Gå til innhold

Lokalmat...


*Lillian*

Anbefalte innlegg

Hellu, jeg har oppdaga at det finnes så mange middagsretter som folk lager rundt omkring i det ganske land som er veldig lokalt og folk sjelden har hørt om ellers...

Så nå lurte jeg på om dere kan komme med en lokal-oppskrift som dere har vokst opp med til middag?!? :D

Hadde vært så gøy å prøve noe nytt som ikke fås kjøpt i ferdigpose på butikken.... :wink:

Jeg kommer tilbake snart snart med min lokale oppskrift, jeg må bare finne den først... :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lokalmat; det er artige greier. I Sogn lagar ho Mor steikjelse. Eg har ikkje oppskrifti på mål då detta vert laga på erfaring. Me steikjer fyrst flesk skore i små terningar.

I omlag ein halv liter mjølk vispar me inn 3 spiseskeier kveitemjøl, ¼ - ½ løk i passelege små betar og smakset med salt og pepar. Ein kan og godt ha i eit egg, men då har har heile greia lett for å bresta viss det skulde komma til å koka.

I same steijkepanna so ein tidlegare har steikt flesk heller ein då denne røra, varmar ho på svak varme til ho tjuknar. Ha det steikte flesket oppatt i sosen; detta er snadder med kokte poteter; og knefta potene godt inn i sosen. :tunge1:

Eg vil heimatt til middags hjå ho Mor!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lokalt det er vet jeg ikke, men jeg fikk plutselig lyst på sei-biff... :roll:

Seifilet vendes i mel med salt og pepper, stekes sammen med masse løk. Kok ut panna med melk etterpå. Når pappa lagde dette stekte han mye fisk, og kokte ut panna med melk mellom hver gang, og serverte dette som saus ved siden av (siden min sære bror ikke ville ha "våt" stekt fisk... :ler: ). Jeg lager små porsjoner, så jeg har melk over fisken den er stekt, og lar det putre en stund. Poteter og revne gulrøtter må til, og en dæsj aromatkrydder.

Mmm.. Nå skal jeg tråle frysern etter en pakke fisk til i morgen! :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer mitt bidrag! :D

Det er ikke s¨nn super-lokalt, tror jeg, men lokalt nok. Klubb har vel de fleste hørt om (klubb/kumle/kumpe osv), men har mange hørt om duppe?

Klubb og duppe ja, her er oppskrifta:

KLUBB:

3 dl melk

3/4 ts salt

5-6 dl hvetemel

Lag "boller" av dette

Kok "bollene" i: 1 1/2 l vatn + 1 1/2 ts salt

DUPPE:

15 g margarin + 15 g hvetemel smeltes sammen

tilsett ca 4 dl melk

ca 50 g brunost

ca 1/4 ts salt

ca 2 ss sukker

BON APPETITT!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååååhhhhh......RoadQueen: dette husker jeg min mor lagde også, og det var sååååå godt!!! Vi skjærte kvitost i terninger og strødde over før vi spiste det. Prøv det, det er kjempegodt!! :blunke:

Ellers er vel raspeballer og saltkjøtt en velkjent vestlandsrett, og der finnes nok like mange oppskrifter som bygder. Noen oppskrift har jeg ikke da jeg lager de på "rus". Kjøttet settes på koking først, salta sauekjøtt eller salt svineknoke er best. Rester av pinnekjøtt går også. Bruk stor gryte da ballene også skal legges i gryta.

1 kg poteter gir mange baller. Riv potetene fint, enten for hånd eller i maskin. Bland i like deler byggmel og hvetemel, og 1-2 ts salt. En del av hvetemelet kan erstattes med sammalt hvete. Rør sammen til en fin deig (skal være litt klissete). Form baller med fuktig skje. Legg de over i kjøttgryta og la de trekke med en 45 min eller så, kommer litt an på størrelsen. Stekt flesk, kålrot og gulrot serveres til.

Annet tilbehør variere fra sted til sted, noen bruker rømme eller drikker kefirmelk ved siden av, andre bruker sirup.

Dette er kraftig kost men du verden så godt det er....og torsdag, det er raspeballedag!! :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har eg ikkje tenkt på - kvitost på steikjelsen enda eg har kvitost på mest alt eg et. Det skal prøvast ut neste gong.

Sukker vert og presentert til raspeballar på jobben hjå meg, der serverast raspeballar og salta kjøt kvar einaste torsdag. Unnataket er om julafta fell på ein torsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Brunhilde

Og "Sørlandskomper" - lages på nesten samme måte som raspeballer, men med salt flesk kuttet i terninger i midten... Serveres med smør, jeg vil ah det rett fra kjøleskapet og med melk til. Noen bruker sirup til, andre sukker og atter andre tyttebærsyltetøy, og noen drikker surmelk ved siden av... Å, det er godt, DET vil jeg lage til middag i dag (er sykemeldt og har gooood tid!) :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KATTAstrofe

Samme som staraya! Seibiff! Og selvfølgelig kokt nystråla torsk med bacon, gulrot og poteter! Og mammas hjemmelaga kjøttsuppe, det er det beste som fins! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er klubb det samme som raspeballer.

Stoore raspeballer med salt kjøtt/bacon e.l. i midten.

Bacon/flesk serveres også ved siden av sammen med fettet fra dette.

Dagen etter deles klubbene i skiver som stekes i stekepanne. Serveres med primsaus eller uten.

Beste jeg vet i hele verden tror jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...