Gå til innhold

Om du vant 10 milliarder. Ville du da flyttet ut av Norge for å slippe å betale formueskatt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nei. Så Norge, det lønner seg om du hjelper meg vinne 🤝🤠😉

Anonymkode: 09d05...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. Med umiddelbar virkning. Hadde såvidt fått lukket kofferten igjen før jeg hadde vært i drosjen og kastet meg på første fly. Men jeg ville foretrukket å bosatt meg i sørligere strøk med behagelige temperaturer, selv om de har høye skatter. Italia eller Spania. Med 10 milliarder - ja takk begge deler. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

10 milliarder er ekstremt mye, da. Ingen lotterier her når slike summer.

Man kommer rett på topp 25 lista over de rikeste i hele Norge.

Jeg ville blitt her og betalt skatten min, men det er så ufattelig mye penger at jeg ikke vet hva jeg ville gjort med dem.

Anonymkode: b4c76...23d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da hadde jeg hatt råd til å betale formueskatt, så jeg ville blitt hjemme.

Anonymkode: f9d59...d9d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.4.2024 den 21.06):

Samtidig så har jo folk i Norge bygd opp store formuer og bedrifter selv med formueskatten så den har jo vært bærekraftig. 

Anonymkode: 2be20...3ae

Ekspander  

Før ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, eg hadde blitt her. Kunne betalt litt av kommunens gjeld, fort delt ut nokre millioner til familie, gitt ein eller annen fast jobb med å ta seg av formuen min, og så kunne eg reist, sett verda, levd det gode liv og fremdeles betalt skatt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Absolutt ikke.  Jeg så dokumentaren på NRK fra de norske skatteflyktningenes liv i Sveits.  Det hørtes trist ut å leve der.  En mann skrøt av jernbanens punktlighet og skolesystemet og en mor hadde sin 17-åring boende igjen i Norge. Røkke var sjelden i leiligheten sin, ble det fortalt.  Det sies at han er mye på sitt nyinnkjøpte jaktslott.  
Felles for alle som ble intervjuet var at de hørtes bitre ut.  De følte seg tvunget til å forlate Norge. Om jeg hadde vært superrik, så hadde jeg unnet meg selv å være der jeg trivdes aller best.  

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde gjort det jeg kunne så staten ikke kunne grafse til seg det de kan.Men ville helst bodd i et annet land enn Sveits. Så hadde nok flyttet ut av landet (til et varmere land) og investert pengene i feks. eiendom der. Har man lite penger er det vanskelig å leve i Norge men har man vært flink og laget et firma som kan bli suksessfullt blir man straffet med diverse skatt og det er vanskelig å starte noe eget og tjene godt på det. Så å tjene middels eller vinne penger er det som lønner seg 😄 Eller bli rik svært fort så man har råd til å betale diverse skatt.

Anonymkode: eaa53...f18

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neh, Norge er det beste stedet å bo! 

Hadde jeg hatt så mye penger, så hadde jeg gjort alt jeg kunne for å ha hjulpet min mor slik at hun slapp å ha så mye smerter. Jeg hadde kontaktet de beste legene og spesialistene i verden og betalt alle opprasjoner og behandlinger hun enn behøvde for å bli helt frisk igjen. Kjøpt henne ett nytt og bedre sted å bo også, ett som var tilrettelagt for henne. Ingen trapper (hun sliter med å gå) men heis, eller en slik trappeheis! (det skal jeg ha når jeg blir pensjonist, lol) Hadde og bestilt en ferietur til ett varmt strøk for hele familien ❤️

Til meg selv hadde jeg kjøpt et badekar. Jeg savner badekar her i huset! :fnise:

Endret av Jinx_lol
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, er for glad i Norge til det. Er ikke akkurat penger jeg har jobba hardt for uansett, hvis jeg bare vinner 10 milliarder 😂 Skal klare å stå i å betale formueskatt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 14.4.2024 den 20.48):

Ikke for å slippe å betale formuesskatt, men jeg ville helt klart sagt opp jobben og flyttet til et varmere sted.

Anonymkode: af6de...66b

Ekspander  

Dette. Formueskatten hadde ikke gjort meg noe, men klimaet derimot.

Anonymkode: 19a35...9fa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 14.4.2024 den 20.56):

Eksempel: Bedriften jeg jobber for gikk med underskudd i fjor. Likevel må bedriftens eier betale rundt to millioner i formuesskatt. Det høres kanskje ikke så voldsomt ut, men han er en ganske enkel og nøktern fyr med en årsinntekt på rundt 1,5 millioner. Med andre ord ingen «riking», men må likevel betale mer enn han tjener i skatt. For å kunne betale skattekravet må han derfor ta ut utbytte fra selskapet, som allerede går i underskudd. Det er imidlertid ikke nok å ta ut de to millionene, siden utbytte også beskattes med 40%.

At ikke flere ser hvor lite bærekraftig dette systemet er, er et mysterium for meg…

Anonymkode: 8627d...e82

Ekspander  

Mange som ikke forstår det der. Og det er ett av de største problemene med formuesskatten, at den må betales helt uavhengig av inntekt. I Norge er det veldig mange minstepensjonister med formue, blant annet. Hvor gjerne boligen utgjør en stor del av formuen. Og innslagspunktet flyttes sjelden og lite av gangen, så det blir stadig flere som må punge ut. 

Anonymkode: 123f6...b9a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  Amossa skrev (På 14.4.2024 den 21.35):

Absolutt ikke.  Jeg så dokumentaren på NRK fra de norske skatteflyktningenes liv i Sveits.  Det hørtes trist ut å leve der.  En mann skrøt av jernbanens punktlighet og skolesystemet og en mor hadde sin 17-åring boende igjen i Norge. Røkke var sjelden i leiligheten sin, ble det fortalt.  Det sies at han er mye på sitt nyinnkjøpte jaktslott.  
Felles for alle som ble intervjuet var at de hørtes bitre ut.  De følte seg tvunget til å forlate Norge. Om jeg hadde vært superrik, så hadde jeg unnet meg selv å være der jeg trivdes aller best.  

Ekspander  

Tror mange av de superrike ble superrike nettopp fordi de er svært opptatt av penger og føler de aldri har nok.  De kan gjerne snakke om at det handler om å skape arbeidsplasser, men til syvende og sist så handler det nok om at de ønsker så stor formue som mulig.  Ta Tollefsen som ble rikeste mannen som bodde i Norge. Det skapes jo  ingen arbeidsplasser av at han kjøper opp boliger han leier ut.  Det blir ikke noe flere arbeidsplasser av at det er han som er utleieren enn at det er noen andre som er utleieren. 

Det er for øvrig en ærlig sak å ville dø med så stor formue som mulig. Men da ender man jo også opp med at man må betale minst mulig skatt og man finner på løsninger som å sende datteren til Sveits hvor hun på papiret eier hele formuen mens faren sitter hjemme og styrer bedriften. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 14.4.2024 den 22.18):

Mange som ikke forstår det der. Og det er ett av de største problemene med formuesskatten, at den må betales helt uavhengig av inntekt. I Norge er det veldig mange minstepensjonister med formue, blant annet. Hvor gjerne boligen utgjør en stor del av formuen. Og innslagspunktet flyttes sjelden og lite av gangen, så det blir stadig flere som må punge ut. 

Ekspander  

Det finnes trolig ingen land i verden  hvor bolig beskattes mer gunstig enn Norge. Så om det er boligeiere du er bekymret for så er Norge paradiset. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 14.4.2024 den 20.48):

Ville gitt bort mesteparten heller enn å bli hengt ut på avisenes forsider som rikest i bydelen, noe man jo gjerne blir. Med så mye kunne jeg heldigvis gitt bort mye og fortsatt hatt nok igjen til å leve herrens glade dager. Ville ikke flyttet, men kanskje skaffet meg eiendom i utlandet. 

Ekspander  

Men hadde du klart å gi bort mesteparten  på under ett år slik at du ikke havnet i avisene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 14.4.2024 den 22.35):

Men hadde du klart å gi bort mesteparten  på under ett år slik at du ikke havnet i avisene?

Ekspander  

Hadde vel ikke vært vanskelig å gi det bort i tide, med mindre man vant pengene rett før nyttår. Men kan jo selvsagt hende man hadde havnet i avisene uansett, hvis man begynte å gi bort milliarder i øst og vest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 14.4.2024 den 22.56):

Hadde vel ikke vært vanskelig å gi det bort i tide, med mindre man vant pengene rett før nyttår. Men kan jo selvsagt hende man hadde havnet i avisene uansett, hvis man begynte å gi bort milliarder i øst og vest. 

Ekspander  

Jepp, men det går an å gi anonymt. Om du sier du vil gi noen 10 milliarder kroner mot at de ikke sier navnet ditt så tror jeg ingen kommer til å si nei til deg. 

Hadde jeg hatt 10 milliarder så tror jeg at jeg hadde gitt mesteparten til Ukraina. De trenger pengene nå. Men det er mye korrupsjon i landet så jeg hadde nok ikke bare gitt dem en sjekk på 10 milliarder og latt dem gjøre hva de vil med den. Jeg hadde måttet ansette folk til å passe på at pengene ikke kun havnet i hendene på noen kjeltringer. 

Hadde også satt av noen millioner til å hjelpe noen familiemedlemmer med økonomien. Også hadde jeg nok kjøpt meg et feriehus i et varmt sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde flyttet ut av Norge, men av andre grunner.

Ønsker å bo i et varmt land med mer sosiale mennesker.

Anonymkode: 45e24...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med så mye penger ville ikke formueskatt vært et problem. Jeg hadde selvfølgelig blitt boende. Det er her jeg har familie og venner. Dessuten ville jeg umiddelbart fått med dame med så mye penger.

Anonymkode: 46bd8...578

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...