Gå til innhold

Celleprøve, kan noen berolige meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

I dag fikk jeg telefon fra doktor om HVP høyrisikopanel* POSITIV. Type 16 og Type 18 var negativ. 

Er det noen som har fått påvist dette på en celleprøve og vil dele hvordan veien videre gikk? Jeg blir henvist videre til biopsi med kolposkopi. 

Håper på svar. Er ganske bekymra for hva det kan være dette. 

Anonymkode: 43e97...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei,

I dag fikk jeg telefon fra doktor om HVP høyrisikopanel* POSITIV. Type 16 og Type 18 var negativ. 

Er det noen som har fått påvist dette på en celleprøve og vil dele hvordan veien videre gikk? Jeg blir henvist videre til biopsi med kolposkopi. 

Håper på svar. Er ganske bekymra for hva det kan være dette. 

Anonymkode: 43e97...da3

Først og fremst; du har ikke fått påvist kreft, som jeg antar er det du tenker mest på. Du har fått påvist HPV-virus. Dette ordner kroppen oftest opp i selv, men i noen tilfeller blir det værende i kroppen lenge. I noen tilfeller KAN en slik infeksjon over tid, føre til celleforandringer, som etterhvert KAN bli til kreft. Hensikten med Livmorhalsprogrammet er nettopp å fange opp slike infeksjoner og celleforandringer for det rekker å utvikle seg til kreft. 

Nå skal man ta en biopsi hvor man ser nøye på cellene i prøven de tar. Finner man uttalte celleforandringer går de inn og tar en større del (konisering), sånn at de får med seg alle cellene som kanskje en gang kan bli til kreft. 
 

Bra du tok testen, så får man ordnet opp i dette 🙂 ❤️

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok biopsi, der var alvorlige celleforandringer og ble henvist til kirurg for konisering. Celleprøvekontroll 1 år etter viser at alle de alvorlige celleforandringene er borte. 

Sannsynligheten er lav for at det er kreft. Alvorlige celleforandringer osv er ikke farlig, det å gå med det i mange år (10+ år) uten at det blir oppdaget er farlig, for da blir det kreft. Du kan bare ta det helt med ro. 

Anonymkode: 948ff...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rinne skrev (2 minutter siden):

Først og fremst; du har ikke fått påvist kreft, som jeg antar er det du tenker mest på. Du har fått påvist HPV-virus. Dette ordner kroppen oftest opp i selv, men i noen tilfeller blir det værende i kroppen lenge. I noen tilfeller KAN en slik infeksjon over tid, føre til celleforandringer, som etterhvert KAN bli til kreft. Hensikten med Livmorhalsprogrammet er nettopp å fange opp slike infeksjoner og celleforandringer for det rekker å utvikle seg til kreft. 

Nå skal man ta en biopsi hvor man ser nøye på cellene i prøven de tar. Finner man uttalte celleforandringer går de inn og tar en større del (konisering), sånn at de får med seg alle cellene som kanskje en gang kan bli til kreft. 
 

Bra du tok testen, så får man ordnet opp i dette 🙂 ❤️

Jeg har vært en nervevrak i dag. Måtte avbryte legen ettersom jeg ikke forstod bæret av hva hun prøvde å fortelle meg. Spurte hun rett ut: Prøver du å fortelle meg at jeg har kreft? Så svarte hun "Ja, du KAN ha det". Etter det har hodet bare surret, men jeg har googlet masse og håper henvisningen går fort. Håper og tror det bare er celleforandringer, så lenge det ikke er blitt kreft enda så er jeg ved godt mot. Takk for svar ❤️ 

Anonymkode: 43e97...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har vært en nervevrak i dag. Måtte avbryte legen ettersom jeg ikke forstod bæret av hva hun prøvde å fortelle meg. Spurte hun rett ut: Prøver du å fortelle meg at jeg har kreft? Så svarte hun "Ja, du KAN ha det". Etter det har hodet bare surret, men jeg har googlet masse og håper henvisningen går fort. Håper og tror det bare er celleforandringer, så lenge det ikke er blitt kreft enda så er jeg ved godt mot. Takk for svar ❤️ 

Anonymkode: 43e97...da3

Når tok du celleprøve sist og var den normal? 

Anonymkode: 948ff...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gynekolog sier at det vanligvis tar mellom 5-10 år å utvikle kreft fra man får HPV-virus. Via du har testet deg jevnlig, vil jeg derfor tro at de fanger opp dette i tide. Men det er vel først den siste tiden man har gått over fra de gamle celleprøvene til HPV-testing, så vet ikke om du har tatt akkurat denne prøven før? 

Anonymkode: 8428f...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Når tok du celleprøve sist og var den normal? 

Anonymkode: 948ff...3a1

Første celleprøven tok jeg for 3 år siden ved fylte 25 år. Den var normal, trolig. Det var iallfall tilbakemeldingen jeg fikk. 

- TS

Anonymkode: 43e97...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Første celleprøven tok jeg for 3 år siden ved fylte 25 år. Den var normal, trolig. Det var iallfall tilbakemeldingen jeg fikk. 

- TS

Anonymkode: 43e97...da3

Du kan slappe helt av. Sannsynligheten for at dette er kreft er svimlende liten, hadde det vært litt celleforandringer på den prøven så hadde du fått vite det. Det fikk jeg vite ene gangen, fikk da beskjed med gynekologen om at det er vanlig og at jeg skal komme tilbake året etterpå. Da var celleforandringene mer hissige, og prosessen med biopsi og konisering startet. 

Veldig mange kvinner tar biopsi og konisering. Få av disse ender opp med kreft. Du går gjennom en forebyggende prosess, hvor det er en liten sjanse for at det viser seg at kreften allerede er utviklet, men sannsynligheten for denne er svimlende lav da det tar en god del år før kreft utvikler seg. Hadde du for eksempel nå gått 10 år til uten å ta celleprøve så ville du nok fått kreft. 

Det er godt i underkant av 500 kvinner som får livmorhalskreft hvert år (mener jeg å huske). Ser du på antall kvinner som er i Norge så ser du at sjansen er ekstremt lav for at det råker nettopp deg. Og du er ikke tjent med å konstant gå å tenke på dette, bekymre deg og tro det verste, så du må fokusere på faktiske fakta her: det er lite sannsynlig at du har kreft. Om det viser seg at du har kreft må det tas der og da, men den tid, den sorg. 

Fullt forståelig at du blir bekymret, men hjelp deg selv litt på veien så dette ikke går på helsa løs. Dette går bra! 

Anonymkode: 948ff...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine celleprøver viste forandringer. Jeg ble testet og sendt til konisering. Svarene fra den viste at de fikk alt, og test i ettertid var helt fint. Jeg har ikke merket noe siden jeg sluttet å blø noen få dager etter koniseringen. Dette forløpet er nok det aller vanligste om du først har kommet så langt.

Anonymkode: 3b443...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også påvist høyrisiko hpv og hadde alvorlige celleforandringer grad 3, da hadde jeg ikke vært hos gynekolog på over 15 år, men det gikk helt fint. 
 

Ble konisert der de fjernet alle de farlige cellene, det var nesten helt smertefritt og var gjort på et blunk. Du trenger nok ikke å bekymre deg, jeg ble ikke redd i det hele tatt, det er jo veldig liten sjanse for at det virkelig utvikler seg til kreft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde livmorhalskreft. Dog den aller mildeste graden, og det holdt med konisering. Har i ettertid skjønt at overlevelsgrad er høy for denne type kreft om det blir tatt i tide. 

Anonymkode: 500ab...d86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere sier, så har du per nå ikke kreft. Det er derfor du er henvist for å ta biopsi for å avklare nærmere. 

Er du hpv-vaksinert? Visst ikke så kan det være et alternativ også. Jeg er for gammel til at hpv-vaksine var en del av vaksinasjonsprogrammet. Har tidligere hatt celleforandringer og tatt biopsi, som ikke viste noe særlig forandringer. Ble så fulgt opp årlig i 5-6 år med celleprøve og alle har vært negative. Gynekologen som tok en sjekk etter sist svangerskap anbefalte å ta vaksinen, så det har jeg også gjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

strawberry88 skrev (1 minutt siden):

Som flere sier, så har du per nå ikke kreft. Det er derfor du er henvist for å ta biopsi for å avklare nærmere. 

Er du hpv-vaksinert? Visst ikke så kan det være et alternativ også. Jeg er for gammel til at hpv-vaksine var en del av vaksinasjonsprogrammet. Har tidligere hatt celleforandringer og tatt biopsi, som ikke viste noe særlig forandringer. Ble så fulgt opp årlig i 5-6 år med celleprøve og alle har vært negative. Gynekologen som tok en sjekk etter sist svangerskap anbefalte å ta vaksinen, så det har jeg også gjort. 

Jeg tok HPV-vaksine i tidlig 20-årene, men hadde allerede nok allerede viruset før jeg ble vaksinert, for celleforandringene mine ble oppdaget lenge etter jeg fullførte vaksineprogrammet. 

Anonymkode: 948ff...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Atania skrev (14 minutter siden):

Jeg fikk også påvist høyrisiko hpv og hadde alvorlige celleforandringer grad 3, da hadde jeg ikke vært hos gynekolog på over 15 år, men det gikk helt fint. 
 

Ble konisert der de fjernet alle de farlige cellene, det var nesten helt smertefritt og var gjort på et blunk. Du trenger nok ikke å bekymre deg, jeg ble ikke redd i det hele tatt, det er jo veldig liten sjanse for at det virkelig utvikler seg til kreft. 

Jeg håper du har rett og at det vises seg å ikke være kreft her og. Jeg skjønner meg bare ikke på det som står i prøven min, det står følgende:  ASC-H: irregulære plateepitelceller med forandringer som kan gi mistanke om høygradig lesjon, men som ikke fyller alle kriterier til diagnosen HSIL. + at jeg er positiv på HPV høyrisikopanel.

strawberry88 skrev (8 minutter siden):

Som flere sier, så har du per nå ikke kreft. Det er derfor du er henvist for å ta biopsi for å avklare nærmere. 

Er du hpv-vaksinert? 

Ja, jeg har fullført alle tre vaksiner for HPV-viruset. 

- TS

Anonymkode: 43e97...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

En av mine celleprøver viste forandringer. Jeg ble testet og sendt til konisering. Svarene fra den viste at de fikk alt, og test i ettertid var helt fint. Jeg har ikke merket noe siden jeg sluttet å blø noen få dager etter koniseringen. Dette forløpet er nok det aller vanligste om du først har kommet så langt.

Anonymkode: 3b443...e9f

Det er det utfallet jeg også håper på her🙏

Jeg blir forresten hastehenvist står det i papiret. 

- TS

Anonymkode: 43e97...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg håper du har rett og at det vises seg å ikke være kreft her og. Jeg skjønner meg bare ikke på det som står i prøven min, det står følgende:  ASC-H: irregulære plateepitelceller med forandringer som kan gi mistanke om høygradig lesjon, men som ikke fyller alle kriterier til diagnosen HSIL. + at jeg er positiv på HPV høyrisikopanel.

Ja, jeg har fullført alle tre vaksiner for HPV-viruset. 

- TS

Anonymkode: 43e97...da3

Vel, det som står i prøven er gode nyheter. 
Definition of HSIL - NCI Dictionary of Cancer Terms - NCI

Fyller ikke kriteriene for diagnosen HSIL. Som du ser, er det vesentlig forskjell på HSIL og faktisk kreft. Brevet sier enkelt forklart (slik jeg tolker det, basert på informasjon tilgjengelig på nettet publisert av kreftregisteret, NHI osv) at du har celleforandringer og det er uvisst hvor ille det er så biopsi må tas. 

Anonymkode: 948ff...3a1

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vel, det som står i prøven er gode nyheter. 
Definition of HSIL - NCI Dictionary of Cancer Terms - NCI

Fyller ikke kriteriene for diagnosen HSIL. Som du ser, er det vesentlig forskjell på HSIL og faktisk kreft. Brevet sier enkelt forklart (slik jeg tolker det, basert på informasjon tilgjengelig på nettet publisert av kreftregisteret, NHI osv) at du har celleforandringer og det er uvisst hvor ille det er så biopsi må tas. 

Anonymkode: 948ff...3a1

Ja, det er min tolkning også. Jeg tror jeg henger meg opp i at det virker som jeg er "nær HSIL, men oppfyller ikke _ALLE_ kriterier". Jeg er ikke fylt 30 engang. Jeg har aldri fryktet kreft før, men i dag slo telefonsamtalen meg helt ut. Jeg føler jeg trolig overdramatiserer dette, men ventetiden blir grusom.. Vil bare ha et svar 😓

Takk for at du tok deg tid til å undersøke litt for meg ❤️ 

- TS

Anonymkode: 43e97...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det er min tolkning også. Jeg tror jeg henger meg opp i at det virker som jeg er "nær HSIL, men oppfyller ikke _ALLE_ kriterier". Jeg er ikke fylt 30 engang. Jeg har aldri fryktet kreft før, men i dag slo telefonsamtalen meg helt ut. Jeg føler jeg trolig overdramatiserer dette, men ventetiden blir grusom.. Vil bare ha et svar 😓

Takk for at du tok deg tid til å undersøke litt for meg ❤️ 

- TS

Anonymkode: 43e97...da3

Jeg gjennomførte konisering når jeg var 25 år. Har ikke kreft eller alvorlige celleforandringer i dag. :) Du overdramatiserer ikke, det er helt greit å være redd og bekymret, det er naturlig. Selv var jeg ikke det da jeg er deprimert og ikke brydde meg noe særlig om utfallet, så for meg gikk alt som en lek. Det var dog på ett punkt jeg tenkte at herregud, hva om jeg har kreft, hvor mye verre blir livet mitt da? Ble sittende og gruble litt. Men det gikk over. 

Ventetiden er kjip, men prøv å få tankene over på noe annet og berolige deg selv med at det sannsynligvis kommer til å gå veldig fint. ❤️ 

Anonymkode: 948ff...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr høygradig lesjon?
 
Med høygradig lesjon menes en celleforandring ved biopsi som enten har vist moderat (CIN II) eller grov dysplasi (CIN III) i plateepitel, adenocarcinoma in situ i sylinderepitel, eller kreft.
 
Her er blant annet et annet svar jeg kom frem til uten at jeg ble klokere. 
 
- TS

Anonymkode: 43e97...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjedde med meg også, og jeg måtte til konisering (skjære ut det området med celler som har forandringer). Jeg ble også kjempebekymret pga måten legen formidlet det, men googlet og leste litt og da fant jeg ut at det var ekstremt liten sjanse for at det skulle bli kreft.

Fortalte om dette til ei venninne, og det samme hadde skjedd med henne. Det viste deg faktisk at 3 av venninnene mine har tatt konisering, så det er veldig vanlig, bare at folk vanligvis ikke snakker så mye om det for det er litt privat.

Anonymkode: aa8b3...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...