AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #1 Skrevet 17. april 2024 Den siste uken har det vært mye sol og til dels varmt på Østlandet, men det virker ikke som foreldre har merket det. Eller det vil si, de kler seg selv etter været, men virker som de glemmer barna. Jeg ser stadig voksne med tynne jakker, om de i det hele tatt har på jakke, mens barna går rundt i heldress. De fleste er heldigvis tynne parkdresser, men senest i dag så jeg et par barn i vinterdress. Det har vært godt over 10 grader i dag, og man tenker at barnet trenger vinterdress! Kan nesten skjønne det om barnet sitter i vogn og skyggen, men dette er snakk om aktive barn. Andre som har reagert på dette? Anonymkode: 8fee0...159 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #2 Skrevet 17. april 2024 Ikke egentlig. Jeg tenker at de kjenner sine barn og aktivitetsnivået, og velger passende klær utfra aktivitet og planer. Anonymkode: 0d263...f32 14 2
Sofakona Skrevet 17. april 2024 #3 Skrevet 17. april 2024 Når jeg levere kan kan være minus grader og når jeg henter kan det være pluss grader. Været nå er skikkelig vanskelig. Og ingen barn er like.. Som når man ser ungdom går i korte sokker, sommer sko, tynn liten jakke i -15 🤣 9 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #4 Skrevet 17. april 2024 Jada. Det skjer hvert år i barnehagen der jeg jobber. Unger i vinterdress og tjukke vinterluer til langt utpå våren - eller vintersko i mai. Samme om høsten: vi må mase om varmere klær og en tykkere lue. Foreldrene selv har i samtlige tilfeller kledd seg selv bedre etter været. Det er selvfølgelig helt innafor å bruke varme klær om det fortsatt er kaldt, men når det bikker fem pluss hver dag er det på tide å pakke bort både den tjukke kivat-luen og vinterdressen. Anonymkode: 67230...414 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #5 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jada. Det skjer hvert år i barnehagen der jeg jobber. Unger i vinterdress og tjukke vinterluer til langt utpå våren - eller vintersko i mai. Samme om høsten: vi må mase om varmere klær og en tykkere lue. Foreldrene selv har i samtlige tilfeller kledd seg selv bedre etter været. Det er selvfølgelig helt innafor å bruke varme klær om det fortsatt er kaldt, men når det bikker fem pluss hver dag er det på tide å pakke bort både den tjukke kivat-luen og vinterdressen. Anonymkode: 67230...414 Huff så merkelig, hvorfor er det slik tror du? Anonymkode: 76210...8f4
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #6 Skrevet 17. april 2024 Jeg må generelt kle på barna mer enn meg selv. Seinest i helga hadde vi alle på lik type jakke, barna hadde lue(jeg var uten lue) og litt tykkere sko enn meg. Begge kom og spurte etter votter, og vi måtte gå inn fordi yngste var kald. Jeg måtte åpne jakka fordi jeg var varm. Det var i Oslo. Her vi bor er det ikke mange dagene siden den siste snøen forsvant og bakken er kald. Da trenger barna naturlig nok heldress(yngste har brukt parkdress med ullbukse eller foret regndress) og varmere sko enn om sommeren/tidlig høst med tilsvarende temperatur. Vi har pakket bort vinterdressen, men barna har selv ønsket å bruke vinterluer (men har alltid et alternativ i barnehagen og med når vi er ute) Anonymkode: 1818e...dd1 4
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #7 Skrevet 17. april 2024 Her jeg bor i Oslo har det vært nattefrost de siste to nettene. Når vi går til bhg, så er det med tykk ulldress i tynn vognbag. I bhg har vi liggende både tykk vinterdress og tynn vårdress, vintersko, støvler og joggesko. Vinterskoa har vært mye i bruk i bhg enda, men de kler stort sett på den tynne dressen. Min er bare drøyt ett år, og jeg har ikke mye erfaring sjøl, så jeg sørger for at bhg har nok klær til alle eventualiteter. Har ikke jakke der, det er han for liten til enda, han sitter mye på bakken og må ha dress. Men det er ikke SÅ varmt om dagen, i dag var det isende kald vind selv om det var sol, og vi måtte gå inn fordi jeg hadde ikke kledd han godt nok under den tynne dressen. Anonymkode: 045b2...653 6
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #8 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jada. Det skjer hvert år i barnehagen der jeg jobber. Unger i vinterdress og tjukke vinterluer til langt utpå våren - eller vintersko i mai. Samme om høsten: vi må mase om varmere klær og en tykkere lue. Foreldrene selv har i samtlige tilfeller kledd seg selv bedre etter været. Det er selvfølgelig helt innafor å bruke varme klær om det fortsatt er kaldt, men når det bikker fem pluss hver dag er det på tide å pakke bort både den tjukke kivat-luen og vinterdressen. Anonymkode: 67230...414 Mens jeg på min side måtte ta med vinterdressen hjem fra barnehagen mens det fremdeles var såpass skiftende at det ville vært mer fornuftig med både tykk og tynn dress. Jeg ble så lei av å hente ungen i 12 grader og stekende sol, at de heller fikk dressen tilbake de enkeltdagene det var nødvendig. Konklusjonen er vel at ingen er perfekte, verken barnehageansatte eller foreldre. Anonymkode: 7b99f...29d 2 3
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #9 Skrevet 17. april 2024 Vi bor i Oslo. Jeg har et særs kaldt barn som om natten sover i full sovepose OG med dyne uten å bli for varm. Vinterdress bruker hun også. Hadde parkdress med to lag ull under forrige uke og da klagde hun på at det var kaldt. Mitt barn har ikke behov for at du skal synes synd på henne. Anonymkode: d2eb5...8b0 5
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #10 Skrevet 17. april 2024 jepp, sånn som mødre som triller vogn inne på kjøpesenter med ungen i ull og lukket voksipose. Har aldri forstått! Anonymkode: 2570f...e83 1
Gjest jegerrinne Skrevet 17. april 2024 #11 Skrevet 17. april 2024 Her på indre østlandet har det vært -6 på morgenen og snø på morgenen, sola kommer utpå dagen men da ikke mer en knapt 5 til 7 pluss grader. Så forstår foreldre ikke kler av da. Når unga her gikk i bhg så var det ofte de måtte bruke tykt tøy på morgenen, så ble det tatt av evnt tøy under dressen, eller skiftet til vår dress med ull under. Unger sitter og mye på baken og blir fort da kalde
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #12 Skrevet 17. april 2024 Åh, har alltid slitt med dette i de periodene nå hvor det er dritkaldt på morgenen og sol og varmt utover dager. I barnehagen sikret jeg meg bare med klær/sko til all slags vær hengende på plassen, men nå som barnet går på skolen er det verre. Hjelper lite at alt av utsyr er der når barnet ikke tenker over det og ingen voksne sier noe🫣 Anonymkode: 730e0...58e 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #13 Skrevet 17. april 2024 Vi måtte ta hjem vinterdressen fra barnehagen fordi de hadde kledd på toåringen reima vinterdress i 15 plussgrader og hun var klissvåt på ryggen av svette. Men på den andre siden, vi fikk melding fra skolen i dag om at førsteklassingen vår hadde alt for lite klær og vi hadde sendt med henne skallsett. Det var 9 grader og litt vind i dag. Så det er virkelig ikke lett med bekledningen om dagen og det er veldig lett å trå feil. Anonymkode: 739c4...b25 5
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #14 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Den siste uken har det vært mye sol og til dels varmt på Østlandet, men det virker ikke som foreldre har merket det. Eller det vil si, de kler seg selv etter været, men virker som de glemmer barna. Jeg ser stadig voksne med tynne jakker, om de i det hele tatt har på jakke, mens barna går rundt i heldress. De fleste er heldigvis tynne parkdresser, men senest i dag så jeg et par barn i vinterdress. Det har vært godt over 10 grader i dag, og man tenker at barnet trenger vinterdress! Kan nesten skjønne det om barnet sitter i vogn og skyggen, men dette er snakk om aktive barn. Andre som har reagert på dette? Anonymkode: 8fee0...159 Nei, jeg bryr meg ikke om hva fremmede barn har på seg. Anonymkode: 344a3...99e 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #15 Skrevet 17. april 2024 Det kan være kaldt selv om det er fint. Forsvinner sola blir det veldig kaldt, om det er litt vind samtidig. Selv om det er fint vær, så har barnet med mellom dunjakke. Har lettere jakke også hengende, om det skulle bli for varmt. Anonymkode: 30a62...382 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #16 Skrevet 17. april 2024 Jeg har lurt noen ganger, men ikke reagert, for det kan være så mange grunner. Jeg jobber i barnehage, og møter på en del barn som vi vurderer har for varme eller for tynne klær, særlig i slike overgangsperioder som vi er inne i nå, men det pleier ikke å være noe galt med foreldrene likevel. Årsakene til at et barn ser ut til å være for varmt kledd kan være mange: Barnet er egentlig ikke for varmt kledd, men er veldig kald av seg. Foreldrene er veldig kalde av seg, og fryser ute selv, og antar at det samme gjelder barnet. Barnet insisterte på å ha på vinterdressen fordi det syns den er finere/mykere/mer kjent og trygg/bedre enn vårdressen, og foreldrene fant ut at det ikke var en kamp de ville ta i dag. Foreldrene er veldig redde for at barnet skal fryse, tenker at barnet da kan bli sykt, og kler heller på for mye enn for lite. Foreldrene kan ikke så mye om påkledning, og tenkte bekledningen var passe for et barn selv om de selv er tynnere kledd. Foreldrene er veldig passive ute selv, sitter helst i ro på en benk, og tenker ikke på at barnet er mer aktivt og trenger mer klær. Det var mange grader kaldere da de gikk ut av døra, men så kom sola frem. Foreldrene gjør det enkelt, og tar på den dressen de har, og får ikke helt til å se og sette seg inn i at det blir for varmt for barnet (det er lett å anta at dette siste er grunnen, men det tror jeg gjelder et fåtall). Anonymkode: 89395...99d 5 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #17 Skrevet 17. april 2024 Varmt? Jeg har gått med dunjakke og lue selv de siste dagene, ville ikke kledd småbarn i noe mindre. Anonymkode: 2625e...571 4
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #18 Skrevet 17. april 2024 Ja og de som har barn i vogn i vinterpose når det er mellom 8 - 15 plussgrader. Og har i tillegg på barnet flere lag med klær under. Jeg så en stakkars liten gutt som hadde på seg så mye klær at han var gjennomvåt av svette. Anonymkode: 66ca2...d88
Anononyma Skrevet 17. april 2024 #19 Skrevet 17. april 2024 (endret) Litt enig, men samtidig, vårlufta er skarp og lunefull. Heller for mye klær enn for lite. Barn i heldress må da være helt greit? Prøvde meg med bare jakke på min på 19 mnd en av de varmeste dagene her, men det blåser kald vind for tiden og han ble sutrete og kald med en gang. Han liker best å sitte på huske eller i sandkasse. For han er heldress softshell perfekt for denne værtypen, selv om det kanskje ser mye ut er jo disse heldressene mest for å holde vinden ute Endret 17. april 2024 av Anononyma 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #20 Skrevet 17. april 2024 Eeeh nei.. værre med de ungene som løper rundt uten jakke og lue i 10 grader Anonymkode: be04b...370
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå