Gå til innhold

Sykehus opphold vektoppgang?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei har blitt innlagt på sykehus med brukket ben. Og har akkurat klart å nå ønsket vekt før jeg havna her. Er det noen som har erfaring med at sykehusopphold førte til vekt økning? Jeg er redd at vekten smyger seg på mens jeg ligger her. For jeg har null mulighet for aktivitet. (Streng sengeleie frem til operasjon) pluss at her blir jeg servert alle måltider i senga med dessert til middag hver eneste dag. Vert her en uke nå. Skal nevne at jeg har gått fra 130 til 65 på 2 år jeg er 170 lav. vektoppgang er det siste jeg vil ha nå....

Anonymkode: 9178b...a26

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ikke kan styre porsjonene:

Kjøp deg en spraydeo og sprut på maten når du har spist det du skal/bør. Ta en dusj på desserten også så blir ikke den fristende. 

Anonymkode: 597f7...851

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare pass på hva du spiser. Velgi sunt til alle måltider og dropp desserten. Ta det opp med sykepleierne slik at de kan hjelpe deg.

Anonymkode: 4b2fc...196

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du med dine 170 cm ikke veier mer enn 65 kilo, og altså er aldeles normalvektig, skal det mer til enn et lite sykehusopphold til før du kommer ut som en hval. Men dersom du er så himla stressa: kan du ikke bare si det som du er, at du helst ikke vil legge på deg, og be om å få litt mindre mat/ingen dessert, eller bare la være å spise opp all maten? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp endelig nådde jeg normalvektig etter et helt liv som kraftig overvektig på et punkt var jeg oppe i 195 så er det det siste jeg vil igjenn ja🤣 Spør alltid om liten porsjon til middag og spiser sjeldent opp alt (sykehusmaten er ikke akkurat den beste som finnes😅😅) eneste deserten jeg rørte var sjokoladekaka vi fikk den ene dagen (da klarte jeg ikke motstå den) 

Anonymkode: 9178b...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De spør jo hva du vil spise/antall brødskiver/knekkebrød og pålegg. Man kan også be om litt frukt i stedenfor. Og du kan jo fint be om å ikke få dessert. Dette høres veldig ut som ansvarsfraskrivelse fra din side. Har ligget mye på sykehus selv, og aldri gått opp i vekt. Du trenger ikke takke ja til alt dem tilbyr. Du kan også be familie komme innom med egen mat, om du feks foretrekker et bestemt knekkebrød.

Anonymkode: a9663...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

De spør jo hva du vil spise/antall brødskiver/knekkebrød og pålegg. Man kan også be om litt frukt i stedenfor. Og du kan jo fint be om å ikke få dessert. Dette høres veldig ut som ansvarsfraskrivelse fra din side. Har ligget mye på sykehus selv, og aldri gått opp i vekt. Du trenger ikke takke ja til alt dem tilbyr. Du kan også be familie komme innom med egen mat, om du feks foretrekker et bestemt 

Prøvde å takke nei til mat og da fikk jeg bare masse spørsmål og mat må du ha for tilfriskning og blablabla...  og orker ikke fortelle til hver enkelt pleier som kommer inn her som sikkert er 30 forskjellige i løpet av denne uka jeg har vert her.

Anonymkode: 9178b...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, maten der er mager - ikke sannsynlig at man går opp i vekt med mindre man er veldig liten eller ber om ekstra porsjoner

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke spise dessert. Om du bare spiser den vanlige maten går det nok bra. 

Anonymkode: c8e1e...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller færreste går OPP i vekt på sykehuset. Dette er kanskje det jeg minst vil bekymre meg over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, så kjedelig med brukket ben og sykehusinnleggelse. Skjønner bekymringen din. Har selv vært innlagt en gang i nesten tre uker pga knærne. Gikk ned 3 kg fordi jeg var meget restriktiv i frykt for å legge på meg. Planen var å holde vekta, men jeg gikk ned. Dropp dessert og poteter/ris/pasta. Spis kun grønnsaker og kjøtt til middag. Ikke smør på skiva om du spiser brød til frokost - be gjerne om egg eller omelett i stedet for. 

Anonymkode: 8ea9c...3a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Prøvde å takke nei til mat og da fikk jeg bare masse spørsmål og mat må du ha for tilfriskning og blablabla...  og orker ikke fortelle til hver enkelt pleier som kommer inn her som sikkert er 30 forskjellige i løpet av denne uka jeg har vert her.

Anonymkode: 9178b...a26

Det er jo sant at man trenger næring, og du kan jo spise helt greit for å opprettholde 65kg når du er 170cm. Feks to brødskiver frokost og lunsj, samt middagen/deler av middagen. Du trenger ikke takke nei til et helt måltid, da forstår jeg at de anbefaler å spise. Du trenger ikke forklare noe av dette, evt bare legg igjen mat. Sykepleiere er opplært i å få folk til å spise når de er syke. Jeg føler du overdriver, de driver ikke tvangsforing. Jeg kunne også velge suppe istedenfor alle de ulike måltidene. Prøv å tenke at dette er det virkelige livet, man må stå i mot fristelser og tåle anderledes mat og vurdere hvor mye man bør spise. En god trening for deg etter vektnedgang😊

Anonymkode: a9663...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er feks middagen i dag spiste det meste av fisken samt den ene poteten og sausen var faktisk god så den klarte jeg ikke la være🙈🙈 grønnsakene var vassne så nei.. frokost blir ofte en brødskive med ost og paprika og agurk (grov) lunch her får vi velge mellom suppe eller brødmat da velger jeg som oftest suppe med mindre det er en suppe jeg vet jeg ikke liker🤣🤣 kvelds tar jeg en brødskive igjenn. Drikker bare vann eller pepsimax.

20240417_153115.jpg

Anonymkode: 9178b...a26

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Her er feks middagen i dag spiste det meste av fisken samt den ene poteten og sausen var faktisk god så den klarte jeg ikke la være🙈🙈 grønnsakene var vassne så nei.. frokost blir ofte en brødskive med ost og paprika og agurk (grov) lunch her får vi velge mellom suppe eller brødmat da velger jeg som oftest suppe med mindre det er en suppe jeg vet jeg ikke liker🤣🤣 kvelds tar jeg en brødskive igjenn. Drikker bare vann eller pepsimax.

20240417_153115.jpg

Anonymkode: 9178b...a26

Dette er ikke en stor porsjon med usunn mat, så jeg tror ikke du trenger å bekymre deg over å gå opp i vekt.

Som andre skriver, og som du også gjorde med middagen, så må man heller ikke spise opp alt man får servert om man er forsynt.

Anonymkode: 0568e...e17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke mye middag… 

Jeg tror alle instutisjoner serverer mat med tanke på helse. De vet at innlagde pasienter er lite aktive, og serverer mat tilpasset det. 
 

Spis maten, og kos deg.

Anonymkode: 14c45...f14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.4.2024 den 17.06):

Her er feks middagen i dag spiste det meste av fisken samt den ene poteten og sausen var faktisk god så den klarte jeg ikke la være🙈🙈 grønnsakene var vassne så nei.. frokost blir ofte en brødskive med ost og paprika og agurk (grov) lunch her får vi velge mellom suppe eller brødmat da velger jeg som oftest suppe med mindre det er en suppe jeg vet jeg ikke liker🤣🤣 kvelds tar jeg en brødskive igjenn. Drikker bare vann eller pepsimax.

20240417_153115.jpg

Anonymkode: 9178b...a26

Oi, det hadde ikke jeg blitt mett av, og jeg er veldig slank 😳

Anonymkode: 2693e...081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skulle til å si at dette er et ikke-problem mot det at du faktisk ligger på sykehuset og har et brukket ben. Konsentrer deg heller om det enn om maten, liksom. Når jeg selv har vært i slike situasjoner så spiser jeg etter matlyst, som ofte er fraværende om jeg er syk eller skadet. 

Men du skriver at du har veid 195 (!) kg? Da skjønner jeg at det blir annerledes, og du må passe på. Den porsjonen var liten, likevel. Spis den uten å engste deg og dropp desserten. 

Anonymkode: ea4de...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det var en liten middagsporsjon! Kokt potet er det faktisk veldig lite kalorier i, hvit fisk er også magert. Sausen derimot så ganske fet ut.

Om middagsporsjonene ikke er større enn det der, så hadde jeg ikke vært bekymret. Bare ha i hodet hva som er kaloririkt. Jeg ville aldri latt være å spise opp hvit fisk eller kylling. Fete farseprodukter og sauser får man heller være forsiktig med. 
 

Hopp gjerne over smør på skivene, spør heller om litt ekstra agurk/tomat.

Anonymkode: f4c39...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.4.2024 den 13.32):

Hei har blitt innlagt på sykehus med brukket ben. Og har akkurat klart å nå ønsket vekt før jeg havna her. Er det noen som har erfaring med at sykehusopphold førte til vekt økning? Jeg er redd at vekten smyger seg på mens jeg ligger her. For jeg har null mulighet for aktivitet. (Streng sengeleie frem til operasjon) pluss at her blir jeg servert alle måltider i senga med dessert til middag hver eneste dag. Vert her en uke nå. Skal nevne at jeg har gått fra 130 til 65 på 2 år jeg er 170 lav. vektoppgang er det siste jeg vil ha nå....

Anonymkode: 9178b...a26

Det går nok bra. Spis det du får servert, det inneholder trolig ikke nok kalorier til at det gir vektøkning. Måltidene på sykehus er ikke laget for at folk skal gå opp i vekt, men få i seg næring og bli mett. :) Du kan hoppe over desserten om du virkelig vil spare på kalorier, men du ligger der med brukket ben, så jeg syns du heller skal kose deg med desserten og ikke bekymre deg for mye. Bare vær bevisst på hva du spiser. 

Anonymkode: 17421...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...