Gå til innhold

Sykemelding bronkitt


Note92

Anbefalte innlegg

Hei, 

jeg har litt angst for å dra til legen kjenner jeg. Er rimelig sikker på at jeg har fått akutt bronkitt og hoster hele tiden, spesielt hvis jeg er i bevegelse. Sover dårlig pga hoste og er sikkelig sliten av dette. Er det innafor å sende en e konsultasjon for å be om hostesaft og sykemelding ut uka? Har en veldig fin og grei lege, men jeg kvier meg for alt som har med legekontor å gjøre.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan be om e-konsultasjon, ja. Altså en videokonsultasjon på mobilen, der du avtaler time for det først, og så ringer legen deg opp når timen din er (inkl forsinkelser..). 

Noen leger ville vel kanskje foretrukket å få deg inn til time så de kan lytte på lungene dine når du hoster så fælt, det kan jo være lungebetennelse og ikke bronkitt. Men du kan prøve e-konsultasjon først og be om å få prøve antibiotika for bronkitt først. Funker ikke det, må du nok inn til time fysisk.

Noen leger er også blitt mer restriktive med å skrive ut antibiotika som potensielt er unødvendig, pga faren for resistens som vi har i dagens samfunn. En del leger vil da undersøke deg og kanskje ta blodprøve før de skriver ut antibiotika, for å være sikre på at de skriver ut rett type for den type infeksjon/bakterier du har. Det kan være virus som plager deg istedet, og da er det dumt å skrive ut antibiotika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra heller til legen slik at de får sjekket om det heller er lungebetennelse.

Anonymkode: 40cd4...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...