Gå til innhold

Steinerbarnehage


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei:)

Leste en tråd her om en spesifikk barnehage. Selv er jeg ikke så interessert i den barnehagen, men har noen spørsmål til dere som kjenner til konseptet. 

1) Hva er positivt ved Steinerpedagogikken?

2) Det nevnes at man feirer St Mikal , hvordan oppleves slike ting?

3) Hva er grunnen til at kun treleker aksepteres?

4) Er det færre barn enn i andre bhg?

5) Velger flerkulturelle  også Steiner? Ønsker mangfold 

6) Har de varmmat hver dag?

7) Hva er bedre ved Steinerbarnehagen enn kommunale bhg?

😎 Hva er dårligere 

Anonymkode: 1806f...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hei:)

Leste en tråd her om en spesifikk barnehage. Selv er jeg ikke så interessert i den barnehagen, men har noen spørsmål til dere som kjenner til konseptet. 

1) Hva er positivt ved Steinerpedagogikken?

2) Det nevnes at man feirer St Mikal , hvordan oppleves slike ting?

3) Hva er grunnen til at kun treleker aksepteres?

4) Er det færre barn enn i andre bhg?

5) Velger flerkulturelle  også Steiner? Ønsker mangfold 

6) Har de varmmat hver dag?

7) Hva er bedre ved Steinerbarnehagen enn kommunale bhg?

😎 Hva er dårligere 

Anonymkode: 1806f...a98

1) Den fokuserer på at barn skal være barn og setter lek og natur i fokus. Omgivelsene er vakre og av naturmaterialer.

2) St Mikael er en fest om mot. Det fortelles eventyr om Mikael om trodde på det gode og vant mot dragen og barna. Meget uskyldig og ungene elsker det 

3) Det stemmer ikke. Det er mye leker av naturmaterialer men ikke bare. Dette for å stimulere barnets eget fantasi 

4) Nei 

5) Absolutt iallfall her i Bergen 

6) Ja

7) Ingen skjerm, barn får være barn i sitt tempo, ingen påtvungne pedagogiske læringsregimer. Natur i fokus og barnets beste ivaretas på en ypperlig måte. Rudolf Steiner var sikkert en skrue men Steinerbarnehagen fungerer veldig godt over hele Norge 

Anonymkode: 61e4a...ef9

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk i en slik selv for over 35 år siden. Nå er neppe en 6-årings oppfatning tellende, men jeg trivdes ihvertfall. :) Mange aktiviteter både inne og ute, og virket ikke som de ansatte var overloaded med antall barn. Hadde glatt valgt det for egne barn om det hadde vært hensiktsmessig. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

1) Den fokuserer på at barn skal være barn og setter lek og natur i fokus. Omgivelsene er vakre og av naturmaterialer.

2) St Mikael er en fest om mot. Det fortelles eventyr om Mikael om trodde på det gode og vant mot dragen og barna. Meget uskyldig og ungene elsker det 

3) Det stemmer ikke. Det er mye leker av naturmaterialer men ikke bare. Dette for å stimulere barnets eget fantasi 

4) Nei 

5) Absolutt iallfall her i Bergen 

6) Ja

7) Ingen skjerm, barn får være barn i sitt tempo, ingen påtvungne pedagogiske læringsregimer. Natur i fokus og barnets beste ivaretas på en ypperlig måte. Rudolf Steiner var sikkert en skrue men Steinerbarnehagen fungerer veldig godt over hele Norge 

Anonymkode: 61e4a...ef9

Støtter alt her. Jeg hadde ingen erfaring med steiner før vi fikk unger i barnehagen her, og kjente ikke til feiringene som feks st. Mikael. Det har gått helt fint. Det er jo snakk om små markeringer i løpet av året, og som det sies elsker ungene disse feiringene. De ble sjokkert når de skjønte at nabobarna ikke fikk feire st Mikael og spise dragekake i sin offentlige barnehage😄

Anonymkode: 0c893...0d7

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Støtter alt her. Jeg hadde ingen erfaring med steiner før vi fikk unger i barnehagen her, og kjente ikke til feiringene som feks st. Mikael. Det har gått helt fint. Det er jo snakk om små markeringer i løpet av året, og som det sies elsker ungene disse feiringene. De ble sjokkert når de skjønte at nabobarna ikke fikk feire st Mikael og spise dragekake i sin offentlige barnehage😄

Anonymkode: 0c893...0d7

Og en ting til som er veldig flott: barna inviteres inn i det meste som skjer, ofte når jeg leverer sitter en voksen og to-tre barn og kutter grønnsaker til dagens lunsj, eller de sitter sammen og forbereder aktiviteter som skal skje seinere på dagen. 

 

Anonymkode: 0c893...0d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og de ansatte relaterer til deg som er medmenneske eller en venn, mer enn som ansatt og forelder.

Anonymkode: 91665...227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 17.4.2024 den 21.44):

Hei:)

Leste en tråd her om en spesifikk barnehage. Selv er jeg ikke så interessert i den barnehagen, men har noen spørsmål til dere som kjenner til konseptet. 

1) Hva er positivt ved Steinerpedagogikken?

2) Det nevnes at man feirer St Mikal , hvordan oppleves slike ting?

3) Hva er grunnen til at kun treleker aksepteres?

4) Er det færre barn enn i andre bhg?

5) Velger flerkulturelle  også Steiner? Ønsker mangfold 

6) Har de varmmat hver dag?

7) Hva er bedre ved Steinerbarnehagen enn kommunale bhg?

😎 Hva er dårligere 

Anonymkode: 1806f...a98

Jeg har erfaring med flere kommunale, private og steinerbarnehage. Jeg må bare si at sistnevnte er noe helt eget når det kommer til bhg. For et fantastisk sted å være barn og foreldre!

- ALT med pedagogikken er positivt

- St. Mikael feires i liten grad før de kommer på storbarnsavd. Barna synes det er stor stas. 

- De foretrekker naturmaterialer så langt det lar seg gjøre. De har fokus på økologisk, biodynamisk og miljøvennlige produkter og kosthold.

- Ja, avdelingene er betydelig mindre enn i vanlige bhg! Typ 5- 10 stk. Det gjør at miljøet er mer oversiktlig og trygt. Og foreldre og barn blir bedre kjent. 

- Ja, jeg opplever at flere fremmedspråklige ønsker å ha barna i steinerbhg. Jeg hører daglig flere ulike språk i bhg. Men flyktninger er ikke veldig sterkt representert. Av den enkle årsak at steinerpedagogikken ikke er vanlig eller kjent i deres hjemland. 

- Hos oss er det varmmat en dag i uka.

- Alt er bedre. De møter barn og voksne på en helt fantastisk varm, omsorgsfull og nysgjerrig måte. De legger opp dagen ut fra hvert enkelt barns behov. Ingen barn presses inn i en mal. De verdsetter hver enkelt barns unike personlighet og har et mye større "rom" for ulikheter. Og de har ikke institusjonspregede lokaler. Tvert i mot så føles det som et hjem.

- Ingenting negativt å peke på.

 

Anonymkode: ccb66...ea6

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke selv hatt barn der men kjenner flere fra Steinermiljøet.

Barnehagene er opptatt av gode omgivelser med naturlige materialer, økologisk mat, fokus på å lage fine ting, musikk og barnets helhetlige utvikling.

Jeg tror det er lite minus i barnehagealder, mens i skolen kan det nok være noen flere. Det er en tendens til at det kommer flere barn som har falt utenfor i den offentlige skolen og jeg tror og at du er litt prisgitt de rette lærerne.  Noe du og er i det offentlige.

Noen i steinermiljøet er og alternative, tror på reinkarnasjon, osv

Anonymkode: 0befa...165

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.4.2024 den 21.44):

Jeg jobber i en steinerbarnehage og har jobbet i forskjellige steinerbarnehager siden 2006.

1) Hva er positivt ved Steinerpedagogikken? 

Det mest positive er at de har barns egenlek i fokus. Barna får være i fred i leken sin uten innblanding fra voksne som skal snike inn læring i alle situasjoner. Voksne er tett på, men ofte opptatt i egen aktivitet som gjør at barna føler seg fri i sin lek. Barn og voksne samhandler, men det er definerte roller der voksne er rollefigurer, ikke lekekompiser. 
 

 

2) Det nevnes at man feirer St Mikal , hvordan oppleves slike ting?

Jeg opplever at barna lever seg veldig inn i disse festene der vi har fokus på å være modig, tørre å si ifra og stå opp for seg selv og andre. Vi har eventyr i perioden som omhandler mot og kampen mellom det gode og onde. Dragen er på en måte det onde og ridder Georg får hjelp av engelen Mikael for å drepe dragen. Det er en katolsk skikk med mikkelsmess og Tyskland der Steiner kom fra er hovedsaklig katolsk, så det er nok der det kommer fra. Det er en fremmed skikk her i Norge, men egentlig ikke så ulik juleevangeliet hvis man ser på det. Jeg synes ikke det er problematisk å feire disse høytidene. 

3) Hva er grunnen til at kun treleker aksepteres? 

Det blir lagt vekt på leker med mest mulig naturmaterialer og udefinerte leker fordi Steiner mente at det naturlige var best for barn og trigget fantasien best. Det med udefinerte leker er ikke unikt for steiner og det er mange barnehager som bruker det. 

4) Er det færre barn enn i andre bhg?

Nei. Det er samme antall barn pr voksen. Men de fleste steinerbarnehager har tradisjonell inndeling av avdelingene. 9 barn på småbarn og 18 barn på storbarn. 

5) Velger flerkulturelle  også Steiner? Ønsker mangfold 

Det kommer nok an på hvor du er. I vår barnehage er det en del flerkulturelle, men mange av de er egentlig ikke så interessert i steiner, men har valgt barnehagen fordi den er nærmest. På skolen vår synes jeg det er alt for lite melatoninrike barn. Det er en hel del tyske og nederlandske barn, men de synes jo ikke så godt i terrenget sånn sett..

6) Har de varmmat hver dag?

barnehagen jeg jobber i har varmmat fire dager i uka. Turdag har barna med egen matpakke.

7) Hva er bedre ved Steinerbarnehagen enn kommunale bhg?

Det vet jeg ikke. Jeg har aldri jobbet i en kommunal barnehage. Men spesped og sånt som jobber «innom» oss sier at det er godt å være hos oss og at barna er mer rolige enn i andre barnehager de har vært i. Hvorfor det er slik vet jeg ikke, men steinerbarnehager har mye fokus på at barna skal ha balanse mellom aktivitet og hvile. Vi kjører ikke barna på høygir hele dagen.

😎 Hva er dårligere 

Det kommer nok an på hva du ønsker i en barnehage. Steinerbarnehager bruker ikke iPad i den pedagogiske hverdagen, de går mye på tur og barna får ikke tegne med tusj. Hvis det er noe du synes er viktig for barnet ditt i barnehagen er ikke steiner noe for deg. 

Anonymkode: 1806f...a98

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mine isteinerbarnehage og skole. Bare fornøyd, og særlig med barnehagen. Natur og fantasi og kvalitet i alt fra mat til fortellinger til tegneutstyr. De tok barna på dypt alvor, og barna fikk være både seg selv og barn.

Et voksent steinerbarn som studerer, og et som begynte på vanlig vgs, studieforberedende etter ungdomsskole. De har ikke hatt noen problemer med å bytte skole eller begynne å studere.

Og barnehagen var magisk med sine feiringer og myter, det er godt for barn.

Anonymkode: d8c5c...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar.

 

Når dere sier det er mer fokus på balanse; hva med turdager? 

Småbarnsavdelingene i steinerbarnehagene har såvidt jeg har skjønt 3 kull (iallfall i den barnet vårt skal  begynne i). Er det ikke litt sårbart med kun tre barn per kull?

Vår barnehage har litt over 60 barn (la oss si 65) Tre storbarn og to småbarnsavdelinger. Det tilsier vel rundt 13 barn per avdeling hvis antallet var likt. Blir det for få barn?

 

Anonymkode: 1806f...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Takk for mange gode svar.

 

Når dere sier det er mer fokus på balanse; hva med turdager? 

Småbarnsavdelingene i steinerbarnehagene har såvidt jeg har skjønt 3 kull (iallfall i den barnet vårt skal  begynne i). Er det ikke litt sårbart med kun tre barn per kull?

Vår barnehage har litt over 60 barn (la oss si 65) Tre storbarn og to småbarnsavdelinger. Det tilsier vel rundt 13 barn per avdeling hvis antallet var likt. Blir det for få barn?

 

Anonymkode: 1806f...a98

Tviler på at det er 13 barn pr avdeling. Det er nok færre på småbarns enn på storbarns, men det vil stå på nettsiden til barnehagen. Let etter vedtektene, der pleier organiseringen av barnehagen å stå.
Småbarnsavdelingen hos oss går på kort tur i nærmiljøet og er tilbake så de spiser og sover i barnehagen. 
Små barn trenger ikke store miljøer. De blir stresset av store avdelinger. Det finnes det forskning på. https://www.forskning.no/barn-og-ungdom/barnehageforskning-hvorfor-er-forskere-sa-bekymret-for-ettaringene-vare/1876605
Steinerbarnehager har jevnt over stort fokus på at barna ikke skal oppleve hverdagen stressende. I tilvenningsperioden blir det selvsagt gråt blant de små, men fokuset til barnehagen er at barna skal oppleve et hjemlig miljø som er gjenkjennbart. Barna leker på tvers av aldersgrupper, så at det er få barn pr kull er ikke et problem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to barn på Ljabru gård steinerbarnehage i Oslo. Kjente ikke til pedagogikken fra før, havnet der da det ene baret ikke trivdes i nærbhgen. Men må si jeg er mektig imponert! Virkelig en fantastisk barnehagen med sunn mat og gode rutiner! 

Anonymkode: 428d5...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har to barn på Ljabru gård steinerbarnehage i Oslo. Kjente ikke til pedagogikken fra før, havnet der da det ene baret ikke trivdes i nærbhgen. Men må si jeg er mektig imponert! Virkelig en fantastisk barnehagen med sunn mat og gode rutiner! 

Anonymkode: 428d5...9b7

Kan du fortelle om den? Vi har fått plass i Eventyrbrua, men skal flytte til Nordstrand etter hvert, mulig vi bytter. TS.

Anonymkode: 1806f...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...