Gå til innhold

Klistremerker på bakrute bil


jegerrinne

Anbefalte innlegg

Vi er litt uenig her med regler. Ungdommen ønsker å ha klistremerke neders på bakrute. Det er en tekst på tekst høyde 15 cm. Mannen mener det ikke er lov fordi en ska kunne se biler som kommer bakfra. Jeg mener det er lov så lenge øvre delen har fri sikt så en ser. Sa og hvis der ikke var liv burde jo nesten alle firmabiler egentlig kjøre ulovlig. De har jo reklame over hele ruta til tider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vell ingen regler for bakeuten. Fronteuten derimot.

Anonymkode: b1446...29a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg. Med en sånn tekst helt nederst så har man fortsatt sikt. Er jo mange som har det, og som du sier mye firmabiler som har store logoer og tekster på bakruta. Så det går nok helt fint. Er jo mye verre å ha det i frontrute, da hadde det nok blitt trøbbel om man blir stoppet av politiet eller skal inn på EU, pga. sikt

Anonymkode: d04e3...f0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (5 minutter siden):

Vi er litt uenig her med regler. Ungdommen ønsker å ha klistremerke neders på bakrute. Det er en tekst på tekst høyde 15 cm. Mannen mener det ikke er lov fordi en ska kunne se biler som kommer bakfra. Jeg mener det er lov så lenge øvre delen har fri sikt så en ser. Sa og hvis der ikke var liv burde jo nesten alle firmabiler egentlig kjøre ulovlig. De har jo reklame over hele ruta til tider

Det er fullt lovlig. Har klistremerker på bakrute selv jeg 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så overveldende å slå opp lovverket selv.

Men...prinsipielt er jeg enig med mannen din. Hvorfor skal guttungen klistre over sikten bakover, særlig nederst på ruta som er viktig for parkering mm.? Det er jo utrygt, uansett om "alle andre gjør det".

Anonymkode: c2f75...901

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (10 timer siden):

Vi er litt uenig her med regler. Ungdommen ønsker å ha klistremerke neders på bakrute. Det er en tekst på tekst høyde 15 cm. Mannen mener det ikke er lov fordi en ska kunne se biler som kommer bakfra. Jeg mener det er lov så lenge øvre delen har fri sikt så en ser. Sa og hvis der ikke var liv burde jo nesten alle firmabiler egentlig kjøre ulovlig. De har jo reklame over hele ruta til tider

Beste råd for å få korrket svar, er å svinge innom en trafikkstasjon. Det er de som vil kreve at det fjernes, om man blir stoppet langs veien i kontroll. Men tviler på at det er ulovlig. For som du sier selv, det er mange med reklame på bakrute, og noen har ikke bakrute i hele tatt. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På pizzabiler er ofte bakruten foliert helt igjen. 

Anonymkode: b1404...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt ingen krav til fri sikt bakover gjennom vinduer eller annet for biler. Eneste krav er sidespeil.

Tenk på varebiler etc, så skjønner du hva jeg mener.

At det er en stor fordel for trafikkforståelse og oversikt er en annen skål. Jeg er helt enig med din bedre halvdel: junior bør ikke ha noe unødvendig "pynt" som hindrer sikten bakover, men lovregulert er det ikke.

Anonymkode: c78bb...f4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke ha sikt gjennom bakruta. Jeg har ofte med så mye i bagasjerommet på stasjonsvogn at jeg ikke ser noe gjennom bakrruta. Når jeg kjører bil med rulkestolrampe bak ser jeg heller ikke noe gjennom bakruta.

Det er ikke noe krav å ha bakrute i det hele tatt en gang. Varebiler og lastebiler f.eks har jo ikke det. 

Sidespeilene derimot skal man ikke tulle med.

Anonymkode: c5cd2...e24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skulle man ikke ha lov å fylle opp bagasjerommet på en stasjonsvogn heller da... 

Det er ingen krav til fri sikt ut bakruta. 

Nå skal vel (er det Polestar) produsere en elbil uten bakrute. 

Så man kan klistre så mange merker man vil på bakruta fullt lovlig.

Anonymkode: d0ce6...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...