AnonymBruker Skrevet 19. april #1 Del Skrevet 19. april Jeg vet ikke om tråden vil passe her inne. Jeg har en diskusjon med noen, vi har begge norsk som andrespråk. Det gjelder ordene lengsel og fengsel, jeg mener at s-en i begge ordene kan uttales som sj-lyd, mens vedkommende mente at det er lengsel og feng-sj-el. Hva er riktig her? Ifølge Det norske akademis ordbok og Lexin.oslomet.no uttales s-ene likt og slik jeg forstod det, kan det være dialektforskjeller. Vi snakker begge østnorsk. Anonymkode: b23b5...6fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april #2 Del Skrevet 19. april Ingen sj-lyd på noen av ordene😊 Anonymkode: b8881...ab2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Granskudd Skrevet 19. april #3 Del Skrevet 19. april Det er helt riktig, på dialekt kan man uttale dem med "sj" lyd. Begge to. Det er viktig også å være obs på at de ikke skrives anderledes av den grunn - Så din måte å skrive dem på er riktig til tross for anderleds ordlyd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april #4 Del Skrevet 19. april Pene fruer sier fengsel, vi andre sier fengshell. Samme med tesla/teshla. Jamvekt er også viktig litt østover. Anonymkode: 7a0df...156 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Granskudd Skrevet 19. april #5 Del Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Pene fruer sier fengsel, vi andre sier fengshell. Samme med tesla/teshla. Jamvekt er også viktig litt østover. Anonymkode: 7a0df...156 Jeg har sørnorsk dialekt (og ikke pen frue ), for meg er det naturlig å si fengsel og lengsel, men mannen min har øst-over-dialekt, og sier dem med sj-lyd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april #6 Del Skrevet 19. april Lengsjl høres helt feil ut for meg. Fengsjl høres østnorsk dagligtale ut, som Osjlo. (Jeg har aldri hørt folk si Tesjla, men jeg bor i på vestkanten i Oslo). Jeg vil si det korrekte er fengsel og lengsel med vanslig tynn s, fengsjel er vanlig, lengsjel er ikke. Vi har jo stengsel, ransel, lengsel, trengsel og fengsel og sikkert flere, det er bare fengsel jeg syns høres "korrekt" ut som fengsjell. Anonymkode: 68dae...504 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Granskudd Skrevet 19. april #7 Del Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi har jo stengsel, ransel, lengsel, trengsel og fengsel og sikkert flere, det er bare fengsel jeg syns høres "korrekt" ut som fengsjell. Anonymkode: 68dae...504 Ransel ville jeg ikke sagt med -sj lyd, men alle de andre er vanlige dagligtale her vi bor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april #8 Del Skrevet 19. april Noen sier Oslo, andre uttaler det Oschlo. Same same. Anonymkode: c0fc0...55e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå