AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #21 Skrevet 17. april 2024 Leifr skrev (2 minutter siden): Befolkningen i Norge i historisk tid er uansett nedstammet fra en blanding av et betydelig antall førhistoriske folkevandringer. Den populære forestillingen om at vi i hovedsak skulle være etterkommere av de første jeger/samler-folkene som kom hit da isen smeltet, har liten rot i virkeligheten -- paleogenetisk forskning tyder på at det i løpet av tusenvis av år var mange store utskiftninger og blandinger. Det kan stemme. Men det som skjedde da var at de ble erobret og undertrykt. Slik at de etterhvert ble skiftet ut. Det som skjer nå skjer jo uten kamp og er på mange måter verre. Anonymkode: 0b856...481 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #22 Skrevet 17. april 2024 Det er veldig merkelig å bekymre seg for hårfargen til folk som ikke er født engang. I innvandrimgsdebatten er dette et ubetydelig problem. Kultur/ religion/ politikk er en mye større bekymring Jeg vil heller ha brune oldebarn som lever i en velferdsstat med rettsiklerhet, demokrati og religionsfrihet, enn lyseblonde oldebarn som må leve etter Sharia i et diktatur. Anonymkode: 9c2bd...415 5 3
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #23 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Nå kommer jeg til å bli sablet ned. Ikke at jeg synes det er riktig eller logisk. Jeg synes det er veldig trist å tenke på at om 75 år vil veldig få se ut som nordmenn. Det vil si blå øyne, lyst hår og med andre kjennetegnt som er typisk for det nordiske. Etniske nordmenn utgjør i dag omtrent 70 prosent av befolkningen. Da om vi tar bort alle som ikke hadde to norskfødte besteforeldre. Innen 2050 vil nordmenn være en minoritet. Jeg synes dette er trist og jeg blir lei meg av å tenke på det. Anonymkode: 0b856...481 Min mor har sort hår, brune øyne og blir raskt "middelhavsbrun" så snart sola dukker opp om våren. Hun kommer fra en bygd i nord, og har bare norske aner. Men hun ser altså ikke ut som en nordmann. Greit å vite. Anonymkode: 781e6...1b5 6
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #24 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det kan stemme. Men det som skjedde da var at de ble erobret og undertrykt. Slik at de etterhvert ble skiftet ut. Det som skjer nå skjer jo uten kamp og er på mange måter verre. Anonymkode: 0b856...481 Nei, det var det ikke. De blandet seg. Anonymkode: f648f...dd4 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #25 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Min mor har sort hår, brune øyne og blir raskt "middelhavsbrun" så snart sola dukker opp om våren. Hun kommer fra en bygd i nord, og har bare norske aner. Men hun ser altså ikke ut som en nordmann. Greit å vite. Anonymkode: 781e6...1b5 Min mann er fra vestlandet. Der har spanjolske sjøfarer som kjent lagt igjen en del genmateriale, for mange generasjoner tilbake. Men disse er ikke nordmenn for TS? Det er jo bare trist lesing. Anonymkode: 79584...419 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #26 Skrevet 17. april 2024 Hvor mange tråder skal du lage om at hvite er pene? Anonymkode: 314b1...f22 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #27 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, det var det ikke. De blandet seg. Anonymkode: f648f...dd4 Nei, det skjedde ikke. Det er umulig i jordbrukssamfunn å ha store befolkningsendringer uten krig. Tror du at de sendte dønner og døtre tusenvis av mil for å gifte seg. Nei, herre min. De sendte sønnene sine på krigerferd og de tok over landområder. De drepte mange. Så ga de seg selv makt og privilegier, tok døtrene til dem rundt. Anonymkode: 0b856...481
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #28 Skrevet 17. april 2024 Enig, det er veldig trist. Det er likheten, både i utseende og kultur som er nasjonen og folkesjelen. Selvsagt med rom for fargerike unntak. Men vi vil til slutt kun sitte igjen med felles statsborgerskap og felles pass, det forener ikke spesielt. For meg er dette et selvpåført landssvik, drevet fram av politikere uten omtanke for landet, bare seg selv og egen karriere. Anonymkode: 75e6e...538 4 2 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #29 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Min mann er fra vestlandet. Der har spanjolske sjøfarer som kjent lagt igjen en del genmateriale, for mange generasjoner tilbake. Men disse er ikke nordmenn for TS? Det er jo bare trist lesing. Anonymkode: 79584...419 Det er bare en myte. De på vestlandet har alltid vært mørkere, fordi de ikke har hatt samme fordel av å være lys. Siden det er så lite sol der og de spiste mye fisk. Men klart, det kan ha vært noe forflytning dit. Tviler derimot på at det har vært særlig med løsunger, siden det ville ødelagt livene for disse kvinnene. Ingen ville jo ha slikt før og ikke barna deres heller. Anonymkode: 0b856...481 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #30 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Min mann er fra vestlandet. Der har spanjolske sjøfarer som kjent lagt igjen en del genmateriale, for mange generasjoner tilbake. Men disse er ikke nordmenn for TS? Det er jo bare trist lesing. Anonymkode: 79584...419 Du skjønner ikke, det norske har alltid vært blå øyne og lyst hår, selv om ikke så veldig mange passer til den beskrivelsen. Det er helt greit. Men det som er trist er at vi vil se ut som arabere og afrikanere, det er noe helt annet. Det er noe veldig trist, for de er det mange nok av fra før. Anonymkode: 75e6e...538 5 3
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #31 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Min mor har sort hår, brune øyne og blir raskt "middelhavsbrun" så snart sola dukker opp om våren. Hun kommer fra en bygd i nord, og har bare norske aner. Men hun ser altså ikke ut som en nordmann. Greit å vite. Anonymkode: 781e6...1b5 Moren min også. I hennes familie er de fleste brunøyde og har mørkebrunt hår. De blir også lett brun og blir sjelden solbrent. Hun pleier å spøke om at det trolig har vært en portugisisk sjømann på besøk for noen generasjoner siden. Vi har sporet familien tilbake flere hundre år, alle kommer fra små bygder på Vestlandet. Jeg har fått flere kommentarer på at jeg ser russisk ut. Hadde krøllete blondt hår som barn, og dette er nå veldig mørkt blondt. Anonymkode: 2b34c...96d 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #32 Skrevet 17. april 2024 Det finnes faktisk andre lyshårete og blåøyde enn nordmann. Er selv norsk, gjennom mange generasjoner, 97 % skandinavisk, etter dna test, men har mørkt hår og brune øyne. Du blir ikke så mye mer norsk enn jeg er. Den bittelille prosenten som evt er norskere, er heller ikke nødvendigvis blåøyd. Men dersom dette gjør deg trist, så bør du flytte fokus. Mye verre ting enn dette skjer i verden. Anonymkode: 1e847...93c 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #33 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er bare en myte. De på vestlandet har alltid vært mørkere, fordi de ikke har hatt samme fordel av å være lys. Siden det er så lite sol der og de spiste mye fisk. Men klart, det kan ha vært noe forflytning dit. Tviler derimot på at det har vært særlig med løsunger, siden det ville ødelagt livene for disse kvinnene. Ingen ville jo ha slikt før og ikke barna deres heller. Anonymkode: 0b856...481 Interresant. Husker du hvor du har lest det? Gjelder det hele kystlinja opp til Nordnorge? Jeg føler at alle som kommer fra Stavanger er blonde. Men det er sikkert bare noe jeg tror. Anonymkode: 2b34c...96d
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #34 Skrevet 17. april 2024 Folk er da folk, samme hvordan de ser ut vel? Jeg er helnorsk nordmann, men jeg har ikke lyst hår. Huff og huff!(?) Anonymkode: a540b...d63 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #35 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Det stemmer ikke. En ser ikke bedret helse til mer mangfoldig et samfunn er. Anonymkode: 0b856...481 Du tuller nå, sant? Mangfold er nå en ting, men genvariasjon er så absolutt viktig for god helse. Så om vi fremdeles snakker om samme sak så vil jeg påstå at det der er en flåsete kommentar. Det er jo bare å se på Habsburg-grenen og hvor mange helseproblemer de fikk fordi genvariasjonene var for få. Man kan bli født med alvorlige misdannelser og store skader i hjernen om genvariasjonene er for få. Anonymkode: c3ed2...d86 4 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #36 Skrevet 17. april 2024 Spiller det noe rolle? Personlig gir jeg faen i utseende. Det er personlighet som betyr noe. Anonymkode: 014a9...37a 3
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #37 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du skjønner ikke, det norske har alltid vært blå øyne og lyst hår, selv om ikke så veldig mange passer til den beskrivelsen. Det er helt greit. Men det som er trist er at vi vil se ut som arabere og afrikanere, det er noe helt annet. Det er noe veldig trist, for de er det mange nok av fra før. Anonymkode: 75e6e...538 Jeg er så lys fordi familien er fra Finland. Der har de tradisjonelt alltid vært mye lysere enn nordmenn. Personlig skulle jeg mye heller hatt arabiske trekk, mange har helt nydelig hudtone, sett mot min som verken tåler kulde eller sol, og generelt er i tonen "rosa". Anonymkode: 79584...419 1
Legion83 Skrevet 17. april 2024 #38 Skrevet 17. april 2024 (endret) Skal ikke sable selv om jeg personlig foretrekker variasjon da det hadde vært gørrkjedelig om alle så ut som den stereotypiske Paradise Hotel deltakeren 🤣. Ellers så er det jo ganske bortkastet å være "trist" over mulige overfladiske endringer blant folkene som da beveger seg 6 fot over der mange av oss mest sannsynlig ligger kritthvite i hver sin kiste og ser helt like ut til den tid kommer. Om 75år så kan det jo plutselig være vi som trør rundt som flyktninger i et land hvor befolkningen er trist over å plutselig ha blitt lyse i håret og fått blå øyne 😅 Blå øyne er det uansett et mindretall av totalen som har selv blant rendyrkede germanere og det at nordmenn vil være en minoritet i 2050 er en myte som kun har rot i den paranoide virkeligheten til FRP og diverse ensidig nettaviser som liker å skape sin egen sannhet. Den myten har også blitt avlivet utallige ganger de 10 siste årene etter den myten ble en større del av enkelte politiske partiers skremselspropaganda og utifra dagens befolkningsvekst så vil den øke fra 16% til ca 28% for dem som er minoritet i dag utifra fra SSB's beregninger. Så du kan mest sannsynlig slappe av i minst 150 år til og da er vi historisk og krigsstatistisk sett mest sannsynlig enda mer spredd uansett, med mindre det skjer et mirakel som får stater til å slutte med å skape store kriger 1-2 ganger hvert århundre. For det er iallefall triste greier 😢 Endret 17. april 2024 av Legion83 Redigert skriveleif 2 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #39 Skrevet 17. april 2024 Hi, jeg beklager for at jeg har kommet med mine ikke norske gener og forsøplet hvordan en nordman skal se ut i fremtiden. Min 100% norske mann med mørkbrunt hår og brune øyne er "ekte nordmann" minst 200 år tilbake i tid (etter å ha kommet fra Danmark). Han blandet gener med mine blågrønne øyne og lys brunt og har nå skapt 2 mørkhårete nordmenn med gyldenbrune øyne. Det å være nordmann (eller annen nasjonalitet) handler ikke om hvordan man ser ut, men hvor man føler stolthet av å være knyttet til. Anonymkode: 788fa...3f4 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #40 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du tuller nå, sant? Mangfold er nå en ting, men genvariasjon er så absolutt viktig for god helse. Så om vi fremdeles snakker om samme sak så vil jeg påstå at det der er en flåsete kommentar. Det er jo bare å se på Habsburg-grenen og hvor mange helseproblemer de fikk fordi genvariasjonene var for få. Man kan bli født med alvorlige misdannelser og store skader i hjernen om genvariasjonene er for få. Anonymkode: c3ed2...d86 Ja, det er riktig at innavl er skadelig. Da kan to ødelagte gener bli ført videre til barnet og skape problem. Det dreier seg om slektninger. Men det betyr ikke at til mer forskjellig de er, til bedre blir ting. En trenger en befolkning på rundt 10 000 for å unngå skadene ved for like gener. Om det stemmer at til mer forskjellige folk er til bedre er det. Burde ikke folk hatt en preferanse for de som er litt like seg som partnere, bar ikke i slekt. Anonymkode: 0b856...481
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå