AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #1 Skrevet 18. april 2024 Sitter i en litt vond situasjon hvor jeg føler at et vennskap er sterkt truet uten at det nødvendigvis er det. Har snakket med vedkommende, har blitt litt betrygget men det brenner fortsatt i magen. Har store vansker med tillit og "abandonment issues". Noen som kan komme med råd? Jeg har ikke snakket noe særlig med psykologen min om dette. Det er fryktelig plagsomt. Jeg vil helst bare slippe å tenke på det og være trygg på at vennskapet vil vare, om det tar slutt så tar det jo slutt, men ja. Jeg blir veldig glad for råd og tips. Anonymkode: ad4d9...73b
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #2 Skrevet 18. april 2024 Hva går situasjonen ut på? Vanskelig å komme med konkrete råd når man ikke vet så mye. Men sjalusi er plagsomt, og det burde du kanskje ta opp med psykologen hvis du opplever at det hemmer hverdagen din. Anonymkode: cca8e...be6
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #3 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva går situasjonen ut på? Vanskelig å komme med konkrete råd når man ikke vet så mye. Men sjalusi er plagsomt, og det burde du kanskje ta opp med psykologen hvis du opplever at det hemmer hverdagen din. Anonymkode: cca8e...be6 Det er belastende i en allerede tung hverdag, men det går jo mest utover relasjonen. Vedkommende er interessert i noen på et romantisk nivå og det kan skje at de blir kjærester. Jeg har ikke romantiske følelser for vennen min, det høres kanskje sånn ut men jeg kjenner ikke på de følelsene. Heller et sterkt vennskap, et bånd jeg ikke vil skal bryte. Anonymkode: ad4d9...73b
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #4 Skrevet 18. april 2024 Det som hjalp meg med å bli kvitt sjalusi (det var dog ovenfor kjæreste), var å tenke på at om jeg uttrykte sjalusi og begrenset han på noen måter, så kom det jo til å komme til et punkt hvor han ikke orket mer, og da ville jeg jo iallfall miste han, og det var jo det verste som kunne skje! Anonymkode: 37144...72d
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #5 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er belastende i en allerede tung hverdag, men det går jo mest utover relasjonen. Vedkommende er interessert i noen på et romantisk nivå og det kan skje at de blir kjærester. Jeg har ikke romantiske følelser for vennen min, det høres kanskje sånn ut men jeg kjenner ikke på de følelsene. Heller et sterkt vennskap, et bånd jeg ikke vil skal bryte. Anonymkode: ad4d9...73b Men kan dere ikke være venner selv om h*n får seg kjæreste eller er romantisk interessert i noen? Anonymkode: cca8e...be6
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #6 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det som hjalp meg med å bli kvitt sjalusi (det var dog ovenfor kjæreste), var å tenke på at om jeg uttrykte sjalusi og begrenset han på noen måter, så kom det jo til å komme til et punkt hvor han ikke orket mer, og da ville jeg jo iallfall miste han, og det var jo det verste som kunne skje! Anonymkode: 37144...72d Ja... Du sier noe der. Jeg er dog usikker på om dette vil fungere for meg, jeg ser ikke helt hvordan det kan fjerne sjalusien. Men jeg skal forsøke det, takk. AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men kan dere ikke være venner selv om h*n får seg kjæreste eller er romantisk interessert i noen? Anonymkode: cca8e...be6 Jo, jeg håper da det. H*n ønsker ikke at vennskapet skal ende, men jeg vet ikke om jeg klarer å være venn med h*n om jeg ikke blir kvitt denne vonde følelsen. De følelsene som blir trigget i meg er følelsen av å aldri være bra nok, at h*n liker noen bedre enn meg, at jeg kanskje blir glemt og sånne ting. Det er jo kjempe teite tanker å ha for jeg må jo akseptere at mennesker rundt meg kan like noen andre bedre enn meg, jeg har på en måte et behov for å være "best" når jeg i realiteten er langt ifra best, om det gir mening. Anonymkode: ad4d9...73b
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #7 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jo, jeg håper da det. H*n ønsker ikke at vennskapet skal ende, men jeg vet ikke om jeg klarer å være venn med h*n om jeg ikke blir kvitt denne vonde følelsen. De følelsene som blir trigget i meg er følelsen av å aldri være bra nok, at h*n liker noen bedre enn meg, at jeg kanskje blir glemt og sånne ting. Det er jo kjempe teite tanker å ha for jeg må jo akseptere at mennesker rundt meg kan like noen andre bedre enn meg, jeg har på en måte et behov for å være "best" når jeg i realiteten er langt ifra best, om det gir mening. Anonymkode: ad4d9...73b Det er forskjell på måten man liker folk på, når det er snakk om venner vs kjæreste. Det er ikke de samme type følelser man snakker om. Innimellom, iallefall i starten av et forhold er det jo ikke uvanlig at en kompis blir fraværende med sin nye kjæreste en liten stund. Så det har i såfall ingenting med deg å gjøre uansett. Men er h*n en ordentlig venn, glemmer h*n ikke av deg. Fortsett som før, send melding om dere skal finne på noe, vis interesse i h*ns nye kjæreste osv. Det handler ikke om å være god nok eller ikke, det er bare to ulike relasjoner det er snakk om. Anonymkode: cca8e...be6
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #8 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Sitter i en litt vond situasjon hvor jeg føler at et vennskap er sterkt truet uten at det nødvendigvis er det. Har snakket med vedkommende, har blitt litt betrygget men det brenner fortsatt i magen. Har store vansker med tillit og "abandonment issues". Noen som kan komme med råd? Jeg har ikke snakket noe særlig med psykologen min om dette. Det er fryktelig plagsomt. Jeg vil helst bare slippe å tenke på det og være trygg på at vennskapet vil vare, om det tar slutt så tar det jo slutt, men ja. Jeg blir veldig glad for råd og tips. Anonymkode: ad4d9...73b Du burde snakke med psykologen din om det. Anonymkode: 82931...097
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #9 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det er forskjell på måten man liker folk på, når det er snakk om venner vs kjæreste. Det er ikke de samme type følelser man snakker om. Innimellom, iallefall i starten av et forhold er det jo ikke uvanlig at en kompis blir fraværende med sin nye kjæreste en liten stund. Så det har i såfall ingenting med deg å gjøre uansett. Men er h*n en ordentlig venn, glemmer h*n ikke av deg. Fortsett som før, send melding om dere skal finne på noe, vis interesse i h*ns nye kjæreste osv. Det handler ikke om å være god nok eller ikke, det er bare to ulike relasjoner det er snakk om. Anonymkode: cca8e...be6 Dette var et godt svar, takk. AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Du burde snakke med psykologen din om det. Anonymkode: 82931...097 Jeg skal det, men hun er ikke tilgjengelig akkurat nå, hehe. Anonymkode: ad4d9...73b
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #10 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette var et godt svar, takk. Anonymkode: ad4d9...73b Lykke til! Anonymkode: cca8e...be6
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #11 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Lykke til! Anonymkode: cca8e...be6 Takk! Håper så inderlig dette ordner seg, for sjalusien kan potensielt ødelegge et vennskap jeg virkelig ikke vil skal dø ut. Jeg må skjerpe meg, være glad på h*n sine vegne, jeg unner h*n dette, så det er så rart at jeg har slike motstridende følelser. Når jeg var barn var det andre barn som tok det som var mitt. Jeg ble "frastjålet" venner, ja de tok vennene mine fra meg. Dette har skjedd noen ganger i tenårene og voksen alder også. Så det er nok dette som blir trigget i meg og skaper sjalusien. Vondt å takle, men jeg må lære meg å takle det. Anonymkode: ad4d9...73b
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #12 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Takk! Håper så inderlig dette ordner seg, for sjalusien kan potensielt ødelegge et vennskap jeg virkelig ikke vil skal dø ut. Jeg må skjerpe meg, være glad på h*n sine vegne, jeg unner h*n dette, så det er så rart at jeg har slike motstridende følelser. Når jeg var barn var det andre barn som tok det som var mitt. Jeg ble "frastjålet" venner, ja de tok vennene mine fra meg. Dette har skjedd noen ganger i tenårene og voksen alder også. Så det er nok dette som blir trigget i meg og skaper sjalusien. Vondt å takle, men jeg må lære meg å takle det. Anonymkode: ad4d9...73b Har denne vennen gitt noe signal på at du vil bli «dumpet» som venn dersom h*n får seg kjæreste? Men er naturlig at h*n ønsker å bruke en del tid med en eventuelt ny kjæreste i begynnelsen, men det er ikke det samme som at h»n aldri vil ha tid til deg eller ikke er din venn lenger lå Anonymkode: 319c5...5fe
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #13 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har denne vennen gitt noe signal på at du vil bli «dumpet» som venn dersom h*n får seg kjæreste? Men er naturlig at h*n ønsker å bruke en del tid med en eventuelt ny kjæreste i begynnelsen, men det er ikke det samme som at h»n aldri vil ha tid til deg eller ikke er din venn lenger lå Anonymkode: 319c5...5fe Nei, h*n har ikke det i det hele tatt. Alt har jeg kokt sammen i eget hode. Det er selvsagt naturlig og jeg skjønner at oppmerksomheten h*n gir meg vil avta en lengre periode sannsynligvis, noe som er helt greit, så lenge vi snakker sammen i blant så vil h*n ikke forsvinne. Det ordner seg vel håper jeg. Føler meg mye lettere til sinns nå. Anonymkode: ad4d9...73b
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #14 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, h*n har ikke det i det hele tatt. Alt har jeg kokt sammen i eget hode. Det er selvsagt naturlig og jeg skjønner at oppmerksomheten h*n gir meg vil avta en lengre periode sannsynligvis, noe som er helt greit, så lenge vi snakker sammen i blant så vil h*n ikke forsvinne. Det ordner seg vel håper jeg. Føler meg mye lettere til sinns nå. Anonymkode: ad4d9...73b Bra du innser det før du gjør eller sier noe som kan skade relasjonen Anonymkode: 319c5...5fe
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #15 Skrevet 18. april 2024 Har du vurdert å prøve å utvide nettverket ditt? Sånn at du ikke blir så avhengig av en person. Anonymkode: 82931...097
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #16 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bra du innser det før du gjør eller sier noe som kan skade relasjonen Anonymkode: 319c5...5fe Har allerede "pirket litt", men tror ikke jeg har skadet noe. Første og siste gang. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du vurdert å prøve å utvide nettverket ditt? Sånn at du ikke blir så avhengig av en person. Anonymkode: 82931...097 Ja.. Ja, jeg burde vurdere det. Anonymkode: ad4d9...73b
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #17 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har allerede "pirket litt", men tror ikke jeg har skadet noe. Første og siste gang. Ja.. Ja, jeg burde vurdere det. Anonymkode: ad4d9...73b Det tror jeg du hadde hatt veldig godt av, det et usunt å være så avhengig av enkelt personer. Håper det ordner seg for deg 😊 Anonymkode: 82931...097
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #18 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har allerede "pirket litt", men tror ikke jeg har skadet noe. Første og siste gang. Ja.. Ja, jeg burde vurdere det. Anonymkode: ad4d9...73b Da ville jeg rådet deg til å være ærlig med vedkommende, så personen forstår hvorfor du har «pirket». Lettere for vennen din å forholde seg til det og deg dersom den vet hva du tenker og føler. Men gjør dette uten å legge «ansvaret» over på personen og unngå å fremstille det som om den gjør noe feil Anonymkode: 319c5...5fe
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #19 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Da ville jeg rådet deg til å være ærlig med vedkommende, så personen forstår hvorfor du har «pirket». Lettere for vennen din å forholde seg til det og deg dersom den vet hva du tenker og føler. Men gjør dette uten å legge «ansvaret» over på personen og unngå å fremstille det som om den gjør noe feil Anonymkode: 319c5...5fe Dette har jeg gjort. Det ser ikke ut til at det har blitt noen ripe i relasjonen vår. Kan hende det gjorde ting bedre for oss begge kanskje. Men nå har jeg vært fryktelig sårbar, så jeg håper ikke det blir brukt mot meg. Anonymkode: ad4d9...73b
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #20 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Dette har jeg gjort. Det ser ikke ut til at det har blitt noen ripe i relasjonen vår. Kan hende det gjorde ting bedre for oss begge kanskje. Men nå har jeg vært fryktelig sårbar, så jeg håper ikke det blir brukt mot meg. Anonymkode: ad4d9...73b Gode venner bruker ikke slikt mot hverandre Anonymkode: 319c5...5fe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå