Gå til innhold

Endring skattemelding


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg fikk en del i restskatt pga jeg ikke hadde lån den 31.12.23. Jeg ble skilt i juli 2023 og i den forbindelse ble jeg kjøpt ut av min eks. Han innfridde lånet. Slik jeg har forstått det har jeg rett på fradrag på renter for den tiden jeg var medlåntaker 50%. Fikk ikke årsoppgjør fra banken siden lånet ble innfridd juli. 
jeg har nå regnet ut at om jeg legger inn dette vil jeg få igjen ca. 1000,- om der blir godkjent. 
Når vil jeg få beskjed om at endringene jeg har lagt inn blir godkjent ? Vil der skje før 30.april? 
Grunnen til jeg spør er at frist for innbetaling av restskart er 30.april og det begynner å haste for meg. Prøvd å søke på nett om dette ved endring av skattemeldingen, men finner ikke noe og ikke er jeg noe god på dette heller. 

Anonymkode: f908c...1f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pust med magen - fristen for innbetaling er 31.mai :) Om du oversitter denne, så koster det ikke mye i renter.

Prosessen er at du legger inn endringene i skattemeldingen, og venter på skatteoppgjøret ditt. Dessverre finnes det ingen garanti eller fasitsvar på når dette foreligger, det avhenger mye av tilfeldigheter, hvor i "bunken" du ligger og om det gjøres manuelle kontroller. Trenger skatteetaten mer dokumentasjon/informasjon, så blir dette etterspurt.

Du velger selv hvorvidt du vil betale inn for "sikkerhets skyld" og få dette refundert ved skatteoppgjøret, eller om du forholder deg til dine egne tall og venter på tilbakemelding.

Lykke til! Si fra hvis du har flere spørsmål!

Endret av isw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og beroligende ord.

Det betyr at jeg får ny melding fra Skatteetaten når oppgjøret er klart ? Siden jeg sendte inn endring så er ikke mitt oppgjør ferdig ?

 

Anonymkode: f908c...1f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk bare at din eks må trekke fra sen summen du legger inn på sin skattemelding

Anonymkode: cdacc...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg ganske sikker på han ikke har gjort. Vi har ingen kontakt ( av grunner jeg ikke kan si)  jeg får derfor ikke bedt han om å endre. Jeg har vel retten på min side og det er han som eventuelt har gjort feil om han ikke har trukket fra ? 

Anonymkode: f908c...1f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Takk for svar og beroligende ord.

Det betyr at jeg får ny melding fra Skatteetaten når oppgjøret er klart ? Siden jeg sendte inn endring så er ikke mitt oppgjør ferdig ?

 

Anonymkode: f908c...1f3

Det er bare å vente til du får oppgjøret.

Jeg synes det er merkelig at du ikke har fått årsoppgave fra banken. De rapporterer jo innbetalte renter selv om lånet er innløst.

Anonymkode: 18351...396

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Banken skulle sende meg det, men enda ikke gjort der selv etter flere purringer. Dårlig service og jeg har klaget uten det har hjulpet 

Anonymkode: f908c...1f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere begge stod som låntakere, skal halvparten ha kommet på din Skattemelding.

Anonymkode: 56bff...cb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...