Gå til innhold

Forverring av astma, hvor fort vil medisiner virke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke hatt noen særlig astma symptomer på flere år, et par anfall etter hard fysisk aktivitet bare. 
Nå er astmaen min veldig jeg har betydelig nedsatt lungefunksjon en min vanligvis. Jeg er sliten, sover ikke og det er så vanskelig å få nok pust. 
Jeg har vært hos astmalege, og fått medisiner både tabletter og inhalasjon. 
Jeg har gått på prednisolon  i fire dager, litt bedre midt på dagen før det er helt håpløst kveld og morgen. 
Dere som har astma som blir slik som dette, hvor fort virker medisinene deres? 

Anonymkode: 9de82...e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg følte meg bedre etter en uke ca, med nye medinsiner.9

Anonymkode: d401c...740

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg har ikke hatt noen særlig astma symptomer på flere år, et par anfall etter hard fysisk aktivitet bare. 
Nå er astmaen min veldig jeg har betydelig nedsatt lungefunksjon en min vanligvis. Jeg er sliten, sover ikke og det er så vanskelig å få nok pust. 
Jeg har vært hos astmalege, og fått medisiner både tabletter og inhalasjon. 
Jeg har gått på prednisolon  i fire dager, litt bedre midt på dagen før det er helt håpløst kveld og morgen. 
Dere som har astma som blir slik som dette, hvor fort virker medisinene deres? 

Anonymkode: 9de82...e48

Jeg ble brått hardt rammet selv, det tok 7 dager før medisinene virket. Fra å ha 10 astmaanfall om dagen til å bli fungerende frisk, kun 7 dager. 

Har du testet sammen med allergimedisiner? Det kan være at du brått har fått noe allergi om du ikke har det fra før. 

Anonymkode: bf34f...56a

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ble brått hardt rammet selv, det tok 7 dager før medisinene virket. Fra å ha 10 astmaanfall om dagen til å bli fungerende frisk, kun 7 dager. 

Har du testet sammen med allergimedisiner? Det kan være at du brått har fått noe allergi om du ikke har det fra før. 

Anonymkode: bf34f...56a

Bruker allergimedisiner, nesespray og øyedråper i tillegg. De tror det er noe allergi, men usikker på hva siden jeg er vaksinert for pollen og bjørk har ikke helt startet heller, mulig det har startet uten at det har blitt fanget opp? 
Jeg var slik som dette for rundt 10 år siden, og har faktisk nesten ikke brukt medisiner. Nå er jeg skikkelig dårlig og det er frustrende 😣

Da har jeg en uke igjen og håpe det hjelper, trenger å fungere 🤞🏻

Ts

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg følte meg bedre etter en uke ca, med nye medinsiner.9

Anonymkode: d401c...740

Da håper jeg det samme gjelder meg🤞🏻

Anonymkode: 9de82...e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg har ikke hatt noen særlig astma symptomer på flere år, et par anfall etter hard fysisk aktivitet bare. 
Nå er astmaen min veldig jeg har betydelig nedsatt lungefunksjon en min vanligvis. Jeg er sliten, sover ikke og det er så vanskelig å få nok pust. 
Jeg har vært hos astmalege, og fått medisiner både tabletter og inhalasjon. 
Jeg har gått på prednisolon  i fire dager, litt bedre midt på dagen før det er helt håpløst kveld og morgen. 
Dere som har astma som blir slik som dette, hvor fort virker medisinene deres? 

Anonymkode: 9de82...e48

Hvor stor dose prednisolon har du? Prednisolon pleier virke etter 1 -2 dager, men ble innlagt en gang hvor jeg måtte ha medisin intravenøst.

Bruker forstøverapparat i det daglige.

Men hvordan du beskriver dette, det høres ut som du har vært / er utsatt for noen triggere som gjør dette verre. Du bør finne ut hva det er, og få dem fjernet hvis det er mulig.

Anonymkode: c25f1...c09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bruker allergimedisiner, nesespray og øyedråper i tillegg. De tror det er noe allergi, men usikker på hva siden jeg er vaksinert for pollen og bjørk har ikke helt startet heller, mulig det har startet uten at det har blitt fanget opp? 
Jeg var slik som dette for rundt 10 år siden, og har faktisk nesten ikke brukt medisiner. Nå er jeg skikkelig dårlig og det er frustrende 😣

Da har jeg en uke igjen og håpe det hjelper, trenger å fungere 🤞🏻

Ts

Da håper jeg det samme gjelder meg🤞🏻

Anonymkode: 9de82...e48

Har ikke vært ordentlig syk siden 2014 selv, da det ble påvist astma. Dette er et hardt år for meg. 

Passer på å ta allergimedisin hver dag, selv før det starter skikkelig med pollen. Vasker Sengetøy oftere, dusjer hver dag, støvsuger og støvtørker oftere. Har hatt full rens av sofa og annet stoff i huset. Kan være lurt å ha pollennetting der man lufter. 

Så heldig du er som får vaksine, den får jeg ikke pga astmaen min. 

Anonymkode: bf34f...56a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og ja, det kan være lurt å kjøpe seg forstøverapparat, jeg har kjøpt det selv. 

Anonymkode: bf34f...56a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor stor dose prednisolon har du? Prednisolon pleier virke etter 1 -2 dager, men ble innlagt en gang hvor jeg måtte ha medisin intravenøst.

Bruker forstøverapparat i det daglige.

Men hvordan du beskriver dette, det høres ut som du har vært / er utsatt for noen triggere som gjør dette verre. Du bør finne ut hva det er, og få dem fjernet hvis det er mulig.

Anonymkode: c25f1...c09

Tok 20 mg, men er av de nå pga jeg fikk enda mindre søvn. Så etter 4 dager sluttet jeg etter legen fant ut av det var best. Men blir jeg ikke bedre nå må jeg på igjen. 
Ja, må prøve å få gjort grundig rent i huset her og være mindre ute vil jeg tro. Vanskelig med jobb og alt dette her. 
Forstøver har jeg ikke, men de snakket om dette når jeg var hos legen om jeg ikke blir bedre. 
Takk for råd :) 

Ts

Anonymkode: 9de82...e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har ikke vært ordentlig syk siden 2014 selv, da det ble påvist astma. Dette er et hardt år for meg. 

Passer på å ta allergimedisin hver dag, selv før det starter skikkelig med pollen. Vasker Sengetøy oftere, dusjer hver dag, støvsuger og støvtørker oftere. Har hatt full rens av sofa og annet stoff i huset. Kan være lurt å ha pollennetting der man lufter. 

Så heldig du er som får vaksine, den får jeg ikke pga astmaen min. 

Anonymkode: bf34f...56a

Fikk gjennom vaksine for jeg var så veldig syk i perioden, så jeg var på raao på ullevål og videre på riksen før jeg fikk det gjennom. Dette har hjulpet veldig, selv om jeg har måtte holde på i flere år enn hva som er vanlig. 
Tror jeg skal få mannen til å hjelpe meg å gå gjennom huset å få ryddet og vasket skikkelig. 
Og pollennetting er nok noe jeg bør kjøpe. 
Ts

Anonymkode: 9de82...e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og ja, det kan være lurt å kjøpe seg forstøverapparat, jeg har kjøpt det selv. 

Anonymkode: bf34f...56a

Får man ikke det på hjelpemiddelsentralen lenger? 
Ts

Anonymkode: 9de82...e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Får man ikke det på hjelpemiddelsentralen lenger? 
Ts

Anonymkode: 9de82...e48

Jo! Jeg fikk forstøverapparat av hjelpemiddelsentralen i fjor.

Anonymkode: 33f5d...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...