AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #1 Skrevet 17. april 2024 Nå trenger jeg virkelig råd. Har ett bornusbarn på 10 år som bare forsyner seg av mine ting, hovedsakelig sminke. Det er ganske dyre kremer, foundation, lipgloss osv. Jeg har prøvd å ta det opp rolig med mor og far. Far skjønner ikke helt problemet, mens mor sier at det skjer hjemme hos dem også. Hun bare tar det hun vi ha fra større søsken. Første gangen var jeg saklig og rolig og nesten alt kom til rette, andre gangen tok jeg det direkte med jenta og forklarte at det er greit å prøve, hun er i "rette" alderen til at dette er spennende med sminke men jeg liker ikke at hun bare tar tingene. Hun skjønte det. Gangen etter der ble jeg irritert og forlangte at nå måtte det bli slutt på det med å ta ting i fra min sminkepung, ellers fikk hun kjøpe nytt. Nå er det igjen forsvunnet noen ting, blant annet en ansiktskrem til nesten 700 kr, en lipgloss til nesten 300 kr, en øyekrem som jeg fikk til jul og ikke var åpnet er nå tømt pluss noe småtteri. Kjenner jeg nå er dritt lei av dette tullet! Det er tatt opp så mange ganger, at jeg nå har mest lyst til bare å kjøpe nytt og enten kreve mor/far for penger eller ta bursdagspengene til jenta å kjøpe nytt. Hva skal jeg gjøre for å få slutt på dette? Anonymkode: f971c...d5e 3
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #2 Skrevet 17. april 2024 Ha alt i en toalettmappe som du gjemmer/låser inn hver gang etter bruk. Anonymkode: a1e89...dd9 9 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #3 Skrevet 17. april 2024 Du kan i alle fall ikke kreve mor for penger, hun har jo ikke tilgang til ditt hus, og kan ikke regnes ansvarlig for hva som skjer på samvær hos far. Dersom far ikke ser problemet ville jeg lært han det ved å kreve at han betaler for det. Enten får han oppdra ungen sin, ellers får han betale for alt hun stjeler. Anonymkode: 2e863...5e6 33 1 4
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #4 Skrevet 17. april 2024 Ta henne med på Normal og kjøp noe som er hennes? Og samtidig må hun erstatte det hun har tatt fra deg hvis hun ikke kan finne det igjen og gi det tilbake. Også låser du inn det som er ditt. Anonymkode: 6d477...948 11 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #5 Skrevet 17. april 2024 Begynn å ta ting fra henne også. Gjør jeg med barna mine hvis de tar mine ting. Sluttet fort å ta mine ting for å si det sånn. Jeg begynte med mobilen. En dag hadde ikke mobil fordi jeg bare tok den. Å det forsatte i 2 uker før dr skjønte det. Har samme regel med bonusbarna også Anonymkode: c9438...8a0 19 1 5
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #6 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ha alt i en toalettmappe som du gjemmer/låser inn hver gang etter bruk. Anonymkode: a1e89...dd9 Det er ikke låst inne, men alt er i en toalettmappe som ligger i min skuff. Vi har hver vår skuff på badet. Anonymkode: f971c...d5e 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #7 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ta henne med på Normal og kjøp noe som er hennes? Og samtidig må hun erstatte det hun har tatt fra deg hvis hun ikke kan finne det igjen og gi det tilbake. Også låser du inn det som er ditt. Anonymkode: 6d477...948 Hun har fått penger tim å kjøpe sitt eget og ønsket seg til bursdag, så hun har endel selv. Anonymkode: f971c...d5e 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #8 Skrevet 17. april 2024 Hun er jo et barn på 10. hun vet verken bedre eller verre enn sin oppdragelse, ts. Det hjelper ikke å «bli sint på» en person på 10 år fordi hennes foreldre gjør en dårlig jobb. Det forstår da du også? Du må nesten bare ta en vurdering. Er personen du valgte deg som partner så udugelig til oppgaven at barna rundt deg påregnelig ikke kommer til å få et godt liv? I så fall: orker du se på? Tenker du at du kan kompensere (i så fall må du endre adferd)? Anonymkode: 9a76b...f6c 2
Granskudd Skrevet 17. april 2024 #9 Skrevet 17. april 2024 Vår hovedregel er at vårt hus er for alle som bor her, alt i fellesrom er for alle. Ting som man ønsker å ha for seg selv har man på eget rom. Datteren min tar og tar med seg det som er på badet, og det er helt greit! Trenger jeg det spør jeg om hun har det. Er det noe jeg er redd for eller vil ha for meg selv har jeg det på soverommet. 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #10 Skrevet 17. april 2024 Her er det jo foreldre som ikke setter grenser og syntes det er helt greit at barnet stjeler. Sett ungen skikkelig på plass, når ingen andre gjør det. Be far om å dekke utgiftene til det hun tar. Anonymkode: db491...629 9 4
Gjest lavmålet Skrevet 17. april 2024 #11 Skrevet 17. april 2024 Det er ikke sånn at hun "bare" bruker av tingene dine, men hun tar det rett og slett og legger ikke tilbake? Er jo ikke greit i det hele tatt. Merkelig at far synes det er greit at tiåringen stjeler. Hva sier/sa hun når du tok det opp? Har litt sansen for rådet om å gjøre litt det samme tilbake.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #12 Skrevet 17. april 2024 Du må jo slutte å dikke-dikke. Du må si at dette er mine ting, hvis du vil prøve noe så må du spørre først. Du får ikke forsyne deg selv. På samme måte som at jeg ikke forsyner meg av dine ting. Anonymkode: bbaf7...d6f 5
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #13 Skrevet 17. april 2024 Granskudd skrev (11 minutter siden): Vår hovedregel er at vårt hus er for alle som bor her, alt i fellesrom er for alle. Ting som man ønsker å ha for seg selv har man på eget rom. Datteren min tar og tar med seg det som er på badet, og det er helt greit! Trenger jeg det spør jeg om hun har det. Er det noe jeg er redd for eller vil ha for meg selv har jeg det på soverommet. Vi har våre egne skuffer på badet,alt utenom de er det bare å forsyne seg av. Skulle være unødvendig å måtte ha det på eget rom? Anonymkode: f971c...d5e 21
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #14 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hun er jo et barn på 10. hun vet verken bedre eller verre enn sin oppdragelse, ts. Det hjelper ikke å «bli sint på» en person på 10 år fordi hennes foreldre gjør en dårlig jobb. Det forstår da du også? Du må nesten bare ta en vurdering. Er personen du valgte deg som partner så udugelig til oppgaven at barna rundt deg påregnelig ikke kommer til å få et godt liv? I så fall: orker du se på? Tenker du at du kan kompensere (i så fall må du endre adferd)? Anonymkode: 9a76b...f6c Ett barn på 10 år burde vel skjønne hva som er mitt og ditt når hun har fått det forklart flere ganger? Anonymkode: f971c...d5e 26 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #15 Skrevet 17. april 2024 lavmålet skrev (12 minutter siden): Det er ikke sånn at hun "bare" bruker av tingene dine, men hun tar det rett og slett og legger ikke tilbake? Er jo ikke greit i det hele tatt. Merkelig at far synes det er greit at tiåringen stjeler. Hva sier/sa hun når du tok det opp? Har litt sansen for rådet om å gjøre litt det samme tilbake. Hun tar det. Det har vært med både hjem til mor og på skolen. Far mente at hun "bare" er 10 år. Greit at det skjer en gang, kanskje to, men når det nå er blitt forklart hvor grensen for hva som er greit og at det hun tar koster endel, så mener jeg at hun er gammel nok til å skjønne dette. Mor tok det mer alvorlig. Hun sliter med at hun bare tar i fra søsken og lager ufred med det. Likte egentlig tanken på å gjøre det samme tilbake. Tror nok det er en stor sjanse for at hun blir uten telefon i morgen! Anonymkode: f971c...d5e 8 4
Gjest lavmålet Skrevet 17. april 2024 #16 Skrevet 17. april 2024 Var jeg deg ville jeg vært litt forsiktig med akkurat mobilen ... Finn heller noe mer sammenlignbart ift sminke.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #17 Skrevet 17. april 2024 Det første du kan gjøre er å slutte å kalle det "tar". Din stedatter STJELER. Det må hun få høre. Dere må sette dere ned alle tre og gi henne SKAM for at hun oppfører seg antisosialt. Skam er en viktig følelse, som hjelper barn og voksne å slutte med antisosial atferd. Så må dere ha noen gode konsekvenser som er proporsjonale til det hun har stjele fra deg, der hun kan "gjøre opp" for det hun har stjele og summen, der hun kan jobbe bort summen litt etter litt. Det må du ha med deg far på. Anonymkode: 2e699...5f9 16 1 8
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #18 Skrevet 17. april 2024 lavmålet skrev (2 minutter siden): Var jeg deg ville jeg vært litt forsiktig med akkurat mobilen ... Finn heller noe mer sammenlignbart ift sminke. Tenker jeg skal "ta" den og si at du får den når sminken du har lånt av meg er på plass igjen. Tror nok sminken er fort på plass igjen da! Anonymkode: f971c...d5e 7 1
Granskudd Skrevet 17. april 2024 #19 Skrevet 17. april 2024 (endret) AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Vi har våre egne skuffer på badet,alt utenom de er det bare å forsyne seg av. Skulle være unødvendig å måtte ha det på eget rom? Anonymkode: f971c...d5e Det kan hende det er unødvendig, men troen på at fellesskapet teller mer enn egne materielle saker er større enn troen på at det er unødvendig. Det er bare ting. Kanskje det handler mye om hvor mange ting man har som man vil ha for seg selv? For ungene er det også veldig fint å kunne ta med ting de ikke ønsker å dele på eget rom. Ingen forskjeller mellom voksen og barn når det kommer til materielle ting her i huset. 😊 Endret 17. april 2024 av Granskudd
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #20 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Vi har våre egne skuffer på badet,alt utenom de er det bare å forsyne seg av. Skulle være unødvendig å måtte ha det på eget rom? Anonymkode: f971c...d5e Oppbevar det på soverommet uansett, også når tyven flytter hjemmefra. Produktene får bedre holdbarhet av lavere temperatur enn du har på badet. Anonymkode: 00152...16b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå