Gå til innhold

Redd for f.eks. ta t-banen/buss?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Nei

Jeg er enig i at NOEN burde gjort NOE.

Men det er lett å si når man ikke var tilstede selv.

Har selv vært vitne til et illebefinnende der ingen (inntill jeg og en annen) gjorde noe. Og da var det ikke sankk om vold i bildet. Folk blir lammet, og jeg tror det for mange (desverre) er en naturlig reaksjon.

Det er ingen som forlanger at 80 år gamle damer skal bryte inn i en slosskamp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er strengt tatt ikke så veldig merkelig at den stakkars mannen på bussen ikke fikk hjelp. Jeg tror det heter ”Genovese -syndromet”, eller noe lignende.

Ordet kommer av drapet på en person ved navn Genovese. Det var en kvinne som ble stukket i hjel i en periode på kanskje en halvtime, utenfor blokken sin. Mange mennesker fulgte med på det som skjedde, men ingen gjorde noe. De hjalp ikke kvinnen da den gale mannen angrep henne, ingen ringte politiet og ingen reagerte da han løp vekk.

Det er ganske trist, men likevel en kjensgjerning.

Grunnene for at man ikke griper inn er ganske diverse. Noen lar det skje fordi de er redd for å misforstå situasjonen, og dermed dumme seg ut. Noen vil unngå å hjelpe fordi de tror at det er noen andre i mengden som er bedre skikket til det. Noen vil ignorere det fordi de faktisk er redde. Noen vil unngå å hjelpe, fordi ingen andre i ”flokken” gjør det.

Sjansen for å få hjelp når man blir anfalt foran en mengde er like stor/liten som når det bare er en annen person i nærheten.

Skrevet
Når vi ser hvordan det gikk med han Kjetil på Holmlia-bussen for en stund siden, beviser vel det tydelig hvor mye folk bryr seg. Alle på den bussen skulle vært straffet.

Er så wnig så enig

Skrevet

Neivel. Så hvorfor s\i at ALLE burde vært straffet, når man ikke aner på hvilket grunnlag folk ikke brøt inn?

Skrevet
Neivel. Så hvorfor s\i at ALLE burde vært straffet, når man ikke aner på hvilket grunnlag folk ikke brøt inn?

Hvorfor ikke engasjere seg i det som faktisk var tråden her i stedet for å henge seg opp i detaljer. ALLE skjønner at når man sier ALLE så mener man ikke ALLE i hele verden.

Skrevet

Jeg synes ikke at man skal forlange at noen bryter inn i en slosskamp i det hele tatt jeg. At man kontakter politi e.l selvfølgelig, men ikke at man bryter fysisk inn i en slosskamp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...