Gå til innhold

Sydentur, hvor bør vi dra? Korfu?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei heeei! 

Vi er 2 vennepar som reiser til syden vært år, men i år er vi usikker på hvor vi vil/bør reise.

Vi er i 30 årene, men ikke så ekstremt opptatt av at det må være en partyplass eller noe sånt, det kan vi gjøre hjemme, når vi er i syden så liker vi å bade og kose oss med god mat og drikke, dra på litt utflukter eller leie oss en bil å kjøre litt rundt å se. Rett å slett gjøre andre ting enn ka vi gjøre hjemme 🤩

Vi har ikke mange krav til ferien, men et av kravene er at det må være gokart i området, max 1 time😂

Det må heller ikke være lange avstander mellom alt, brattebakker, trapper ol. da en av oss er dårlig til beins å bruker mye krykker. 

 

Vi hadde egentlig bestemt oss for å dra til Sunny Beach, men etter å ha lest litt på andre sine erfaringer så ble vi veldig usikre😳

Vi har nå begynt å se litt på korfu, ser jo kjempe fint ut der 😍 men leser at det er rullestein og ikke vanlig stand strand på de fleste plasser der, stemmer dette? 

 

Er det noen som har positive eller negative opplevelser, eller annen nyttig info å dele? Reise tips å lignende? 

Vi ønsker ikke å dra til Spania! 

Anonymkode: 271a5...ea0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er både rullesteinstrender og sandstrender der, stor variasjon. Og uansett er det gjerne sand når du kommer uti. 
Øya er veldig frodig og fin men det betyr også at myggen trives veldig godt. 
Det er en ypperlig øy å reise rundt på, korte i mellom og det er riktig så mange idylliske små badeviker og landsbyer der. 
Nærmere 30 år siden jeg var der og da fartet vi rundt på motorsykkel, helt ypperlig! 
Det er fantastisk mat der! Øya er sterkt preget av italiensk mat så det er en kombo av italiensk og gresk. Det er også MANGE italienere og engelskmenn der... italienerne er bråkete og engelskmennene fulle (engelskmenn var det mest av på sydsiden den gang, mulig de har spredt seg mer nå). 
Jeg lengter tilbake, men har funnet mitt paradis nå på en annen gresk øy.
Vil ellers også anbefale Kreta, som jo er kjempestor! Der kan man også reise og se mange ting, men større avstander da! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjugur skrev (5 minutter siden):

Det er både rullesteinstrender og sandstrender der, stor variasjon. Og uansett er det gjerne sand når du kommer uti. 
Øya er veldig frodig og fin men det betyr også at myggen trives veldig godt. 
Det er en ypperlig øy å reise rundt på, korte i mellom og det er riktig så mange idylliske små badeviker og landsbyer der. 
Nærmere 30 år siden jeg var der og da fartet vi rundt på motorsykkel, helt ypperlig! 
Det er fantastisk mat der! Øya er sterkt preget av italiensk mat så det er en kombo av italiensk og gresk. Det er også MANGE italienere og engelskmenn der... italienerne er bråkete og engelskmennene fulle (engelskmenn var det mest av på sydsiden den gang, mulig de har spredt seg mer nå). 
Jeg lengter tilbake, men har funnet mitt paradis nå på en annen gresk øy.
Vil ellers også anbefale Kreta, som jo er kjempestor! Der kan man også reise og se mange ting, men større avstander da! 

Takk for svar! 

Jaa har sett flere leier båt å, for å kjøre rundt å utforske, bade og kose seg. 

Kreta har jeg vært på mange ganger, vi var på Platanias i fjord i september. Stor trives på Platanias. Så ja å dra tilbake til Kreta frister, men da å usikker kor hvordan plass på øya, har vært i både Chania, platanias og rethymnon, så tenker hvis man skal til Kreta igjen så må vi prøve noe på andre siden av øya. 

Anonymkode: 271a5...ea0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tenkt å foreslå Paleohora på sørsiden av Kreta, men nærmeste gokartbane er ved Hania, og det tar nok litt mer enn en time å komme dit. Rodos er en enkel øy å komme seg rundt på hvis man leier bil. Jeg er veldig glad i Rodos by, men det er mulig det blir litt kronglete for en som er dårlig til beins. Det er mange fine steder sørover på østkysten. Jeg ville unngått partystedet Faliraki selv om det skal være en bra gokartbane der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar! 

Jaa har sett flere leier båt å, for å kjøre rundt å utforske, bade og kose seg. 

Kreta har jeg vært på mange ganger, vi var på Platanias i fjord i september. Stor trives på Platanias. Så ja å dra tilbake til Kreta frister, men da å usikker kor hvordan plass på øya, har vært i både Chania, platanias og rethymnon, så tenker hvis man skal til Kreta igjen så må vi prøve noe på andre siden av øya. 

Anonymkode: 271a5...ea0

Agios Nicolaos er en nydelig liten by, båten ut til den lepra-øya går derfra, og så er det ikke langt fra Knossos. Ierapetra er også en liten perle…. Men om du likte deg i Platanias, så vet jeg neimen ikke om det er helt deres cup of tea. Paleochora er også veldig idyllisk sies det, men igjen… noe helt annet enn Platanias. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/15/2024 at 7:02 PM, Fjugur said:

Agios Nicolaos er en nydelig liten by, båten ut til den lepra-øya går derfra, og så er det ikke langt fra Knossos. Ierapetra er også en liten perle…. Men om du likte deg i Platanias, så vet jeg neimen ikke om det er helt deres cup of tea. Paleochora er også veldig idyllisk sies det, men igjen… noe helt annet enn Platanias. 

Jeg kan nærmest garantere at du ville ha likt deg i Paleohora/Paleochora/Paleokhora*. Vi var der bare i to-tre dager i september, men trivdes så godt at vi vet vi vil dra tilbake. Bussen kjørte gjennom Platanias på veien fra Hania*, og jeg må si at området så ganske sjarmløst ut. Samtidig kunne vi ikke se stranda og sjøsiden, og jeg kjenner flere som elsker Platanias, så jeg vil ikke dømme – det har jeg forresten ikke inntrykk av at du gjør heller.

*Hvordan skal vi forresten transkribere den greske bokstaven khi? Chi Foran lyse vokaler (e og i) skal den uttales som den norske kj-lyden (som færre og færre unge nordmenn behersker), og ellers som -ch lyden i tysk ach, men velger vi ch, vil altfor mange tenke at det uttales som sj (en lyd som ikke finnes på gresk).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde dratt til Tel Aviv om krigen blir ferdig. 

Anonymkode: 6c41d...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (17 timer siden):

Jeg kan nærmest garantere at du ville ha likt deg i Paleohora/Paleochora/Paleokhora*. Vi var der bare i to-tre dager i september, men trivdes så godt at vi vet vi vil dra tilbake. Bussen kjørte gjennom Platanias på veien fra Hania*, og jeg må si at området så ganske sjarmløst ut. Samtidig kunne vi ikke se stranda og sjøsiden, og jeg kjenner flere som elsker Platanias, så jeg vil ikke dømme – det har jeg forresten ikke inntrykk av at du gjør heller.

*Hvordan skal vi forresten transkribere den greske bokstaven khi? Chi Foran lyse vokaler (e og i) skal den uttales som den norske kj-lyden (som færre og færre unge nordmenn behersker), og ellers som -ch lyden i tysk ach, men velger vi ch, vil altfor mange tenke at det uttales som sj (en lyd som ikke finnes på gresk).

Den står på lista, ja! Jeg har vært en del i Platanias og området rundt... enig i at det er noe av det mest sjarmløse man finner på Kreta, det var greit (enkelt) i noen år, men fikk etter hvert avsmak, fikk Svinesund-vibber av den "stripa" der. 
Har ellers funnet favorittplassen, en litt mindre øy... men deler ikke, vil ikke at det skal ta av der nemlig 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...