AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #1 Skrevet 17. april 2024 Tenk at ungdom ikke lenger kan klokken. Jobber på ungdomsskole, og et fåtall av elevene kan klokken. Jeg blir helt sjokkert. Er det ingen forventninger til at ungdom skal klare å lære seg ting lengre? Hvor er foreldrene? Det å lære seg klokken er noe man starter å trene på i 2.klasse Anonymkode: fbc83...ad0 4 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #2 Skrevet 17. april 2024 De kan ikke analog klokke? De kan vel digital Anonymkode: 11056...1c2 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #3 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De kan ikke analog klokke? De kan vel digital Anonymkode: 11056...1c2 De er litt flinkere når det kommer tim digital klokke, men sliter med det også.. Anonymkode: fbc83...ad0 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #4 Skrevet 17. april 2024 Hva er problemet? De fleste har digitale Anonymkode: fb27f...25e
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #5 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva er problemet? De fleste har digitale Anonymkode: fb27f...25e De kan jo nesten ikke det heller Anonymkode: fbc83...ad0 7
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #6 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De kan jo nesten ikke det heller Anonymkode: fbc83...ad0 Jo Anonymkode: fb27f...25e 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #7 Skrevet 17. april 2024 Jobber selv på ungdomskole. Kjenner ikke til noen tenåringer som ikke kan klokka.. Så er neppe så stort problem som du antyder. Anonymkode: 09432...ced 8
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #8 Skrevet 17. april 2024 I tifelle ser det mørkt ut for musikkens fremtid; hvordan skal barn og unge kunne lære kvintsirkelen om de ikke kan den analoge klokken ...? Anonymkode: 48a25...ad8 3 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #9 Skrevet 18. april 2024 Min 15-åring kan klokka - men bare digitalt. Vi har analog klokke på veggen hjemme (bevisst med vanlige tall, ikke romertall eller uten tall), og har prøvd å trene på, og brukt den i hverdagen siden de begynte med temaet på barneskolen. Hun hadde også armbåndsur i et par år. Men analog klokke kan hun fortsatt bare hel og halv time. Eksempel, hvis hun lurer på hva klokka er: Jeg: Ti på halv tre. Hun: Kan du si det så jeg forstår? eller Hvor mye er den DIGITALT da? eller Som betyr...? Osv. Anonymkode: 56ae0...b84 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #10 Skrevet 18. april 2024 Mine barn lærte seg klokka i 1. klasse. Vi hadde bøker med klokke og visere allerede tidlig i barnehagen. Lillebroren min lærte ikke analog klokke før 9.klasse tror jeg. Husker jeg var så sint og skuffet over foreldrene mine da jeg fant ut at han ikke hadde lært klokka.. Er mange år eldre enn han så jeg flytta ut når han var ganske liten. Det er ikke skolens ansvar å lære ungene våre klokken.. Anonymkode: 3ab1c...a9f 5 4
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #11 Skrevet 18. april 2024 Enig med TS. Lærte min klokka da han var 6 - 7 år. Da begynte han å gå til venner alene, og måtte vite når han skulle komme hjem. Nei, han hadde ikke mobil, og jeg orket ikke å måtte hente ham. Mange foreldre gir blaffen i å lære barna ting. De skyver alt over på skolen. Anonymkode: 3f118...ef4 3 3
Granskudd Skrevet 18. april 2024 #12 Skrevet 18. april 2024 Jeg kjenner ingen ungdommer som ikke kan klokka digitalt og/eller analogt. Tidsberegning og tidsfølelse derimot.... 🤣 ("åj, jeg kom vist for sent", "HÆ? har jeg vært i dusjen i 20 minutter?!", "OWÆ kommer skolebussen ALLEREDE!?") 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #13 Skrevet 18. april 2024 Mine barn har hatt både digital og analog klokke som pensum i matte på skolen. Så det at mange ikke kan det, betyr antagelig at innlæringen av pensum ikke er så god. Alternativt at tiden de har til å jobbe med dette ikke er god nok. De har sett nytten av det også, og har i perioder gått med analog klokke på armen for å kunne følge med på tiden selv. Men med dagens barn som pådyttes telefonklokker fra de begynner på skolen, så kan jeg se at den analoge klokka lett taper kampen om fokus. Anonymkode: df79b...c6e 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #14 Skrevet 18. april 2024 15 minutter siden, AnonymBruker said: Min 15-åring kan klokka - men bare digitalt. Vi har analog klokke på veggen hjemme (bevisst med vanlige tall, ikke romertall eller uten tall), og har prøvd å trene på, og brukt den i hverdagen siden de begynte med temaet på barneskolen. Hun hadde også armbåndsur i et par år. Men analog klokke kan hun fortsatt bare hel og halv time. Eksempel, hvis hun lurer på hva klokka er: Jeg: Ti på halv tre. Hun: Kan du si det så jeg forstår? eller Hvor mye er den DIGITALT da? eller Som betyr...? Osv. Anonymkode: 56ae0...b84 Slik har datteren min alltid vært og. Det var ikke før hun ble 18 og fikk sin første jobb det begynte å bedre seg. Og ja, som TS synes jeg det er helt merkelig - men det har ikke stått på innsatsen fra oss foreldrene. Anonymkode: a3567...d5a 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #15 Skrevet 18. april 2024 12 hours ago, AnonymBruker said: Tenk at ungdom ikke lenger kan klokken. Jobber på ungdomsskole, og et fåtall av elevene kan klokken. Jeg blir helt sjokkert. Er det ingen forventninger til at ungdom skal klare å lære seg ting lengre? Hvor er foreldrene? Det å lære seg klokken er noe man starter å trene på i 2.klasse Anonymkode: fbc83...ad0 2. Klasse? Det starter man med I bhg. Vi forventer at ungene kan det før skolestart, iallfall før de er 6,5. Anonymkode: f3f6d...b4c 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #16 Skrevet 18. april 2024 Barnet vårt, født i 2004 kunne analog klokke før skolestart, fikk sitt første armbåndsur første skoledag. Kjæresten hans som er født samme året kan fortsatt kun digital klokke. Å ikke kunne klokken i det hele tatt er veldig merkelig. Anonymkode: 7bb5f...d65 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #17 Skrevet 18. april 2024 Jeg kunne ikke den analoge klokka i 10. klasse, bare digital. Har i dag en master, så trøst deg med at de blir folk av dem også. Det kom av seg selv med tiden, så ville ikke ha vært bekymret😉 Anonymkode: 065ff...47b 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #18 Skrevet 18. april 2024 Begge mine barn, som nå går på barneskole, kunne digital og analog klokke ved skolestart Anonymkode: 5546e...acb 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #19 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): De kan jo nesten ikke det heller Anonymkode: fbc83...ad0 Da kan du jo få det inn i læreplanen. Anonymkode: ebee9...05b
SPOCA Skrevet 18. april 2024 #20 Skrevet 18. april 2024 (endret) Jeg er kontaktlærer på småskoletrinnet, og det er vanlig å begynne med klokka i 1.trinn. Man fortsetter med klokka til langt opp i barneskolen. De færreste kan klokka i førsteklasse, selv om mange visstnok har hatt om klokka i barnehagen og hjemme. Mange barn i dag er kun vant til digitale klokker og/eller har ikke armbåndsur. Heldigvis er det flere som har det i min klasse. Selv om de har hatt om klokka tidligere, er det gjerne en regel som sier at man bør ha lært om den/trene på klokka i minst syv ganger i minst situasjoner (det er en generell regel jeg lært ifbm språkinnlæring, og det å kunne klokka og forstå den er et slags språk). Det betyr at vi jobber med klokka på ulike måter; gjennom lek, stasjoner, i tverrfag, engelsk, norsk og matte, når det ringer inn, i morgensamling osv. Det holder ikke å gå gjennom klokka én gang. Endret 18. april 2024 av SPOCA 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå