Gå til innhold

Så veldig ensom i graviditeten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg regner med jeg ikke er den eneste gravide som kjenner på disse følelsene. Men jeg er alltså så veldig ensom i graviditeten. Allerede fra uke 6 måtte jeg ut i svangerskapspenger da jobben utgjorde en fare som baby. 

 

Etter jeg ble gravid har jeg merket at mer og mer folk rundt meg nesten skyr meg? Familie er opptatt med sitt og venner stenger meg ute siden jeg er gravid. 

 

Jeg synes det er så utrolig sårt at så snart man blir gravid, kjenner man på en enorm ensomhet. Jeg hadde nok sikkert også litt mer forventninger til at folk rundt meg skulle bry seg mer om svangerskap og baby, men det er absolutt ingen interesse. 

 

Hvis jeg møter vennene mine en sjeldent gang, er det tydelig at dem har glemt at jeg har fortalt når jeg har termin og hvilket kjønn jeg venter osv. Det er liksom ingen interesse.

 

Jeg er nok også hormonell og kjenner ekstra på disse følelsene men det er altså så veldig sårt.

 

Heldigvis har jeg mannen min som er veldig støttende og er veldig god med meg. Men jeg skulle gjerne hatt mer sosial omkrets når han er på jobb og jeg likevel bare blir sittende hjemme

Anonymkode: 08eec...f3f

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så trist å høre! 
 

Men du ser hvem som er dine virkelig venner når du er i en slik situasjon og de oppfører seg sånn. Det er ikke ekte vennskap og de trenger du virkelig ikke å ha i livet ditt. 
Vet at hormoner og alt som følger med gjør en ekstra ensom. Jeg ville prøvd å skapt meg ett nytt nettverk, melde deg inn i noen grupper på Facebook i området ditt. Garantert noen som er i samme situasjon eller ser etter nye relasjoner. Husk når babyen kommer kan du også reise på barsel treff, baby sang og mye annet. 
 

Men før den tid ville jeg prøvd å se fremover. Vær takknemlig for at du ser hvem som bryr seg om deg uavhengig av energien din eller hva du kan tilby, og heller fokuser på å danne nye vennskap og gå inn i en ny epoke i livet ditt. Kan jo bli veldig fint også? 
Ta tilbake kraften din 💪

Anonymkode: 936ee...237

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at ingen skyr deg..du får hjemme..folk jobber og har sitt liv. Du har nå et liv som er p være gravid. Andre har sine liv..jobber og hobbyer. Har selv vært gravid 2 ganger og vet at livets deres ..handler ikke om oss.

Husk at ikke alle "liker" barn er og intresset o når du skal føde ...kjønn etc. Det er det dessverre bare du og eventuelt mannen din som er mest interessert i. Og kanskje besteforeldre.

Dessverre er det slikt at når vi går hjemme..er andre på jobb 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så trist å høre! 
 

Men du ser hvem som er dine virkelig venner når du er i en slik situasjon og de oppfører seg sånn. Det er ikke ekte vennskap og de trenger du virkelig ikke å ha i livet ditt. 
Vet at hormoner og alt som følger med gjør en ekstra ensom. Jeg ville prøvd å skapt meg ett nytt nettverk, melde deg inn i noen grupper på Facebook i området ditt. Garantert noen som er i samme situasjon eller ser etter nye relasjoner. Husk når babyen kommer kan du også reise på barsel treff, baby sang og mye annet. 
 

Men før den tid ville jeg prøvd å se fremover. Vær takknemlig for at du ser hvem som bryr seg om deg uavhengig av energien din eller hva du kan tilby, og heller fokuser på å danne nye vennskap og gå inn i en ny epoke i livet ditt. Kan jo bli veldig fint også? 
Ta tilbake kraften din 💪

Anonymkode: 936ee...237

Tusen takk for støttende ord, veldig sant det du skriver og det hjelpe noe kjenner jeg

 

Ts

Anonymkode: 08eec...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (1 minutt siden):

Husk at ingen skyr deg..du får hjemme..folk jobber og har sitt liv. Du har nå et liv som er p være gravid. Andre har sine liv..jobber og hobbyer. Har selv vært gravid 2 ganger og vet at livets deres ..handler ikke om oss.

Husk at ikke alle "liker" barn er og intresset o når du skal føde ...kjønn etc. Det er det dessverre bare du og eventuelt mannen din som er mest interessert i. Og kanskje besteforeldre.

Dessverre er det slikt at når vi går hjemme..er andre på jobb 

Men folk er ikke på jobb 24/7 hele året.. 

Det var mye mer kontakt med vennene når jeg ikke var gravid. Vi hadde jevnlige jentekvelder, møttes ofte på kveldene/helgene osv

 

Nå kan jeg oppleve å se på snapchat stories at dem er ute sammen på byen osv. Og jeg blir ikke bedd med på slike getaways. Selvom jeg er gravid, kan jeg bli med ut. 

 

Ts.

Anonymkode: 08eec...f3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nok en tendens til å bli slik hvis man er i veldig ulik livssituasjon. Kanskje de som ikke har barn tror at den som er gravid eller har fått barn ikke er interessert i å bli med på de samme tingene lenger. Utifra tråder på forumet er det ikke så uvanlig. 

Men det er sårt og kjipt, selvfølgelig. 

Har du vurdert å spørre hva de tenker om det?

Anonymkode: f9b90...80f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Men folk er ikke på jobb 24/7 hele året.. 

Det var mye mer kontakt med vennene når jeg ikke var gravid. Vi hadde jevnlige jentekvelder, møttes ofte på kveldene/helgene osv

 

Nå kan jeg oppleve å se på snapchat stories at dem er ute sammen på byen osv. Og jeg blir ikke bedd med på slike getaways. Selvom jeg er gravid, kan jeg bli med ut. 

 

Ts.

Anonymkode: 08eec...f3f

Har snakket med de om dette? Der kan være at de føler at du ikke "passer" til dette...drikker de mye? Har du alltid blitt med på slike ting?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke de skyr deg. Husk at en graviditet bare er interessant for deg og mannen din. Kanskje de blir mer interessert når baby er født, men ikke alle er interessert i andres barn. 

Og husk at du ikke bør prate bare om deg selv og graviditet når du treffer noen. Begrens det. Folk blir veldig lei av å høre om andres graviditet. Ha normale samtaleemner. 

Anonymkode: cda84...2c6

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Tror ikke de skyr deg. Husk at en graviditet bare er interessant for deg og mannen din. Kanskje de blir mer interessert når baby er født, men ikke alle er interessert i andres barn. 

Og husk at du ikke bør prate bare om deg selv og graviditet når du treffer noen. Begrens det. Folk blir veldig lei av å høre om andres graviditet. Ha normale samtaleemner. 

Anonymkode: cda84...2c6

Jeg har ikke sagt at jeg prater kun om meg og mitt liv. Jeg prater faktisk minimalt om svangerskap, kun hvis dem spør og jeg merker dem er interessert ellers går det i samme flyten som det gjorde før graviditeten.

 

Hvorfor har folk her på forumet en tendens til å se for seg hvordan ting er uten å vite? Det er virkelig en uting...

Ts

Anonymkode: 08eec...f3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har ikke sagt at jeg prater kun om meg og mitt liv. Jeg prater faktisk minimalt om svangerskap, kun hvis dem spør og jeg merker dem er interessert ellers går det i samme flyten som det gjorde før graviditeten.

 

Hvorfor har folk her på forumet en tendens til å se for seg hvordan ting er uten å vite? Det er virkelig en uting...

Ts

Anonymkode: 08eec...f3f

Vi spør og tror pga ofte er det slikt.  Husker når jeg vE gravid...det kom jo til at jeg snakket om at jeg ofte var kvalm... vondt i ryggen etc..hva jeg kunne spise og ikke spise..selv om jeg ikke "mente" å si det..men det var "min" ting akkurat da og da ble det ofte med i samtalen.

 

Men når du var i jobb...var du men vennene dine ofte? Etter jobb,? Var dere alltid sammen?

En annen ting kan jo være at de føler at du har forandret deg..uten at du tenker over det selv . P være gravid er en stor ting 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer er også gravid og klager på det samme. Etter at hun ble sammen med meg ble hun utstøtt av Jehovas vitner og har lite med venninner. 

Jeg tenker at tiden man går gravid burde brukes til å forberede seg til å bli en god mor. Hvis du drar på trening, matlagingskurs, renholdskurs, babystell og annet vil du finne likesinnede.

Husk på å ta godt vare på mannen din. Det er ikke så lett for menn når damer er gravide. Det er ofte alt for lite fokus på menn sine følelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg regner med jeg ikke er den eneste gravide som kjenner på disse følelsene. Men jeg er alltså så veldig ensom i graviditeten. Allerede fra uke 6 måtte jeg ut i svangerskapspenger da jobben utgjorde en fare som baby. 

 

Etter jeg ble gravid har jeg merket at mer og mer folk rundt meg nesten skyr meg? Familie er opptatt med sitt og venner stenger meg ute siden jeg er gravid. 

 

Jeg synes det er så utrolig sårt at så snart man blir gravid, kjenner man på en enorm ensomhet. Jeg hadde nok sikkert også litt mer forventninger til at folk rundt meg skulle bry seg mer om svangerskap og baby, men det er absolutt ingen interesse. 

 

Hvis jeg møter vennene mine en sjeldent gang, er det tydelig at dem har glemt at jeg har fortalt når jeg har termin og hvilket kjønn jeg venter osv. Det er liksom ingen interesse.

 

Jeg er nok også hormonell og kjenner ekstra på disse følelsene men det er altså så veldig sårt.

 

Heldigvis har jeg mannen min som er veldig støttende og er veldig god med meg. Men jeg skulle gjerne hatt mer sosial omkrets når han er på jobb og jeg likevel bare blir sittende hjemme

Anonymkode: 08eec...f3f

Hvor gammel er du? 

Anonymkode: 4e1b3...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men folk er ikke på jobb 24/7 hele året.. 

Det var mye mer kontakt med vennene når jeg ikke var gravid. Vi hadde jevnlige jentekvelder, møttes ofte på kveldene/helgene osv

 

Nå kan jeg oppleve å se på snapchat stories at dem er ute sammen på byen osv. Og jeg blir ikke bedd med på slike getaways. Selvom jeg er gravid, kan jeg bli med ut. 

 

Ts.

Anonymkode: 08eec...f3f

Hvis jeg hadde en venninne som ikke klarte å stå i jobb mer enn til uke 6,så hadde nok ikke hun vært den første som poppet opp på lista for en kveld med venninner ute på byen.

Jeg hadde regnet med at hun ikke orket /klarte /kunne pga av babyen,og gravide pleier å bli trøtte ca 7 timer tidligere ( og vil hjem) enn de som ikke er gravide.

Anonymkode: fc5b2...42f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du invitert med til jentekveld, ut på byen osv?

Anonymkode: 33a67...291

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis jeg hadde en venninne som ikke klarte å stå i jobb mer enn til uke 6,så hadde nok ikke hun vært den første som poppet opp på lista for en kveld med venninner ute på byen.

Jeg hadde regnet med at hun ikke orket /klarte /kunne pga av babyen,og gravide pleier å bli trøtte ca 7 timer tidligere ( og vil hjem) enn de som ikke er gravide.

Anonymkode: fc5b2...42f

Hvor i all verden står det at TS ikke klarte å stå i jobb? Man får ikke svangerskapspenger pga sykdom… 

Og hadde TS vært sykemeldt så betyr det heller ikke at man er sengeliggende 24/7. 

 

 

Anonymkode: 3831c...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor i all verden står det at TS ikke klarte å stå i jobb? Man får ikke svangerskapspenger pga sykdom… 

Og hadde TS vært sykemeldt så betyr det heller ikke at man er sengeliggende 24/7. 

 

 

Anonymkode: 3831c..

Hun spurte etter et svar på hvorfor hun blir utelatt og er ensom. 

Hva er ditt forslag til hvorfor venninner som ikke er gravide går på byen uten henne ,  ikke inviterer henne på jentekvelder osv? 

Anonymkode: fc5b2...42f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hun spurte etter et svar på hvorfor hun blir utelatt og er ensom. 

Hva er ditt forslag til hvorfor venninner som ikke er gravide går på byen uten henne ,  ikke inviterer henne på jentekvelder osv? 

Anonymkode: fc5b2...42f

Aner ikke, for jeg har ikke sånne venninner… Mulig de bare tenker at man ikke vil/ønsker å gå ut når man er gravid, eller så er de en gjeng som mener at man ikke skal være med om man ikke drikker. Da kan man i så fall finne seg andre venner… 

 

TS, kanskje du kan invitere de på noe? Jentekveld, ut å spise eller kino? 

Anonymkode: 3831c...5a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis jeg hadde en venninne som ikke klarte å stå i jobb mer enn til uke 6,så hadde nok ikke hun vært den første som poppet opp på lista for en kveld med venninner ute på byen.

Jeg hadde regnet med at hun ikke orket /klarte /kunne pga av babyen,og gravide pleier å bli trøtte ca 7 timer tidligere ( og vil hjem) enn de som ikke er gravide.

Anonymkode: fc5b2...42f

Hvorfor ikke invitere uavhengig av en antagelse? Du er da en person jeg ikke hadde sett på som en god venninne. Hvis du bare antar at man ikke ønsker å bli invitert eller orker å stikke nesen litt utenfor huset, selv om man nødvendigvis ikke klarer å stå på jobb hele dagen tidlig i svangerskapet mtp kvalme eller annet.

Det handler jo om å inkludere, også får vedkommende ta stilling til det selv. Kunne aldri falt meg inn og ikke invitert en gravid venninne fordi jeg «antok» at hun var for sliten. Det er jo ekskluderende å velge å ikke invitere en gravid venninne 

Anonymkode: 936ee...237

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det lukter dårlig vennskap lang vei. Uansett hvordan man vender og vrir på det. I svangerskap kan man bli ekstra ensom og kjenne på mye man ikke ellers gjør. Tenker det er ekstra viktig å inkludere den tiden, så får man heller velge selv hva en gjør med det. Syns det er så idiotisk når andre antar noe eller velger å ikke invitere på grunnlag av noe de føler. Det virker som en dårlig unnskyldning for å ikke ha med en party pooper på byn. 
 

Virker mer som de tenker du kan være en fest bremser og at de må ta hensyn til deg som gravid hvis du er med ut. Jeg ville seriøst heller vært takknemlig for det. Nå vet du hvem dine venninner er. Nå skal du snart inn i en ny epoke i livet ditt, alt vil endres og du kan skape mange nye relasjoner. ❤️ snu perspektivet litt 

Anonymkode: 936ee...237

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...