Gå til innhold

Hvordan dokumentere eit samtykke ved sex ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En jeg lå med en periode løste dette på en fin måte. Hver gang vi begynte å kose og sex lå i luften sa han: «får jeg lov?» og deretter «si ifra om jeg gjør noe som ikke er greit».

Anonymkode: 4ff9d...0ce

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hva tenker du blir rett i disse scenarioene?

Ola og Kari finner tonen på en fest. De drikker seg fra sans og samling og havner til køys på stigende rus.

Kari og Ola er da begge enig og klar for sengegymnastikk. De er begge så ute på alkohol at dette blir en ganske døv greie og så slukner begge.

De våkner opp i samme seng dagen etter på og husker ikke en døyt om hva som skjedde. Det eneste Kari vet er at hun har hatt noen inne i seg, men husker ikke at hun samtykket.

Kari føler dette er ubehagelig og anmelder Ola for voldtekt. Det blir rettsak og de sitter der med ord mot ord.

1. Kari har skaffet bevis i form av Olas DNA. Hverken Kari eller Ola husker noe fra kvelden og ingen kan si noe om det ble samtykket eller ikke. De var heller ikke i stand til å lese hverandre underveis. Blir det riktig at Ola skal dømmes eller at saken henlegges?

2. Kari har blitt plaget av dette i årevis og det fines ingen bevis på hva som har skjedd. Hun anmelder og det blir rettsak. Ingen husker hva som skjedde. Rene ord mot ord. Bør Ola dømmes eller saken henlegges?

3. Ola husker over hodet ingenting, men Kari husker, men angrer fælt på hva som har skjedd. Hun anmelder og det blir rettsak. Nevner ingenting om samtykket. Hva blir riktig i dette tilfellet. Dom mot Ola eller henleggelse?

4. Hvilken forskjell ville en samtykkelov gjort i disse tilfellet? Kan det bevises at dette samtykket har funnet sted / ikke funnet sted?

5. Siste scenario er satt litt på spissen men det kan skje. Kari har et sterkt nag til Ola. Så sterkt at hun velger å lure han til sengs denne kvelden og samtykker. Hun anmelder i etterkant og det blir rettsak. Hun står på sitt i rettsaken og sier hun ikke har samtykket. Ingen beviser utover ord mot ord. Skal Ola dømmes eller skal saken henlegges?

Anonymkode: 25dde...f8c

Tror du det er et utbredt problem at kvinnen går så langt som å anmelde mannen for voldtekt dersom hun er usikker på om hun ville bli med på den seksuelle aktiviteten eller ikke? For min del hadde jeg selvsagt anmeldt kun dersom jeg visste og husket at dette var ufrivillig, og med belastningen som følger med anmeldelse av en voldtekt, vil jeg anta at dette gjelder for de aller aller fleste tilfeller. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En jeg lå med en periode løste dette på en fin måte. Hver gang vi begynte å kose og sex lå i luften sa han: «får jeg lov?» og deretter «si ifra om jeg gjør noe som ikke er greit».

Ja, det høres jo greit ut det. Var han usikker på kroppspråket ditt altså? 

De fleste løser jo dette greit med kroppspråk, så når kommer en kontrakt inn i bildet? 

Spurte du han?

AnonymBruker
Skrevet
Fremmed fugl skrev (11 minutter siden):

Du vet at det er staten som har bevisbyrden i straffesaker? 

Hæ? Er det staten som er blitt voldtatt? 

Skrevet

Det bør bli mer fokus på grensesetting  i forhold til sex, og hvor går grensen for sexuelt overgrep.  

Går den  sexuelt berøring ovenfor ellet nedenfor beltestaden / navlen .

Det er vel  ingen som ønsker å gå rundt med eit A 4   (samtykke  ark) når de går på nachspill./fest  -

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har du hatt frivillig sex med en person som ikke "spurte" direkte først om du ville? -Og anser du dette som en overtredelse av samtykkeloven?

Anonymkode: edf03...f5a

AnonymBruker
Skrevet
visp skrev (4 minutter siden):

De fleste løser jo dette greit med kroppspråk, så når kommer en kontrakt inn i bildet? 

Spurte du han?

Tror ikke han var usikker, jeg rev av han klærne og spurte selvsagt om lov først.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Og du da? Du spurte vel også om lov vel? Ellers er det rett i fengsel med deg.

Anonymkode: 65e08...6c4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du hatt frivillig sex med en person som ikke "spurte" direkte først om du ville? -Og anser du dette som en overtredelse av samtykkeloven?

Anonymkode: edf03...f5a

Ja i over tretti år..anser det ikke som overtredelse nei..

Skrevet
visp skrev (2 minutter siden):

Spurte du han?

Nei, mange løser ikke det med kroppsspråk. Det er mange som ikke fatter og kan lese tanker. 
Det er mye enklere med verbal kommunikasjon, ikke bare kommuniserer man med den andre parten, men man blir også mer bevisst på egne grenser og man tør å si «nei, ikke i dag» oftere.

Vi vet at pliktsex er et tema og et problem. Om vi blir flinkere til å sette grenser og si dem høyt kommer det til å lede til mye mer selvtillit og mindre miskommunikasjon.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og du da? Du spurte vel også om lov vel? Ellers er det rett i fengsel med deg.

Anonymkode: 65e08...6c4

Selvsagt spurte jeg!

Skrevet

Tror ikke han var usikker, jeg rev av han klærne og spurte selvsagt om lov først.

Tja, Jeg tror deg ikke. At du spurte. 

Men mener du at vi trenger en samtykkelov (til)? At det har noe for seg?

AnonymBruker
Skrevet
visp skrev (1 minutt siden):

Tja, Jeg tror deg ikke. At du spurte. 

Men mener du at vi trenger en samtykkelov (til)? At det har noe for seg?

Hvorfor tror du meg ikke, var du der?😂

Skrevet
Olive_North skrev (1 minutt siden):

Nei, mange løser ikke det med kroppsspråk. Det er mange som ikke fatter og kan lese tanker. 
Det er mye enklere med verbal kommunikasjon, ikke bare kommuniserer man med den andre parten, men man blir også mer bevisst på egne grenser og man tør å si «nei, ikke i dag» oftere.

Vi vet at pliktsex er et tema og et problem. Om vi blir flinkere til å sette grenser og si dem høyt kommer det til å lede til mye mer selvtillit og mindre miskommunikasjon.

For meg nå så høres dette ut som noe som hører hjemme i ungdomstiden, eller tar jeg feil? Voksne mennesker i normale seksuelle settinger pleier å klare seg ganske bra. 

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Men spurte DU han da? Hvis ikke så er du jo en potensiell voldtektsforbryter.

Det virker jo som mange her innbiller seg at man ikke trenger uttrykt samtykke fra menn for å ligge med dem, men det er jo ingen kjønnsforskjeller i lovgivningen antar jeg

Anonymkode: 210ef...1e0

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor tror du meg ikke, var du der?😂

Jeg tror IKKE at du spurte om å rive av han klærne nei:) Det ble kun fokusert på hvordan han løste "problemet" i innlegget jeg svarte på. Ikke et ord om hvordan du løste det.

AnonymBruker
Skrevet
Acer skrev (6 minutter siden):

Det bør bli mer fokus på grensesetting  i forhold til sex, og hvor går grensen for sexuelt overgrep.  

Går den  sexuelt berøring ovenfor ellet nedenfor beltestaden / navlen .

Det er vel  ingen som ønsker å gå rundt med eit A 4   (samtykke  ark) når de går på nachspill./fest  -

Akkurat grensesetting er ikke så vanskelig. Et nei er et nei. Samtykker man ikke så er det et nei. Det er ikke det det handler om. 

Kan vi hente tilbake det TS faktisk spør om? 

Hvordan skal man dokumentere et samtykke?

jeg har ikke sett en eneste sjel som har klart å svare ordentlig på det. Unntaket er selvsagt de som foreslår skjema og som da blir kritisert.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
visp skrev (1 minutt siden):

Jeg tror IKKE at du spurte om å rive av han klærne nei:) Det ble kun fokusert på hvordan han løste "problemet" i innlegget jeg svarte på. Ikke et ord om hvordan du løste det.

Da får du bare tro som du vil;)

AnonymBruker
Skrevet
Acer skrev (2 timer siden):

Studier har vist at opp mot 70 prosent av kvinner opplever en frysreaksjon når de blir utsatt for overgrep. Hjernen kobler ut og man mister kontroll over kroppen sin.  Også mange menn opplever  noen kortslutninger og  kan miste selvkontrollen, og  de aller  fleste menn er "ikkje"  voldtektforbrytere.

Det handler om tolkning av  kroppspråk  når ordene uteblir, og  forståing,tolkninger og  grensesettinger. Det er selvsagt heilt uakseptabelt å begå seuelle overgrep,,men kanskje bør ein samtidig har noen klare rettningslinjer for hva ein samtykke lov på inneholde.  

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/jQ9wB9/frida-tegner-om-voldtekt-et-enormt-problem

Norge har utvilsomt et enormt problem når det gjelder sexkultur, grensesetting og mangel på respekt for andres kropp.

Problemet er jo dette: Hvordan skal en full mann forstå at en full kvinne «fryser» eller plutselig likevel ikke ønsker sex, selv om hun har gitt inntrykk av det fem minutter tidligere? Det er jo umulig! Mange menn blir beskyldt for voldtekt, men her må man jo forstå at det nærmest kan være umulig for mannen å forstå i mange tilfeller, når kvinnen ikke sier ifra. I mange tilfeller beskyldes mannen for voldtekt fordi kvinnen var altfor full… vel, mange menn er/var kanskje også altfor full, så hvorfor automatisk er det da mannens feil? Skal man skrive under på samtykke før sex?? Tja, jo, men da er man jo like langt uansett hvis kvinnen plutselig ombestemmer seg… - er samtykke da er jo null verdt! Uansett hva som skjer, blir mannen syndebukk! Dette vil det aldri bli en løsning på (uten at mannen er syndebukken)… 

Anonymkode: 8937f...1a9

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

BankID?😂 Så får staten litt gratis data med hvem vi ligger med og ingen kan spre kjønnsykdommer uten at vi kan spore dem opp.

Anonymkode: 05ca3...443

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...