Gå til innhold

Om du vant 10 milliarder. Ville du da flyttet ut av Norge for å slippe å betale formueskatt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Om du vant 10 milliarder. Ville du da flyttet ut av Norge for å slippe å betale formueskatt?

Anonymkode: 2be20...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ikke for å slippe å betale formuesskatt, men jeg ville helt klart sagt opp jobben og flyttet til et varmere sted.

Anonymkode: af6de...66b

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville gitt bort mesteparten heller enn å bli hengt ut på avisenes forsider som rikest i bydelen, noe man jo gjerne blir. Med så mye kunne jeg heldigvis gitt bort mye og fortsatt hatt nok igjen til å leve herrens glade dager. Ville ikke flyttet, men kanskje skaffet meg eiendom i utlandet. 

Anonymkode: 123f6...b9a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, men ikke for å slippe skatten. Den hadde jeg lett betalt selvom. Men hadde flyttet utenlands da ja.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dersom jeg hadde investert i noe som gav nåtidig avkastning og jeg har familien min her ville jeg nok blitt.

Hadde jeg ønsket å investere i et selskap eller flere som baserer seg på vekst og fremtidig verdiskapning er det naturlig å flytte. Både pga formueskatten i seg selv, men også pga uforutsigbarheten det er rundt skatt om dagen. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg flyttet ut av Norge for snart 15 år siden. Hadde nok ikke flyttet hjem igjen nei, men hadde kjøpt meg feriebolig hjemme.

Anonymkode: 5a142...d67

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, absolutt ikke. Da ville jeg hatt mer enn nok penger til å betale. Ingen grunn til å dra.

Hvis jeg derimot hadde eid et firma som var verd 10 milliarder måtte jeg nok vurdert det.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei. Sveits virker som et traust land å bo i

Ville nok kjøpt et par feriehus i andre land da, men fortsatt betalt skatt i Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Hadde jeg hatt 10 milliarder i cash hadde jeg ikke hatt noe som helst problem med å betale formuesskatt av de pengene. Det er ikke det som er problemet med formuesskatten, det tror jeg faktisk de aller fleste er enig i.

Problemet med formuesskatten er beskatning av verdier som ikke er realisert og kanskje aldri blir det heller.

Eksempel: Bedriften jeg jobber for gikk med underskudd i fjor. Likevel må bedriftens eier betale rundt to millioner i formuesskatt. Det høres kanskje ikke så voldsomt ut, men han er en ganske enkel og nøktern fyr med en årsinntekt på rundt 1,5 millioner. Med andre ord ingen «riking», men må likevel betale mer enn han tjener i skatt. For å kunne betale skattekravet må han derfor ta ut utbytte fra selskapet, som allerede går i underskudd. Det er imidlertid ikke nok å ta ut de to millionene, siden utbytte også beskattes med 40%.

At ikke flere ser hvor lite bærekraftig dette systemet er, er et mysterium for meg…

Anonymkode: 8627d...e82

• Liker 5
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde flyttet utav landet fordi det er kaldt her. Skal jeg være rik skal jeg være rik i bikini. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politikere mener at hvis man har tjent de i Norge så bør man skatte i Norge. Så da bør det vel være avhenging av om jeg vinner i et Norsk eller utenlandsk spill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
casca skrev (1 minutt siden):

Nei. Sveits virker som et traust land å bo i

Ville nok kjøpt et par feriehus i andre land da, men fortsatt betalt skatt i Norge

Ingen har vel sagt noe om Sveits..? Sveits er jo faktisk et av de få landene som faktisk har formuesskatt, men det totale skattetrykket er likevel attraktivt for mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde flyttet til Asia, men for å stifte familie ikke for å unngå skatt.

Anonymkode: c61af...134

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg betaler skatten min med glede. Det går til å opprettholde samfunnet vårt. 

Ville nok også gitt bort noen millioner for å hjelpe Rødt og SV. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei. Hadde jeg hatt 10 milliarder i cash hadde jeg ikke hatt noe som helst problem med å betale formuesskatt av de pengene. Det er ikke det som er problemet med formuesskatten, det tror jeg faktisk de aller fleste er enig i.

Problemet med formuesskatten er beskatning av verdier som ikke er realisert og kanskje aldri blir det heller.

Eksempel: Bedriften jeg jobber for gikk med underskudd i fjor. Likevel må bedriftens eier betale rundt to millioner i formuesskatt. Det høres kanskje ikke så voldsomt ut, men han er en ganske enkel og nøktern fyr med en årsinntekt på rundt 1,5 millioner. Med andre ord ingen «riking», men må likevel betale mer enn han tjener i skatt. For å kunne betale skattekravet må han derfor ta ut utbytte fra selskapet, som allerede går i underskudd. Det er imidlertid ikke nok å ta ut de to millionene, siden utbytte også beskattes med 40%.

At ikke flere ser hvor lite bærekraftig dette systemet er, er et mysterium for meg…

Samtidig så har jo folk i Norge bygd opp store formuer og bedrifter selv med formueskatten så den har jo vært bærekraftig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...