Gå til innhold

Jeg har mot min vilje gitt fra meg min del av arven og angrer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var tilgode sett med 1/3, og 2/3 skulle gå til livsarving som en del av pliktdelsarven. Jeg har vært veldig ute av meg etter at avdøde gikk bort, og jeg har vært under sterkt press fra livsarvingen og hens famile.

I testamentet stod det at pliktdelsarven var på 2/3 og min del var på 1/3 og jeg tenkte at det gikk på penger, men det gikk også på avdødes eiendeler og løsøre, fikk jeg vite av advokat i dag.

Jeg har blitt kritisert, hakket på, manipulert og presset til å gi fra meg mange eiendeler av affeksjonsverdi som jeg hadde rett til å beholde😔

Kan jeg henvise til det advokaten fortalte meg og be om å få noe tilbake fra dem andre arvingen?

Anonymkode: d78b8...0df

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor er disse eiendelene nå? Du kan si at du ikke var klar over at du hadde en eierett over dette og ønsker derfor å beholde noe av det. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De må jo kjøpe slikt av deg i oppgjøret? Ville tatt kontakt med advokat asap, men spørs om løpet er kjørt.

Anonymkode: 468dd...71e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo det, men bør kanskje vurdere fordeler og ulemper opp mot hverandre. Det kan skape vonde følelser dersom du ber om å få tilbake ting du ga bort, samtidig som disse tingene betyr noe for deg.

Så hva betyr mest? Tingene eller relasjonen? Hvis du uansett ikke har noen relasjon til vedkommende, er det vel bare å go for it.

Anonymkode: bcf8b...662

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du kan jo det, men bør kanskje vurdere fordeler og ulemper opp mot hverandre. Det kan skape vonde følelser dersom du ber om å få tilbake ting du ga bort, samtidig som disse tingene betyr noe for deg.

Så hva betyr mest? Tingene eller relasjonen? Hvis du uansett ikke har noen relasjon til vedkommende, er det vel bare å go for it.

Anonymkode: bcf8b...662

Relasjonen er nær men har ikke behov for å ha videre kontakt med de.

Ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (11 minutter siden):

Hvor er disse eiendelene nå? Du kan si at du ikke var klar over at du hadde en eierett over dette og ønsker derfor å beholde noe av det. 

De er hos livsarvingen og familien.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Har du først tatt en beslutning så bør du stå for den. Det du gjør med å "angre" deg "fordi x, y og z" er bare å skape enda mer støy, og det etter at noen har gått bort. 

Veldig påfallende at du skal være den eneste som levde i kaotisk tilstand etter at vedkommende gikk bort, og nå skal du bruke det som argument. 

Anonymkode: 827da...684

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har du først tatt en beslutning så bør du stå for den. Det du gjør med å "angre" deg "fordi x, y og z" er bare å skape enda mer støy, og det etter at noen har gått bort. 

Veldig påfallende at du skal være den eneste som levde i kaotisk tilstand etter at vedkommende gikk bort, og nå skal du bruke det som argument. 

Du trenger ikke angripe meg.

Jeg var avdødes aller nærmeste siden jeg bodde sammen med vedkommende, så jeg er den som er mest opprørt etter dødsfallet ja.

Livsarvingen og familien var på meg og krevde å få tømme hele boligen, og jeg tenkte ikke på hva som skjedde.

Advokaten snakket om at de burde levere inn en oppstillingsliste over hva de har tatt ut av boet og sammenligne med det jeg sitter igjen med, og så ser man hvor mye de har forsynt seg med.

Ts

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

La advokaten ta dialogen for deg.

Anonymkode: d1c00...cfb

• Liker 13
  • Nyttig 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg var avdødes aller nærmeste siden jeg bodde sammen med vedkommende, så jeg er den som er mest opprørt etter dødsfallet ja.

Livsarvingen og familien var på meg og krevde å få tømme hele boligen, og jeg tenkte ikke på hva som skjedde.

Advokaten snakket om at de burde levere inn en oppstillingsliste over hva de har tatt ut av boet og sammenligne med det jeg sitter igjen med, og så ser man hvor mye de har forsynt seg med.

Ts

Du kan jo forsøke å gå i dialog med dem, men det høres jo ut som at relasjonen har vært betent fra starten av.. tror du selv at de vil være lydhør til deg? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ville kanskje forsøkt å gå i dialog selv først, for det kan oppfattes som en slags «overkill» om man går fra å gi bort alt til å kreve ting i retur via advokat, uten å forsøkt å gå i dialog først? 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skaff deg en ryggrad. Nyttig i mange situasjoner.

Anonymkode: 70ed7...b44

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (3 minutter siden):

Du kan jo forsøke å gå i dialog med dem, men det høres jo ut som at relasjonen har vært betent fra starten av.. tror du selv at de vil være lydhør til deg? 

Nei det tror jeg ikke. Advokaten sa at de hadde kun lov å ta 2/3, og at vi skulle være enige om hva som skulle deles ut, og at de har fullstendig misforstått når de tror de skal ha alt.

Han ønsket å kalle inn motparten til et møte for å gi de en realitetsorientering, men ønsket å avvente (tror jeg)

Ts

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skaff deg en ryggrad. Nyttig i mange situasjoner.

Anonymkode: 70ed7...b44

Vanskelig når det er barn i bildet som arver, og foreldrene sender barna på meg og barna sier til meg gråtkvalt at de skal arve alt.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du ikke har skrevet fra deg noe så ser jeg ikke helt problemet, da alt gjennom advokat.

Anonymkode: b2149...62f

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Det skulle jeg også si! 

Anonymkode: 7047b...c78

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Nei det tror jeg ikke. Advokaten sa at de hadde kun lov å ta 2/3, og at vi skulle være enige om hva som skulle deles ut, og at de har fullstendig misforstått når de tror de skal ha alt.

Han ønsket å kalle inn motparten til et møte for å gi de en realitetsorientering, men ønsket å avvente (tror jeg)

Ts

Lytt til advokaten din! 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ts

Sier litt om deg hvis du virkelig mener det du skriver. 

Selv om du var nærmeste pårørende så kan du ikke påberope deg å være mest opprørt etter dødsfallet. 

Det er bare ikke slik man sier.. 

Jeg er ikke ute å etter å ta deg, bare få deg ut av denne rollen hvor du har det verst og vondest, og bruker alle mulige argumenter for  å få sympati. 

• Liker 18
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Så arvingen har mistet forelderen sin også sitter du her og mener at det er deg det er verst for fordi du var samboer/gift med avdøde ? :klo:

Anonymkode: 997cc...685

• Liker 22
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ts

Så spesielt å påstå.

Jeg skal visst være glad min mor ikke oppfattet det som en konkurranse om hvem av oss som var mest opprørt og sørgende da min far døde.

Anonymkode: 0b7c4...b8e

• Liker 17

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...