Gå til innhold

Tips til hvordan man kondolerer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skal sende blomster og lurer på om noen har et fint dikt eller annet som jeg kan sende som kort ved siden av ?

Anonymkode: b7420...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi mistet nettopp ungenes oldemor og på blomstene vi fikk på døra stod det "Vår varmeste medfølelse med dere i sorgen" og "Tenker på dere i sorgen". Enkelt og fint :) 

Anonymkode: 0fa07...423

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Et godt tips er å ikke bruke ordet "kondolerer", men skrive at det var "veldig trist å høre om xxx sin bortgang, og at de er med deg i dine tanker" eller at "du tenker på de".

Etter at mannen min døde, hater jeg ordet "kondolerer", for det er så kaldt.

Jeg tolerer det hvis det kommer fra ukjente, men å bli "kondolert" fra familie og venner er det helt feil.

Anonymkode: 2ca0a...257

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 hours ago, AnonymBruker said:

Et godt tips er å ikke bruke ordet "kondolerer", men skrive at det var "veldig trist å høre om xxx sin bortgang, og at de er med deg i dine tanker" eller at "du tenker på de".

Etter at mannen min døde, hater jeg ordet "kondolerer", for det er så kaldt.

Jeg tolerer det hvis det kommer fra ukjente, men å bli "kondolert" fra familie og venner er det helt feil.

Interessant. 

Jeg satte pris på folk som gå hånden og så rett ut «må jeg ha lov å kondolere» (eller sånt omtrent).  

Anonymkode: e8be9...8a7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Interessant. 

Jeg satte pris på folk som gå hånden og så rett ut «må jeg ha lov å kondolere» (eller sånt omtrent).  

Anonymkode: e8be9...8a7

Mange etterlatte synes jo at ordet Kondolerer er helt greit, men jeg har alltid syntes det har vært litt formelt og kaldt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Splurge
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mange etterlatte synes jo at ordet Kondolerer er helt greit, men jeg har alltid syntes det har vært litt formelt og kaldt. 

Dette har jeg hørt mange si, og jeg skjønner det, samtidig så er det veldig fint å ha et ord man kan bruke i en situasjon hvor man ikke helt vet hva man skal si. Jeg har tatt mange i hånden og kondolert (jobbet med palliative pasienter), og jeg er ofte glad for at jeg kan bruke det, for det er enkelte ganger kjempe vanskelig å finne noe å si. 

Om man ikke vil bruke det selv er det helt greit, men vit at det kommer fra et godt sted fra de som bruker det. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Splurge skrev (48 minutter siden):

Dette har jeg hørt mange si, og jeg skjønner det, samtidig så er det veldig fint å ha et ord man kan bruke i en situasjon hvor man ikke helt vet hva man skal si. Jeg har tatt mange i hånden og kondolert (jobbet med palliative pasienter), og jeg er ofte glad for at jeg kan bruke det, for det er enkelte ganger kjempe vanskelig å finne noe å si. 

Om man ikke vil bruke det selv er det helt greit, men vit at det kommer fra et godt sted fra de som bruker det. :) 

Jeg bruker det selv når det er fremmede jeg kondolerer, selv om jeg ikke liker det.

Da mannen min døde fikk jeg sikkert 200 "kondolerer" på facebook, 4 "dette var vondt å høre kjære deg" og en kommentar som skilte seg ut og det var;" fy faen så jævlig at han er borte", og det var den kommentaren jeg satte mest pris på, for den var så ærlig og beskrev sjokket og smerten jeg følte.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Skal sende blomster og lurer på om noen har et fint dikt eller annet som jeg kan sende som kort ved siden av ?

Anonymkode: b7420...19b

Skriv med egne ord, eller bare google, så finner du sikkert flere fine.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.4.2024 den 22.52):

Jeg bruker det selv når det er fremmede jeg kondolerer, selv om jeg ikke liker det.

Da mannen min døde fikk jeg sikkert 200 "kondolerer" på facebook, 4 "dette var vondt å høre kjære deg" og en kommentar som skilte seg ut og det var;" fy faen så jævlig at han er borte", og det var den kommentaren jeg satte mest pris på, for den var så ærlig og beskrev sjokket og smerten jeg følte.

Skjønner følelsen din, men tror ikke det er mange av mine jeg hadde turt å skrive noe sånt til, selv om jeg kanskje hadde tenkt det i mitt stille sinn. Man vil jo se litt dannet ut i en slik situasjon og så offentlig som facebook på en måte er. Der ville jeg helt klart holdt meg til en stille og rolig kondolerer, dette var vondt. Ring om du har behov. Og er fra nordnorge selv så jeg bruker jo alle ordene i den flotteste meldingen du fikk til vanlig, men ikke så mye skriftlig og hvor alle ser hvor laus jeg er i kjeften. Folk fra barnehagen til min sønn vil jo kunne lese det, venner av mamma, gamle lærere og barnehage tanter fra jeg var barn vil kunne lese, osv osv. Nei beklager jeg håper folk setter pris på at jeg er litt stiv på facebook. Men ring meg privat, så skal jeg gjøre det jeg kan for å vise at jeg tenker på deg og har full medfølelse og sympati.

Anonymkode: c96c1...ef4

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

ChatGPT er et veldig fint verktøy for ting som dette. Da kan du få den til å skrive noe personlig basert på hva du forteller om situasjonen. :) 

Anonymkode: 0d74a...c4d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes svenskene sier det best: beklager sorgen. Det er litt unaturlig på norsk, jeg bruker vanligvis kondolerer, eller på kort "varme tanker". 

Endret av Stor pike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Stor pike skrev (2 timer siden):

Jeg synes svenskene sier det best: beklager sorgen. Det er litt unaturlig på norsk, jeg bruker vanligvis kondolerer, eller på kort "varme tanker". 

Jeg synes det engelske "I'm so sorry for your loss" er vakkert, og skulle ønske at vi kunne begynne å si noe lignende her i Norge også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

ChatGPT er et veldig fint verktøy for ting som dette. Da kan du få den til å skrive noe personlig basert på hva du forteller om situasjonen. :) 

Anonymkode: 0d74a...c4d

Unnskyld om jeg er frekk men ikke noe er så upersonlig som noe som er diktert av kunstig intelligens. Da vil jeg heller ha dine egne ord uansett om du selv syns det er vanskelig. 

Anonymkode: dc424...75b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...