Gå til innhold

Hvorfor øke abortgrensen fra uke 12 til uke 18?

Gjest In absentia

Anbefalte innlegg

In absentia skrev (5 timer siden):

Stortinget skal snart stemme over forslag til ny abortlov der grensen for fri abort økes fra 12 til 18 uker, og det i spesielle tilfeller tillates til uke 22. 

Jeg synes i utgangspunktet at 12 uker er fornuftlig og konfliktfritt. At man kan ta det lenger ved voldtekt, incest, alvorlige sykdommer hos fosteret osv synes jeg også er greit. De fleste graviditeter spontanaborteres før uke 12 uansett, så det virker som om biologien selv har satt en grense her. 

Jeg vil ikke ha det som i USA der enkelte grupper jobber for å forby abort helt, mens andre omtrent vil tillate abort frem til babyen blir født. Å endre et system som funker er å helle bensin på bålet, tenker jeg.

I Norge har vi gratis helsehjelp, så det burde være lett å oppdage og avslutte graviditet før uke 12 dersom dette er noe man ikke ønsker.

Hva er egentlig behovet for å utvide til uke 18? 

Det gjelder bare foster som ikke er levedyktige og som har misdannelser og alvorlige tilstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi det i praksis er fri abort fram til uke 18 allerede. Bare at man må innom en strafferunde i nemnd for å få det man uansett får innvilget. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jif skrev (1 minutt siden):

Muslimer tror jeg ikke har noe problem med abort. Husker ikke hvor jeg leste det. 

Nei etter min erfaring er det megakristne eller ressurssvake alenemødre som tar det personlig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (4 timer siden):

Handler det rett og slett om at fødende blir eldre og har større tisiko for å føde barn med alvorlig sykdom, og vi ønsker at de i størst mulig grad velger vekk syke barn?

Nei, de får abort nå også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i praksis uke 18 uansett, så helt meningsløst med en nemnd. Bortkastet tid og ressurser for alle.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått god informasjon om avviket hos fostret? 

- Ja

Ønsker du abort? 

- Ja

Gå ut så skal vi i memden behandle saken... 

Vi har innvilget abort, veien videre blir nå.... 

Sånn var de fleste nemd saker jeg var med på. Opplevde disse sakene som en type meningsløs byråkrati. Der kvinnen og partner kanskje hadde reist mange mil for denne pro forma behandlingen. 

Så var det de sakene med kvinner mer vanskelig livssituasjon, der i hvert fall for meg var opplagt hvorfor hun ønsket abort. Vi sa nei, men informerte om mulighet til ankenemd (samtidig som vi fortalte at dem mest sannsynlig kom å si nei). Noen begynte å gråte, andre ble bare apatisk når dem skjønte hvilke abort regler vi faktisk har. 

Det jeg aldri møte i nemd, det var kvinner med livet på stell men der det ikke passet med å få barn. Såg aldri dem. Vil tro at den gruppen er nøye på å ta test ved minste misstanke tidlig og så aborterte innen uke 12. Litt annerledes med tenåringen som aldri har hatt regelmessig mens, brukte minipiller og sleit på VGs. Hun kom til oss i memden og fikk nei. 

Var lærerikt å ha suttit i nemd, men hadde ønsket at vi ikke hadde hatt det. Selvbestemt abort til uke 18 er meget positivt. 

Endret av Fremmed fugl
  • Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest In absentia
Fremmed fugl skrev (4 timer siden):

Har du fått god informasjon om avviket hos fostret? 

- Ja

Ønsker du abort? 

- Ja

Gå ut så skal vi i memden behandle saken... 

Vi har innvilget abort, veien videre blir nå.... 

Sånn var de fleste nemd saker jeg var med på. Opplevde disse sakene som en type meningsløs byråkrati. Der kvinnen og partner kanskje hadde reist mange mil for denne pro forma behandlingen. 

Så var det de sakene med kvinner mer vanskelig livssituasjon, der i hvert fall for meg var opplagt hvorfor hun ønsket abort. Vi sa nei, men informerte om mulighet til ankenemd (samtidig som vi fortalte at dem mest sannsynlig kom å si nei). Noen begynte å gråte, andre ble bare apatisk når dem skjønte hvilke abort regler vi faktisk har. 

Det jeg aldri møte i nemd, det var kvinner med livet på stell men der det ikke passet med å få barn. Såg aldri dem. Vil tro at den gruppen er nøye på å ta test ved minste misstanke tidlig og så aborterte innen uke 12. Litt annerledes med tenåringen som aldri har hatt regelmessig mens, brukte minipiller og sleit på VGs. Hun kom til oss i memden og fikk nei. 

Var lærerikt å ha suttit i nemd, men hadde ønsket at vi ikke hadde hatt det. Selvbestemt abort til uke 18 er meget positivt. 

Ok. Dette var det som skulle til for å overbevise meg. Hvis man må reise personlig, og nemndmedlemme selv synes det er BS, så er det ingen vits i å ha det. 

Synes fortsatt at 12 uker er best fra et verdiståsted, og for å unngå omkanper fra abortmotstandere. Skulle helst sett at nemnda ble erstattet av et raskt skriftlig vedtak fra f.eks fylkesmannen eller noe sånt. Men, men. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (7 timer siden):

Ok. Dette var det som skulle til for å overbevise meg. Hvis man må reise personlig, og nemndmedlemme selv synes det er BS, så er det ingen vits i å ha det. 

Synes fortsatt at 12 uker er best fra et verdiståsted, og for å unngå omkanper fra abortmotstandere. Skulle helst sett at nemnda ble erstattet av et raskt skriftlig vedtak fra f.eks fylkesmannen eller noe sånt. Men, men. 

Det finnes ikke noe sånt som "et raskt skriftlig vedtak fra fylkesmannen" (eller statsforvalter som det heter nå). Det hadde ført til ytterligere byråkratisering og senere aborter (eller avslag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bromance
Kullsyrevann skrev (22 timer siden):

Det er slik at de som av en eller annen grunn er over 12 ukers grensen, kan slippe å måtte å stå for et nemd for å få innvilget abort. De fleste får lov uansett når de er over uke 12, så det sparer ressurser å heve abortgrensen. Ja også er det sikkert passe ydmykende å argumentere for hvorfor du skal kunne bestemme over din egen kropp og ditt liv. 

De aller fleste tar et valg veldig tidlig, men det er de som finner det ut sent (eller tar en avgjørelse sent). Har lest at en del med PCOS kan ha uforutsigbare menstruasjoner, så er det noen som går på hormonell prevensjon som ikke får mensen i det hele tatt. Ikke alle opplever kvalme eller andre symptomer som får en til å tenke at en er gravid. Det er da ikke noen andre sin business hva man gjør med kroppen sin. Og fri tilgang på abort er bra for sosial velferd og egentlig flere andre felt som berører landet vårt. Ingen VIL ta abort, det er en nødvendighet. Å ta abort så sent er under spesielle omstendigheter, eller så er man max uheldig. 

Med tanke på hva som skjer i USA nå syns jeg det er fint at Norge går i stikk motsatt retning. 

Norge kunne gjerne fulgt Frankrike sitt eksempel med å få retten til abort inn i grunnloven, slik at man hadde i større grad sluppet de religiøse partienes angrep på abortrettighetene gang på gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som overrasker og skuffer meg mest fra motstanderne av utvidelsen av abortgrensen er den grunnleggende mistilliten til kvinner. Jeg er overbevist om at kvinner som søker abort fram til uke 18/22 har veldig god grunn til dette. Jeg kan ikke se for meg at en kvinne med overlegg venter til uke 18 med å abortere et foster hun kunne abortert før uke 12 med langt mindre ubehag og risiko for skader. Kan dere som tror annerledes forklare hvordan dere tenker? Det hadde kanskje vært opplysende.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (1 time siden):

Norge kunne gjerne fulgt Frankrike sitt eksempel med å få retten til abort inn i grunnloven, slik at man hadde i større grad sluppet de religiøse partienes angrep på abortrettighetene gang på gang...

Det er faktisk ikke dumt. Da blir det så og si umulig å endre på lovverket basert på noen idiotpartier som får for mye makt. Se hva som har skjedd i Texas og flere andre delstater... Handmaids tale er plutselig ikke så fjernt fra virkeligheten lenger. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Hansehan said:

Det som overrasker og skuffer meg mest fra motstanderne av utvidelsen av abortgrensen er den grunnleggende mistilliten til kvinner. Jeg er overbevist om at kvinner som søker abort fram til uke 18/22 har veldig god grunn til dette. Jeg kan ikke se for meg at en kvinne med overlegg venter til uke 18 med å abortere et foster hun kunne abortert før uke 12 med langt mindre ubehag og risiko for skader. Kan dere som tror annerledes forklare hvordan dere tenker? Det hadde kanskje vært opplysende.

De aller fleste kvinner vil holde seg innenfor dagens grenser, så det handler ikke om mistro til kvinner. Men som på alle områder av livet så finnes det et fåtall avvikende mennesker. Det er de avvikene lovverket skal beskytte mot. Ved å øke abortgrensen risikerer man at helt friske foster frem til uke 18/22 som nærmer seg levedyktighet aborteres. 

Endret av Svava
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre med nemd etter uke 12

Om man har mulighet til å ta abort til uke 18 så vil mange flere kvinner bli presset og tvunget til å ta abort, nemden vil jo bare spør om man blir tvunget til abort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tilbudstøs skrev (På 16.4.2024 den 17.57):

Det er galskap. De som er for det kan umulig ha tatt abort, mistet, eller snakket med kvinner som har tatt abort i uke 12 eller senere. Man må ta medisinsk abort og det er ikke en bagatell når man er kommet så langt..en abort kan være drøyt nok mentalt og fysisk før uke 12. Rundt uke 12 og senere er fryktelig..

Blir vel ikke noe mindre drøyt mentalt og fysisk om man i tillegg må gjennom en nemd?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hansehan skrev (På 17.4.2024 den 21.13):

Så enig. Om du faktisk tar abort i uke 18 uten spesiell grunn er du mest sannsynlig ikke egnet til å ta vare på et barn heller. Ingen gjør det uten god grunn!

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (På 18.4.2024 den 9.12):

De aller fleste kvinner vil holde seg innenfor dagens grenser, så det handler ikke om mistro til kvinner. Men som på alle områder av livet så finnes det et fåtall avvikende mennesker. Det er de avvikene lovverket skal beskytte mot. Ved å øke abortgrensen risikerer man at helt friske foster frem til uke 18/22 som nærmer seg levedyktighet aborteres. 

Og hvorfor skulle noen velge å abortere et hel friskt foster som er i uke 18? Det er jo helt fullstendig usannsynlig. Man risikerer faktisk ingenting ved å øke abortgrensen. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man har ingen sjanser for diagnostikk av embryoet så tidlig som dagens grense, og mange farlige tilstander for mor oppdages heller ikke før ultralyd og andre undersøkelser blir gjort. Ingen grunn til å involvere noen andre i disse avgjørelsene.
Helsepersonell informerer og kvinnen gjør sine valg. Få bort nemndene.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Memorangen skrev (1 time siden):

Blir vel ikke noe mindre drøyt mentalt og fysisk om man i tillegg må gjennom en nemd?

Nei, men det vil bli flere som tar sene aborter om man øker abortgrensen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbudstøs skrev (1 time siden):

Nei, men det vil bli flere som tar sene aborter om man øker abortgrensen. 

Hvorfor det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Memorangen skrev (3 minutter siden):

Hvorfor det?

Fordi de som aborterer friske foster nå, stort sett gjør det før uke 12.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...