Gå til innhold

Tidlig overgangsalder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Er det noen her inne med erfaring rundt tema tidlig overgangsalder? Altså fra slutten av 30 årene. 
 

Hvordan begynte det hos deg? Hva fikk deg til å skjønne at det var overgangsalder. Hva var symptomene ? 

Anonymkode: 9159a...76b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg begynte å få hetetokter om natten da jeg var 38-39 år. Det var som om noen slo en bøtte med varmt vann nedover ryggen på meg. Jeg skjønte ikke at dette var starten på overgangsalderen, trodde at det var noe for de over 50🥴 Da jeg ble ca 42 fikk jeg voldsomme humørsvingninger, la min samboer for hat😬 og flytter ut av soverommet…. Rundt 45 år gikk nattesøvn i dass, og angsten slo inn for fullt🙈 Et nå 47 år og syklus er ujevn som en vårdag og hetetokter er byttet ut med frostbyger🥶men fastlegen mener at alt er fint👌🏼🫠

Anonymkode: 34781...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv femarelle og trening. Spis sunnere. Unngå sterk mat og kaffe for hetetokter. Vinterbading fungerer også. 

Anonymkode: 41142...158

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Prøv femarelle og trening. Spis sunnere. Unngå sterk mat og kaffe for hetetokter. Vinterbading fungerer også. 

Anonymkode: 41142...158

Jeg spiser sunt, og tåler ikke sterk mat så det er ikke problemet. Jeg er plaget med UVI, så isbading ble forsøkt og fort lagt på hyllen😆

Anonymkode: 34781...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte egentlig ikke at jeg var i tidlig overgangsalder før jeg var hos gynekologen med uregelmessige blødninger, da var jeg 37.

Hvilke symptomer jeg hadde?

Jeg hadde vel hetetokter, tretthet, humørsvingninger osv, men det var så vanlig for meg på grunn av medisiner jeg gikk på, og jeg tenkte ikke på overgangsalderen i den forbindelse.

Da jeg fikk hormontilskudd ble blødningene regelmessige igjen, og humørsvingningene ble borte.  Hetetokter og tretthet forsvant selvsagt ikke fordi de var bivirkninger av annen medisin, men ble litt redusert med hormoner.

Anonymkode: 99534...934

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte heller ikke at det var tidlig overgangsalder før mensen forsvant fullstendig og jeg fikk hetetokter da jeg var 43. Men i flere år før det hadde jeg fått fatigue, eksem, ekstremt tørr hud, konsentrasjonsvansker, 

Anonymkode: d9047...d7b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...