Gå til innhold

Bekymringsmelding barnevernet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har fått en bekymringsmelding fra barnevernet. Bekymringen går på at datteren min er så stille. Det er ingen offentlig melder, siden hun får hjelp av BUP/PPT. Synes det er ubehagelig at noen rundt hos heller melder oss til barnevernet enn å ta en prat. 

Hvordan ville dere håndtert situasjonen? Det er vanskelig å snakke med vedkommende som er anonym ,men antar det er en mor i barnehagen.

Anonymkode: 409ab...ef4

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge bup og ppt er inne i bildet blir dette fort henlagt. Men allikevel, ubehagelig. Mødre kan være psyko, er det noen som kan være misunnelige på deg? Hevn? Noen hårsåre? Av og til så skal det lite til, viss man sliter selv. 

Anonymkode: 711b4...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Så lenge bup og ppt er inne i bildet blir dette fort henlagt. Men allikevel, ubehagelig. Mødre kan være psyko, er det noen som kan være misunnelige på deg? Hevn? Noen hårsåre? Av og til så skal det lite til, viss man sliter selv. 

Anonymkode: 711b4...a38

Hvis man ikke vet hva som feiler henne er det lett å tenke at det er "noe." Vi har vært åpne om problemet i barnehagen, men det er noen år siden, og spesielt denne nye moren synes nok at datteren min kan virke pussig. Jeg spurte pedagogisk leder om hun ville nevne situasjonen (med datteren min) i en bisetning på forrige foreldremøte, men hun mente at det ikke var nødvendig. Dessverre er det slike hendelser jeg har vært litt bekymret for. 

Anonymkode: 409ab...ef4

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis man ikke vet hva som feiler henne er det lett å tenke at det er "noe." Vi har vært åpne om problemet i barnehagen, men det er noen år siden, og spesielt denne nye moren synes nok at datteren min kan virke pussig. Jeg spurte pedagogisk leder om hun ville nevne situasjonen (med datteren min) i en bisetning på forrige foreldremøte, men hun mente at det ikke var nødvendig. Dessverre er det slike hendelser jeg har vært litt bekymret for. 

Anonymkode: 409ab...ef4

Sånne mennesker er slitsomme. Vanskelig å slappe av når man vet det finnes slike som den rare moren, som ironisk nok skal bite seg merke i alt som er rart med andre … det må være en forsvarsmekanisme da? Projisering. Bare synd at det går utover et uskyldig barn … 

Anonymkode: f8d16...e16

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, at det finnes folk som dette. Bekymringsmelding for at barnet ditt er stille? Kanskje den som har meldt deg også kunne trengt å være litt stille av og til. Kan jo være ditt barn har selektiv mutisme eller noe, godt dere får oppfølging i alle fall 🥰 det blir nok garantert henlagt men skjønner det er ubehagelig!
 

Har du fått lese meldingen selv? Klarer du tyde/tenke hvordan de har fått denne informasjonen? Det må jo være en person som har hatt mulighet til å observere ditt barn 

Anonymkode: 660b4...306

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielt…Altså jeg har mange ganger observert andre barn i barnehagen til barna som jeg tenker «det er sikkert ett eller annet». Men har aldri tenkt tanken på å melde til barnevernet. Når jeg tenker at det er noe, og at jeg som en vanlig forelder reagerer, så tenker jeg automatisk at barnet er ivaretatt i barnehagen, de ansatte har gjort sine observasjoner og at det garantert er iverksatt tiltak. Ikke at jeg som en allminnelig mamma skal melde.

Jeg tenker denne saken kommer til å bli henlagt fort. 
 

Forresten tror jeg barnehagen tenker det ikke er nyttig for andre å vite at hun har tiltak av hensyn til barnet og fordi de mener at andre voksne ikke har noe med det å gjøre. Enn å skulle markere at «det er noe» med en eller flere av barna på foreldremøter. Dere som foreldre kan selvsagt ta ordet om det er ønskelig. Men jeg hadde latt være. Nettopp av hensyn for barnet. Og at andre foreldre må lære seg at de ikke har rett på all info. De fleste skjønner jo sikkert allerede at det er noe og tar hensyn til det uten å legge seg opp i noe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Luckiness skrev (2 timer siden):

Spesielt…Altså jeg har mange ganger observert andre barn i barnehagen til barna som jeg tenker «det er sikkert ett eller annet». Men har aldri tenkt tanken på å melde til barnevernet. Når jeg tenker at det er noe, og at jeg som en vanlig forelder reagerer, så tenker jeg automatisk at barnet er ivaretatt i barnehagen, de ansatte har gjort sine observasjoner og at det garantert er iverksatt tiltak. Ikke at jeg som en allminnelig mamma skal melde.

Jeg tenker denne saken kommer til å bli henlagt fort. 
 

Forresten tror jeg barnehagen tenker det ikke er nyttig for andre å vite at hun har tiltak av hensyn til barnet og fordi de mener at andre voksne ikke har noe med det å gjøre. Enn å skulle markere at «det er noe» med en eller flere av barna på foreldremøter. Dere som foreldre kan selvsagt ta ordet om det er ønskelig. Men jeg hadde latt være. Nettopp av hensyn for barnet. Og at andre foreldre må lære seg at de ikke har rett på all info. De fleste skjønner jo sikkert allerede at det er noe og tar hensyn til det uten å legge seg opp i noe. 

Yikes. 🙄 

Men det kan være slike skrullinger blant de ansatte også. Alle som kan krype og gå kan jo jobbe i barnehage. Det er nr 1 dumpingplass jobb. 

Anonymkode: f8d16...e16

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun vært stille heletiden eller endret seg? Har hun endret seg kam det ha skjedd noe. 

Anonymkode: 80034...854

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Har hun vært stille heletiden eller endret seg? Har hun endret seg kam det ha skjedd noe. 

Anonymkode: 80034...854

Hun har alltid vært stille av seg, så det er ikke noe nytt. Personen som med sannsynlighet har meldt, er en ny mor.

Anonymkode: 409ab...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Luckiness said:

Spesielt…Altså jeg har mange ganger observert andre barn i barnehagen til barna som jeg tenker «det er sikkert ett eller annet». Men har aldri tenkt tanken på å melde til barnevernet. Når jeg tenker at det er noe, og at jeg som en vanlig forelder reagerer, så tenker jeg automatisk at barnet er ivaretatt i barnehagen, de ansatte har gjort sine observasjoner og at det garantert er iverksatt tiltak. Ikke at jeg som en allminnelig mamma skal melde.

Jeg tenker denne saken kommer til å bli henlagt fort. 
 

Forresten tror jeg barnehagen tenker det ikke er nyttig for andre å vite at hun har tiltak av hensyn til barnet og fordi de mener at andre voksne ikke har noe med det å gjøre. Enn å skulle markere at «det er noe» med en eller flere av barna på foreldremøter. Dere som foreldre kan selvsagt ta ordet om det er ønskelig. Men jeg hadde latt være. Nettopp av hensyn for barnet. Og at andre foreldre må lære seg at de ikke har rett på all info. De fleste skjønner jo sikkert allerede at det er noe og tar hensyn til det uten å legge seg opp i noe. 

Den blir nok henlagt raskt, ja, jeg er ikke så bekymret for det. Har snakket med BUP/PPT og barnehage, så jeg vet de vil bidra til en god opplevelse.

På en måte tenker jeg at det er fint at denne moren bryr seg, men jeg tenker kanskje at hun kunne nevnt det til barnehagen først som du sier. Jeg spurte pedagogisk leder om noen hadde ytret bekymring til dem, det hadde hun ikke hørt noe om.

Synes bare det er leit/ubehagelig at vi blir stemplet uten at det blir forsøkt å snakke med andre først.

Men  men... nå som barnevernet først er involvert skal jeg benytte en mulighet til å få second opinion på en del ting.

Anonymkode: 409ab...ef4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en farlig utvikling om folk skal begynne å melde bekymring om alt som ikke er helt A4, og som i dette tilfellet, et barn de knapt har sett eller kjenner.

For all del, barnevernet vil jo finne ut at det ikke er noe, men det er skremmende å tenke på at de skal måtte bruke ressurser på sånt (kanskje på bekostning av en sak der det virkelig foreligger omsorgssvikt og som det egentlig hadde hastet med å undersøke).

Anonymkode: 1a079...229

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg synes det er en farlig utvikling om folk skal begynne å melde bekymring om alt som ikke er helt A4, og som i dette tilfellet, et barn de knapt har sett eller kjenner.

For all del, barnevernet vil jo finne ut at det ikke er noe, men det er skremmende å tenke på at de skal måtte bruke ressurser på sånt (kanskje på bekostning av en sak der det virkelig foreligger omsorgssvikt og som det egentlig hadde hastet med å undersøke).

Anonymkode: 1a079...229

Jeg er helt enig med deg. Viktig og bra med barnevern, men som du sier; de familiene som virkelig trenger å bli utredet drukner jo i dette...

Anonymkode: 409ab...ef4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bv opprettet sak på det tynne grunnlaget der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, Burugla63 said:

Har bv opprettet sak på det tynne grunnlaget der?

Ja, de har det. Det er kun "åpenlyst grunnløse " eller "sjikanemeldinger" som henlegges. 

Anonymkode: 409ab...ef4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...