Gå til innhold

Kan fastlege sykemelde deg uten at du vil?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et litt merkelig spørsmål.

Jeg har time til legen i morgen. Ønsker ikke å gå akkurat i detalj på hvorfor og det betyr ikke noe for spørsmålet mitt, men det er ikke for å få sykemelding.

Jeg vet at om legen spør meg noen spørsmål relatert til stress, hvordan jeg har det; så er sjansen for at jeg knekker sammen stor.

Jeg burde be om sykemelding egentlig. Jeg er ganske sikker på at jeg er deprimert. Jeg går rundt med kroniske smerter hvert eneste sekund av dagen, i over et år og jeg er bare så sinnsykt lei av å aldri få fred. Jeg føler jeg har truffet veggen og aner ikke hvordan jeg skal tenke meg 20-30 år frem i tid og enda ha disse smertene. Og det å bli kvitt dem er ikke noe som er mulig uten fare for at mer smerter oppstår.

I tillegg er det mye annet på tankene som også veier tungt.

Tingen er, jeg absolutt hater at andre skal «bry» seg om meg. Å være i sentrum og få oppmerksomhet, er det absolutt siste jeg ønsker.

Om jeg blir tvunget ut i sykemelding, så vil jobben få vite om det, de jeg jobber med vil jo spørre hva som skjer, familie vil lure på hvorfor jeg ikke er på jobb.

Og jeg ønsker ikke at folk skal vite om hvor fælt jeg egentlig har det. Jeg tar opp maska ute blant folk, og gråter når jeg er i bilen eller kommer hjem.

Jobben er ganske rett på når det kommer til å ha samtaler med nav og fastlege angående sykemelding og tilrettelegging, og selv om jeg vet at de ikke har behov for å vite noe om sykemeldingen, så er jeg ikke den som går rundt grøten heller. Bedre å legge alle korta på broder, men akkurat her så ønsker jeg jo ikke å dele noe som helst, og ønsker ikke at noen skal vite noe.

Så det koker ned til; om jeg totalt knekker sammen, får et skikkelig gråteanfall hos fastlegen, kan han tvinge meg ut i sykemelding for mitt eget beste? Mot min vilje?

Burde jeg ha sykemelding? Ja for mange grunner, men ønsker jeg det? Nei. 

Anonymkode: 02b6f...d36

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke mot din vilje når du legger opp til det. 

Anonymkode: efa20...dd6

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja du burde ta sykemelding..jobben har ikke rett å vite hvorfor du er syk.

Du burde jo fortelle familien. 

Om du ikke sykemelder deg nå vil du møte veggen på en enda hardere måte 

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at om fastlegen «tvinger» deg til sykmelding så er du jo såpass dårlig at du bør ta imot, slik at det ikke ender med en enda større smell og at du aldri kommer deg tilbake i jobb. Er jo ikke sikkert du trenger å være sykmeldt så lenge at familie nødvendigvis legger merke til det?

Anonymkode: 5ed71...648

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, legen kan ikke gjøre noe mot din vilje. 

Du kan til og med få en sykemelding, men ikke bruke den. Eller bruke to dager også gå tilbake på jobb. Du bestemmer over deg selv.

Anonymkode: e82ae...1d0

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo ikke mot din vilje når du legger opp til det. 

Anonymkode: efa20...dd6

Legger så absolutt ikke opp til det, men la oss bare si at det minste spørsmål om hvordan jeg har det får tårene til å sprute uten at jeg har kontroll på dem. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, de tvinger deg ikke til sykemelding. I så fall er det jo bare å møte på jobb likevel. Det kan man jo om man er sykemeldt, også skriver man bare til Nav at man er 100% tilbake på jobb. Men du ønsker jo åpenbart egentlig en sykemelding.

Anonymkode: 40913...5fa

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Så kjip situasjon. Sender deg gode tanker❤️

Jeg har ei venninne som ble delvis sykemeldt under svangerskap mot sitt ønske, så jeg tror legen har lov til å gjøre det. Men de bør jo heller finne en løsning som pasienten er bekvem med. Det er nok lurt å snakke med legen. Har kroniske smerter uten sjans for bedring selv, så skjønner godt tankene dine rundt det. Men depresjon er det jo mulig å få hjelp med. Ta sjansen og vær ærlig med legen!

Anonymkode: d7964...89b

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer til å ende med sykemelding mot din vilje fordi du springer mot den berømte veggen i 100 km/t og veggen skriker mot deg uten at du er villig til å høre. Og det vil føre til at du blir sykemeldt mye lengre enn det du hadde trengt hvis du lyttet til kroppen din og gikk med på en sykemelding i morgen.

Anonymkode: ede38...980

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, de tvinger deg ikke til sykemelding. I så fall er det jo bare å møte på jobb likevel. Det kan man jo om man er sykemeldt, også skriver man bare til Nav at man er 100% tilbake på jobb. Men du ønsker jo åpenbart egentlig en sykemelding.

Jeg kan garantere deg at det absolutt aller siste jeg ønsker er en sykemelding. Jeg er for ærlig til å klare å unvike spørsmål om hvorfor jeg er sykemeldt, og jeg ønsker ikke å heller fortelle om hvordan psyken min har det akkurat nå til noen.

En sykemelding, selv om den kan ignoreres og ikke brukes, sendes enda til arbeidsgiver, og da er det naturlig at det kommer spørsmål om hva det er og hvorfor jeg er på jobb om jeg er blitt sykemeldt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så det koker ned til; om jeg totalt knekker sammen, får et skikkelig gråteanfall hos fastlegen, kan han tvinge meg ut i sykemelding for mitt eget beste? Mot min vilje?

Jeg har vært moderat deprimert og knakk sammen i gråt hos legen. Legen foreslo en sykemelding. Jeg sa nei, og ble ikke sykemeldt. 

Anonymkode: 69684...435

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan garantere deg at det absolutt aller siste jeg ønsker er en sykemelding. Jeg er for ærlig til å klare å unvike spørsmål om hvorfor jeg er sykemeldt, og jeg ønsker ikke å heller fortelle om hvordan psyken min har det akkurat nå til noen.

En sykemelding, selv om den kan ignoreres og ikke brukes, sendes enda til arbeidsgiver, og da er det naturlig at det kommer spørsmål om hva det er og hvorfor jeg er på jobb om jeg er blitt sykemeldt. 

Nei, det er ikke naturlig. Har selv vært sykemeldt, og arbeidsgiver spurte ikke hvorfor.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En sykemelding, selv om den kan ignoreres og ikke brukes, sendes enda til arbeidsgiver,

Det er den ansatte/sykemeldte, som må sende sykemeldingen til arbeidsgiver. Nav gjør ikke det automatisk

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har vært moderat deprimert og knakk sammen i gråt hos legen. Legen foreslo en sykemelding. Jeg sa nei, og ble ikke sykemeldt. 

Takk for svar 💙

Skrevet

Nei leger kan ikke tvinge deg til sykemelding. Leger kan kun anbefale/råde deg til det.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke naturlig. Har selv vært sykemeldt, og arbeidsgiver spurte ikke hvorfor.

Hvis det blir snakk om tilrettelegging, kan det være vanskelig å unngå å si noe om, selv om arbeidsgiver ikke har rett til å få vite hvorfor.0

Anonymkode: d7964...89b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Virker som legene er utrolig strenge med sykmeldinger for tiden. Jeg er også utbrent og deprimert, har nesten bare grått ved mine siste legebesøk, men verken jeg eller legen har nevnt ordet sykmelding..

Jeg er såkalt flink pike og kommer aldri til å be om sykmelding, men må innrømme at jeg har et håp innerst inne å bli sett av legen min og få omså 2 uker bare for å sove ut og komme til hektene..

Anonymkode: 4cfed...78c

• Liker 1
  • Hjerte 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har et litt merkelig spørsmål.

Jeg har time til legen i morgen. Ønsker ikke å gå akkurat i detalj på hvorfor og det betyr ikke noe for spørsmålet mitt, men det er ikke for å få sykemelding.

Jeg vet at om legen spør meg noen spørsmål relatert til stress, hvordan jeg har det; så er sjansen for at jeg knekker sammen stor.

Jeg burde be om sykemelding egentlig. Jeg er ganske sikker på at jeg er deprimert. Jeg går rundt med kroniske smerter hvert eneste sekund av dagen, i over et år og jeg er bare så sinnsykt lei av å aldri få fred. Jeg føler jeg har truffet veggen og aner ikke hvordan jeg skal tenke meg 20-30 år frem i tid og enda ha disse smertene. Og det å bli kvitt dem er ikke noe som er mulig uten fare for at mer smerter oppstår.

I tillegg er det mye annet på tankene som også veier tungt.

Tingen er, jeg absolutt hater at andre skal «bry» seg om meg. Å være i sentrum og få oppmerksomhet, er det absolutt siste jeg ønsker.

Om jeg blir tvunget ut i sykemelding, så vil jobben få vite om det, de jeg jobber med vil jo spørre hva som skjer, familie vil lure på hvorfor jeg ikke er på jobb.

Og jeg ønsker ikke at folk skal vite om hvor fælt jeg egentlig har det. Jeg tar opp maska ute blant folk, og gråter når jeg er i bilen eller kommer hjem.

Jobben er ganske rett på når det kommer til å ha samtaler med nav og fastlege angående sykemelding og tilrettelegging, og selv om jeg vet at de ikke har behov for å vite noe om sykemeldingen, så er jeg ikke den som går rundt grøten heller. Bedre å legge alle korta på broder, men akkurat her så ønsker jeg jo ikke å dele noe som helst, og ønsker ikke at noen skal vite noe.

Burde jeg ha sykemelding? Ja for mange grunner, men ønsker jeg det? Nei. 

Han vil absolutt ikke tvinge deg til det, selv om du bryter sammen. Jeg har en alvorlig psykisk lidelse, og selv jeg har aldri fått det påtvunget. Men etter en samtale er jeg ofte enig da, fordi han forklarer hvorfor det er lurt. Men jeg har også takket nei og det har blitt respektert. Eneste gangen han «tvang» meg var da han sa at dersom jeg ikke godtok sykemelding ville han melde meg som uegnet på jobb. Men da godtok jeg den. Og det gjaldt mer enn utmattelse/depresjon og et gråteanfall hos legen for å si det mildt😅

Anonymkode: 4bc1a...bc1

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi har dessverre en kultur på jobben der man ikke skal være verken syk eller sykemeldt, de skal tilrettelegge slik at man kan gjøre noe isteden for å dra ned sykefravær snittet.

Når det kommer spørsmål i forhold til tilrettelegging, hva skal jeg si? Jeg har hatt jobben hele tiden jeg også har hatt kroniske smerter, så hvorfor skal jeg plutselig ikke lengre kunne gjøre noe?

Nå har jeg ikke vært sykemeldt særlig ofte, og kom ikke på dette med at det strengt tatt er jeg som sender inne sykemeldingen selv. Så da er jo problemet løst egentlig.

Kunne jeg hatt behov for noe antidepresiva eller psykolog? Ja. Men psykolog er det 2 års venteliste på har jeg hørt, og vet ikke hvor ivrige etter å skrive ut medisiner legen er.

AnonymBruker
Skrevet

Men jeg må jo bare spørre: hva ønsker du å få ut av en time hos fastlegen da? Om du ikke ønsker oppmerksomhet, ikke ønsker å være i sentrum (ikke terapi?), og ikke ønsker en sykemelding? 

Anonymkode: 4bc1a...bc1

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...