid også, uten at det skal involvere grining, bleieskift, mating, legging osv… Hadde hun vært alenemor hadde jeg skjønt det, men saken er at hun må passe ungene 100% av tiden mens mannen gamer, ser serie, sitter på tlf og later seg. Han har ikke lagt ungene 1 gang i deres liv fordi han «vet ikke hvordan han skal gjør det». Hun tar seg av absolutt alt med ungene, og når noen stiller spørsmål om det sier hun bare «det er slik vi vil ha det og det funker for oss». 

Begynner å bli litt lei av å dra bort dit bare for å «sitte barnevakt». Har siden fødselen omtrent ikke gått en uke uten at jeg har besøkt de, men kjenner nå at jeg ikke orker mer snart. Har prøvd å snakke med henne, men hun går bare rett i forsvarsmodus og sier at «livet endrer seg når man får barn, de må alltid komme først». Enig i at ungene alltid skal komme først, men synes det blir veldig feil at hun aldri kan ha det gøy med venner fordi mannen hennes ikke orker å passe sine egne unger… Burde jeg bare trappe ned besøkene så hun kanskje innser at hun må begynne å prioritere venner også? Eller invitere på ting der hun ikke kan ta med ungene (kino etc)? 

Anonymkode: 025a3...dd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stakkars venninna di😌 Tvillinger, en ubrukelig mann og venninne som vil fase henne ut. 
Hva med å faktisk hjelpe henne litt? Både med barna og med å stille krav til, eller gå fra, dø’vekta av en far 

Anonymkode: c8bc1...670

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis HUN ønsker å prioritere slik så må vel hun få lov til det? Jeg har to tette på 4 og 5 år, hvis jeg mot formodning skulle fått barnevakt en kveld så hadde ikke den kvelden blitt brukt med noen jeg traff hver uke uansett. Jeg har ikke tid til mer enn ei venninne som er i samme situasjon som meg. Å ha ei venninne som hadde mast slik på meg og stilt spørsmålstegn ved mine prioriteringer fordi HUN ønsket tid med meg uten barna hadde endt med en venninne mindre. 

Anonymkode: 554ef...c30

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Stakkars venninna di😌 Tvillinger, en ubrukelig mann og venninne som vil fase henne ut. 
Hva med å faktisk hjelpe henne litt? Både med barna og med å stille krav til, eller gå fra, dø’vekta av en far 

Anonymkode: c8bc1...670

Jeg har jo hjulpet henne minst 1 gang i uka i 4 år, må vær lov til å ønske seg litt venninnetid uten at jeg skal komme på besøk for å gjør jobben til den udugelige mannen hennes? Har prøvd å snakke med henne om den udugelige mannen, men hun har ingen planer om å gå fra han eller stille noe som helst krav til han…

ts

Anonymkode: 025a3...dd4

  • Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hvis HUN ønsker å prioritere slik så må vel hun få lov til det? Jeg har to tette på 4 og 5 år, hvis jeg mot formodning skulle fått barnevakt en kveld så hadde ikke den kvelden blitt brukt med noen jeg traff hver uke uansett. Jeg har ikke tid til mer enn ei venninne som er i samme situasjon som meg. Å ha ei venninne som hadde mast slik på meg og stilt spørsmålstegn ved mine prioriteringer fordi HUN ønsket tid med meg uten barna hadde endt med en venninne mindre. 

Anonymkode: 554ef...c30

Tull. Et vennskap skal gå begge veier, barn eller ei. Det er ikke slik at bare fordi den ene parten i et vennskap får unger, så må absolutt alt skje på den personens premiss. Og hvis venninnen til ts velger å sette mannens latskap over å kunne henge med venninner så er det hennes valg, og da er det helt greit om ts velger å trekke seg litt unna og ikke komme på besøk hver uke.

  • Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen råd, men er i akkurat samme situasjon bare det gjelder søsteren min og ikke en venninne. Så jeg kan ikke kutte henne ut, jeg har redusert besøkene mine kraftig. I håp om at hun snart vil se hvor liten hjelp hun får i mannen, da jeg som deg fungerte som en 3 forelder i årevis. Det er sårt, når hun er så stresset at hun ikke skjønner det selv.

Anonymkode: 5c227...634

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje hun ikke tørr la mannen være alene med ungene? Han vet ikke hvordan han legger dem, han vet nok ikke andre ting også. Hva hvis noe skulle skjedd, konflikter, at de slår seg osv. kanskje hun føler han ikke mestrer det heller. Hun tenker på barna, de er fortsatt små. 
 

Men jeg skjønner deg ts. Men jeg forstår henne også. Min mann jobbet ekstremt mye en periode, så jeg forstår følelsen hennes hvis det er sånn som jeg skrev. 
 

Men hva med å begynne med det små? Spør om du og hun kan finne på noe etter leggetid som bare tar en time. Shopping for eksempel eller ut for å spise litt. Eller at dere finner på noe alene en time når ungene er våkne og hun kommer hjem før leggetid. Begynne i det små, så hun kommer litt ut av boblen og både hun og mannen får mestringsfølelse. 
 

Det som er viktig er at du ikke skal legge deg opp i deres opplegg, og ikke si hva du synes om situasjonen. Men du skal be henne med deg på noe du vet hun liker og som tar maks en time. Så øker dere gradvis når hun begynner å slappe av :)

Anonymkode: c9954...8ae

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du kan ta jevnlig initiativ til å gjøre ting sammen dere to, utenfor hjemmet. Som å gå på kino, konsert, bar. Hvis hun svarer at hun ikke kan overlate ungene til mannen, så svarer du bare at hun må lære han å håndtere ungene. Og så går du sjeldnere på hjemmebesøk til henne enn du har gjort tidligere. Da må hun tilpasse seg deg eller godta å ha mindre kontakt med deg enn før.

Anonymkode: e7758...c14

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun orker det bare en periode, før hun dumper slasken. Til da så vil hun forsvare seg selv og sine handlinger med nebb og klør. Noe annet hadde bare vært flaut må du vite. 
 

Du kan evt si til slasken at i dag så tar jeg med meg …… på kino, så du må ha barna?! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg synes du kan ta jevnlig initiativ til å gjøre ting sammen dere to, utenfor hjemmet. Som å gå på kino, konsert, bar. Hvis hun svarer at hun ikke kan overlate ungene til mannen, så svarer du bare at hun må lære han å håndtere ungene. Og så går du sjeldnere på hjemmebesøk til henne enn du har gjort tidligere. Da må hun tilpasse seg deg eller godta å ha mindre kontakt med deg enn før.

Anonymkode: e7758...c14

Skal prøve å få til det, hun sier nok sikkert nei omtrent hver gang, men da har jeg i hvert fall prioritert henne selv om hun ikke prioriterer meg

ts

Anonymkode: 025a3...dd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Kanskje hun ikke tørr la mannen være alene med ungene? Han vet ikke hvordan han legger dem, han vet nok ikke andre ting også. Hva hvis noe skulle skjedd, konflikter, at de slår seg osv. kanskje hun føler han ikke mestrer det heller. Hun tenker på barna, de er fortsatt små. 
:)

Anonymkode: c9954...8ae

... Hun ble gravid for 4 år siden? Hvis mannen ikke kan passe på ungene selv når de er så gamle, kunne hun like gjerne ha vært alenemor. Hun er selv skyld i plagene når hun overstyrer og lar mannen slippe unna med alt. Tviler på at ting endrer seg med tiden, hun er stuck. Ikke rart det er så mange udugelige menn der ute når enkelte kvinner beskriver de som tenåringsgutter med hjerne som ikke er ferdig utviklet. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra på besøk til henne etter barna er lagt?

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mom4kids skrev (56 minutter siden):

Dra på besøk til henne etter barna er lagt?

Så bare komme bort etter 8-9 for å vær der til kanskje kl 10 siden hun må opp tidlig for ta hånd om barna? Og kanskje barna våkner, så det går mye tid på det? Og aldri kunne finne på noe gøy? Aldri kunne dra ut av huset? Alle må tilpasse seg henne?

Anonymkode: 025a3...dd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Så bare komme bort etter 8-9 for å vær der til kanskje kl 10 siden hun må opp tidlig for ta hånd om barna? Og kanskje barna våkner, så det går mye tid på det? Og aldri kunne finne på noe gøy? Aldri kunne dra ut av huset? Alle må tilpasse seg henne?

Anonymkode: 025a3...dd4

Eller så får du la vær…🤷🏼‍♀️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmmm skrev (På 20.4.2024 den 14.14):

Hun orker det bare en periode, før hun dumper slasken. Til da så vil hun forsvare seg selv og sine handlinger med nebb og klør. Noe annet hadde bare vært flaut må du vite. 
 

Du kan evt si til slasken at i dag så tar jeg med meg …… på kino, så du må ha barna?! 

Enig i det. Mange gjør mye for å holde fasaden oppe, selv om de holder på å kollapse innvendig…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.4.2024 den 23.26):

Så bare komme bort etter 8-9 for å vær der til kanskje kl 10 siden hun må opp tidlig for ta hånd om barna? Og kanskje barna våkner, så det går mye tid på det? Og aldri kunne finne på noe gøy? Aldri kunne dra ut av huset? Alle må tilpasse seg henne?

Anonymkode: 025a3...dd4

Ja, hvorfor ikke? 

Anonymkode: b64ff...b6f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du har jo skrevet om denne venninna di minst en gang tidligere. Du fikk masse svar sist. Synes du skal kjøre på og invitere til aktiviteter som ikke innebærer barn. 

Anonymkode: 6684c...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.4.2024 den 14.06):

Ja, hvorfor ikke? 

Anonymkode: b64ff...b6f

Fordi hvorfor skal hun prioritere denne venninnen så mye når hun absolutt ikke prioriterer henne? Vet ikke hvor langt unna hverandre de bor, kanskje tar det litt til å komme seg til og fra. Kanskje er det et dårlig tidspunkt for ts? Og ts vil finne på ting med venninnen sin, ikke komme bort for å holde henne med selskap i en times tid en gang i uka. Ikke kan de forlate huset, og regner med at venninnen ikke vil kunne ta seg et glass vin siden barna kanskje våkner. Og kanskje våkner de også går hele kvelden på å få de til å sove igjen. Hadde jeg vært deg ts, så ville jeg funnet meg en venninne som prioriterte meg også, så får hun heller ta kontakt når hun vil finne på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.4.2024 den 14.06):

Ja, hvorfor ikke? 

Anonymkode: b64ff...b6f

Fordi jeg har også et liv, og hvis ikke hun vil prioritere meg som venninne så orker ikke jeg å legge alt til rette for å skulle komme på besøk til henne hele tiden heller. Det må gå begge veier. Og hvis man aldri finner på noe hyggelig sammen, har man heller ikke så mye å snakke om.

ts

Anonymkode: 025a3...dd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.4.2024 den 21.26):

Stakkars venninna di😌 Tvillinger, en ubrukelig mann og venninne som vil fase henne ut. 
Hva med å faktisk hjelpe henne litt? Både med barna og med å stille krav til, eller gå fra, dø’vekta av en far 

Anonymkode: c8bc1...670

Ts virker jo å ha hjulpet henne mye, når det omtrent ikke har gått en uke siden fødselen uten at ts har vært der. Selvsagt skal ikke ts hjelpe venninna ved å stille krav eller gå fra mannen. Dette må venninna klare helt på egen hånd. For alt vi vet kan venninna trives godt med å ta på seg alt ansvaret for barna. Det kan hende det er sånn hun vil ha det. Og hva om hun ender opp med å gå fra mannen, men mistrives og angrer enormt i etterkant? Da vil ts få skylden. 
 

Jeg hadde nok heller ikke orket å dra så ofte til ei venninne som hele tiden hadde med barna sine. Da hadde jeg dratt til venninnen de gangene jeg faktisk ville møte og være sammen med barna også. Og de gangene jeg bare ønsket venninnetid, hadde jeg prioritert andre venninner.  For man får jo tross alt andre roller enn bare venninner, når det er barn med. Da må vi oppføre oss på en annen måte, vi kan ikke prate fritt, hensynet til barna kommer først, det blir mye avbrytelser og besøket er mest på barnas premisser. 

Anonymkode: 7eaa6...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...