Gå til innhold

Flyplassangst, noen tips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har aldri flydd alene grunnet angst for flyplassen, mange år siden siste reise som da var med eksen som fant frem til alt. Jeg har nå bestemt meg fordi jeg syns det er kjempegøy å være alene på tur, men kjenner en overveldende angst over at jeg ikke skal skjønne hvor jeg skal gå på flyplassen i utlandet jeg ikke har vært på før, om jeg leverer bagasjen til feil fly og om jeg havner i feil kø i sikkerhetskontrollen og mister flyet. Hvor vet man hvor man sender inn bagasjen til riktig fly for eksempel og hvordan finner man veien til riktig sikkerhetskontroll? Er sikkerhetskontrollen langt unna der man sender inn bagasje?

Veien hjem blir mellomlanding så er stresset for det også. Heldigvis er mellomlandingen innenlands, er ikke like redd for å miste fly i Bergen som i utlandet. Men hvordan vet jeg hvordan jeg skal gå fra et fly til det neste og må jeg hente bagasje og sende den inn på nytt? 

Anonymkode: 7506b...682

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får ikke sendt bagasjen med feil fly, de sjekker at billetten din stemmer. På flyplassene skal det være en stor skjerm, det står det hvilken innsjekkingsskranke du skal gå til for ditt fly. Du stiller deg i kø, gir dem passet ditt, så ordner de alt. Deretter ser du skilt til "avganger(departures)", og da kommer du til sikkerhetskontroll og mulig passkontroll. Så lenge du velger riktig terminal på store flyplasser, kan du ikke plutselig ta "feil" sikkerhetssjekk og havne feil.

Når du er gjennom sikkerhetssjekken, venter du til gaten din komme opp på skjermen. som oftest rundt en time før. Disse skjermene står overalt inne på flyplassen. Så går du rolig og bedagelig til gaten og prøver å være der minst 30 minutter før avgang.

Når du har mellomlanding, følger du skiltene til "transfer". Dette er alltid godt skiltet. Du kan lese på nett om du må hente kofferten eller ikke, da det spørs på din situasjon, men du kan også spørre når du sjekker inn bagasjen.

Anonymkode: ea6de...6a4

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to ting du må kunne for å reise alene.
Å lese og å lese (og å snakke) engelsk. 

Alt av relevant og viktig informasjon står på billetten din, det du trenger å vite av informasjon om når, hvor, hva og hvordan på tavler og på skilt. Det står alltid hvor du er og hvor du skal over alt. 

Er du i tvil, følg flyten.

Får du panikk fordi du ikke har peiling, spør om hjelp av de som jobber der. 

Anonymkode: d7034...f54

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk ❤️

Anonymkode: 7506b...682

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Det er to ting du må kunne for å reise alene.
Å lese og å lese (og å snakke) engelsk. 

Alt av relevant og viktig informasjon står på billetten din, det du trenger å vite av informasjon om når, hvor, hva og hvordan på tavler og på skilt. Det står alltid hvor du er og hvor du skal over alt. 

Er du i tvil, følg flyten.

Får du panikk fordi du ikke har peiling, spør om hjelp av de som jobber der. 

Anonymkode: d7034...f54

Jepp, det viktigste er å ikke være redd for å spørre om hjelp. Da kommer man ekstremt langt. Bare spør i vei.

Anonymkode: ea6de...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gå til rullebåndet til selskapet , lever baggasjen og spørr om korteste vei til å bli røntga og scannet i hue og rævva, så peiker de..når du kommer dit så spør du om neste sted du skal bli røntget og scannet i hue og rævva så peiker de deg videre...så gårt du noen kilometer til du kommer til en liten box med noen stoler , det er gaten..der får du opplest beskjed over høytalerne hvor mangen timer forsinket flyet er.. men du kan trøste deg med at du får et par halvlitere og en kopp kaffi for tusenlappen i en lounge et par kilometer fra boxen..

nei , toget er en fin ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Baktus skrev (1 minutt siden):

gå til rullebåndet til selskapet , lever baggasjen og spørr om korteste vei til å bli røntga og scannet i hue og rævva, så peiker de..når du kommer dit så spør du om neste sted du skal bli røntget og scannet i hue og rævva så peiker de deg videre...så gårt du noen kilometer til du kommer til en liten box med noen stoler , det er gaten..der får du opplest beskjed over høytalerne hvor mangen timer forsinket flyet er.. men du kan trøste deg med at du får et par halvlitere og en kopp kaffi for tusenlappen i en lounge et par kilometer fra boxen..

nei , toget er en fin ting.

Ja, dette var jo til stor  hjelp...🙄

Anonymkode: 100c4...122

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Baktus said:

gå til rullebåndet til selskapet , lever baggasjen og spørr om korteste vei til å bli røntga og scannet i hue og rævva, så peiker de..når du kommer dit så spør du om neste sted du skal bli røntget og scannet i hue og rævva så peiker de deg videre...så gårt du noen kilometer til du kommer til en liten box med noen stoler , det er gaten..der får du opplest beskjed over høytalerne hvor mangen timer forsinket flyet er.. men du kan trøste deg med at du får et par halvlitere og en kopp kaffi for tusenlappen i en lounge et par kilometer fra boxen..

nei , toget er en fin ting.

Øl og kaffe er gratis på lounge.

Anonymkode: ea6de...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

kjenner en overveldende angst over at jeg ikke skal skjønne hvor jeg skal gå på flyplassen i utlandet jeg ikke har vært på før, om jeg leverer bagasjen til feil fly og om jeg havner i feil kø i sikkerhetskontrollen og mister flyet. Hvor vet man hvor man sender inn bagasjen til riktig fly for eksempel og hvordan finner man veien til riktig sikkerhetskontroll? Er sikkerhetskontrollen langt unna der man sender inn bagasje?

Veien hjem blir mellomlanding så er stresset for det også. Heldigvis er mellomlandingen innenlands, er ikke like redd for å miste fly i Bergen som i utlandet. 

Anonymkode: 7506b...682


Først og fremst; det er alltid noen på flyplassen som kan hjelpe deg for hvert eneste steg. Bare se etter noen som har hvilken som helst uniform på seg og spør i vei :) 

Terminal: Større flyplasser, spesielt i utlandet har mange terminaler. Drar du til riktig terminal er mye riktig gjort allerede (da går det ikke an å ta feil sikkerhetskontroll, det er bare én på hver terminal). Du finner riktig terminal på flybilletten din, eller du kan ringe flyselskapet før du reiser til flyplassen og spørre. Du kan også Google «which terminal Heathrow» for eksempel. 

Bagasje: Det går ikke an å sende denne feil, fordi billetten og/eller bagasjelappen scannes :)  

Mellomlanding: Pass på å ha god tid, heller velg en flyvning med mange timer mellomlanding enn feks én time. Da kan du ta deg god tid til å finne veien. Også her kan du spørre om hjelp av flyplassansatte hele tiden. Ellers er det også skilt hele tiden så du aldri trenger å gjette. Det er generelt to ting som gjelder; når du går av kan du velge å gå til bagasje eller «connecting flights». Gå til connecting flights. Så finner du neste flyet ditt på listen på skjermene som er over alt :) 

Så lenge flybillettene er bestilt samtidig (ikke to forskjellige bestillinger med to forskjellige selskap) trenger du som hovedregel ikke hente ut bagasjen selv. Men hvis du er i tvil, ring flyselskapet på forhånd :) 

Kan høres ut som om mye av stresset ditt kan tas bort ved å ringe flyselskapet dagen før og spørre både om hvilken terminal, og om du må hente ut bagasje. Samt å spørre flyplassansatte om hjelp hele tiden. Da kan det nesten ikke gå feil :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Snop said:


Først og fremst; det er alltid noen på flyplassen som kan hjelpe deg for hvert eneste steg. Bare se etter noen som har hvilken som helst uniform på seg og spør i vei :) 

Terminal: Større flyplasser, spesielt i utlandet har mange terminaler. Drar du til riktig terminal er mye riktig gjort allerede (da går det ikke an å ta feil sikkerhetskontroll, det er bare én på hver terminal). Du finner riktig terminal på flybilletten din, eller du kan ringe flyselskapet før du reiser til flyplassen og spørre. Du kan også Google «which terminal Heathrow» for eksempel. 

Bagasje: Det går ikke an å sende denne feil, fordi billetten og/eller bagasjelappen scannes :)  

Mellomlanding: Pass på å ha god tid, heller velg en flyvning med mange timer mellomlanding enn feks én time. Da kan du ta deg god tid til å finne veien. Også her kan du spørre om hjelp av flyplassansatte hele tiden. Ellers er det også skilt hele tiden så du aldri trenger å gjette. Det er generelt to ting som gjelder; når du går av kan du velge å gå til bagasje eller «connecting flights». Gå til connecting flights. Så finner du neste flyet ditt på listen på skjermene som er over alt :) 

Så lenge flybillettene er bestilt samtidig (ikke to forskjellige bestillinger med to forskjellige selskap) trenger du som hovedregel ikke hente ut bagasjen selv. Men hvis du er i tvil, ring flyselskapet på forhånd :) 

Kan høres ut som om mye av stresset ditt kan tas bort ved å ringe flyselskapet dagen før og spørre både om hvilken terminal, og om du må hente ut bagasje. Samt å spørre flyplassansatte om hjelp hele tiden. Da kan det nesten ikke gå feil :) 

Takk :klem: 

Anonymkode: 7506b...682

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...